Elbilar dubbelt så pålitliga som avgasbilar

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Elbilar dubbelt så pålitliga som avgasbilar

Inlägg av TiborBlomhall »

BildDet inträffar så sällan så vi fick AI generera bilden.

Tyska vägassistansorganisationen ADAC ryckte i fjol ut 3,6 miljoner gånger för att hjälpa bilister med sina havererade bilar. Nu har de släppt statistik där de för första gånger jämför elbilar mot avgasbilar.

För att göra en rättvis jämförelse koncentrerade de sig på två till fyra år gamla el- och avgasbilar:

Bild

Antalet haverier per 1000 fordon med förbränningsmotorer översteg med råge det för elfordon. Medan servicebilarna var tvungna att hjälpa 12,9 av 1 000 fordon med fyra år gamla förbränningsmotorer (2020 stapeln), var detta endast fallet för 8,5 elfordon per 1 000.

När de ​​summerade alla två till fyra år gamla fordon räknade ADAC 9,4 haverier för avgasbilar men bara 3,8 för elbilar.

Enligt ADAC statistik var startbatteriet orsaken till de flesta haverier, oavsett drivlina. Medan startbatteriet orsakar 50% av haverierna för elbilar, står det för 45% av alla haverier i förbränningsmotorer.

Bland elbilar är det främst Tesla Model 3 som har lägst antal haverier, med i genomsnitt 1,5 per 1 000 fordon bland två till fyra år gamla bilar. Tesla Model Y har inte funnits på vägarna tillräckligt länge än för full statistik men det verkar lovande att endast 0,9 per 1 000 Model Y av 2022 års modell har behövts räddas av ADAC servicebilar.

Sämst bland elbilar var Hyundai IONIQ 5 med i genomsnitt 20,3 haverier per 1 000 fordon. Främst på grund av ett fel i bilarnas laddövervakningssystem som även orsakat en återkallelse i Tyskland.

Allra sämst av alla två till fyra år gamla bilar oavsett drivlina blev Toyota RAV4 med i genomsnitt 30 haverier per 1 000 fordon, på grund av alldeles för klena startbatterier som Toyota nu börjat byta ut mot kraftfullare inom garantin.

Enligt ADAC är elbilar mer pålitliga på grund av den enklare designen av deras drivlina. “Medan förbränningsmotorer består av hundratals delar som kolvar, ventiler eller turboladdare, har en elmotor ofta bara en rörlig del, rotorn. Färre delar betyder mindre möjlighet till slitage. Dessutom kräver elbilar ingen motorolja, som med tiden kan bli smutsig och skada motorn.” De slipper även rycka ut och öppna bilar vars förare låst in nyckeln av misstag, då många elbilar har mobilapp som kan låsa upp bilen.

“De nuvarande siffrorna bekräftar trenden att elbilar är mer pålitliga än förbränningsmotorer” skriver ADAC i sin rapport. Vi var egentligen lite snälla med dagens rubrik, elbilar är inte bara dubbelt så pålitliga som avgasbilar utan enligt statistik 2,47 gånger så pålitliga.

Source: https://teslaclubsweden.se/elbilar-dubb ... vgasbilar/
wheels

Re: Elbilar dubbelt så pålitliga som avgasbilar

Inlägg av wheels »

Verbrenner :D
Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare

Inlägg av AndersB_Hson »

Lite intressant att denna nyhet i stort sett inte fått några svar alls (typ bah det visste vi väl). Som elbilsförespråkare är detta verkligen data som är intressanta och som nästan aldrig tas upp som ett plus i "normal" media.
Visst kan vi i elbilssekten ana att det är så här men klart intressant att få det bekräftat från en relativt neutral källa.
Jag tycker att det är trevligt att du, Tibor, snokar upp den här typen av stories, bra jobb!
Model 3 LR AWD Stealth grey/svart 2024
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

AndersB_Hson skrev: 23 apr 2025 15:29
Lite intressant att denna nyhet i stort sett inte fått några svar alls (typ bah det visste vi väl). Som elbilsförespråkare är detta verkligen data som är intressanta och som nästan aldrig tas upp som ett plus i "normal" media.
Visst kan vi i elbilssekten ana att det är så här men klart intressant att få det bekräftat från en relativt neutral källa.
Jag tycker att det är trevligt att du, Tibor, snokar upp den här typen av stories, bra jobb!
Håller med, tänk om rubriken var "Fossilbilar dubbelt så pålitliga som elbilar"
Då skulle vi vara uppe i 50 kommentarer nu och troligtvis snappats upp av kvällsnyheterna och i tidningar och till och med farmor skulle veta det :lol:
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Jerka

Inlägg av Jerka »

Intressant att det är 12V-batteriet som oftast strular. Med en bättre lösning där borde man kunna höja tillförlitligheten ytterligare. Rimligtvis en ganska lågt hängande frukt.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag tycker sådana där undersökningar lätt blir ganska missvisande, exempelvis brukar lyxigare bilar oftast toppa listan, inte för att dom havererar mer, utan för att dess ägare ringer bärgning för minsta lilla problem.

Nu hade man ju iaf gjort sej besväret att ta samma ålder på bilarna, men jag tror resultatet hade blivit mycket jämnare om man hade tagit samma värde på bilarna.

Vore också intressant att se hur många som beror på feltankning, som ju är ett 100% förarrelaterat problem.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Med tanke på hur många komponenter en bränslebil har hade jag förväntat mig ännu större skillnad.
Vi kan väl eg konstatera att det är väldigt (!) ovanligt att behöva bärgning även om man har en bil som drivs av dino-juice. Tror inte det är där elbilister ska sätta in argumentationen.
Aida

Inlägg av Aida »

Iofs är det inte så ofta som mekaniska komponenter krånglar utan elektroniken är det som brukar krångla. Och det finns mycket elektronik i elbilar. Mycket onödig sådan också (jaa jag tänker på utpoppamde dörrhandtag)…
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Aida skrev: 25 apr 2025 18:50
Iofs är det inte så ofta som mekaniska komponenter krånglar utan elektroniken är det som brukar krångla. Och det finns mycket elektronik i elbilar. Mycket onödig sådan också (jaa jag tänker på utpoppamde dörrhandtag)…
Här har ju Tesla en stor fördel eftersom de minskat antalet kontrollenhetet och mängden kablage i bilen. I en Model 3/y så sköts alla elektronik i bilen av tre kontrollenheter. Behövs en av dessa bytas ut så ligger mjukvaran för den redan färdig i bilen.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

erbo73 skrev: 25 apr 2025 17:47
Med tanke på hur många komponenter en bränslebil har hade jag förväntat mig ännu större skillnad.
Vi kan väl eg konstatera att det är väldigt (!) ovanligt att behöva bärgning även om man har en bil som drivs av dino-juice. Tror inte det är där elbilister ska sätta in argumentationen.
Håller med. Körde 10000 mil med min förra BMW X3 och de motorrelaterade problem jag hade (trasig EGR ventil) kom under första året av ägande. Efter att problemet lösts så gick den som en knattrande klocka 😃

Med det sagt så var denna video ganska intressant:

Framför allt var jag förbluffad över vikten på V8:an, 400 kg! Det är ju nästan vad ett batteripack till en Model 3 väger.
wheels

Inlägg av wheels »

Skall man vara ärlig så får han ju lägga till vikten på batteriet
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

Jerka skrev: 24 apr 2025 06:41
Intressant att det är 12V-batteriet som oftast strular. Med en bättre lösning där borde man kunna höja tillförlitligheten ytterligare. Rimligtvis en ganska lågt hängande frukt.
Ja det är hopplöst att legacy auto inte får ordning på det. Vet av flera i min närhet som haft problem med 12V.

Och det värsta av allt är när jag hör ursäkter som "Du kan inte köra kort körningar med elbilar". Vad är det för skitsnack. Även hört det flera gånger av legacy auto bil återförsäljare/verkstad.
Tesla Model 3 2019
manneson

Inlägg av manneson »

tesla newbie skrev: 26 apr 2025 08:04
Håller med. Körde 10000 mil med min förra BMW X3 och de motorrelaterade problem jag hade (trasig EGR ventil) kom under första året av ägande. Efter att problemet lösts så gick den som en knattrande klocka 😃

Framför allt var jag förbluffad över vikten på V8:an, 400 kg! Det är ju nästan vad ett batteripack till en Model 3 väger.
Just fel på avgasreningen är väl typ det vanligaste felet på dieselbilar.
Min Volvo hade också en EGR som korkade igen så det inte gick att köra, därför blev det bärgning.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

manneson skrev: 28 apr 2025 13:17
tesla newbie skrev: 26 apr 2025 08:04

Just fel på avgasreningen är väl typ det vanligaste felet på dieselbilar.
Min Volvo hade också en EGR som korkade igen så det inte gick att köra, därför blev det bärgning.
Det och igensatt DPF på grund av för mycket kortkörningar. Mina EGR-problem var ändå lindriga och gick att lösa. Hade en kollega förut med en Skoda Octavia diesel som inte startade i minusgrader på grund av strulande EGR :-(. När det klagas på elbilar så glömmer man gärna hur mycket strul det kan vara med ICE. Hade en annan kollega med en Corolla Hybrid som fick byta en del av kylsystemet för nätta 19000 kr(!). Lyckligtvis tog försäkringen det.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

wheels skrev: 26 apr 2025 10:27
Skall man vara ärlig så får han ju lägga till vikten på batteriet
Och vikten på avgassystem, kardanaxel, samt bränslet för ICE-drivlinan:

Avgassystem: 25 kg
Kardanaxel: 10 kg
Bakdiff: 35 kg
50 liter bensin: 35 kg

Så totala vikten på drivlinan: 400 + 105 = 505 kg (för bakhjulsdrift)

Enligt siffror jag hittat på nätet så väger batteriet till en Model 3, 439 kg och motorerna cirka 80 kg styck. Så drivlinan till en Tesla M3 LR väger totalt cirka 520 - 600 kg beroende på om det är bakhjulsdrift eller AWD.

Så drivlinan till en AWD Model 3 väger cirka 95 kg mer än den till en RWD bil med liknande effekt. Inga jätteskillnader faktiskt....
Men det är klart om man jämför en 350+ hk elbil med en FWD ICE bil med 1.2 liters motor så blir det stora skillnader....
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Intressant att hälften av haverierna beror på 12 voltbatteriet, det är ju numera utbytt mot ett litet litiumbatteri, som sägs hålla bilen ut, så om det stämmer så är ju hälften av felfallen eliminerade. Kör man en nyare Tesla med litiumbatteri så borde ju en Tesla elbil vara fyra gånger så pålitlig som en avgasbil.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

wannabee skrev: 28 apr 2025 21:38
Intressant att hälften av haverierna beror på 12 voltbatteriet, det är ju numera utbytt mot ett litet litiumbatteri, som sägs hålla bilen ut, så om det stämmer så är ju hälften av felfallen eliminerade. Kör man en nyare Tesla med litiumbatteri så borde ju en Tesla elbil vara fyra gånger så pålitlig som en avgasbil.
Ännu en fördel mot fossilbilar. Fossilbilarna har inte börjat byta till litiumjonbatteri ännu.
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

tesla newbie skrev: 28 apr 2025 14:42

Enligt siffror jag hittat på nätet så väger batteriet till en Model 3, 439 kg och
Batterierna väger 480kg till LR/P.
RWDs LFP väger mer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

strejf skrev: 29 apr 2025 10:42
Ännu en fördel mot fossilbilar. Fossilbilarna har inte börjat byta till litiumjonbatteri ännu.
Jag tror inte fossilbilar kan ha Litiumbatterier, de behöver en väldigt hög startström som blybatterier är bra på att hantera, däremot är blybatterier inte bra på att ge en lägre ström mer kontinuerligt, så därför håller inte blybatterier så länge i elbilar, tex Zoe så ska det bytas var tredje år enligt serviceplan. Det är den uppfattning jag fått under åren
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Jag vet att Kia har haft stora problem med 12-voltsbatterierna. De gick ut med en lista med massa fåniga råd som att man inte skulle gå förbi bilen med nyckeln i fickan osv.

Jag har inte hört talas om detta som ett problem för Tesla.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

wannabee skrev: 29 apr 2025 16:29
strejf skrev: 29 apr 2025 10:42
Jag tror inte fossilbilar kan ha Litiumbatterier, de behöver en väldigt hög startström som blybatterier är bra på att hantera, däremot är blybatterier inte bra på att ge en lägre ström mer kontinuerligt, så därför håller inte blybatterier så länge i elbilar, tex Zoe så ska det bytas var tredje år enligt serviceplan. Det är den uppfattning jag fått under åren
Jo, det finns litiumbatterier till avgasbilar också.
https://www.batterinet.se/shop/e-j-liti ... tChanged=1

Blybatterier finns i olika varianter, startbatteri och fritidsbatteri till exempel. Då är de optimerade för olika driftfall.
Då kanske litiumbatterier för avgasbilar har samma problem som blybatterier?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar