Mirvig skrev: ↑02 maj 2025 23:43
SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2025 21:37
Mirvig skrev: ↑23 apr 2025 20:03
Har haft lite svårt att bestämma mig och prövat flera olika årsmodeller av m3. Min slutsats är dock att vägljudet är för högt.
Är därmed tillbaka på ms spåret...
Är det någon som har en tanke om denna?
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 1002532280
Vad jag förstår i denna tråden så är kanske inte "Raven" superviktigt men däremot garantin till 2027. Går det att få reda på om tex högspänningsbatteriet är bytt eller dyl?
De M3 du kört… Var det någon som hade 18''-hjul, eller hade alla 19''-hjul?
Ang: den där Model S:en… Endast lekman på sånt här, men några saker man kan kolla är ju så att det inte finns några fel på LED-listerna för DRL fram, att vindrutetorkarna inte har gjort märken i motorhuven samt att det inte finns några defekter kring kanterna på stora instrumentskärmen.
Som jag förstår det så går det vidare inte att montera drag på S som man kan dra lagligt med. Det gick ett kort tag, men tyvärr inte för närvarande…
viewtopic.php?p=721369#p721369
En del av det här tas upp i filmen nedan […
Ang M3, vet inte vilka hjul det var men har prövat både 2019, 2020och 2021 och upplevde de båda högljudda. […
Original 18-tumshjul ser ut typ så här beroende på om de har fälgsidorna på eller inte (finns väl i två rätt lika varianter…):
Original 19-tumsfälgar kan t.ex. se ut så här:
Jag har själv inte kört en M3 med 19-tumsfälgar. Men jag har kört en 2019 M3 AWD LR med 18-tumsfälgar och original Michelindäck med rätt däcktryck på sommarväglag i norra Skåne och södra Småland. Tyckte ljudnivån invändigt i den var ungefär likvärdig med t.ex. en ~2012 VW Passat kombi, en ~2016 VW Golf kombi, sista generationens V70 eller förra generationens V60. Model 3 ska tydligen enligt uppgift här på forumet ha högre bullernivå om man kör på riktigt grov asfalt, och det har jag kanske inte gjort…
Å andra vill jag minnas att det skrivits om att de första Model 3 med 18-tumsfälgar som sagt hade Michelindäck, och att ljudnivån på dessa var bättre än den hos ett annat däckmärke som Tesla senare bytte till vid nyleverans.
Sen kan ju de bilar du ha kört så klart ha bytt däck sen de var nya (Och de kan ju även ha haft några slags tredjepartsfälgar…). Eller hade de M3 du körde dubbdäck? M3 och dubbdäck ska ju tydligen inte vara en sådär jättelyckad kombo sett till bullernivå om nu inte jag minns fel…
Det finns några trådar på forumet om däckvarianter till Model 3 som är tystare än andra. Kan ju kanske vara värt att kolla upp… Så det skulle kanske kunna bli bättre ifall du testar en M3 med 18-tumsfälgar, och som dessutom har något av de tystare däckalternativen…
Annars kanske något annat alternativ än Tesla skulle kunna vara aktuellt…
– BMW i4? Har samma praktiska halvkombibaklucka som Model S. Anses som tyst i kupén om jag inte minns fel.
– Merca EQE?
– Merca EQS Sedan? Har också mer praktisk halvkombibaklucka. Vet dock inte vad service kostar på den…
– Hyundai Ioniq 6? Om du gillar utseendet på den dvs… Gissar att den kan vara billigare att försäkra än Teslor…
– VW ID.3 eller Cupra Born. Tror dock att man måste upp till årsmodell '24 för att få ok förkonditionering av batteriet inför snabbladdning när det är kallt ute, men det får du dubbelkolla. Gissar att även dessa kan ha billigare försäkring än Teslor…