Läckande 3-vägsventil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare

Läckande 3-vägsventil

Inlägg av roder99 »

Nyss hemkommen från mitt andra hem på Cypern (5 månader). Sätter mej i bilen och ser varningen låg nivå på kylarvätskan. Backar ut bilen ur garaget och ser en pöl höger fram. Demonterar frunken och ser att det är 3-vägsventilen som läcker. Köper glykol hos Mekonomen och frågar om de har en 3-vägsventil. De rekommenderar Bilservicehuset i Gävle AB, så jag åker dit. De säger att de kan beställa hem en 3-vägs ventil från Grufman Bil AB och byta den åt mej. De ska skicka en offert för godkännande.

När jag kommer hem kollar jag vad Grufman tar för 6007384-00-F (2760 sek inkl moms).
Offerten från Bilservicehuset i Gävle AB säger 5429 sek inkl moms för 3-vägsventilen. Med byte blev kostnaden 8970 sek inkl moms.

Jag beställde 3-vägsventilen via tesla-appen för 690 sek inkl moms samt fick den levererad hem av teslas servicetekniker då huvlåsets funktion skulle kontrolleras.

Tesla tar 3240 sek inkl moms för ventil + arbete.

Efter några youtube-filmer samt köp av några griptänger på Lidl (69 sek) bytte jag ventilen i dag.
IMG_3557.jpg
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Läckande 3-vägsventil

Inlägg av lawgiver »

Sickna priser....

300% påslag på delen hos Grufman jämfört med Tesla om nu inte Tesla säljer med rövarpris till Grufman förstås och sedan nästan
100% till på det när Bilservicehuset fick vara med.

"Ska det vara på det viset?" (Plus-Sverker kommer fram ur minnet.....)

Arbetskostnad:
Bilservicehuset: 3541
Tesla: 2551

Hur lång tid tog det dig att byta roder99? ;)

Bra jobbat och tack för prisupplysningen!
Senast redigerad av lawgiver, redigerad totalt 1 gånger.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare

Re: Läckande 3-vägsventil

Inlägg av roder99 »

Med luftning tog det 2 timmar. Mest beroende på att videon sa insex men det var T25 på skruvarna som höll ventilhuset. Jag luftade dessutom flera gånger då bilen inte meddelar att den är färdig. Det ska räcka att köra i 15 minuter och se att nivån sjunker i glykolbehållaren.

Bra förberedd borde det ta max 1 timme.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Skriv svar