VW ID.7

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

lawe
Inlägg: 361
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: VW ID.7

Inlägg av lawe »

Är det nedförsbacke hela vägen (undrar en Q8-ägare) :shock: :P
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

lawe skrev: 06 maj 2025 19:21
Är det nedförsbacke hela vägen (undrar en Q8-ägare) :shock: :P
Ja, lite nedför blir det, från 160 möh i Växjö till 20 möh i Ronneby kanske?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID.7

Inlägg av SwedishAdvocate »

lawe skrev: 06 maj 2025 19:21
Är det nedförsbacke hela vägen (undrar en Q8-ägare) :shock: :P
The power of a Cd på 0.242 samt mindre frontarea… ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID.7

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 06 maj 2025 19:33
lawe skrev: 06 maj 2025 19:21
Är det nedförsbacke hela vägen (undrar en Q8-ägare) :shock: :P
Ja, lite nedför blir det, från 160 möh i Växjö till 20 möh i Ronneby kanske?
Ska du köra samma väg tillbaka till Växjö?

I så fall kanske det finns lite folk som är intresserade att se förbrukningen när det är lite uppförsbacke…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: VW ID.7

Inlägg av Freez »

backe skrev: 06 maj 2025 16:47
Freez skrev: 06 maj 2025 16:02
SwedishAdvocate skrev: 06 maj 2025 00:02
Sportbilsentusiasten skrev: 05 maj 2025 19:07
Freez skrev: 04 maj 2025 18:33
Kostnaden för de 3 första servicetillfällena enligt teknikens värld.
ID7 = 22345 kr
MY = 5710 kr

Dyrast var Porsche Taycan = 50661 kr.
Porsche Taycan har väl 2år/3000mil så ca 16k per service över 6år.
Svettigt.

ID7 har väl även den 2år så 7.5k per service över 6år. Dyrt det med
Men varje service på ID.7 kostar väl inte ~7,5K (eller vad den nu kostar)… Var det inte servicen efter fyra år som kostade ~7,5K. Således blir väl inte ID.7 så dyr i service upp till 6 år som du skriver här…
ID7 har 2 års serviceintervall dvs snittkostnad 3724 kr/år under 6 år. Enligt Teknikens Värld. Artikeln finns att läsa i sin helhet enligt ovan länk (för den som betalar för Expressen/Teknikens Värld).
Man kan låta bli service också om man vill som många gör med Tesla, batterigaranti verkar inte påverkas av detta.
Nybilsgarantin är 2 år vad jag kan läsa mig till så bör inte heller påverkas.

Sen gissar jag att man räknar med service efter 6 år i artikeln som du länkat, då har du två år till att slå ut kostnaden på då du kan köra den i 8 år(7 år och 364 dagar)

Läst en del på ID4/5-grupp på Facebook, där verkar märkesservice kosta mellan 4-6 000kr vid varje intervall, Meca verkar ta ca 2 000kr. Så rimligtvis bör kostnad för 6 år spänna mellan 666kr/år -> 2000kr/år.
Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.

Om du läser artikeln så ser du att Teknikens Värld har gjort samma beräkning för alla märken så det blir jämförbart. Polestar 3 och 4, Tesla M3 och Y samt Volvo EX30/EX90 har lägst årskostnad. ID7, Q4, Xpeng G6 och Porsche har högst.
MY RWD Vit 2023
backe
Inlägg: 2548
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.7

Inlägg av backe »

Freez skrev: 07 maj 2025 09:57
backe skrev: 06 maj 2025 16:47
Freez skrev: 06 maj 2025 16:02
SwedishAdvocate skrev: 06 maj 2025 00:02
Sportbilsentusiasten skrev: 05 maj 2025 19:07

Porsche Taycan har väl 2år/3000mil så ca 16k per service över 6år.
Svettigt.

ID7 har väl även den 2år så 7.5k per service över 6år. Dyrt det med
Men varje service på ID.7 kostar väl inte ~7,5K (eller vad den nu kostar)… Var det inte servicen efter fyra år som kostade ~7,5K. Således blir väl inte ID.7 så dyr i service upp till 6 år som du skriver här…
ID7 har 2 års serviceintervall dvs snittkostnad 3724 kr/år under 6 år. Enligt Teknikens Värld. Artikeln finns att läsa i sin helhet enligt ovan länk (för den som betalar för Expressen/Teknikens Värld).
Man kan låta bli service också om man vill som många gör med Tesla, batterigaranti verkar inte påverkas av detta.
Nybilsgarantin är 2 år vad jag kan läsa mig till så bör inte heller påverkas.

Sen gissar jag att man räknar med service efter 6 år i artikeln som du länkat, då har du två år till att slå ut kostnaden på då du kan köra den i 8 år(7 år och 364 dagar)

Läst en del på ID4/5-grupp på Facebook, där verkar märkesservice kosta mellan 4-6 000kr vid varje intervall, Meca verkar ta ca 2 000kr. Så rimligtvis bör kostnad för 6 år spänna mellan 666kr/år -> 2000kr/år.
Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.

Om du läser artikeln så ser du att Teknikens Värld har gjort samma beräkning för alla märken så det blir jämförbart. Polestar 3 och 4, Tesla M3 och Y samt Volvo EX30/EX90 har lägst årskostnad. ID7, Q4, Xpeng G6 och Porsche har högst.
Blir svårt att kolla då jag inte har abonnemang, så vill du referera till en låst artikel så kan du väl åtminstone ta en skärmdump.

Är det samma punkter man går igenom på alla bilar? Byte av bromsvätska och liknande på MY?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: VW ID.7

Inlägg av Freez »

backe skrev: 07 maj 2025 10:12
Freez skrev: 07 maj 2025 09:57
backe skrev: 06 maj 2025 16:47
Freez skrev: 06 maj 2025 16:02
SwedishAdvocate skrev: 06 maj 2025 00:02

Men varje service på ID.7 kostar väl inte ~7,5K (eller vad den nu kostar)… Var det inte servicen efter fyra år som kostade ~7,5K. Således blir väl inte ID.7 så dyr i service upp till 6 år som du skriver här…
ID7 har 2 års serviceintervall dvs snittkostnad 3724 kr/år under 6 år. Enligt Teknikens Värld. Artikeln finns att läsa i sin helhet enligt ovan länk (för den som betalar för Expressen/Teknikens Värld).
Man kan låta bli service också om man vill som många gör med Tesla, batterigaranti verkar inte påverkas av detta.
Nybilsgarantin är 2 år vad jag kan läsa mig till så bör inte heller påverkas.

Sen gissar jag att man räknar med service efter 6 år i artikeln som du länkat, då har du två år till att slå ut kostnaden på då du kan köra den i 8 år(7 år och 364 dagar)

Läst en del på ID4/5-grupp på Facebook, där verkar märkesservice kosta mellan 4-6 000kr vid varje intervall, Meca verkar ta ca 2 000kr. Så rimligtvis bör kostnad för 6 år spänna mellan 666kr/år -> 2000kr/år.
Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.

Om du läser artikeln så ser du att Teknikens Värld har gjort samma beräkning för alla märken så det blir jämförbart. Polestar 3 och 4, Tesla M3 och Y samt Volvo EX30/EX90 har lägst årskostnad. ID7, Q4, Xpeng G6 och Porsche har högst.
Blir svårt att kolla då jag inte har abonnemang, så vill du referera till en låst artikel så kan du väl åtminstone ta en skärmdump.

Är det samma punkter man går igenom på alla bilar? Byte av bromsvätska och liknande på MY?
Artikeln är för lång för att skärmdumpa. Om du har Expressen premium eller tillgång till Arcy via Bonniernewsägd lokaltidning kan du läsa artikeln gratis.

Teknikens Värld har tittat på kostnaden för elbilens 3 första servicetillfällen delat med antalet år. 35 olika modeller finns med i listan.

ID7 har en snittkostnad på 3724 kr/år. Exakt vad som ingår i respektive bils service kan inte jag svara på. Anledningen till att Polestar ligger väldigt bra till är att man bjuder på första servicen, 788 kr/år. För Tesla MY har man räknat på service varje år med en snittkostnad på 1903 kr/år och baserat på det ganska höga beloppet antar jag att bromsvätska ingår.
MY RWD Vit 2023
backe
Inlägg: 2548
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.7

Inlägg av backe »

Freez skrev: 07 maj 2025 13:06
backe skrev: 07 maj 2025 10:12
Freez skrev: 07 maj 2025 09:57
backe skrev: 06 maj 2025 16:47
Freez skrev: 06 maj 2025 16:02


ID7 har 2 års serviceintervall dvs snittkostnad 3724 kr/år under 6 år. Enligt Teknikens Värld. Artikeln finns att läsa i sin helhet enligt ovan länk (för den som betalar för Expressen/Teknikens Värld).
Man kan låta bli service också om man vill som många gör med Tesla, batterigaranti verkar inte påverkas av detta.
Nybilsgarantin är 2 år vad jag kan läsa mig till så bör inte heller påverkas.

Sen gissar jag att man räknar med service efter 6 år i artikeln som du länkat, då har du två år till att slå ut kostnaden på då du kan köra den i 8 år(7 år och 364 dagar)

Läst en del på ID4/5-grupp på Facebook, där verkar märkesservice kosta mellan 4-6 000kr vid varje intervall, Meca verkar ta ca 2 000kr. Så rimligtvis bör kostnad för 6 år spänna mellan 666kr/år -> 2000kr/år.
Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.

Om du läser artikeln så ser du att Teknikens Värld har gjort samma beräkning för alla märken så det blir jämförbart. Polestar 3 och 4, Tesla M3 och Y samt Volvo EX30/EX90 har lägst årskostnad. ID7, Q4, Xpeng G6 och Porsche har högst.
Blir svårt att kolla då jag inte har abonnemang, så vill du referera till en låst artikel så kan du väl åtminstone ta en skärmdump.

Är det samma punkter man går igenom på alla bilar? Byte av bromsvätska och liknande på MY?
Artikeln är för lång för att skärmdumpa. Om du har Expressen premium eller tillgång till Arcy via Bonniernewsägd lokaltidning kan du läsa artikeln gratis.

Teknikens Värld har tittat på kostnaden för elbilens 3 första servicetillfällen delat med antalet år. 35 olika modeller finns med i listan.

ID7 har en snittkostnad på 3724 kr/år. Exakt vad som ingår i respektive bils service kan inte jag svara på. Anledningen till att Polestar ligger väldigt bra till är att man bjuder på första servicen, 788 kr/år. För Tesla MY har man räknat på service varje år med en snittkostnad på 1903 kr/år och baserat på det ganska höga beloppet antar jag att bromsvätska ingår.
Jag hade tydligen nåt abonnemang för alla Bonniertidningar.

Förstår inte riktigt syftet med det här om jag ska vara ärlig, vill man serva på märkesverkstad och göra allt enligt respektive tillverkare(Porsche byter tydligen bromsbackar runt om vid den 3:e servicen, därav rusar priset), då är det väl bara att betala och vara glad.

Är det garantierna man är ute efter så kan man serva hos oberoende verkstad och då hamnar nog de flesta "vanliga" bilar på ca 1000kr/år och stämplarna gäller lika bra som hos märkesverkstad, utom i de fall där tillverkaren erbjuder något extra som t.ex. Zeekr som förlänger garantin om du servar hos deras märkesverkstad, och några andra erbjuder förlängd mobilitetsgaranti om man servar hos deras egna verkstad.

Står i kommentaren att Tesla rekommenderar service varje år, ändå har man bara gjort 3 stycken? Där bör man väl följa den och göra 6 servicear?

Som sagt, jag förstår inte riktigt syftet, vill man serva hos märkesverkstad som jag alltid har gjort så är det bara att betala, vill man komma billigare undan så finns det många bra alternativ med bibehållen garanti.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12626
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.7

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev: 07 maj 2025 15:45
Freez skrev: 07 maj 2025 13:06
backe skrev: 07 maj 2025 10:12
Freez skrev: 07 maj 2025 09:57
backe skrev: 06 maj 2025 16:47


Man kan låta bli service också om man vill som många gör med Tesla, batterigaranti verkar inte påverkas av detta.
Nybilsgarantin är 2 år vad jag kan läsa mig till så bör inte heller påverkas.

Sen gissar jag att man räknar med service efter 6 år i artikeln som du länkat, då har du två år till att slå ut kostnaden på då du kan köra den i 8 år(7 år och 364 dagar)

Läst en del på ID4/5-grupp på Facebook, där verkar märkesservice kosta mellan 4-6 000kr vid varje intervall, Meca verkar ta ca 2 000kr. Så rimligtvis bör kostnad för 6 år spänna mellan 666kr/år -> 2000kr/år.
Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.

Om du läser artikeln så ser du att Teknikens Värld har gjort samma beräkning för alla märken så det blir jämförbart. Polestar 3 och 4, Tesla M3 och Y samt Volvo EX30/EX90 har lägst årskostnad. ID7, Q4, Xpeng G6 och Porsche har högst.
Blir svårt att kolla då jag inte har abonnemang, så vill du referera till en låst artikel så kan du väl åtminstone ta en skärmdump.

Är det samma punkter man går igenom på alla bilar? Byte av bromsvätska och liknande på MY?
Artikeln är för lång för att skärmdumpa. Om du har Expressen premium eller tillgång till Arcy via Bonniernewsägd lokaltidning kan du läsa artikeln gratis.

Teknikens Värld har tittat på kostnaden för elbilens 3 första servicetillfällen delat med antalet år. 35 olika modeller finns med i listan.

ID7 har en snittkostnad på 3724 kr/år. Exakt vad som ingår i respektive bils service kan inte jag svara på. Anledningen till att Polestar ligger väldigt bra till är att man bjuder på första servicen, 788 kr/år. För Tesla MY har man räknat på service varje år med en snittkostnad på 1903 kr/år och baserat på det ganska höga beloppet antar jag att bromsvätska ingår.
Jag hade tydligen nåt abonnemang för alla Bonniertidningar.

Förstår inte riktigt syftet med det här om jag ska vara ärlig, vill man serva på märkesverkstad och göra allt enligt respektive tillverkare(Porsche byter tydligen bromsbackar runt om vid den 3:e servicen, därav rusar priset), då är det väl bara att betala och vara glad.

Är det garantierna man är ute efter så kan man serva hos oberoende verkstad och då hamnar nog de flesta "vanliga" bilar på ca 1000kr/år och stämplarna gäller lika bra som hos märkesverkstad, utom i de fall där tillverkaren erbjuder något extra som t.ex. Zeekr som förlänger garantin om du servar hos deras märkesverkstad, och några andra erbjuder förlängd mobilitetsgaranti om man servar hos deras egna verkstad.

Står i kommentaren att Tesla rekommenderar service varje år, ändå har man bara gjort 3 stycken? Där bör man väl följa den och göra 6 servicear?

Som sagt, jag förstår inte riktigt syftet, vill man serva hos märkesverkstad som jag alltid har gjort så är det bara att betala, vill man komma billigare undan så finns det många bra alternativ med bibehållen garanti.
Porsche har ju aldrig konkurrerat med lägsta pris på någonting. Varför skulle man börja nu?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: VW ID.7

Inlägg av Freez »

backe skrev: 07 maj 2025 15:45
Freez skrev: 07 maj 2025 13:06
backe skrev: 07 maj 2025 10:12
Freez skrev: 07 maj 2025 09:57
backe skrev: 06 maj 2025 16:47


Man kan låta bli service också om man vill som många gör med Tesla, batterigaranti verkar inte påverkas av detta.
Nybilsgarantin är 2 år vad jag kan läsa mig till så bör inte heller påverkas.

Sen gissar jag att man räknar med service efter 6 år i artikeln som du länkat, då har du två år till att slå ut kostnaden på då du kan köra den i 8 år(7 år och 364 dagar)

Läst en del på ID4/5-grupp på Facebook, där verkar märkesservice kosta mellan 4-6 000kr vid varje intervall, Meca verkar ta ca 2 000kr. Så rimligtvis bör kostnad för 6 år spänna mellan 666kr/år -> 2000kr/år.
Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.

Om du läser artikeln så ser du att Teknikens Värld har gjort samma beräkning för alla märken så det blir jämförbart. Polestar 3 och 4, Tesla M3 och Y samt Volvo EX30/EX90 har lägst årskostnad. ID7, Q4, Xpeng G6 och Porsche har högst.
Blir svårt att kolla då jag inte har abonnemang, så vill du referera till en låst artikel så kan du väl åtminstone ta en skärmdump.

Är det samma punkter man går igenom på alla bilar? Byte av bromsvätska och liknande på MY?
Artikeln är för lång för att skärmdumpa. Om du har Expressen premium eller tillgång till Arcy via Bonniernewsägd lokaltidning kan du läsa artikeln gratis.

Teknikens Värld har tittat på kostnaden för elbilens 3 första servicetillfällen delat med antalet år. 35 olika modeller finns med i listan.

ID7 har en snittkostnad på 3724 kr/år. Exakt vad som ingår i respektive bils service kan inte jag svara på. Anledningen till att Polestar ligger väldigt bra till är att man bjuder på första servicen, 788 kr/år. För Tesla MY har man räknat på service varje år med en snittkostnad på 1903 kr/år och baserat på det ganska höga beloppet antar jag att bromsvätska ingår.
Jag hade tydligen nåt abonnemang för alla Bonniertidningar.

Förstår inte riktigt syftet med det här om jag ska vara ärlig, vill man serva på märkesverkstad och göra allt enligt respektive tillverkare(Porsche byter tydligen bromsbackar runt om vid den 3:e servicen, därav rusar priset), då är det väl bara att betala och vara glad.

Är det garantierna man är ute efter så kan man serva hos oberoende verkstad och då hamnar nog de flesta "vanliga" bilar på ca 1000kr/år och stämplarna gäller lika bra som hos märkesverkstad, utom i de fall där tillverkaren erbjuder något extra som t.ex. Zeekr som förlänger garantin om du servar hos deras märkesverkstad, och några andra erbjuder förlängd mobilitetsgaranti om man servar hos deras egna verkstad.

Står i kommentaren att Tesla rekommenderar service varje år, ändå har man bara gjort 3 stycken? Där bör man väl följa den och göra 6 servicear?

Som sagt, jag förstår inte riktigt syftet, vill man serva hos märkesverkstad som jag alltid har gjort så är det bara att betala, vill man komma billigare undan så finns det många bra alternativ med bibehållen garanti.
Det var väl ett väldigt bra syfte tänker jag. Teknikens Värld synliggör servicekostnaden per år för 35 elbilsmodeller. Bra konsumentupplysning och något man kan väga in när man skaffar en ny bil, om man vill.
MY RWD Vit 2023
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5469
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.7

Inlägg av chaffis75 »

Freez skrev: 08 maj 2025 10:57
backe skrev: 07 maj 2025 15:45
Freez skrev: 07 maj 2025 13:06
backe skrev: 07 maj 2025 10:12
Freez skrev: 07 maj 2025 09:57


Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.

Om du läser artikeln så ser du att Teknikens Värld har gjort samma beräkning för alla märken så det blir jämförbart. Polestar 3 och 4, Tesla M3 och Y samt Volvo EX30/EX90 har lägst årskostnad. ID7, Q4, Xpeng G6 och Porsche har högst.
Blir svårt att kolla då jag inte har abonnemang, så vill du referera till en låst artikel så kan du väl åtminstone ta en skärmdump.

Är det samma punkter man går igenom på alla bilar? Byte av bromsvätska och liknande på MY?
Artikeln är för lång för att skärmdumpa. Om du har Expressen premium eller tillgång till Arcy via Bonniernewsägd lokaltidning kan du läsa artikeln gratis.

Teknikens Värld har tittat på kostnaden för elbilens 3 första servicetillfällen delat med antalet år. 35 olika modeller finns med i listan.

ID7 har en snittkostnad på 3724 kr/år. Exakt vad som ingår i respektive bils service kan inte jag svara på. Anledningen till att Polestar ligger väldigt bra till är att man bjuder på första servicen, 788 kr/år. För Tesla MY har man räknat på service varje år med en snittkostnad på 1903 kr/år och baserat på det ganska höga beloppet antar jag att bromsvätska ingår.
Jag hade tydligen nåt abonnemang för alla Bonniertidningar.

Förstår inte riktigt syftet med det här om jag ska vara ärlig, vill man serva på märkesverkstad och göra allt enligt respektive tillverkare(Porsche byter tydligen bromsbackar runt om vid den 3:e servicen, därav rusar priset), då är det väl bara att betala och vara glad.

Är det garantierna man är ute efter så kan man serva hos oberoende verkstad och då hamnar nog de flesta "vanliga" bilar på ca 1000kr/år och stämplarna gäller lika bra som hos märkesverkstad, utom i de fall där tillverkaren erbjuder något extra som t.ex. Zeekr som förlänger garantin om du servar hos deras märkesverkstad, och några andra erbjuder förlängd mobilitetsgaranti om man servar hos deras egna verkstad.

Står i kommentaren att Tesla rekommenderar service varje år, ändå har man bara gjort 3 stycken? Där bör man väl följa den och göra 6 servicear?

Som sagt, jag förstår inte riktigt syftet, vill man serva hos märkesverkstad som jag alltid har gjort så är det bara att betala, vill man komma billigare undan så finns det många bra alternativ med bibehållen garanti.
Det var väl ett väldigt bra syfte tänker jag. Teknikens Värld synliggör servicekostnaden per år för 35 elbilsmodeller. Bra konsumentupplysning och något man kan väga in när man skaffar en ny bil, om man vill.
Håller med..
Man borde även kolla försäkringen, men de är nog svårt då de är så beroende av plats och person..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
backe
Inlägg: 2548
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.7

Inlägg av backe »

Freez skrev: 08 maj 2025 10:57
backe skrev: 07 maj 2025 15:45
Freez skrev: 07 maj 2025 13:06
backe skrev: 07 maj 2025 10:12
Freez skrev: 07 maj 2025 09:57


Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.

Om du läser artikeln så ser du att Teknikens Värld har gjort samma beräkning för alla märken så det blir jämförbart. Polestar 3 och 4, Tesla M3 och Y samt Volvo EX30/EX90 har lägst årskostnad. ID7, Q4, Xpeng G6 och Porsche har högst.
Blir svårt att kolla då jag inte har abonnemang, så vill du referera till en låst artikel så kan du väl åtminstone ta en skärmdump.

Är det samma punkter man går igenom på alla bilar? Byte av bromsvätska och liknande på MY?
Artikeln är för lång för att skärmdumpa. Om du har Expressen premium eller tillgång till Arcy via Bonniernewsägd lokaltidning kan du läsa artikeln gratis.

Teknikens Värld har tittat på kostnaden för elbilens 3 första servicetillfällen delat med antalet år. 35 olika modeller finns med i listan.

ID7 har en snittkostnad på 3724 kr/år. Exakt vad som ingår i respektive bils service kan inte jag svara på. Anledningen till att Polestar ligger väldigt bra till är att man bjuder på första servicen, 788 kr/år. För Tesla MY har man räknat på service varje år med en snittkostnad på 1903 kr/år och baserat på det ganska höga beloppet antar jag att bromsvätska ingår.
Jag hade tydligen nåt abonnemang för alla Bonniertidningar.

Förstår inte riktigt syftet med det här om jag ska vara ärlig, vill man serva på märkesverkstad och göra allt enligt respektive tillverkare(Porsche byter tydligen bromsbackar runt om vid den 3:e servicen, därav rusar priset), då är det väl bara att betala och vara glad.

Är det garantierna man är ute efter så kan man serva hos oberoende verkstad och då hamnar nog de flesta "vanliga" bilar på ca 1000kr/år och stämplarna gäller lika bra som hos märkesverkstad, utom i de fall där tillverkaren erbjuder något extra som t.ex. Zeekr som förlänger garantin om du servar hos deras märkesverkstad, och några andra erbjuder förlängd mobilitetsgaranti om man servar hos deras egna verkstad.

Står i kommentaren att Tesla rekommenderar service varje år, ändå har man bara gjort 3 stycken? Där bör man väl följa den och göra 6 servicear?

Som sagt, jag förstår inte riktigt syftet, vill man serva hos märkesverkstad som jag alltid har gjort så är det bara att betala, vill man komma billigare undan så finns det många bra alternativ med bibehållen garanti.
Det var väl ett väldigt bra syfte tänker jag. Teknikens Värld synliggör servicekostnaden per år för 35 elbilsmodeller. Bra konsumentupplysning och något man kan väga in när man skaffar en ny bil, om man vill.
Absolut, håller med.
Tycker dock att man skulle ha en lite tydligare plan vad syftet för artikeln är och se till att man jämför det korrekt utifrån det.

Är det för att få garantier? Då bör det bara räknas för den perioden som garantierna gäller. Man borde kanske ta ett pris för märkesverkstad och ett för oberoende verkstad i detta fall också.

Är det för att se vad det kostar att göra service under en viss period så bör man jämföra samma servicepunkter på alla bilar oavsett vad respektive tillverkare rekommenderar.

Sen kommer det troligen att vara en bättre affär i slutändan på Porschen att göra byte av bromsbelägg enligt plan då det skulle påverka andranhandsvärdet mer att hoppa över.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID.7

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nu vet inte jag vad servicekostnaden för en ID.7 Tourer skulle kunna bli efter ~6 år. Men oavsett om det är ~21K eller ~14K, så får man väl helt enkelt se den som en del av totalkostnaden för bilen. Precis som bilens försäkring. Och…

– Kostnaden för bilens energiförbrukning.
– Kostnaden för byte av sommar- och vinterdäck.
Osv…

En servicekostnad blir väl så klart en faktor. Men det finns ju fler…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7332
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID.7

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 29 apr 2025 10:19
Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/

Han verkar ha fått ett gott första intryck 😊
Första intryck ID.7 Tourer GTX – snålare, billigare, bättre ljud och fungerande autopilot i kontrast mot Tesla Model S
Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:
https://cornucopia.se/2025/05/vw-id-7-t ... addningen/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
backe
Inlägg: 2548
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.7

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev: 08 maj 2025 22:56
Maw skrev: 29 apr 2025 10:19
Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/

Han verkar ha fått ett gott första intryck 😊
Första intryck ID.7 Tourer GTX – snålare, billigare, bättre ljud och fungerande autopilot i kontrast mot Tesla Model S
Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:
https://cornucopia.se/2025/05/vw-id-7-t ... addningen/
Riktigt positivt överlag. Börjar bli dags för en provkörning på en sån faktiskt.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4119
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: VW ID.7

Inlägg av Tellus »

SwedishAdvocate skrev: 08 maj 2025 22:56
Maw skrev: 29 apr 2025 10:19
Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/

Han verkar ha fått ett gott första intryck 😊
Första intryck ID.7 Tourer GTX – snålare, billigare, bättre ljud och fungerande autopilot i kontrast mot Tesla Model S
Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:
https://cornucopia.se/2025/05/vw-id-7-t ... addningen/
Provkör själv, jag skulle inte lita på Lars tester, han hyser ett tesla hat sedan en tid tillbaka.
Som att lyssna på en recension av mig om volkswagen bilar; fula, tråkiga, slöa, instängd känsla, krånglig infotainment, servicekrav, massa knappar, inga moderna funktioner som camp mode/dog mode, vaktläge med mera.
Det blir inte objektivt 8-)
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 381
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: VW ID.7

Inlägg av Holve »

Ja jag skrattade högt när jag läste inlägget. Hans Tesla tourettes lyser verkligen igenom.
Fast hummersåsen är nog bättre hos folkvagn är hos Tesla.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
backe
Inlägg: 2548
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.7

Inlägg av backe »

Tellus skrev: 09 maj 2025 08:25
SwedishAdvocate skrev: 08 maj 2025 22:56
Maw skrev: 29 apr 2025 10:19
Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/

Han verkar ha fått ett gott första intryck 😊
Första intryck ID.7 Tourer GTX – snålare, billigare, bättre ljud och fungerande autopilot i kontrast mot Tesla Model S
Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:
https://cornucopia.se/2025/05/vw-id-7-t ... addningen/
Provkör själv, jag skulle inte lita på Lars tester, han hyser ett tesla hat sedan en tid tillbaka.
Som att lyssna på en recension av mig om volkswagen bilar; fula, tråkiga, slöa, instängd känsla, krånglig infotainment, servicekrav, massa knappar, inga moderna funktioner som camp mode/dog mode, vaktläge med mera.
Det blir inte objektivt 8-)
Han har en Model S som jag förstår det, så om han inte gillar Tesla p.g.a. det så känns det väl ganska sakligt och väl underbyggt? Om du har en ID7 och säger att du tycker att Teslan är bättre p.g.a. det ena eller det andra så känns det trovärdigt.

Skriv vad det är som du tycker haltar så kan det vara intressant för oss andra, och i det så räknar jag inte in rent tyckande som att du inte gillar knappar, att den är ful eller att det inte finns pruttkuddar o.s.v. För de flesta så är fungerande basala funktioner som autopilot eller vindrutetorkare mer viktigt. Service är för övrigt helt ok att skippa på VW också precis som på Tesla. Är det något som skapar problem p.g.a. underlåtenhet att underhålla bilen så kan du få problem med garantierna, men det är samma med Tesla och står i garantidokumentationen.

Vad skulle han skriva för att det skulle vara objektivt, Teslan är bättre på alla punkter?
Senast redigerad av backe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4119
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: VW ID.7

Inlägg av Tellus »

backe skrev: 09 maj 2025 08:57
Tellus skrev: 09 maj 2025 08:25
SwedishAdvocate skrev: 08 maj 2025 22:56
Maw skrev: 29 apr 2025 10:19
Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/

Han verkar ha fått ett gott första intryck 😊
Första intryck ID.7 Tourer GTX – snålare, billigare, bättre ljud och fungerande autopilot i kontrast mot Tesla Model S
Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:
https://cornucopia.se/2025/05/vw-id-7-t ... addningen/
Provkör själv, jag skulle inte lita på Lars tester, han hyser ett tesla hat sedan en tid tillbaka.
Som att lyssna på en recension av mig om volkswagen bilar; fula, tråkiga, slöa, instängd känsla, krånglig infotainment, servicekrav, massa knappar, inga moderna funktioner som camp mode/dog mode, vaktläge med mera.
Det blir inte objektivt 8-)
Han har en Model S som jag förstår det, så om han inte gillar Tesla p.g.a. det så känns det väl ganska sakligt och väl underbyggt? Om du har en ID7 och säger att du tycker att Teslan är bättre p.g.a. det ena eller det andra så känns det trovärdigt.

Skriv vad det är som du tycker haltar så kan det vara intressant för oss andra, och i det så räknar jag inte in rent tyckande som att du inte gillar knappar, att den är ful eller att det inte finns pruttkuddar o.s.v. För de flesta så är fungerande basala funktioner som autopilot eller vindrutetorkare mer viktigt. Service är för övrigt helt ok att skippa på VW också precis som på Tesla. Är det något som skapar problem p.g.a. underlåtenhet att underhålla bilen så kan du få problem med garantierna, men det är samma med Tesla och står i garantidokumentationen.

Vad skulle han skriva för att det skulle vara objektivt, Teslan är bättre på alla punkter?
Jag skulle kunna rabbla flera dussin punkter som är bättre med Teslan, men det biter ändå inte på de flesta som gillar VW.
Bäst är att provköra och bilda sig en egen uppfattning och inte läsa fake news i media.
Brukar inte läsa VW trådar, men råkade hamna här, haft en Lupo 3L och en e-golf tidigare.
Nu loggar jag ur denna tråd.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
backe
Inlägg: 2548
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.7

Inlägg av backe »

Tellus skrev: 09 maj 2025 10:50
backe skrev: 09 maj 2025 08:57
Tellus skrev: 09 maj 2025 08:25
SwedishAdvocate skrev: 08 maj 2025 22:56
Maw skrev: 29 apr 2025 10:19
Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/

Han verkar ha fått ett gott första intryck 😊

Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:
https://cornucopia.se/2025/05/vw-id-7-t ... addningen/
Provkör själv, jag skulle inte lita på Lars tester, han hyser ett tesla hat sedan en tid tillbaka.
Som att lyssna på en recension av mig om volkswagen bilar; fula, tråkiga, slöa, instängd känsla, krånglig infotainment, servicekrav, massa knappar, inga moderna funktioner som camp mode/dog mode, vaktläge med mera.
Det blir inte objektivt 8-)
Han har en Model S som jag förstår det, så om han inte gillar Tesla p.g.a. det så känns det väl ganska sakligt och väl underbyggt? Om du har en ID7 och säger att du tycker att Teslan är bättre p.g.a. det ena eller det andra så känns det trovärdigt.

Skriv vad det är som du tycker haltar så kan det vara intressant för oss andra, och i det så räknar jag inte in rent tyckande som att du inte gillar knappar, att den är ful eller att det inte finns pruttkuddar o.s.v. För de flesta så är fungerande basala funktioner som autopilot eller vindrutetorkare mer viktigt. Service är för övrigt helt ok att skippa på VW också precis som på Tesla. Är det något som skapar problem p.g.a. underlåtenhet att underhålla bilen så kan du få problem med garantierna, men det är samma med Tesla och står i garantidokumentationen.

Vad skulle han skriva för att det skulle vara objektivt, Teslan är bättre på alla punkter?
Jag skulle kunna rabbla flera dussin punkter som är bättre med Teslan, men det biter ändå inte på de flesta som gillar VW.
Bäst är att provköra och bilda sig en egen uppfattning och inte läsa fake news i media.
Brukar inte läsa VW trådar, men råkade hamna här, haft en Lupo 3L och en e-golf tidigare.
Nu loggar jag ur denna tråd.
Jag har haft både en MY och tre MEB(inte ID7 dock) och jag kan rabbla upp många bra punkter på båda. Men bara för att någon gillar den ena eller den andra så behöver det inte vara fake news, men det faller iofs väl i linje med Elon och Trumps retorik.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 903
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: VW ID.7

Inlägg av juristen »

Min åsikt:
Så länge det är on-topic så är det bara värdefullt att framföra synpunkter. Att ta del av vad folk gillar/inte gillar med ID7 (eller andra elbilar) är trevligt att läsa, man får ta det för en persons uppfattning utifrån just dennes preferenser - inte någon universell sanning. Samma med jämförelser med andra bilar.

Däremot behöver ingen gå i klinch om vad som är rätt och fel kring någons synpunkter, man kan tycka olika. Utan att bli kallad fanboi eller andra tillmälen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: VW ID.7

Inlägg av RareEarth »

Tellus skrev: 09 maj 2025 10:50
backe skrev: 09 maj 2025 08:57
Tellus skrev: 09 maj 2025 08:25
SwedishAdvocate skrev: 08 maj 2025 22:56
Maw skrev: 29 apr 2025 10:19
Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/

Han verkar ha fått ett gott första intryck 😊

Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:
https://cornucopia.se/2025/05/vw-id-7-t ... addningen/
Provkör själv, jag skulle inte lita på Lars tester, han hyser ett tesla hat sedan en tid tillbaka.
Som att lyssna på en recension av mig om volkswagen bilar; fula, tråkiga, slöa, instängd känsla, krånglig infotainment, servicekrav, massa knappar, inga moderna funktioner som camp mode/dog mode, vaktläge med mera.
Det blir inte objektivt 8-)
Han har en Model S som jag förstår det, så om han inte gillar Tesla p.g.a. det så känns det väl ganska sakligt och väl underbyggt? Om du har en ID7 och säger att du tycker att Teslan är bättre p.g.a. det ena eller det andra så känns det trovärdigt.

Skriv vad det är som du tycker haltar så kan det vara intressant för oss andra, och i det så räknar jag inte in rent tyckande som att du inte gillar knappar, att den är ful eller att det inte finns pruttkuddar o.s.v. För de flesta så är fungerande basala funktioner som autopilot eller vindrutetorkare mer viktigt. Service är för övrigt helt ok att skippa på VW också precis som på Tesla. Är det något som skapar problem p.g.a. underlåtenhet att underhålla bilen så kan du få problem med garantierna, men det är samma med Tesla och står i garantidokumentationen.

Vad skulle han skriva för att det skulle vara objektivt, Teslan är bättre på alla punkter?
Jag skulle kunna rabbla flera dussin punkter som är bättre med Teslan, men det biter ändå inte på de flesta som gillar VW.
Bäst är att provköra och bilda sig en egen uppfattning och inte läsa fake news i media.
Brukar inte läsa VW trådar, men råkade hamna här, haft en Lupo 3L och en e-golf tidigare.
Nu loggar jag ur denna tråd.
Provkörning hjälper ju lite, men ger mindre än halva bilden. I min erfarenhet är det många irritationsmoment med bilar som kryper fram först efter att man haft en bil några veckor. Då är det bra att läsa recensioner av folk som kört bilen längre tid, så får man i alla fall några fler pusselbitar.
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 10 mar 2022 13:31

Re: VW ID.7

Inlägg av Jimel »

RareEarth skrev: 09 maj 2025 12:08
Tellus skrev: 09 maj 2025 10:50
backe skrev: 09 maj 2025 08:57
Tellus skrev: 09 maj 2025 08:25
SwedishAdvocate skrev: 08 maj 2025 22:56

Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:
https://cornucopia.se/2025/05/vw-id-7-t ... addningen/
Provkör själv, jag skulle inte lita på Lars tester, han hyser ett tesla hat sedan en tid tillbaka.
Som att lyssna på en recension av mig om volkswagen bilar; fula, tråkiga, slöa, instängd känsla, krånglig infotainment, servicekrav, massa knappar, inga moderna funktioner som camp mode/dog mode, vaktläge med mera.
Det blir inte objektivt 8-)
Han har en Model S som jag förstår det, så om han inte gillar Tesla p.g.a. det så känns det väl ganska sakligt och väl underbyggt? Om du har en ID7 och säger att du tycker att Teslan är bättre p.g.a. det ena eller det andra så känns det trovärdigt.

Skriv vad det är som du tycker haltar så kan det vara intressant för oss andra, och i det så räknar jag inte in rent tyckande som att du inte gillar knappar, att den är ful eller att det inte finns pruttkuddar o.s.v. För de flesta så är fungerande basala funktioner som autopilot eller vindrutetorkare mer viktigt. Service är för övrigt helt ok att skippa på VW också precis som på Tesla. Är det något som skapar problem p.g.a. underlåtenhet att underhålla bilen så kan du få problem med garantierna, men det är samma med Tesla och står i garantidokumentationen.

Vad skulle han skriva för att det skulle vara objektivt, Teslan är bättre på alla punkter?
Jag skulle kunna rabbla flera dussin punkter som är bättre med Teslan, men det biter ändå inte på de flesta som gillar VW.
Bäst är att provköra och bilda sig en egen uppfattning och inte läsa fake news i media.
Brukar inte läsa VW trådar, men råkade hamna här, haft en Lupo 3L och en e-golf tidigare.
Nu loggar jag ur denna tråd.
Provkörning hjälper ju lite, men ger mindre än halva bilden. I min erfarenhet är det många irritationsmoment med bilar som kryper fram först efter att man haft en bil några veckor. Då är det bra att läsa recensioner av folk som kört bilen längre tid, så får man i alla fall några fler pusselbitar.
Ja första månaderna med min Tesla model 3 var jag en riktig fanboi men nu skulle jag aldrig få för mig att köpa en igen, svänger fort :D
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1964
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: VW ID.7

Inlägg av themax »

ID.7 skulle ligga mycket högt på min lista för utbyte av Teslan förutom den dåliga dragvikten. Var precis som Lars W väldigt imponerad av bilen men behöver kunna hänga på 1500 kg lagligt på kroken.

Nu blir det inte byte än på några år men jag vet redan nu att det inte blir Tesla nästa gång. Då kanske ID.7 fått mer dragvikt också.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Marcus_B
Inlägg: 20
Blev medlem: 02 aug 2024 10:40

Re: VW ID.7

Inlägg av Marcus_B »

themax skrev: 09 maj 2025 14:58
ID.7 skulle ligga mycket högt på min lista för utbyte av Teslan förutom den dåliga dragvikten. Var precis som Lars W väldigt imponerad av bilen men behöver kunna hänga på 1500 kg lagligt på kroken.

Nu blir det inte byte än på några år men jag vet redan nu att det inte blir Tesla nästa gång. Då kanske ID.7 fått mer dragvikt också.
Räcker det inte med 1400 kg som GTX får dra med dispens? Olyckligt att det ska falla på 100 kg.
Skriv svar