Moderator: Redaktion
Ja, lite nedför blir det, från 160 möh i Växjö till 20 möh i Ronneby kanske?
The power of a Cd på 0.242 samt mindre frontarea…
Ska du köra samma väg tillbaka till Växjö?
Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.backe skrev: ↑06 maj 2025 16:47Man kan låta bli service också om man vill som många gör med Tesla, batterigaranti verkar inte påverkas av detta.Freez skrev: ↑06 maj 2025 16:02ID7 har 2 års serviceintervall dvs snittkostnad 3724 kr/år under 6 år. Enligt Teknikens Värld. Artikeln finns att läsa i sin helhet enligt ovan länk (för den som betalar för Expressen/Teknikens Värld).SwedishAdvocate skrev: ↑06 maj 2025 00:02Men varje service på ID.7 kostar väl inte ~7,5K (eller vad den nu kostar)… Var det inte servicen efter fyra år som kostade ~7,5K. Således blir väl inte ID.7 så dyr i service upp till 6 år som du skriver här…Sportbilsentusiasten skrev: ↑05 maj 2025 19:07Porsche Taycan har väl 2år/3000mil så ca 16k per service över 6år.
Svettigt.
ID7 har väl även den 2år så 7.5k per service över 6år. Dyrt det med
Nybilsgarantin är 2 år vad jag kan läsa mig till så bör inte heller påverkas.
Sen gissar jag att man räknar med service efter 6 år i artikeln som du länkat, då har du två år till att slå ut kostnaden på då du kan köra den i 8 år(7 år och 364 dagar)
Läst en del på ID4/5-grupp på Facebook, där verkar märkesservice kosta mellan 4-6 000kr vid varje intervall, Meca verkar ta ca 2 000kr. Så rimligtvis bör kostnad för 6 år spänna mellan 666kr/år -> 2000kr/år.
Blir svårt att kolla då jag inte har abonnemang, så vill du referera till en låst artikel så kan du väl åtminstone ta en skärmdump.Freez skrev: ↑07 maj 2025 09:57Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.backe skrev: ↑06 maj 2025 16:47Man kan låta bli service också om man vill som många gör med Tesla, batterigaranti verkar inte påverkas av detta.Freez skrev: ↑06 maj 2025 16:02ID7 har 2 års serviceintervall dvs snittkostnad 3724 kr/år under 6 år. Enligt Teknikens Värld. Artikeln finns att läsa i sin helhet enligt ovan länk (för den som betalar för Expressen/Teknikens Värld).SwedishAdvocate skrev: ↑06 maj 2025 00:02Men varje service på ID.7 kostar väl inte ~7,5K (eller vad den nu kostar)… Var det inte servicen efter fyra år som kostade ~7,5K. Således blir väl inte ID.7 så dyr i service upp till 6 år som du skriver här…Sportbilsentusiasten skrev: ↑05 maj 2025 19:07
Porsche Taycan har väl 2år/3000mil så ca 16k per service över 6år.
Svettigt.
ID7 har väl även den 2år så 7.5k per service över 6år. Dyrt det med
Sen gissar jag att man räknar med service efter 6 år i artikeln som du länkat, då har du två år till att slå ut kostnaden på då du kan köra den i 8 år(7 år och 364 dagar)
Läst en del på ID4/5-grupp på Facebook, där verkar märkesservice kosta mellan 4-6 000kr vid varje intervall, Meca verkar ta ca 2 000kr. Så rimligtvis bör kostnad för 6 år spänna mellan 666kr/år -> 2000kr/år.
Om du läser artikeln så ser du att Teknikens Värld har gjort samma beräkning för alla märken så det blir jämförbart. Polestar 3 och 4, Tesla M3 och Y samt Volvo EX30/EX90 har lägst årskostnad. ID7, Q4, Xpeng G6 och Porsche har högst.
Artikeln är för lång för att skärmdumpa. Om du har Expressen premium eller tillgång till Arcy via Bonniernewsägd lokaltidning kan du läsa artikeln gratis.backe skrev: ↑07 maj 2025 10:12Blir svårt att kolla då jag inte har abonnemang, så vill du referera till en låst artikel så kan du väl åtminstone ta en skärmdump.Freez skrev: ↑07 maj 2025 09:57Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.backe skrev: ↑06 maj 2025 16:47Man kan låta bli service också om man vill som många gör med Tesla, batterigaranti verkar inte påverkas av detta.Freez skrev: ↑06 maj 2025 16:02ID7 har 2 års serviceintervall dvs snittkostnad 3724 kr/år under 6 år. Enligt Teknikens Värld. Artikeln finns att läsa i sin helhet enligt ovan länk (för den som betalar för Expressen/Teknikens Värld).SwedishAdvocate skrev: ↑06 maj 2025 00:02
Men varje service på ID.7 kostar väl inte ~7,5K (eller vad den nu kostar)… Var det inte servicen efter fyra år som kostade ~7,5K. Således blir väl inte ID.7 så dyr i service upp till 6 år som du skriver här…
Om du läser artikeln så ser du att Teknikens Värld har gjort samma beräkning för alla märken så det blir jämförbart. Polestar 3 och 4, Tesla M3 och Y samt Volvo EX30/EX90 har lägst årskostnad. ID7, Q4, Xpeng G6 och Porsche har högst.
Är det samma punkter man går igenom på alla bilar? Byte av bromsvätska och liknande på MY?
Jag hade tydligen nåt abonnemang för alla Bonniertidningar.Freez skrev: ↑07 maj 2025 13:06Artikeln är för lång för att skärmdumpa. Om du har Expressen premium eller tillgång till Arcy via Bonniernewsägd lokaltidning kan du läsa artikeln gratis.backe skrev: ↑07 maj 2025 10:12Blir svårt att kolla då jag inte har abonnemang, så vill du referera till en låst artikel så kan du väl åtminstone ta en skärmdump.Freez skrev: ↑07 maj 2025 09:57Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.backe skrev: ↑06 maj 2025 16:47Man kan låta bli service också om man vill som många gör med Tesla, batterigaranti verkar inte påverkas av detta.
Är det samma punkter man går igenom på alla bilar? Byte av bromsvätska och liknande på MY?
Teknikens Värld har tittat på kostnaden för elbilens 3 första servicetillfällen delat med antalet år. 35 olika modeller finns med i listan.
ID7 har en snittkostnad på 3724 kr/år. Exakt vad som ingår i respektive bils service kan inte jag svara på. Anledningen till att Polestar ligger väldigt bra till är att man bjuder på första servicen, 788 kr/år. För Tesla MY har man räknat på service varje år med en snittkostnad på 1903 kr/år och baserat på det ganska höga beloppet antar jag att bromsvätska ingår.
Porsche har ju aldrig konkurrerat med lägsta pris på någonting. Varför skulle man börja nu?backe skrev: ↑07 maj 2025 15:45Jag hade tydligen nåt abonnemang för alla Bonniertidningar.Freez skrev: ↑07 maj 2025 13:06Artikeln är för lång för att skärmdumpa. Om du har Expressen premium eller tillgång till Arcy via Bonniernewsägd lokaltidning kan du läsa artikeln gratis.backe skrev: ↑07 maj 2025 10:12Blir svårt att kolla då jag inte har abonnemang, så vill du referera till en låst artikel så kan du väl åtminstone ta en skärmdump.Freez skrev: ↑07 maj 2025 09:57Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.backe skrev: ↑06 maj 2025 16:47
Man kan låta bli service också om man vill som många gör med Tesla, batterigaranti verkar inte påverkas av detta.
Teknikens Värld har tittat på kostnaden för elbilens 3 första servicetillfällen delat med antalet år. 35 olika modeller finns med i listan.
ID7 har en snittkostnad på 3724 kr/år. Exakt vad som ingår i respektive bils service kan inte jag svara på. Anledningen till att Polestar ligger väldigt bra till är att man bjuder på första servicen, 788 kr/år. För Tesla MY har man räknat på service varje år med en snittkostnad på 1903 kr/år och baserat på det ganska höga beloppet antar jag att bromsvätska ingår.
Förstår inte riktigt syftet med det här om jag ska vara ärlig, vill man serva på märkesverkstad och göra allt enligt respektive tillverkare(Porsche byter tydligen bromsbackar runt om vid den 3:e servicen, därav rusar priset), då är det väl bara att betala och vara glad.
Är det garantierna man är ute efter så kan man serva hos oberoende verkstad och då hamnar nog de flesta "vanliga" bilar på ca 1000kr/år och stämplarna gäller lika bra som hos märkesverkstad, utom i de fall där tillverkaren erbjuder något extra som t.ex. Zeekr som förlänger garantin om du servar hos deras märkesverkstad, och några andra erbjuder förlängd mobilitetsgaranti om man servar hos deras egna verkstad.
Står i kommentaren att Tesla rekommenderar service varje år, ändå har man bara gjort 3 stycken? Där bör man väl följa den och göra 6 servicear?
Som sagt, jag förstår inte riktigt syftet, vill man serva hos märkesverkstad som jag alltid har gjort så är det bara att betala, vill man komma billigare undan så finns det många bra alternativ med bibehållen garanti.
Det var väl ett väldigt bra syfte tänker jag. Teknikens Värld synliggör servicekostnaden per år för 35 elbilsmodeller. Bra konsumentupplysning och något man kan väga in när man skaffar en ny bil, om man vill.backe skrev: ↑07 maj 2025 15:45Jag hade tydligen nåt abonnemang för alla Bonniertidningar.Freez skrev: ↑07 maj 2025 13:06Artikeln är för lång för att skärmdumpa. Om du har Expressen premium eller tillgång till Arcy via Bonniernewsägd lokaltidning kan du läsa artikeln gratis.backe skrev: ↑07 maj 2025 10:12Blir svårt att kolla då jag inte har abonnemang, så vill du referera till en låst artikel så kan du väl åtminstone ta en skärmdump.Freez skrev: ↑07 maj 2025 09:57Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.backe skrev: ↑06 maj 2025 16:47
Man kan låta bli service också om man vill som många gör med Tesla, batterigaranti verkar inte påverkas av detta.
Förstår inte riktigt syftet med det här om jag ska vara ärlig, vill man serva på märkesverkstad och göra allt enligt respektive tillverkare(Porsche byter tydligen bromsbackar runt om vid den 3:e servicen, därav rusar priset), då är det väl bara att betala och vara glad.
Är det garantierna man är ute efter så kan man serva hos oberoende verkstad och då hamnar nog de flesta "vanliga" bilar på ca 1000kr/år och stämplarna gäller lika bra som hos märkesverkstad, utom i de fall där tillverkaren erbjuder något extra som t.ex. Zeekr som förlänger garantin om du servar hos deras märkesverkstad, och några andra erbjuder förlängd mobilitetsgaranti om man servar hos deras egna verkstad.
Står i kommentaren att Tesla rekommenderar service varje år, ändå har man bara gjort 3 stycken? Där bör man väl följa den och göra 6 servicear?
Som sagt, jag förstår inte riktigt syftet, vill man serva hos märkesverkstad som jag alltid har gjort så är det bara att betala, vill man komma billigare undan så finns det många bra alternativ med bibehållen garanti.
Håller med..Freez skrev: ↑08 maj 2025 10:57Det var väl ett väldigt bra syfte tänker jag. Teknikens Värld synliggör servicekostnaden per år för 35 elbilsmodeller. Bra konsumentupplysning och något man kan väga in när man skaffar en ny bil, om man vill.backe skrev: ↑07 maj 2025 15:45Jag hade tydligen nåt abonnemang för alla Bonniertidningar.Freez skrev: ↑07 maj 2025 13:06Artikeln är för lång för att skärmdumpa. Om du har Expressen premium eller tillgång till Arcy via Bonniernewsägd lokaltidning kan du läsa artikeln gratis.backe skrev: ↑07 maj 2025 10:12Blir svårt att kolla då jag inte har abonnemang, så vill du referera till en låst artikel så kan du väl åtminstone ta en skärmdump.Freez skrev: ↑07 maj 2025 09:57
Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.
Absolut, håller med.Freez skrev: ↑08 maj 2025 10:57Det var väl ett väldigt bra syfte tänker jag. Teknikens Värld synliggör servicekostnaden per år för 35 elbilsmodeller. Bra konsumentupplysning och något man kan väga in när man skaffar en ny bil, om man vill.backe skrev: ↑07 maj 2025 15:45Jag hade tydligen nåt abonnemang för alla Bonniertidningar.Freez skrev: ↑07 maj 2025 13:06Artikeln är för lång för att skärmdumpa. Om du har Expressen premium eller tillgång till Arcy via Bonniernewsägd lokaltidning kan du läsa artikeln gratis.backe skrev: ↑07 maj 2025 10:12Blir svårt att kolla då jag inte har abonnemang, så vill du referera till en låst artikel så kan du väl åtminstone ta en skärmdump.Freez skrev: ↑07 maj 2025 09:57
Jag hade aldrig struntat i service eller lämnat en bil för 700 KSEK till Meca eller liknande men man så klart göra det om man vill.
Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:Maw skrev: ↑29 apr 2025 10:19Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/
Han verkar ha fått ett gott första intryck
Första intryck ID.7 Tourer GTX – snålare, billigare, bättre ljud och fungerande autopilot i kontrast mot Tesla Model S
Riktigt positivt överlag. Börjar bli dags för en provkörning på en sån faktiskt.SwedishAdvocate skrev: ↑08 maj 2025 22:56Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:Maw skrev: ↑29 apr 2025 10:19Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/
Första intryck ID.7 Tourer GTX – snålare, billigare, bättre ljud och fungerande autopilot i kontrast mot Tesla Model S
https://cornucopia.se/2025/05/vw-id-7-t ... addningen/
Provkör själv, jag skulle inte lita på Lars tester, han hyser ett tesla hat sedan en tid tillbaka.SwedishAdvocate skrev: ↑08 maj 2025 22:56Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:Maw skrev: ↑29 apr 2025 10:19Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/
Han har en Model S som jag förstår det, så om han inte gillar Tesla p.g.a. det så känns det väl ganska sakligt och väl underbyggt? Om du har en ID7 och säger att du tycker att Teslan är bättre p.g.a. det ena eller det andra så känns det trovärdigt.Tellus skrev: ↑09 maj 2025 08:25Provkör själv, jag skulle inte lita på Lars tester, han hyser ett tesla hat sedan en tid tillbaka.SwedishAdvocate skrev: ↑08 maj 2025 22:56Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:Maw skrev: ↑29 apr 2025 10:19Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/
Som att lyssna på en recension av mig om volkswagen bilar; fula, tråkiga, slöa, instängd känsla, krånglig infotainment, servicekrav, massa knappar, inga moderna funktioner som camp mode/dog mode, vaktläge med mera.
Det blir inte objektivt![]()
Jag skulle kunna rabbla flera dussin punkter som är bättre med Teslan, men det biter ändå inte på de flesta som gillar VW.backe skrev: ↑09 maj 2025 08:57Han har en Model S som jag förstår det, så om han inte gillar Tesla p.g.a. det så känns det väl ganska sakligt och väl underbyggt? Om du har en ID7 och säger att du tycker att Teslan är bättre p.g.a. det ena eller det andra så känns det trovärdigt.Tellus skrev: ↑09 maj 2025 08:25Provkör själv, jag skulle inte lita på Lars tester, han hyser ett tesla hat sedan en tid tillbaka.SwedishAdvocate skrev: ↑08 maj 2025 22:56Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:Maw skrev: ↑29 apr 2025 10:19Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/
Som att lyssna på en recension av mig om volkswagen bilar; fula, tråkiga, slöa, instängd känsla, krånglig infotainment, servicekrav, massa knappar, inga moderna funktioner som camp mode/dog mode, vaktläge med mera.
Skriv vad det är som du tycker haltar så kan det vara intressant för oss andra, och i det så räknar jag inte in rent tyckande som att du inte gillar knappar, att den är ful eller att det inte finns pruttkuddar o.s.v. För de flesta så är fungerande basala funktioner som autopilot eller vindrutetorkare mer viktigt. Service är för övrigt helt ok att skippa på VW också precis som på Tesla. Är det något som skapar problem p.g.a. underlåtenhet att underhålla bilen så kan du få problem med garantierna, men det är samma med Tesla och står i garantidokumentationen.
Vad skulle han skriva för att det skulle vara objektivt, Teslan är bättre på alla punkter?
Jag har haft både en MY och tre MEB(inte ID7 dock) och jag kan rabbla upp många bra punkter på båda. Men bara för att någon gillar den ena eller den andra så behöver det inte vara fake news, men det faller iofs väl i linje med Elon och Trumps retorik.Tellus skrev: ↑09 maj 2025 10:50Jag skulle kunna rabbla flera dussin punkter som är bättre med Teslan, men det biter ändå inte på de flesta som gillar VW.backe skrev: ↑09 maj 2025 08:57Han har en Model S som jag förstår det, så om han inte gillar Tesla p.g.a. det så känns det väl ganska sakligt och väl underbyggt? Om du har en ID7 och säger att du tycker att Teslan är bättre p.g.a. det ena eller det andra så känns det trovärdigt.Tellus skrev: ↑09 maj 2025 08:25Provkör själv, jag skulle inte lita på Lars tester, han hyser ett tesla hat sedan en tid tillbaka.SwedishAdvocate skrev: ↑08 maj 2025 22:56Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:Maw skrev: ↑29 apr 2025 10:19Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/
Skriv vad det är som du tycker haltar så kan det vara intressant för oss andra, och i det så räknar jag inte in rent tyckande som att du inte gillar knappar, att den är ful eller att det inte finns pruttkuddar o.s.v. För de flesta så är fungerande basala funktioner som autopilot eller vindrutetorkare mer viktigt. Service är för övrigt helt ok att skippa på VW också precis som på Tesla. Är det något som skapar problem p.g.a. underlåtenhet att underhålla bilen så kan du få problem med garantierna, men det är samma med Tesla och står i garantidokumentationen.
Vad skulle han skriva för att det skulle vara objektivt, Teslan är bättre på alla punkter?
Bäst är att provköra och bilda sig en egen uppfattning och inte läsa fake news i media.
Brukar inte läsa VW trådar, men råkade hamna här, haft en Lupo 3L och en e-golf tidigare.
Nu loggar jag ur denna tråd.
Provkörning hjälper ju lite, men ger mindre än halva bilden. I min erfarenhet är det många irritationsmoment med bilar som kryper fram först efter att man haft en bil några veckor. Då är det bra att läsa recensioner av folk som kört bilen längre tid, så får man i alla fall några fler pusselbitar.Tellus skrev: ↑09 maj 2025 10:50Jag skulle kunna rabbla flera dussin punkter som är bättre med Teslan, men det biter ändå inte på de flesta som gillar VW.backe skrev: ↑09 maj 2025 08:57Han har en Model S som jag förstår det, så om han inte gillar Tesla p.g.a. det så känns det väl ganska sakligt och väl underbyggt? Om du har en ID7 och säger att du tycker att Teslan är bättre p.g.a. det ena eller det andra så känns det trovärdigt.Tellus skrev: ↑09 maj 2025 08:25Provkör själv, jag skulle inte lita på Lars tester, han hyser ett tesla hat sedan en tid tillbaka.SwedishAdvocate skrev: ↑08 maj 2025 22:56Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:Maw skrev: ↑29 apr 2025 10:19Cornucopia har en ID7 för några dagars test. Han skriver om det första intrycket av bilen här https://cornucopia.se/2025/04/forsta-in ... a-model-s/
Bäst är att provköra och bilda sig en egen uppfattning och inte läsa fake news i media.
Brukar inte läsa VW trådar, men råkade hamna här, haft en Lupo 3L och en e-golf tidigare.
Ja första månaderna med min Tesla model 3 var jag en riktig fanboi men nu skulle jag aldrig få för mig att köpa en igen, svänger fortRareEarth skrev: ↑09 maj 2025 12:08Provkörning hjälper ju lite, men ger mindre än halva bilden. I min erfarenhet är det många irritationsmoment med bilar som kryper fram först efter att man haft en bil några veckor. Då är det bra att läsa recensioner av folk som kört bilen längre tid, så får man i alla fall några fler pusselbitar.Tellus skrev: ↑09 maj 2025 10:50Jag skulle kunna rabbla flera dussin punkter som är bättre med Teslan, men det biter ändå inte på de flesta som gillar VW.backe skrev: ↑09 maj 2025 08:57Han har en Model S som jag förstår det, så om han inte gillar Tesla p.g.a. det så känns det väl ganska sakligt och väl underbyggt? Om du har en ID7 och säger att du tycker att Teslan är bättre p.g.a. det ena eller det andra så känns det trovärdigt.Tellus skrev: ↑09 maj 2025 08:25Provkör själv, jag skulle inte lita på Lars tester, han hyser ett tesla hat sedan en tid tillbaka.SwedishAdvocate skrev: ↑08 maj 2025 22:56
Och nu har han lämnat tillbaka bilen efter att ha testat den under en veckas tid. Blogginlägget om den här veckan med ID.7 Tourer GTX finns här:
Räcker det inte med 1400 kg som GTX får dra med dispens? Olyckligt att det ska falla på 100 kg.themax skrev: ↑09 maj 2025 14:58ID.7 skulle ligga mycket högt på min lista för utbyte av Teslan förutom den dåliga dragvikten. Var precis som Lars W väldigt imponerad av bilen men behöver kunna hänga på 1500 kg lagligt på kroken.
Nu blir det inte byte än på några år men jag vet redan nu att det inte blir Tesla nästa gång. Då kanske ID.7 fått mer dragvikt också.