Så länge håller ett hemmabatteri

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så länge håller ett hemmabatteri

Inlägg av fth »

Ni som har haft hemmabatteri ett tag, kan ni ge en bild av vilka typer och nivåer av intäkter man kan räkna med i runda slängar?

Är det "bara" stödtjänster eller även arbitrage över dygn/vecka som ger intjäning?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

fth skrev: 09 maj 2025 11:43
Ni som har haft hemmabatteri ett tag, kan ni ge en bild av vilka typer och nivåer av intäkter man kan räkna med i runda slängar?

Är det "bara" stödtjänster eller även arbitrage över dygn/vecka som ger intjäning?

/fth
Skulle säga cirka 700-1000kr i snitt sedan oktober på 10/10
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Trevlig skrev: 09 maj 2025 12:32

/fth
och är det stödtjänster och/eller arbitrage?

/fth
wheels

Inlägg av wheels »

AAKEE skrev: 09 maj 2025 11:29
wheels skrev: 09 maj 2025 11:04
Jag cyklar i princip mitt 62kWh Leaf batteri en gång om dygnet redan. Kanske inte 100% men över 80% (95%SOH)
Så jag får se hur länge det håller innan det ballar ur
Som hemmalagring eller körning?
hemmalagring
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas774651

Inlägg av Icerman »

/fth
I snitt per dygn/vecka/månad?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare

Inlägg av Trevlig »

fth skrev: 09 maj 2025 12:43

/fth
och är det stödtjänster och/eller arbitrage?

/fth
pengar.jpg
Just nu bara stödtjänster. Men denna veckan är mitt batteri med i en beta för Greenely mode som kombinerar båda.
https://support.greenely.com/sv/article ... -batteriet
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Den stora USP:n för batteri är möjligheten att ladda det från nätet och använda batteriet när det är dyr nät- och/eller elkostnad. Solpaneler känns nästa som ett valbart tillägg.
Model S P85DL+
PLA
elbilist

Inlägg av PLA »

Personligen tycker jag att det borde ses som en långsiktig investering. Effekttarifer kommer med säkerhet och elen kommer att bli dyrare.
Jag har installerat ett batteri för några veckor sedan (10 kW) och i samma vända säkrat ner från 20A till 16A. Den besparingen får man direkt.
Är det en lönsam investering direkt? Knappast med dagens elpriser om vi bortser från dem senaste dagarna.
Det känns ändå bättre att ha sparat solel för kvällen istället för att skänka bort den ;)

Batteriet borde klara >6000 cyklar enligt tillverkarens uppgifter vilket motsvarar c:a 20 år. Vi får se. :(
Senast redigerad av PLA, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV 6 AWD GT-Line
Ferroamp system 13,5 kWp, 10 kWh batteri
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

PLA skrev: 09 maj 2025 19:11
Personligen tycker jag att det borde ses som en långsiktig investering. Effekttarifer kommer med säkerhet och elen kommer att bli dyrare.
Jag har installerat ett batteri för några veckor sedan (10 kW) och i samma vända säkrat ner från 20A till 16A. Den besparingen får man direkt.
Är det en lönsam investering direkt? Knappast med dagens elpriser om vi bortser från dem senaste dagarna.

Batteriet borde klara >6000 cyklar enligt tillverkarens uppgifter vilket motsvarar c:a 20 år. Vi får se. :(
Hm, jag förstår tanken med att säkra ned, men för att batteriet ska göra det möjligt måste väl rimligen invertern klara den gamla högre effekten för att det ska vara någon poäng?

Klarar verkligen vanliga inverters 20 kW idag?

/fth
PLA
elbilist

Inlägg av PLA »

Den klarar 14kW men det är inget problem alls. Solpaneler och batteriet är kopplade på DC-sidan och kan teoretisk matar huset med 14kW plus 11kW "köpel". Det räcker och blir över.
Kia EV 6 AWD GT-Line
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

PLA skrev: 09 maj 2025 19:24
Den klarar 14kW men det är inget problem alls. Solpaneler och batteriet är kopplade på DC-sidan och kan teoretisk matar huset med 14kW plus 11kW "köpel". Det räcker och blir över.
Aha, smart, så under förutsättning att man begränsar stora laster till när panelerna levererar effekt så kan man teoretiskt säkra ned rejält?

Har du möjlighet till ö-drift också?

På landet där jag funderar på sol och batterier har iofs antalet strömavbrott minskat rejält sen dom grävde ned alla ledningar, men det känns dumt att inte ha den möjligheten om jag ändå skaffar batterier.

/fth
PLA
elbilist

Inlägg av PLA »

Ingen ö-drift än så länge. Det finns nu en version från Ferroamp som klarar enfas ö-drift men jag ser ingen nytta för mig med det.
Scenarion för mig är framför allt:
Kapa topparna, när importen av el överstiger ett inställt tröskelvärde tas el från batteriet.
Överskottsel laddar batteriet och används i mörkret
Om effekten från panelerna inte räcker för t.ex. billadning "samlar" jag elen först i batteriet och laddar ur senare med högre effekt
Kia EV 6 AWD GT-Line
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare

Inlägg av Trevlig »

mans71 skrev: 09 maj 2025 18:05
Den stora USP:n för batteri är möjligheten att ladda det från nätet och använda batteriet när det är dyr nät- och/eller elkostnad. Solpaneler känns nästa som ett valbart tillägg.
För att få avdrag på batteriet på 50% (48,5%) så måste man ha solceller
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Det låter så klart som en bra affär, men är det verkligen det?

Hur stort batteri är det normalt att ha hemma och hur stor är variationen på elpriset mellan högst och lägst?

Vi har 10kwh batteri, inte ovanligt att batteriet är på mellan 5-30kwh. Skillnaden i timpriset mellan högt och lågt varierar så klart, men som mest några kronor men vanligast kanske max en eller två kronor.

Just nu när jag tittar kostar installation av 10kwh batteri cirka 40tkr med 50% stöd, vilket du inte får om du inte har solceller.

Säljer du 10kwh med två kronor skillnad på spotpriset skulle du teoretiskt tjäna 20kr per dag. Men sedan får du betala skatter och överföringskostnad för inköpt el vid laddning av batteriet, men får inte dessa tillbaka på såld el. Så vad blir dagsförtjänsten efter det? Inte speciellt mycket.

Jag tror snarare att batteriet kan användas för lagra egen producerad solel, minska behovet att köpa in el samt även sänka effekttariffen. Batteriet går in och stödjer när du har ett stort behov av effekt. Vilket gör att du inte drabbas av effekttariffens fulla effekt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

frippe skrev: 10 maj 2025 08:31
Det låter så klart som en bra affär, men är det verkligen det?

Hur stort batteri är det normalt att ha hemma och hur stor är variationen på elpriset mellan högst och lägst?

Vi har 10kwh batteri, inte ovanligt att batteriet är på mellan 5-30kwh. Skillnaden i timpriset mellan högt och lågt varierar så klart, men som mest några kronor men vanligast kanske max en eller två kronor.

Just nu när jag tittar kostar installation av 10kwh batteri cirka 40tkr med 50% stöd, vilket du inte får om du inte har solceller.

Säljer du 10kwh med två kronor skillnad på spotpriset skulle du teoretiskt tjäna 20kr per dag. Men sedan får du betala skatter och överföringskostnad för inköpt el vid laddning av batteriet, men får inte dessa tillbaka på såld el. Så vad blir dagsförtjänsten efter det? Inte speciellt mycket.

Jag tror snarare att batteriet kan användas för lagra egen producerad solel, minska behovet att köpa in el samt även sänka effekttariffen. Batteriet går in och stödjer när du har ett stort behov av effekt. Vilket gör att du inte drabbas av effekttariffens fulla effekt.
Sälja är ju knappt lönsamt längre. Att tanka batteriet när det är billigt energi och nätpris och använda batteriet istället för nätet när det senare på dagen är dyrt är där jag hoppas på att göra den största delen av förtjänsten. Jag börjar med 24kWh batteri. Säg att jag köper totalt för 1 kr / kWh och använder batteriet när det kostar 2 kr. Tjänar då alltså 24 kr / dygn på detta (jag har en hög förbrukning). Nära nog 9000/år. Vilka summor det verkligen blir vet förstås ingen. Det är ett chanstagande. Men lika göra som att lägga pengarna på ett nytt kök så… :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har jämfört några månader med min granne, som också har timpris, solel 15kWp , två elbilar och samma elförbrukning som mig.

Besparingen med batterilagret blev för mig 1 185:- under januari 2025. Ungefär lika för alla vintermånader, då har jag verkligen försökt maxa nyttan av batterilagret.

Förlusten för i och urladdning verkar ligga på cirka 7 % men det blir ju mest värme i mitt förråd där batterilagret är placerat.

Har stängt av elelementet där.

Har bara tagit med de rörliga delarna, Timpris & Effektavgift

Allt annat är ju precis lika för oss.

Det är ju att köpa in el med det låga nattpriset och använda på dagen, som har gett mest besparing.

Januari 2025:
----------------------------------------------------------------------
Grannen utan batterilager: Totalt 2 600:-

2080 kWh 75,50 öre/kWh 1 570 kr
Effektavgift: 4,72 kW 510 kr
Moms: 520 kr

Jag själv med 35 kWh batterilager: Totalt 1 415 :-

2080 kWh 42,65 öre/kWh 887 kr
Effektavgift: 2,275 kW 245 kr
Moms: 283 kr
Skillnad: 1 185 kr
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Off Grid Byggaren skrev: 10 maj 2025 11:07
Jag har jämfört några månader med min granne, som också har timpris, solel 15kWp , två elbilar och samma elförbrukning som mig.

Besparingen med batterilagret blev för mig 1 185:- under januari 2025. Ungefär lika för alla vintermånader, då har jag verkligen försökt maxa nyttan av batterilagret.
Tack för ett exempel från verkligheten. Jag har i mina kalkyler antagit en liknande besparing. Skönt att få bekräftat att man inte är helt vilsen! :D
Model S P85DL+
wheels

Inlägg av wheels »

Ja, med ett hyfsat batteri så tjänar man cirkus 1000+ spänn/mån.
Köp billigt och sälj dyrt på vintern och bara sälj på sommaren

Edit; Allt med dom sjuka fluktuationerna i SE4
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Nu när det varit en sån kylig och regnig vecka har jag maxat egenförbrukningen så mycket det går.

Och så låter jag batteriet buffra upp solenergin på förmiddagen, och laddar elbilarna på dagen, trots rätt låg effekt från solcellerna.

Svårt att räkna ut exakt besparing, men den egenanvända solenergin bör ju vara mest lönsam.

Hade ställt in att sälja allt som produceras på förmiddagen och ladda batterilagret efter 11:00 för några veckor sedan, men fick ställa tillbaka till vinterprogrammet igen.

Skulle behövas någon smart AI styrning om allt ska optimeras fullt ut.

Det är ju rätt stora variationer i dagens timpriser, så det gäller att fylla upp batterilagret rejält under eftermiddagen.
Timpris.JPG
Prod.png
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Off Grid Byggaren skrev: 11 maj 2025 12:08
Nu när det varit en sån kylig och regnig vecka har jag maxat egenförbrukningen så mycket det går.

Och så låter jag batteriet buffra upp solenergin på förmiddagen, och laddar elbilarna på dagen, trots rätt låg effekt från solcellerna.

Svårt att räkna ut exakt besparing, men den egenanvända solenergin bör ju vara mest lönsam.

Hade ställt in att sälja allt som produceras på förmiddagen och ladda batterilagret efter 11:00 för några veckor sedan, men fick ställa tillbaka till vinterprogrammet igen.

Skulle behövas någon smart AI styrning om allt ska optimeras fullt ut.

Det är ju rätt stora variationer i dagens timpriser, så det gäller att fylla upp batterilagret rejält under eftermiddagen.

Timpris.JPG
Prod.png
Sigenergy har smart AI styrning med lite olika valmöjligheter.
IMG_7726.jpeg
3 P 2019 / S Pläd 2023 / Y Juniper 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Ja, det ska ju komma en sådan AI styrning till Ferroamp inom kort.

Ska ju få testa en halvår kostnadsfritt, är det någon som hört om Ferroamp har börjat släppa denna ännu?

https://ferroamp.com/produkter/kontroll ... g/#las-mer

FerroAI - alla funktioner på en gång

I april introducerar vi FerroAI - en ny tjänst för att optimera styrning av solceller, batterier och elbilsladdning för att passa kundens behov.
• Optimera styrning utifrån elpris, elnätstariffer, väder och användarmönster
• Kombinera alla Ferroamp-systemets funktioner för att minska elkostnaderna
• Styr både batteri, elbilsladdning och solproduktion
• All styrning sker från Sverige
Det krävs ingen extra utrustning för FerroAI utan det kommer som en mjukvaruuppdatering. FerroAI kommer att vara en prenumerationstjänst men under 2025 erbjuds den kostnadsfritt.

Om du vill hålla koll på det senaste inför lanseringen i april kan du prenumerera på ett särskilt nyhetsbrev om FerroAI.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Skriv svar