Så länge håller ett hemmabatteri

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Så länge håller ett hemmabatteri

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Allt fler skaffar batterier till sina solcellssystem hemma. Stationära batteripack som kan driva husets elförbrukare under nätterna, och som vissa även använder till att sälja el till elbolagen när timpriserna är höga.

Hembatterier brukar oftast vara mycket mindre än elbilsbatterier, typiskt runt 10 kWh, och de laddas och urladdas oftare och i högre utsträckning än elbilsbatterier brukar göras. Hur klarar de det högre slitaget och hur länge kan man räkna med att ett hembatteri håller?

Forskare i tyska RWTH Aachen universitetet har följt 21 privata hembatterier i åtta år mellan 2015 och 2022. Deras rapport går att läsa i vetenskapliga tidskriften Nature. Batteripacken de undersökte var från första generationens hemmabatterisystem, NMC och LFP batteripack på 8,6-13,8 kWh och mindre litium manganoxid (LMO) pack på 2,2 kWh.

Forskarna fann att hembatterier tappar 2-3% av sin kapacitet per år. En snabbare degraderingstakt än elbilsbatterier som i genomsnitt tappar 1,8% per år. LFP batterier håller bättre än NMC och LMO även i hemmasystem. Efter 100 fulla laddcykler har NMC batterier i genomsnitt tappat 0,7% – mot uppemot 1,2% för andra batterikemier. Större batteripack håller bättre än de minsta.

Den genomsnittliga tekniska livslängden för hembatterier är mellan 5-7 år. Forskarna definierar teknisk livslängd som när batterierna kan endast lagra 80% av sin ursprungliga kapacitet. Det är dock stor spridning mellan olika batteripack, se grafen ovan.

Medan de flesta elbilsbatterier håller i 15-20 år, under bilens hela livslängd slits hembatterier mycket snabbare. Forskarna poängterar dock att inga av de undersökta batteripacken hade nått “knäpunkten” än, den snabbt accelererande försämringen på det absoluta slutet av ett batteris livslängd. Även det sämsta batteripacket som efter drygt sju år endast hade kvar 66% av sin ursprungliga kapacitet fortsatte fortfarande att göra sitt jobb.

Dagens elbilar uppvisar mindre batteridegradation än de från första generationen. Följer hembatterier samma trend kan de batteripack man köper idag hålla längre än dessa första system gjorde. Fortfarande inte lika långt som elbilar men förhoppningsvis uppemot 8 till 9 år tills de når 80% av sin ursprungliga kapacitet – och några år till innan de helt slitits ut.

Source: https://teslaclubsweden.se/sa-lange-hal ... mabatteri/
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Så länge håller ett hemmabatteri

Inlägg av Icerman »

Intressant!

Kan man förvänta sig att ett hemmabatteri som används uteslutande för stödtjänster och håller ganska konstant kring SOC 50% håller längre än ett som cyklas i princip dagligen? Eller är det ändå kalenderaging som är dominerande?

För min del är det fortfarande mer lönsamt att använda batteriet till stödtjänster även om ersättningen gått ner.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Borde inte detta vara förödande för lönsamheten i hemmabatterier?

Dom är ju redan rejält dyra per kWh kan jag tycka, och om dom bara har en livslängd på 5-8 år så bör det väl bli svårt att nå break-even? :?

Hur ser kalkylerna ut, hur stora intäkter finns det att hämta?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas774651

Inlägg av Icerman »

Skulle säga att det är smått omöjligt att nå break-even men den livslängden.

Kalkylen har väldigt många if-satser.
Elpriserna har gått tillbaka till de nivåerna de var på innan "elkrisen".
Mängden solpaneler i kombination med vind ger många gånger minuspriser mitt på dagen.
Nu finns iofs 60 öringen kvar i skattereduktion men finns den nästa år?
Ev att man kan kapa effekttopparna en del och på det sättet spara några hundra varje månad.
Ersättning för stödtjänster avtar för varje månad. 352 kr/mån för 10 kW 2024 Q4 om man skall tro Checkwatts hemsida.

Det enda man kan vara säker på när man gör en ersättningskalkyl är att den inte kommer att stämma.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Littlefeat
Teslaägare

Inlägg av Littlefeat »

Det är inte livslängden som är problemet utan kostnaden. Säg att ett 10 kWh batteri kostar 100 KSEK inkl installation dvs 50 KSEK med "grön teknik-bidrag. LFP ger säg 2000 cykler 0-100% dvs 20 000kWh under dess livslängd. Kostnaden blir 5 SEK/kWh och 2,50 efter bidrag. Knappast lönsamt. Det fanns en period då man fick löjligt bra betalt för stödtjänster men den kommer knappast tillbaka. Har själv 28 kWh batteri till 19 kWp solceller. Det mesta går på nöjeskontot;-) Enda egentliga fördelen är att man kan ha fast elpris och sova gott på vintern. Sommarhalvåret köps i princip ingen el in när priset är lågt. Sen finns en annan potentiell fördel att man kan hantera effekttariffen när den väl kommer.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Vad är det man kan få intäkter på idag realistiskt?

Endast stödtjänster, eller kan man göra arbitrage-vinster över dygnet?

Jag antar att det fortfarande skiljer sig en del mellan elområden?

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

P.S. under förutsättning att man har möjlighet till ö-drift så finns det väl andra fördelar med batteri, men jag antar att det är svårt att räkna hem investeringen idag?

/fth
Användarvisningsbild
Skaegg
Teslaägare

Inlägg av Skaegg »

Tibber lämnar 10 års garanti på Homevolt.Så om batterierna är "slut" efter 5-7 år kan det bli dyrt för tillverkaren...
Model 3 Highland 2024
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Icerman skrev: 07 maj 2025 08:19

Kan man förvänta sig att ett hemmabatteri som används uteslutande för stödtjänster och håller ganska konstant kring SOC 50% håller längre än ett som cyklas i princip dagligen? Eller är det ändå kalenderaging som är dominerande?
Det beror såklart på vilket batteri man har, och hur man cyklar det.

Calendar aging tar en relativt stor del.

De flesta har inte speciellt stora batterier och kör därför ganska stora cykler relativt ofta.
Klassiska lithiumion-batterikemier gillar inte jättestora cykler så mycket, och kör man stora cykler ofta blir kanske livslängden enligt artikeln.

Ett modernt (+bra) LFP-batteri är rätt okänsligt för stora cykler, så är det någonstans LFP är ett överlägset val är det som hemmabatteri.
Ett sånt batteri har möjlighet att hålla riktigt länge. Dessutom är LFP billigare per kWh, och eftersom det tål stors cykler behöver man inte överdimensionera kapaciteten för att skap livslängd.

50% är inte där dessa batterier mår bäst.
Ju lägre SOC desto bättre men beroende på batterikemi är det ungefär 57-72% eller lägre SOC som minskar calendar aging. Men ett batteri som inte är 100% överdimensionerat kan man egentligen inte planera att använda så att man minskar calendar aging speciellt mycket. Överdimensionera är dyrt och med den utveckling vi har på batterier är det kanske dunt att köpa på sig överkapacitet för att spara på batteriet idag om det kommer ny teknik som är avsevärt billigare och hållbarare.

Man bör räkna med att man vill nyttja batteriet så att det genererar mest besparing i energikostnad, och då blir calendar agingen det den blir.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Littlefeat skrev: 07 maj 2025 09:36
LFP ger säg 2000 cykler 0-100% dvs 20 000kWh under dess livslängd.
Moderna LFP håller långt mer än 2000 Fulla cykler. Specen även med stora cykler ligger mer åt 5000-10000 cykler idag med 80-70% kvarvarande kapacitet.
Calendar aging kanske tar 10-15% på 10 år, lite beroende på tex temperaturen de utsätts för.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

LFP batterier väger ju dessutom ganska mycket per kWh, borde ha noll betydelse för hem batterier (till skillnad mot fordons batterier)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Installerar just nu Sigenergy och dom garanterar 10000 cykler och 10 år. Som jag förstår det, en av dom bästa garantierna. Kylning och avstånd till vägg/andra batterier verkar vara viktigt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

wannabee skrev: 07 maj 2025 11:58
LFP batterier väger ju dessutom ganska mycket per kWh, borde ha noll betydelse för hem batterier (till skillnad mot fordons batterier)
Faktacheck på det @AAKKE :D

Tror knappast viktskillnaden per kwh har en påtaglig påverkan på kwh/räckvidd
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

MY_piraya skrev: 07 maj 2025 15:24
wannabee skrev: 07 maj 2025 11:58
Faktacheck på det @AAKKE :D

Tror knappast viktskillnaden per kwh har en påtaglig påverkan på kwh/räckvidd
Vikten & lasten på bilen har betydelse för förbrukningen. Jag tror inte @wannabee skrev ”påtaglig”, men det är ju sant att vikten har mycket marginell påverkan när batteriet används för hemmalagring.

Vanliga bildäck ligger på ~ 8-9 kg rullmotstånd per Ton.

En bil med ett större batteri skulle bli märkbart tyngre med LFP, för 100 kWh runt 200kg.

200 kg kostar ~ 5Wh/km
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Hmm, saxat från BYD (som jag själv äger)
The BYD Battery Limited Warranty covers the Battery-Box Premium HVM series, including HVM 8.3, HVM 11.0, HVM 13.8, HVM 16.6, HVM 19.3, and HVM 22.1 high-voltage lithium iron phosphate batteries for 10 years, ensuring at least 60% of nominal energy retention or reaching the minimum throughput energy, whichever comes first, under specified operating conditions.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Jag hoppas att EU kan tvinga biltillverkarna låta oss bilägare få åtkomst till våra bilbatterier.
Då kan vi undvika att köpa överdimensionerade hembatterisystem.

Själv så har jag teoretiska 138 kWh som skulle kunna vara till nytta för mig, nätägaren hemma och på jobbet 22 timmar om dygnet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Lerumsexpressen skrev: 07 maj 2025 21:12
Jag hoppas att EU kan tvinga biltillverkarna låta oss bilägare få åtkomst till våra bilbatterier.

Själv så har jag teoretiska 138 kWh som skulle kunna vara till nytta för mig, nätägaren hemma och på jobbet 22 timmar om dygnet.
Finns det någonting sånt som är på gång?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Lerumsexpressen skrev: 07 maj 2025 21:12

Menar du genom v2g? De är väl många biltillverkare som är på gång med de, men visst sedan måste de lokala nät bolagen tillåta de också.

Dock får jag personligen begränsad nytta av de då jag alla vardagar mellan kl 7-17 har bilen på jobbet och de är dessa timmar de är billigt med el och mina solpaneler producerar som bäst.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

mans71 skrev: 07 maj 2025 13:36
Installerar just nu Sigenergy och dom garanterar 10000 cykler och 10 år. Som jag förstår det, en av dom bästa garantierna. Kylning och avstånd till vägg/andra batterier verkar vara viktigt.
Vad motsvarar 10000 cyklar i tid? Lite enkelt räknat...
Tacksam för svar!
Jag funderar själv på ett Sigenergy batteri till mina 19kWh solceller på huset.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vet inte riktigt hur de räknar, Pylontech anger 123 cycle times på mitt batteri jag har på landet.

Det har varit igång i två år nu, men körs ju inte så mycket.
1.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Andreasson skrev: 08 maj 2025 16:30
mans71 skrev: 07 maj 2025 13:36
Tacksam för svar!
Litet batteri får såklart jobba mer. Startar med 24 och tänkte bygga på tornet till nästan full (för lågt i tak i källaren för full höjd - kräver 240) nästa år med när man får 50% bidrag igen. Enkelt räknat tänker jag en full cykel per dygn sommar som vinter. Det gör att garantin i form av cykler inte lär slå i taket innan 10 år har gått. Men, jag vet förstås inte ännu.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Andreasson skrev: 08 maj 2025 16:30

Tacksam för svar!
Det beror ju helt på, dels hur man räknar och hyr det används.

Räknar man fulla cykler (FCE), 100-0% och kör tex 80% i snitt krävs det ju 1.25 faktiska cykler.

Kör man en om dagen året om blir det ~knappt 300 per år.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
wheels

Inlägg av wheels »

Jag cyklar i princip mitt 62kWh Leaf batteri en gång om dygnet redan. Kanske inte 100% men över 80% (95%SOH)
Så jag får se hur länge det håller innan det ballar ur
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

wheels skrev: 09 maj 2025 11:04
Jag cyklar i princip mitt 62kWh Leaf batteri en gång om dygnet redan. Kanske inte 100% men över 80% (95%SOH)
Så jag får se hur länge det håller innan det ballar ur
Som hemmalagring eller körning?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

SoH.png
Om någon är intresserad så är detta mitt pixii home 20/20 som är cirka 10 månader gammalt + uppgraderat med 10/10 för cirka 1 månad sedan.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Skriv svar