Företaget Geotab sammanställer statistik från bilflottor. De har samlat ihop statistik från 10 000 elbilar och kommit fram till att elbilars batterier försämras med 1,8% per år.
Jo äldre ett batteri blir desto mindre energi kan den lagra, med minskad räckvidd som följd.
När Geotab gjorde samma undersökning för fem år sedan var degrageringstakten 2,3% per år. Dagens elbilsbatterier håller alltså bättre än förut.
Vi misstänker dock att största skillnaden beror på Nissan Leaf. År 2020 utgjorde den elbilen en mycket större andel av alla elbilar i världen än idag. Och Nissan Leaf var en av väldigt få elbilar som hade luftkylda batterier, som på grund av dålig temperaturreglering hade sämre livslängd. I dag har alla elbilar vätskekylda batterier vilket medför längre livslängd.
Geotab analyserade vilka faktorer som påverkar batteriers åldrande. De kom fram till att klimat och snabbladdning var de två faktorer som påverkade mest.
Elbilar som kördes i länder med hett klimat tappade i genomsnitt 10% av sin batterikapacitet efter 4 år – medan elbilar som kördes i mer moderat klimat tappade endast 4% under samma tidsperiod. Låter väldigt lovande för oss uppe i kalla norden. (Men tänk efter innan du privatimporterar en elbil ifrån säg Spanien.)
Snabbladdning sliter på batterierna. Elbilar i hett klimat som snabbladdades fler än 3 gånger i månaden fick 18% sämre batterier efter 4 år – mot endast 10% för dem som aldrig snabbladdats. OBS dock att dessa siffror gäller i hett klimat, frekvent snabbladdning har lägre påverkan i svalare klimat.
Körsträckan har dock liten påverkan. Elbilar som kördes mer än 2 000 mil per år upplevde 10% batteridegradering efter fyra år – mot 8% om de kördes 800 mil eller mindre.
Batteridegraderingen är inte linjär. I början tappar batterierna kapacitet, sedan minskar deras hälsa i mycket lägre takt. Många elbilister upplever att batteridegraderingen till och med avstannar, kapaciteten bibehålls i flera år. Mot slutet av batteriets livslängd kommer så en slutlig, snabbare takt av degradering.
Så hur länge håller batterierna då?
Efter att ha undersökt 10 000 elbilar kom Geotab fram till att de flesta elbilsbatterier håller i 15-20 år, med en genomsnittlig degradering på cirka 1,8% per år under måttliga förhållanden. Hög temperatur och frekventa snabbladdningar kan öka på takten.
1,8% degradering per år innebär att en genomsnittlig begagnad elbil, 4 år gammal, har 93% av sin batterikapacitet kvar. Den har tappat 7% av sin räckvidd. Hade bilen till exempel 40 mils räckvidd när den var ny kommer den bara 37 mil efter fyra år.