Audi A6 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1365
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Credde »

HelectriC skrev: 25 apr 2025 08:38
Här är exempel på hur det ser ut, allt med röd penna är riktigt billig hårdplast, sån man knappt hittar i moderna bilar längre (trodde jag)
På en 2023 A6 är det ganska mycket hårdplast i dörrsidan. Även BMW 5 serie och Tesla Model Y har mycket hårdplast längst ner i dörrsidan.

Bild
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
SwedishAdvocate
Inlägg: 7326
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

krabbanidag skrev: 27 apr 2025 16:15
Sportbilsentusiasten skrev: 27 apr 2025 12:50
krabbanidag skrev: 25 apr 2025 11:38
Sett två st på vägarna igår. Groteskt utseende. Kanske den fulaste bilen Audi gjort, nästan mer grotesk än E-tron s/cuvarna (Q4, Q8 osv).

Betalar folk 800-900 laxingar för dessa? :|
Jag tycker den är skitsnygg. Lågbyggd klassisk Audi
Smaken är väl som baken. Den ser ju förfärlig ut jämfört med gamla fossil-A5/A6/A7.

Det enda som är fulare än A6 på el är nog Q4 på el.
Har inte sett någon av nya A6 e-tron, A5 eller nya A6 fossilförbrännare i verkligheten. Men på bild och video tycker jag A6 e-etron ser bra ut. Visst… Det går väl att argumentera för att en framlykta per sida skulle vara mer stilrent, men det färdiga resultatet tycker jag trots det är riktigt bra. Jämför själv…

A6 e-tron Avant
Bild

A5 Avant fossilförbrännare
Bild

A6 Avant fossilförbrännare
Bild

EDIT:
Tycker t.ex. att det är mer stilrent när ringarna är inuti grillen istället för längs med kanten som på nya A6 fossilförbrännare…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Electron »

SwedishAdvocate skrev: 02 maj 2025 16:19
krabbanidag skrev: 27 apr 2025 16:15
Sportbilsentusiasten skrev: 27 apr 2025 12:50
krabbanidag skrev: 25 apr 2025 11:38
Sett två st på vägarna igår. Groteskt utseende. Kanske den fulaste bilen Audi gjort, nästan mer grotesk än E-tron s/cuvarna (Q4, Q8 osv).

Betalar folk 800-900 laxingar för dessa? :|
Jag tycker den är skitsnygg. Lågbyggd klassisk Audi
Smaken är väl som baken. Den ser ju förfärlig ut jämfört med gamla fossil-A5/A6/A7.

Det enda som är fulare än A6 på el är nog Q4 på el.
Har inte sett någon av nya A6 e-tron, A5 eller nya A6 'ICE' i verkligheten. Men på bild och video tycker jag A6 e-etron ser bra ut. Visst… Det går väl att argumentera för att en framlykta per sida skulle vara mer stilrent, men det färdiga resultatet tycker jag trots det är riktigt bra. Jämför själv…

A6 e-tron Avant
Bild

A5 Avant
Bild

A6 'ICE' Avant
Bild

EDIT:
Tycker t.ex. att det är mer stilrent när ringarna är inuti grillen istället för längs med kanten som på nya A6 'ICE'…
Tjusig men smaken är som bekant… delad
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Nect »

Tittade på A6:an hos återförsäljaren.
Och det är definitivt inte som en Audi brukar kännas invändigt.

Den andas inte premium utan snarare tvärtom är min åsikt. Jäkligt synd.

Kinesernas elbilar börjar ta över kvalitetskänslan i kupéerna iaf…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Tillsynsmannen »

HelectriC skrev: 02 maj 2025 07:37
Har du suttit i A6 och observerat dörrsidorna tex?
Jo då. Suttit, provkört, funderat. Den gav som helhet ett solitt kvalitetsintryck. Men jag vet. Världen förändras. Tysklands biltillverkare möter en annan värld.

För övrigt. Skulle man välja bil utifrån dörrsidornas material? Nja, inte jag i alla fall. Vi har som kuriosa en Toyota bensinare i familjen. Där knarrar dörrsidorna bara av att man tittar på dem :D
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Rimlig »

Kollade också på A6:an och håller med om att den kändes lite plastig. Någon som vet om S6 e-tron har samma plastfeeling eller ett snäpp upp?

Sedan är det ju katastrof att de inte kunnat klämma in mer lastutrymmen - det är ju så pass mycket mindre bagageutrymme än Model S att jag inte förstår hur familjens packning skulle få plats till fjällresorna.
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Dafro
elbilist
Inlägg: 3182
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Dafro »

Tillsynsmannen skrev: 02 maj 2025 18:24
HelectriC skrev: 02 maj 2025 07:37
Har du suttit i A6 och observerat dörrsidorna tex?
Jo då. Suttit, provkört, funderat. Den gav som helhet ett solitt kvalitetsintryck. Men jag vet. Världen förändras. Tysklands biltillverkare möter en annan värld.

För övrigt. Skulle man välja bil utifrån dörrsidornas material? Nja, inte jag i alla fall. Vi har som kuriosa en Toyota bensinare i familjen. Där knarrar dörrsidorna bara av att man tittar på dem :D
Håller med dig, älskar tygstolarna men är för dyr för att bullra i motorvägsfart. Sen tycker jag som helectric att det är lite tråkig inredning men det är ju kopplat till priset. Nu väntar jag med spänning på att få provköra CLA shooting brake.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12034
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av HelectriC »

Rimlig skrev: 02 maj 2025 18:30
Kollade också på A6:an och håller med om att den kändes lite plastig. Någon som vet om S6 e-tron har samma plastfeeling eller ett snäpp upp?

Sedan är det ju katastrof att de inte kunnat klämma in mer lastutrymmen - det är ju så pass mycket mindre bagageutrymme än Model S att jag inte förstår hur familjens packning skulle få plats till fjällresorna.

Bilderna jag la in lite längre upp är från fullutrustad S6, så tyvärr lika illa där.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12034
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av HelectriC »

Dafro skrev: 02 maj 2025 18:32
Tillsynsmannen skrev: 02 maj 2025 18:24
HelectriC skrev: 02 maj 2025 07:37
Har du suttit i A6 och observerat dörrsidorna tex?
Jo då. Suttit, provkört, funderat. Den gav som helhet ett solitt kvalitetsintryck. Men jag vet. Världen förändras. Tysklands biltillverkare möter en annan värld.

För övrigt. Skulle man välja bil utifrån dörrsidornas material? Nja, inte jag i alla fall. Vi har som kuriosa en Toyota bensinare i familjen. Där knarrar dörrsidorna bara av att man tittar på dem :D
Håller med dig, älskar tygstolarna men är för dyr för att bullra i motorvägsfart. Sen tycker jag som helectric att det är lite tråkig inredning men det är ju kopplat till priset. Nu väntar jag med spänning på att få provköra CLA shooting brake.
Hur menar du kopplat till priset? Den är ju både dyr i kr och billig i interiören.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3182
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Dafro »

HelectriC skrev: 02 maj 2025 19:08
Dafro skrev: 02 maj 2025 18:32
Tillsynsmannen skrev: 02 maj 2025 18:24
HelectriC skrev: 02 maj 2025 07:37
Har du suttit i A6 och observerat dörrsidorna tex?
Jo då. Suttit, provkört, funderat. Den gav som helhet ett solitt kvalitetsintryck. Men jag vet. Världen förändras. Tysklands biltillverkare möter en annan värld.

För övrigt. Skulle man välja bil utifrån dörrsidornas material? Nja, inte jag i alla fall. Vi har som kuriosa en Toyota bensinare i familjen. Där knarrar dörrsidorna bara av att man tittar på dem :D
Håller med dig, älskar tygstolarna men är för dyr för att bullra i motorvägsfart. Sen tycker jag som helectric att det är lite tråkig inredning men det är ju kopplat till priset. Nu väntar jag med spänning på att få provköra CLA shooting brake.
Hur menar du kopplat till priset? Den är ju både dyr i kr och billig i interiören.
Menade att om den kostat 5-600 så kunde jag nog stå ut med buller och tråkigare inredning. Kanske vart tokig syftning.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av AAKEE »

Jag ska prova A6 etron.

Är den lika mycket maracas som våran A5, går det bort.

Priset i sig är jäkligt bra i grunden - elbilen är inte dyrare än fossilen. A6 har alltid kostat en slant så en A6 el får kosta. Men den får inte försöka vara en Toyota eller Mazda från 1993.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10704
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Legato »

Hoppas de löst 12 voltsladdning bättre än i GT iaf. Tror få som inte handlat med elbilar inser hur överlägsna Tesla är på detta område.

GT tar nog priset i idioti med sin frunk som måste ha 12v för att komma åt 12v. I knapp ledning före tidiga i-Pace med dubbla felbenägna 12 volts. Mercedes på tredjeplats som också har dålig programmering och svåråtkomlig frunk.

I vår EV9 börjar man nu bli van vid processen med dött 12v i alla möjliga situationer :shock:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Moelito
elbilist
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Moelito »

Var inne på en A6 etron som ersättare till Q8:an, testade även Q6. Håller med, känns lite plastigt. Frågetecken på lastutrymmet med. Sen lånade jag hem en Ev9 6-sits över en dag.. Familjen röstade ner Audisarna fullständigt. Ja, den har vissa delar som är rejält plastiga, men passagerarkomforten.. Barnen var lyriska. Blev själv faktiskt ordentligt positivt överraskad. Så nu blir man med Korean.
Får hoppas de löst 12-volten bara..

Skickat från min SM-S918B via Tapatalk



VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10704
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Legato »

Moelito skrev: 03 maj 2025 19:48
Var inne på en A6 etron som ersättare till Q8:an, testade även Q6. Håller med, känns lite plastigt. Frågetecken på lastutrymmet med. Sen lånade jag hem en Ev9 6-sits över en dag.. Familjen röstade ner Audisarna fullständigt. Ja, den har vissa delar som är rejält plastiga, men passagerarkomforten.. Barnen var lyriska. Blev själv faktiskt ordentligt positivt överraskad. Så nu blir man med Korean.
Får hoppas de löst 12-volten bara..

Skickat från min SM-S918B via Tapatalk
Det har de som sagt inte, men i övrigt en jättebra bil.

Tror sjukt nog att jag skulle köpa den igen trots problemen vi haft.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 03 maj 2025 19:21
Hoppas de löst 12 voltsladdning bättre än i GT iaf. Tror få som inte handlat med elbilar inser hur överlägsna Tesla är på detta område.

GT tar nog priset i idioti med sin frunk som måste ha 12v för att komma åt 12v. I knapp ledning före tidiga i-Pace med dubbla felbenägna 12 volts. Mercedes på tredjeplats som också har dålig programmering och svåråtkomlig frunk.

I vår EV9 börjar man nu bli van vid processen med dött 12v i alla möjliga situationer :shock:
Är det så illa…?

Audi har inte lärt sig?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12034
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av HelectriC »

Dafro skrev: 03 maj 2025 18:29
HelectriC skrev: 02 maj 2025 19:08
Dafro skrev: 02 maj 2025 18:32
Tillsynsmannen skrev: 02 maj 2025 18:24
HelectriC skrev: 02 maj 2025 07:37
Har du suttit i A6 och observerat dörrsidorna tex?
Jo då. Suttit, provkört, funderat. Den gav som helhet ett solitt kvalitetsintryck. Men jag vet. Världen förändras. Tysklands biltillverkare möter en annan värld.

För övrigt. Skulle man välja bil utifrån dörrsidornas material? Nja, inte jag i alla fall. Vi har som kuriosa en Toyota bensinare i familjen. Där knarrar dörrsidorna bara av att man tittar på dem :D
Håller med dig, älskar tygstolarna men är för dyr för att bullra i motorvägsfart. Sen tycker jag som helectric att det är lite tråkig inredning men det är ju kopplat till priset. Nu väntar jag med spänning på att få provköra CLA shooting brake.
Hur menar du kopplat till priset? Den är ju både dyr i kr och billig i interiören.
Menade att om den kostat 5-600 så kunde jag nog stå ut med buller och tråkigare inredning. Kanske vart tokig syftning.
Ok, då är jag med och håller med!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10704
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Legato »

AAKEE skrev: 03 maj 2025 20:11
Legato skrev: 03 maj 2025 19:21
Hoppas de löst 12 voltsladdning bättre än i GT iaf. Tror få som inte handlat med elbilar inser hur överlägsna Tesla är på detta område.

GT tar nog priset i idioti med sin frunk som måste ha 12v för att komma åt 12v. I knapp ledning före tidiga i-Pace med dubbla felbenägna 12 volts. Mercedes på tredjeplats som också har dålig programmering och svåråtkomlig frunk.

I vår EV9 börjar man nu bli van vid processen med dött 12v i alla möjliga situationer :shock:
Är det så illa…?

Audi har inte lärt sig?
Fatboy är lustigt nog relativt problemfri. Men GT och Taycan är väldigt problematiska trots Lithium och nyare bilar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Nect »

Legato skrev: 03 maj 2025 20:37
AAKEE skrev: 03 maj 2025 20:11
Legato skrev: 03 maj 2025 19:21
Hoppas de löst 12 voltsladdning bättre än i GT iaf. Tror få som inte handlat med elbilar inser hur överlägsna Tesla är på detta område.

GT tar nog priset i idioti med sin frunk som måste ha 12v för att komma åt 12v. I knapp ledning före tidiga i-Pace med dubbla felbenägna 12 volts. Mercedes på tredjeplats som också har dålig programmering och svåråtkomlig frunk.

I vår EV9 börjar man nu bli van vid processen med dött 12v i alla möjliga situationer :shock:
Är det så illa…?

Audi har inte lärt sig?
Fatboy är lustigt nog relativt problemfri. Men GT och Taycan är väldigt problematiska trots Lithium och nyare bilar.
Har haft E-tron 55 och nu Q8 e-tron i fem år totalt.
Aldrig haft problem med 12v eller behövt ladda 12v batteriet. Men sen kanske jag har haft tur 😊

Vad är det på EV9:an som strular?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10704
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Legato »

Nect skrev: 03 maj 2025 21:59
Legato skrev: 03 maj 2025 20:37
AAKEE skrev: 03 maj 2025 20:11
Legato skrev: 03 maj 2025 19:21
Hoppas de löst 12 voltsladdning bättre än i GT iaf. Tror få som inte handlat med elbilar inser hur överlägsna Tesla är på detta område.

GT tar nog priset i idioti med sin frunk som måste ha 12v för att komma åt 12v. I knapp ledning före tidiga i-Pace med dubbla felbenägna 12 volts. Mercedes på tredjeplats som också har dålig programmering och svåråtkomlig frunk.

I vår EV9 börjar man nu bli van vid processen med dött 12v i alla möjliga situationer :shock:
Är det så illa…?

Audi har inte lärt sig?
Fatboy är lustigt nog relativt problemfri. Men GT och Taycan är väldigt problematiska trots Lithium och nyare bilar.
Har haft E-tron 55 och nu Q8 e-tron i fem år totalt.
Aldrig haft problem med 12v eller behövt ladda 12v batteriet. Men sen kanske jag har haft tur 😊

Vad är det på EV9:an som strular?
Som jag skrev, FatBoy klarar sig bra till skillnad från GT och Taycan. Vet dock inte om Q8 har lithium.

Ev9 har stora problem med 12 volts den också, men det är iaf lättare att komma åt än i GT.

I GT krävs alltid en 12-voltskälla för att komma åt ett dött 12 volts och ibland funkar inte ens det. På de som exporterats till USA är tydligen 12v backupen alltid urkopplad :roll:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 1032
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av macky »

Legato skrev: 03 maj 2025 19:21
Hoppas de löst 12 voltsladdning bättre än i GT iaf. Tror få som inte handlat med elbilar inser hur överlägsna Tesla är på detta område.

GT tar nog priset i idioti med sin frunk som måste ha 12v för att komma åt 12v. I knapp ledning före tidiga i-Pace med dubbla felbenägna 12 volts. Mercedes på tredjeplats som också har dålig programmering och svåråtkomlig frunk.

I vår EV9 börjar man nu bli van vid processen med dött 12v i alla möjliga situationer :shock:
Är ju dessutom en li-ion batteri för 12v i GTn så pajar det är det svinigt dyrt med nytt. Jag har dock inte haft problem med batteriet (än). Det är verkligen en Porsche på gott och ont. Många dyra lösningar för prestandans skull som är lite sköra/onödiga ren bruksmässigt.
macky
Inlägg: 1032
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av macky »

Credde skrev: 02 maj 2025 11:01
HelectriC skrev: 25 apr 2025 08:38
Här är exempel på hur det ser ut, allt med röd penna är riktigt billig hårdplast, sån man knappt hittar i moderna bilar längre (trodde jag)
På en 2023 A6 är det ganska mycket hårdplast i dörrsidan. Även BMW 5 serie och Tesla Model Y har mycket hårdplast längst ner i dörrsidan.

Bild
Det är inte den riktiga skrapplasten på gamla A6 utan den som är laminerad och mjukare. Känner man på insidans kant i dörrfacket. Sen har audi rätt hård sådan plast numera. Men i A6 e-tron är det gjuten hårdplast. Samma hårdplast som jag har i min Bmw iX1 långt ned medan GT:n är laminerad (borde varit ännu bättre beaktat pris).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12034
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av HelectriC »

Svårt att få fram känslan på bild, man måste nästan känna och se irl för att helt förstå
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12034
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av HelectriC »

Ska låna en lördag-måndag, får se om jag ändrar inställning efter det. Kanske glömmer man dörrsidorna om körningen är riktigt bra :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12034
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av HelectriC »

Har nu haft en S6 hela helgen till låns och måste säga att det är en riktigt trevlig bil. Jag glömde snabbt de tråkiga dörrsidorna i hårdplast och blev väldigt snabbt mycket glad i väghållning, hur tyst den är trots 21” och alla ”vanliga” funktioner som blivit bortrationaliserade i Polestar, som tex en nyckel med vanliga knappar :D Sen håller den inte på och piper och klagar så fort man ser på skärmen, det är aningen störande i Polestar. Bra tryck i B&O stereon samt sköna Sport plus stolar. Överraskande låg förbrukning trots S6 i Dynamic och stora hjul. Förbrukning kan ju knappt jämföras mellan olika förare och olika typer av vägar, men med mitt körmönster upplever jag ca 20% lägre förbrukning än Polestar 3 samt Taycanen jag hade innan. Jag fick t.o.m till en ordentligt låg förbrukning på en liten teststräcka över ca 30min (ca 14kWh/100km). Sen blev det för tråkigt och jag återgick till Dynamic-inställning och mer aktiv körning och hamnade då på ca 19.
82EA47F3-8C57-47F1-AA7C-95CE30F6D5B0.jpeg
D4DD6E03-F730-4488-882E-5562499E7BFA.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 1032
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av macky »

HelectriC skrev: 11 maj 2025 18:58
Har nu haft en S6 hela helgen till låns och måste säga att det är en riktigt trevlig bil. Jag glömde snabbt de tråkiga dörrsidorna i hårdplast och blev väldigt snabbt mycket glad i väghållning, hur tyst den är trots 21” och alla ”vanliga” funktioner som blivit bortrationaliserade i Polestar, som tex en nyckel med vanliga knappar :D Sen håller den inte på och piper och klagar så fort man ser på skärmen, det är aningen störande i Polestar. Bra tryck i B&O stereon samt sköna Sport plus stolar. Överraskande låg förbrukning trots S6 i Dynamic och stora hjul. Förbrukning kan ju knappt jämföras mellan olika förare och olika typer av vägar, men med mitt körmönster upplever jag ca 20% lägre förbrukning än Polestar 3 samt Taycanen jag hade innan. Jag fick t.o.m till en ordentligt låg förbrukning på en liten teststräcka över ca 30min (ca 14kWh/100km). Sen blev det för tråkigt och jag återgick till Dynamic-inställning och mer aktiv körning och hamnade då på ca 19.
Kul att höra, snygg är den iaf. Du nämner att den är tyst, hur tyst tycker du? Är den i nivå med en fat e-tron eller EQE SUV? Tycker mig sett lite olika syn på detta bland de som gjort tester på den.
Lämnade min GT för lite felsökning idag och när man ser A6:an i hallen så fastnar ändå blicken. Det är ngt med en avant. Har inte orkat testa ngn ännu dock. Kör en A3 fossil som lånebil och det var seeegt.
Skriv svar