Tesla Model Y vs. ?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av mikebike »

mussla skrev: 12 maj 2025 10:59
mikebike skrev: 11 maj 2025 21:13
kalenen skrev: 11 maj 2025 20:25
Justar109 skrev: 11 maj 2025 11:54
Sportbilsentusiasten skrev: 11 maj 2025 10:52

Om du listar de egenskaper ni tycker är viktiga, bör det vara enklare att sortera ut bilar ni kan välja bland.
Verkar som komfort, infotainment och laddning är viktiga. Vilka andra finns?
Sitta högt är nice i stan, men SUV har kortare räckvidd pga luftmotstånd. Var kör ni mest och är räckvidd på motorväg viktigt?
Kort o hög bra i stan, vinglig på motorväg. i3 är ett bra exempel.
Är bra rostskydd viktig, tänker på småskador vid parkering i stan...
Du har nog träffat ganska bra där!

Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse

Den skall vara skön att köra och fungera när jag behöver den. Jag har noll tålamod för dåligt utlagd eller seg infotainment och bilen skall ha bra med utrymme för en småbarnsfamilj som behöver ta sig till diverse släkt runtom i Sverige. Vi vill vara medvetna om totalkostnaden men kan kompromissa 10% hit och dit för bättre upplevelse på de tidigare kategorierna, jag upplever här att 800v är mer framtidssäkert. Laddupplevelse är relevant då ID4n varit stökig vid längre resor och att den tagit länge att ladda samt att vi idag ännu ej har laddplats hemma.

Edit

Jag har gjort en matris där jag jämfört alternativen ovan: EX40, Ioniq 5, Enyaq, ID4, Model Y 2023 och Juniper. Resultatet är som följer.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > Enyaq > ID4
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Med hänsyn till mina kategorier ovan blir listan något i stil med: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Enyaq > Model Y 2023 > ID4

Fritt fram att komma med input på jämförelsen! Vad säger dessa kategorier dig?

Edit 2

Oj såg att det var en gammal bedömning, har sedan dess förfinat saker och ting lite.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > ID4 > Model Y 2023
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Resultat: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > > Model Y 2023 > ID4

Det florerar mycke snack att andra börjar komma ikapp eller är ikapp redan. Man kanske kan peka på vissa delar som man gillar bättre/är bättre hos vissa bilar, men när nan börjar bryta ner det så är Teslas bilar ofta bättre på de flesta kanske viktigaste punkterna och de har mjukvaran med sig.
Bara en sån sak som laddning, med Teslan vet du att den kommer börja förvärma batteriet i tid och när du kommer fram till en supercharger så stoppar du bara i sladden och den laddar.
Strulet med andra bilar och laddare så blir det sällan en snabbare laddning, även om de skryter med sin hejdundrande snabbladdning.

Jag har ägt olika Tesla sedan -2016, S, flera treor, MY -2023 och har tyvärr sedan förra året åkt annat. Samma som min kollega som gick från MY till ID4, sen lite familjemedlemmar som tagit andra vägar :/
Har alltid hängt med i utvecklingen genom nyhetsmagasin, youtube, mässor, provkört det mesta och det är bara att inse att Tesla fortfarande är rätt överlägsna, här får man funktion, enkelhet, energisnålt, säkerhet, utrymmen, körglädje......
Det är smarta och genomarbetade bilar som ständigt förbättras och man blir förälskad hur hela bilen ställer om sig mellan olika profiler, det är de här småsakerna som adderar till totalen och gör det till fantastiska bilar.
Ja jag saknar min MY och skulle gärna åka runt i en Juniper idag.
Ständigt förbättras? -och det gör inte andra bilar?

Tesla plockar bort mer utrustning än de adderar.
Försämras mer än förbättras. Dessutom på redan sålda bilar, något som vad jag vet inte förekommer hos andra tillverkare.
Det är lite synd att du upprepar detta osanna påstående så ofta. Det är jättetråkigt att Tesla stängde av din radar i din bil från 2022. Det kan man kalla en försämring men det skedde vid ett tillfälle och ger inte fog för påståendet att "Tesla försämrar redan sålda bilar kontinuerligt". Om man söker köpråd så är det inte relevant eftersom det är oerhört svårt att köpa en Tesla med aktiverad radar och sedan få den avstängd. Det är knappast någon som löper en risk att detta kan händas.

Jag förstår att det svider för dig personligen att du har en deaktiverad radar men kan vi höja nivån och försöka vara lite sakliga?
De har även bort gratis Spotify Premium.
De har tagit bort möjligheten att stänga av pling när man aktiverar och avaktiverar farthållaren.
De har även tagit bort möjligheten att använda 12V-uttagen när man parkerat, men där har de backat.
De försämrade energigrafen, men där har de visst också backat?

UI har de också ändrat flera gånger. Om det blivit bättre eller sämre vid de olika förändringarna är säkert personligt...

Hur var det med laddhastigheten för äldre S & X?
Det var före min tid, men visst sänkte Tesla den efter ett tag?

Att de försämrat bilar historiskt är relevant eftersom man därför kan anta att de kommer göra det i framtiden också.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 739
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev: 12 maj 2025 10:23
Jaegaern skrev: 12 maj 2025 09:31
mikebike skrev: 11 maj 2025 21:13
kalenen skrev: 11 maj 2025 20:25
Justar109 skrev: 11 maj 2025 11:54


Du har nog träffat ganska bra där!

Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse

Den skall vara skön att köra och fungera när jag behöver den. Jag har noll tålamod för dåligt utlagd eller seg infotainment och bilen skall ha bra med utrymme för en småbarnsfamilj som behöver ta sig till diverse släkt runtom i Sverige. Vi vill vara medvetna om totalkostnaden men kan kompromissa 10% hit och dit för bättre upplevelse på de tidigare kategorierna, jag upplever här att 800v är mer framtidssäkert. Laddupplevelse är relevant då ID4n varit stökig vid längre resor och att den tagit länge att ladda samt att vi idag ännu ej har laddplats hemma.

Edit

Jag har gjort en matris där jag jämfört alternativen ovan: EX40, Ioniq 5, Enyaq, ID4, Model Y 2023 och Juniper. Resultatet är som följer.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > Enyaq > ID4
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Med hänsyn till mina kategorier ovan blir listan något i stil med: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Enyaq > Model Y 2023 > ID4

Fritt fram att komma med input på jämförelsen! Vad säger dessa kategorier dig?

Edit 2

Oj såg att det var en gammal bedömning, har sedan dess förfinat saker och ting lite.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > ID4 > Model Y 2023
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Resultat: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > > Model Y 2023 > ID4

Det florerar mycke snack att andra börjar komma ikapp eller är ikapp redan. Man kanske kan peka på vissa delar som man gillar bättre/är bättre hos vissa bilar, men när nan börjar bryta ner det så är Teslas bilar ofta bättre på de flesta kanske viktigaste punkterna och de har mjukvaran med sig.
Bara en sån sak som laddning, med Teslan vet du att den kommer börja förvärma batteriet i tid och när du kommer fram till en supercharger så stoppar du bara i sladden och den laddar.
Strulet med andra bilar och laddare så blir det sällan en snabbare laddning, även om de skryter med sin hejdundrande snabbladdning.

Jag har ägt olika Tesla sedan -2016, S, flera treor, MY -2023 och har tyvärr sedan förra året åkt annat. Samma som min kollega som gick från MY till ID4, sen lite familjemedlemmar som tagit andra vägar :/
Har alltid hängt med i utvecklingen genom nyhetsmagasin, youtube, mässor, provkört det mesta och det är bara att inse att Tesla fortfarande är rätt överlägsna, här får man funktion, enkelhet, energisnålt, säkerhet, utrymmen, körglädje......
Det är smarta och genomarbetade bilar som ständigt förbättras och man blir förälskad hur hela bilen ställer om sig mellan olika profiler, det är de här småsakerna som adderar till totalen och gör det till fantastiska bilar.
Ja jag saknar min MY och skulle gärna åka runt i en Juniper idag.
Ständigt förbättras? -och det gör inte andra bilar?

Tesla plockar bort mer utrustning än de adderar.
Försämras mer än förbättras. Dessutom på redan sålda bilar, något som vad jag vet inte förekommer hos andra tillverkare.

Model Y är överlägsen när det gäller utrymmen. Bra när det gäller förbrukning och laddning på SuC.
Dålig komfort, även om det sägs att den blivit mindre dålig med Juniper.
Marknadsledande när det gäller spökbromsningar.😁

Enkelhet stämmer för laddning på SuC, men inte när det gäller dragkrok och takräcken.

Att det finns ett företag som helt lever på att "rätta till" Teslas misstag säger en del. (Enhance Auto.) :roll:
Alltså komforten i en Y från 2024 och framåt är helt annorlunda. Från min 21a till en ny 24a från september förra året. Mycket tystare, tightare, inga vibrationer, mjuk stötdämpning. Det är helt enkelt inget som stämmer längre, att komforten skulle vara dålig.
Jag har inte provkört, men enligt tester så är komforten mycket bättre, men fortfarande sämre än hos konkurrenterna.
Vad som är komfortabelt eller inte är ju mångt och mycket en smaksak. Model Y Juniper har definitivt fortfarande ganska fast fjädring men, jämfört med min, 2021:a så har man lugnat ned dämpningen ganska ordentligt så att den inte känns lika studsig längre, detta tyvärr på bekostnad av köregenskaperna. Jag tycker inte Model Y Juniper alls känns lika rapp i styrreaktionerna som min 2021:a. Den stora skillnaden är dock ljuddämpningen tycker jag. Juniper är mycket tystare överlag och tar ojämnheter mycket bättre än "gamla" MY. Men tycker det är synd att Tesla inte gav LR modellen riktiga adaptiva dämpare som man har i nya Model 3 P.
Förhoppningsvis kommer de i nya MYP.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 12 maj 2025 11:12
mussla skrev: 12 maj 2025 10:59
mikebike skrev: 11 maj 2025 21:13
kalenen skrev: 11 maj 2025 20:25
Justar109 skrev: 11 maj 2025 11:54


Du har nog träffat ganska bra där!

Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse

Den skall vara skön att köra och fungera när jag behöver den. Jag har noll tålamod för dåligt utlagd eller seg infotainment och bilen skall ha bra med utrymme för en småbarnsfamilj som behöver ta sig till diverse släkt runtom i Sverige. Vi vill vara medvetna om totalkostnaden men kan kompromissa 10% hit och dit för bättre upplevelse på de tidigare kategorierna, jag upplever här att 800v är mer framtidssäkert. Laddupplevelse är relevant då ID4n varit stökig vid längre resor och att den tagit länge att ladda samt att vi idag ännu ej har laddplats hemma.

Edit

Jag har gjort en matris där jag jämfört alternativen ovan: EX40, Ioniq 5, Enyaq, ID4, Model Y 2023 och Juniper. Resultatet är som följer.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > Enyaq > ID4
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Med hänsyn till mina kategorier ovan blir listan något i stil med: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Enyaq > Model Y 2023 > ID4

Fritt fram att komma med input på jämförelsen! Vad säger dessa kategorier dig?

Edit 2

Oj såg att det var en gammal bedömning, har sedan dess förfinat saker och ting lite.

Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > ID4 > Model Y 2023
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4

Resultat: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > > Model Y 2023 > ID4

Det florerar mycke snack att andra börjar komma ikapp eller är ikapp redan. Man kanske kan peka på vissa delar som man gillar bättre/är bättre hos vissa bilar, men när nan börjar bryta ner det så är Teslas bilar ofta bättre på de flesta kanske viktigaste punkterna och de har mjukvaran med sig.
Bara en sån sak som laddning, med Teslan vet du att den kommer börja förvärma batteriet i tid och när du kommer fram till en supercharger så stoppar du bara i sladden och den laddar.
Strulet med andra bilar och laddare så blir det sällan en snabbare laddning, även om de skryter med sin hejdundrande snabbladdning.

Jag har ägt olika Tesla sedan -2016, S, flera treor, MY -2023 och har tyvärr sedan förra året åkt annat. Samma som min kollega som gick från MY till ID4, sen lite familjemedlemmar som tagit andra vägar :/
Har alltid hängt med i utvecklingen genom nyhetsmagasin, youtube, mässor, provkört det mesta och det är bara att inse att Tesla fortfarande är rätt överlägsna, här får man funktion, enkelhet, energisnålt, säkerhet, utrymmen, körglädje......
Det är smarta och genomarbetade bilar som ständigt förbättras och man blir förälskad hur hela bilen ställer om sig mellan olika profiler, det är de här småsakerna som adderar till totalen och gör det till fantastiska bilar.
Ja jag saknar min MY och skulle gärna åka runt i en Juniper idag.
Ständigt förbättras? -och det gör inte andra bilar?

Tesla plockar bort mer utrustning än de adderar.
Försämras mer än förbättras. Dessutom på redan sålda bilar, något som vad jag vet inte förekommer hos andra tillverkare.
Det är lite synd att du upprepar detta osanna påstående så ofta. Det är jättetråkigt att Tesla stängde av din radar i din bil från 2022. Det kan man kalla en försämring men det skedde vid ett tillfälle och ger inte fog för påståendet att "Tesla försämrar redan sålda bilar kontinuerligt". Om man söker köpråd så är det inte relevant eftersom det är oerhört svårt att köpa en Tesla med aktiverad radar och sedan få den avstängd. Det är knappast någon som löper en risk att detta kan händas.

Jag förstår att det svider för dig personligen att du har en deaktiverad radar men kan vi höja nivån och försöka vara lite sakliga?
De har även bort gratis Spotify Premium.
De har tagit bort möjligheten att stänga av pling när man aktiverar och avaktiverar farthållaren.
De har även tagit bort möjligheten att använda 12V-uttagen när man parkerat, men där har de backat.
De försämrade energigrafen, men där har de visst också backat?

UI har de också ändrat flera gånger. Om det blivit bättre eller sämre vid de olika förändringarna är säkert personligt...

Hur var det med laddhastigheten för äldre S & X?
Det var före min tid, men visst sänkte Tesla den efter ett tag?

Att de försämrat bilar historiskt är relevant eftersom man därför kan anta att de kommer göra det i framtiden också.
Förutom radarn så är det småsaker som de har ändrat på. De har också lagt till massor av förbättringar.
Model Y LR AWD -24
Justar109
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 apr 2025 09:30

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Justar109 »

toppo skrev: 12 maj 2025 08:13
SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2025 22:29
@Justar109:
ID4 och Enyaq har ju nämnts i tråden. Tror man måste upp till årsmodell '24 för att få vettig förkondinering av batteriet inför snabbladdning när det är kallt ute. Men det här får du dubbelkolla.
Det stämmer, det är nog därför dessa bilar inte är med på topplistan. Det finns nästan inga begagnade ID4/Enyaq som har förvärmning ännu, och då sticker de i pris så att man ska verkligen vilja ha någon av dessa modeller i så fall.

Jag har en XC40 och bagaget i den är mycket mer praktiskt än en EV6 de dagarna man ska spela Tetris med liggvagnen. Att kunna ha vagnen på olika sätt tack vare höjden i bagaget är bra. Den är också extremt smidig i stan och man har väldigt bra uppsikt på gående/cyklister.

Vad man prioriterar är såklart en smaksak men en ID4 på leasingkampanj tror jag är väldigt svårslaget ekonomiskt just nu. Min XC40 Recharge jag köpte ny har tappat 150-200 tkr på 14 månader, inte kanonkul nu när jag tittar på en bil med större bagage (dock ej Model Y pga olika anledningar).
Jag har haft ögonen på en XC40 Extended Range (ER) Single Motor (SM) Ultimate MY2024. Det är spännande att höra dina tankar om bagageutrymmet. Vi har också upplevt att både baksäte och bagageutrymmet är förvånansvärt smidigt trots att de på pappret inte är störst. Dessa går loss på ~450 000 SEK med bl.a. Volvo Selekt och Volvo Inklusive. Största värdetappet lär ha varit från ny och framöver lär det vara ~10% per år i värdeminskning. Den står sig bra i jämförelse med en ID4 edition modell som på 20 000 km per år hamnar på runt ~5850 sek per månad i 36 månader. Hur tänker du om det?

Edit

Lite snabb TCO över 3 år.

För båda alternativ gäller
Skatt: 1080 SEK
Laddning (20 000 km, 4 sek / kwh, 20 kwh / 100 km): 48 000 SEK

XC40
Inköpspris: 450 000 SEK
Kontant: 350 000 SEK
Lån (6% ränta, 24 mån, för att få Volvo Inklusive): 100 000 SEK
Ränta: ~9 000 SEK
Värdeminskning (10% per år): 450 000 * 0,9 ** 3 = 121 950 SEK
Försäkring (första 6 månader gratis, Volvo Inklusive och halvförsäkring under garanti): 350 * 12 * (2 - 0,5) + 750 * 12 = 15 300 SEK
Service (24 månader gratis, Volvo Inklusive): 333 * 12 * (3 - 2) = 3 996 SEK
Däck (ingår SoV vid köp): 250 * 12 * 3 = 9 000 SEK
Annat underhåll (0,5 % av bilens värde): 450 000 * 0,005 * 3 = 6750 SEK

Total kostnad över 3 år: 1 080 + 48 000 + 9 000 + 121 950 + 15 300 + 3 996 + 9 000 + 6 750 = 215 076 SEK
Kostnad per månad: 215 076 / 36 = 5 974 SEK

ID4 Edition, 2 000 mil / år, 36 månader
Inköpspris: 0 SEK
Kontant: 0 SEK
Lån: 0 SEK
Ränta: 0 SEK
Värdeminskning: 0 SEK
Försäkring: 350 * 12 * 3 = 12 600 SEK
Service (ingår): 0 SEK
Däck (S ingår, V köpes): 350 * 12 * 3 = 12 600 SEK
Annat underhåll (ta höjd för eventuella kommentarer vid retur): 6 750 SEK

Avgift: 5685 * 12 * 3 = 204 660 SEK
Kapitalintäkt (3% sparränta, ta bort 25% från toppen för skatt och progressiv minskning): 30 375 SEK

Total kostnad över 3 år: 1 080 + 48 000 + 12 600 + 12 600 + 6 750 + 204 660 - 30 375 = 255 315 SEK
Kostnad per månad: 255 315 / 36 = 7 092 SEK

Volvon behöver öka till 14% värdeminskning per år för att hamna på liknande TCO.

Edit 2

När vi ändå håller på, varför ej lägga till ett till alternativ.

Tesla Model Y 2022
Inköpspris: 350 000 SEK
Kontakt: 350 000 SEK
Lån: 0 SEK
Ränta: 0 SEK
Värdeminskning (10% per år): 350 000 * 0,9 ** 3 = 94 850 SEK
Försäkring: 1500 * 12 * 3 = 54 000 SEK
Service (ingår): 0 SEK
Däck (SoV ingår): 250 * 12 * 3 = 9000 SEK
Annat underhåll (1 % av bilens värde då äldre än XC40): 350 000 * 0,01 * 3 = 10 500 SEK

Kapitalintäkt (3% sparränta, ta bort 25% från toppen för skatt och progressiv minskning, diff. mot XC40): (450 000 - 350 000) * 0,03 * 3 * 0,75 = 6 750 SEK

Total kostnad över 3 år: 1 080 + 48 000 + 94 850 + 54 000 + 9 000 + 10 500 - 6 750 = 210 680 SEK
Kostnad per månad: 210 680 / 36 = 5 852 SEK
Senast redigerad av Justar109, redigerad totalt 4 gång.
Justar109
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 apr 2025 09:30

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Justar109 »

SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2025 22:29
@Justar109:
ID4 och Enyaq har ju nämnts i tråden. Tror man måste upp till årsmodell '24 för att få vettig förkondinering av batteriet inför snabbladdning när det är kallt ute. Men det här får du dubbelkolla.
Det stämmer. Både Enyaq och ID4 har många bra sidor till sig och begagnade är prisvärda. Problemet är att de är prisvärda för att de på ett eller annat sätt kompromissat på de tidiga modellerna. Vill man ha vad som idag är standard i flera modeller, behöver man gå upp en del i utrustning. Då blir det snabbt 350 000 SEK - 400 000 SEK för en ID4 eller Enyaq från 2022/2023. Mitt intryck är att de först nu med MY2025 kommit till en bra nivå med grundpaketen.

Om det inte är så att man kan tänka sig kompromissa på backkamera, grundläggande förarhjälp, el-förarstol med profiler, värmepump och sådant. Då kan de för 300 000 SEK vara ett gott alternativ!
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Jaegaern »

De har även bort gratis Spotify Premium.
Något som blir mer rättvist. Varför ska en plattform premieras?
De har även tagit bort möjligheten att använda 12V-uttagen när man parkerat, men där har de backat.
Kändes knasigt när de gjorde det, men var en säkerhets eller bekvämlighetsrisk. Brand eller phantom drain. Bra sätt de återintroducerade den på dock. Känns mer lättförstått än att man måste ha på sentry.
De försämrade energigrafen, men där har de visst också backat?
Försämrade? De försökte väl förbättra den i andan av att leverera mer nytta?


Du inställning känns rätt tjurig, ursäkta ordvalet. Men vill du hellre att din bil alltid har energigrafen från nose-cone model S och ALDRIG förändras? Det känns som att du inte passar Tesla, snarare än att Tesla gör fel. För det är högst subjektiva grejer du tar upp som i helhet enligt mitt tycke är i linje med strävan om kontinuerlig förbättring.

Att de tog bort radarn tycker jag enbart är bättre. Jag har färre spökbromsningar nu än förr. Och jag kan köra sträckan Göteborg - Linköping i snöslask utan att radarn blir blockerad -> avaktiverad AP. Den är dessutom rappare på att följa efter framvarande fordon efter ändringen.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 12 maj 2025 12:17
De har även bort gratis Spotify Premium.
Något som blir mer rättvist. Varför ska en plattform premieras?
De har även tagit bort möjligheten att använda 12V-uttagen när man parkerat, men där har de backat.
Kändes knasigt när de gjorde det, men var en säkerhets eller bekvämlighetsrisk. Brand eller phantom drain. Bra sätt de återintroducerade den på dock. Känns mer lättförstått än att man måste ha på sentry.
De försämrade energigrafen, men där har de visst också backat?
Försämrade? De försökte väl förbättra den i andan av att leverera mer nytta?


Du inställning känns rätt tjurig, ursäkta ordvalet. Men vill du hellre att din bil alltid har energigrafen från nose-cone model S och ALDRIG förändras? Det känns som att du inte passar Tesla, snarare än att Tesla gör fel. För det är högst subjektiva grejer du tar upp som i helhet enligt mitt tycke är i linje med strävan om kontinuerlig förbättring.

Att de tog bort radarn tycker jag enbart är bättre. Jag har färre spökbromsningar nu än förr. Och jag kan köra sträckan Göteborg - Linköping i snöslask utan att radarn blir blockerad -> avaktiverad AP. Den är dessutom rappare på att följa efter framvarande fordon efter ändringen.
Rättvist, sedan när skall utrustning vara rättvis? :lol:
Gratis Spotify Premium var en uppskattad funktion. Jag har själv "skrutit" med denna USP tidigare.

De tog bort alla valbara sträckor utom en i Energigrafen, hur kan det vara en förbättring?

Det är inte jag som inte passar Tesla. Det är min bil som förändrats. Jag var nöjd med min bil så länge radarn användes. Då fungerade farthållaren ok, inte lika bra som i mina Volvo, men ok.
Sedan dess sänker farthållaren hastigheten eller är otillgänglig väldigt ofta. Att jämföra med en snötäckt radar en gång per år.
Kortare avstånd till framförvarande fordon när det regnar eller snöar. Situationer där man istället skulle vilja ha längre avstånd.
Rappare? -Nej, tvärtom. När fordon framför saktar in blir avståndet farligt kort, särskilt i regn. Samma när ett fordon framför svänger av, då ökar min bil farten sent och långsamt.

Färre spökbromsningar utan radar?
Nej, jag märkte ingen skillnad i antalet spökbromsningar när radarn kopplades ur. Däremot ökade de markant för knappt ett år sedan, med 2024.20.9. Nu senast när jag körde mellan sommarstugan och centrala Varberg hade vi en spökbromsning var femte kilometer, varje gång. Vid möte med långtradare, vid möte med traktor och när mötande bilar gjort en vänstersväng. Ja, efter att de lämnat vägen alltså!


Det är ju kul att du tycker att bilen blev bättre med mindre utrustning, men det borde vara upp till bilens ägare att välja.
Ungefär som med parkeringssensorer vs Vision, men det är väl nästa grej Tesla tar bort. :roll:


Tjurig?
Ja, definitivt. Jag tenderar att vara det när jag blir lurad.
Jag trodde jag köpte en bil med fungerande farthållare, men det var tydligen fel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 12 maj 2025 13:14
Jaegaern skrev: 12 maj 2025 12:17
De har även bort gratis Spotify Premium.
Något som blir mer rättvist. Varför ska en plattform premieras?
De har även tagit bort möjligheten att använda 12V-uttagen när man parkerat, men där har de backat.
Kändes knasigt när de gjorde det, men var en säkerhets eller bekvämlighetsrisk. Brand eller phantom drain. Bra sätt de återintroducerade den på dock. Känns mer lättförstått än att man måste ha på sentry.
De försämrade energigrafen, men där har de visst också backat?
Försämrade? De försökte väl förbättra den i andan av att leverera mer nytta?


Du inställning känns rätt tjurig, ursäkta ordvalet. Men vill du hellre att din bil alltid har energigrafen från nose-cone model S och ALDRIG förändras? Det känns som att du inte passar Tesla, snarare än att Tesla gör fel. För det är högst subjektiva grejer du tar upp som i helhet enligt mitt tycke är i linje med strävan om kontinuerlig förbättring.

Att de tog bort radarn tycker jag enbart är bättre. Jag har färre spökbromsningar nu än förr. Och jag kan köra sträckan Göteborg - Linköping i snöslask utan att radarn blir blockerad -> avaktiverad AP. Den är dessutom rappare på att följa efter framvarande fordon efter ändringen.
Rättvist, sedan när skall utrustning vara rättvis? :lol:
Gratis Spotify Premium var en uppskattad funktion. Jag har själv "skrutit" med denna USP tidigare.

De tog bort alla valbara sträckor utom en i Energigrafen, hur kan det vara en förbättring?

Det är inte jag som inte passar Tesla. Det är min bil som förändrats. Jag var nöjd med min bil så länge radarn användes. Då fungerade farthållaren ok, inte lika bra som i mina Volvo, men ok.
Sedan dess sänker farthållaren hastigheten eller är otillgänglig väldigt ofta. Att jämföra med en snötäckt radar en gång per år.
Kortare avstånd till framförvarande fordon när det regnar eller snöar. Situationer där man istället skulle vilja ha längre avstånd.
Rappare? -Nej, tvärtom. När fordon framför saktar in blir avståndet farligt kort, särskilt i regn. Samma när ett fordon framför svänger av, då ökar min bil farten sent och långsamt.

Färre spökbromsningar utan radar?
Nej, jag märkte ingen skillnad i antalet spökbromsningar när radarn kopplades ur. Däremot ökade de markant för knappt ett år sedan, med 2024.20.9. Nu senast när jag körde mellan sommarstugan och centrala Varberg hade vi en spökbromsning var femte kilometer, varje gång. Vid möte med långtradare, vid möte med traktor och när mötande bilar gjort en vänstersväng. Ja, efter att de lämnat vägen alltså!


Det är ju kul att du tycker att bilen blev bättre med mindre utrustning, men det borde vara upp till bilens ägare att välja.
Ungefär som med parkeringssensorer vs Vision, men det är väl nästa grej Tesla tar bort. :roll:


Tjurig?
Ja, definitivt. Jag tenderar att vara det när jag blir lurad.
Jag trodde jag köpte en bil med fungerande farthållare, men det var tydligen fel.
Men kanske är det så att Tesla inte passar dig ändå? En del av konceptet är ju OTA och du verkar inte gilla förändringar.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Oscar11 »

mikebike skrev: 12 maj 2025 13:14
Jaegaern skrev: 12 maj 2025 12:17
De har även bort gratis Spotify Premium.
Något som blir mer rättvist. Varför ska en plattform premieras?
De har även tagit bort möjligheten att använda 12V-uttagen när man parkerat, men där har de backat.
Kändes knasigt när de gjorde det, men var en säkerhets eller bekvämlighetsrisk. Brand eller phantom drain. Bra sätt de återintroducerade den på dock. Känns mer lättförstått än att man måste ha på sentry.
De försämrade energigrafen, men där har de visst också backat?
Försämrade? De försökte väl förbättra den i andan av att leverera mer nytta?


Du inställning känns rätt tjurig, ursäkta ordvalet. Men vill du hellre att din bil alltid har energigrafen från nose-cone model S och ALDRIG förändras? Det känns som att du inte passar Tesla, snarare än att Tesla gör fel. För det är högst subjektiva grejer du tar upp som i helhet enligt mitt tycke är i linje med strävan om kontinuerlig förbättring.

Att de tog bort radarn tycker jag enbart är bättre. Jag har färre spökbromsningar nu än förr. Och jag kan köra sträckan Göteborg - Linköping i snöslask utan att radarn blir blockerad -> avaktiverad AP. Den är dessutom rappare på att följa efter framvarande fordon efter ändringen.
Rättvist, sedan när skall utrustning vara rättvis? :lol:
Gratis Spotify Premium var en uppskattad funktion. Jag har själv "skrutit" med denna USP tidigare.

De tog bort alla valbara sträckor utom en i Energigrafen, hur kan det vara en förbättring?

Det är inte jag som inte passar Tesla. Det är min bil som förändrats. Jag var nöjd med min bil så länge radarn användes. Då fungerade farthållaren ok, inte lika bra som i mina Volvo, men ok.
Sedan dess sänker farthållaren hastigheten eller är otillgänglig väldigt ofta. Att jämföra med en snötäckt radar en gång per år.
Kortare avstånd till framförvarande fordon när det regnar eller snöar. Situationer där man istället skulle vilja ha längre avstånd.
Rappare? -Nej, tvärtom. När fordon framför saktar in blir avståndet farligt kort, särskilt i regn. Samma när ett fordon framför svänger av, då ökar min bil farten sent och långsamt.

Färre spökbromsningar utan radar?
Nej, jag märkte ingen skillnad i antalet spökbromsningar när radarn kopplades ur. Däremot ökade de markant för knappt ett år sedan, med 2024.20.9. Nu senast när jag körde mellan sommarstugan och centrala Varberg hade vi en spökbromsning var femte kilometer, varje gång. Vid möte med långtradare, vid möte med traktor och när mötande bilar gjort en vänstersväng. Ja, efter att de lämnat vägen alltså!


Det är ju kul att du tycker att bilen blev bättre med mindre utrustning, men det borde vara upp till bilens ägare att välja.
Ungefär som med parkeringssensorer vs Vision, men det är väl nästa grej Tesla tar bort. :roll:


Tjurig?
Ja, definitivt. Jag tenderar att vara det när jag blir lurad.
Jag trodde jag köpte en bil med fungerande farthållare, men det var tydligen fel.
Fick du inte en egen tråd om radar mm? Måste du in i varenda tråd och förstöra?
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av jonasl »

De har ju också lagt till stöd för massa andra musiktjänster. Även om inte mikebike gör det så tror jag den absoluta majoriteten prenumererar på någon av dem.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av frippe »

Oscar11 skrev: 12 maj 2025 21:54
mikebike skrev: 12 maj 2025 13:14
Jaegaern skrev: 12 maj 2025 12:17
De har även bort gratis Spotify Premium.
Något som blir mer rättvist. Varför ska en plattform premieras?
De har även tagit bort möjligheten att använda 12V-uttagen när man parkerat, men där har de backat.
Kändes knasigt när de gjorde det, men var en säkerhets eller bekvämlighetsrisk. Brand eller phantom drain. Bra sätt de återintroducerade den på dock. Känns mer lättförstått än att man måste ha på sentry.
De försämrade energigrafen, men där har de visst också backat?
Försämrade? De försökte väl förbättra den i andan av att leverera mer nytta?


Du inställning känns rätt tjurig, ursäkta ordvalet. Men vill du hellre att din bil alltid har energigrafen från nose-cone model S och ALDRIG förändras? Det känns som att du inte passar Tesla, snarare än att Tesla gör fel. För det är högst subjektiva grejer du tar upp som i helhet enligt mitt tycke är i linje med strävan om kontinuerlig förbättring.

Att de tog bort radarn tycker jag enbart är bättre. Jag har färre spökbromsningar nu än förr. Och jag kan köra sträckan Göteborg - Linköping i snöslask utan att radarn blir blockerad -> avaktiverad AP. Den är dessutom rappare på att följa efter framvarande fordon efter ändringen.
Rättvist, sedan när skall utrustning vara rättvis? :lol:
Gratis Spotify Premium var en uppskattad funktion. Jag har själv "skrutit" med denna USP tidigare.

De tog bort alla valbara sträckor utom en i Energigrafen, hur kan det vara en förbättring?

Det är inte jag som inte passar Tesla. Det är min bil som förändrats. Jag var nöjd med min bil så länge radarn användes. Då fungerade farthållaren ok, inte lika bra som i mina Volvo, men ok.
Sedan dess sänker farthållaren hastigheten eller är otillgänglig väldigt ofta. Att jämföra med en snötäckt radar en gång per år.
Kortare avstånd till framförvarande fordon när det regnar eller snöar. Situationer där man istället skulle vilja ha längre avstånd.
Rappare? -Nej, tvärtom. När fordon framför saktar in blir avståndet farligt kort, särskilt i regn. Samma när ett fordon framför svänger av, då ökar min bil farten sent och långsamt.

Färre spökbromsningar utan radar?
Nej, jag märkte ingen skillnad i antalet spökbromsningar när radarn kopplades ur. Däremot ökade de markant för knappt ett år sedan, med 2024.20.9. Nu senast när jag körde mellan sommarstugan och centrala Varberg hade vi en spökbromsning var femte kilometer, varje gång. Vid möte med långtradare, vid möte med traktor och när mötande bilar gjort en vänstersväng. Ja, efter att de lämnat vägen alltså!


Det är ju kul att du tycker att bilen blev bättre med mindre utrustning, men det borde vara upp till bilens ägare att välja.
Ungefär som med parkeringssensorer vs Vision, men det är väl nästa grej Tesla tar bort. :roll:


Tjurig?
Ja, definitivt. Jag tenderar att vara det när jag blir lurad.
Jag trodde jag köpte en bil med fungerande farthållare, men det var tydligen fel.
Fick du inte en egen tråd om radar mm? Måste du in i varenda tråd och förstöra?
Men blir inte det lite till ett censurförsök? Du menar alltså att om frågan om förändringar i bilarna kommer upp i en tråd, så får man inte nämna vissa saker som förändrats för det finns en annan tråd om just den saken? Blir lite polisande, vissa saker får tas upp men inte alla.

Det är en levande diskussion om hur våra bilar förändras över tid, både positiva som negativa förädnringar. Att inte vara älrig med det blir väldigt märkligt och lite strutsmentalitet.

Tesla har en viss histroik att kontinuerligt göra förändringar på bilarna på ett helt annat sätt än andra biltillverkare. Det är inte helt positivt och om vi inte är ärliga med det blir det lite löjligt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av mussla »

frippe skrev: 13 maj 2025 08:27
Oscar11 skrev: 12 maj 2025 21:54
mikebike skrev: 12 maj 2025 13:14
Jaegaern skrev: 12 maj 2025 12:17
De har även bort gratis Spotify Premium.
Något som blir mer rättvist. Varför ska en plattform premieras?
De har även tagit bort möjligheten att använda 12V-uttagen när man parkerat, men där har de backat.
Kändes knasigt när de gjorde det, men var en säkerhets eller bekvämlighetsrisk. Brand eller phantom drain. Bra sätt de återintroducerade den på dock. Känns mer lättförstått än att man måste ha på sentry.
De försämrade energigrafen, men där har de visst också backat?
Försämrade? De försökte väl förbättra den i andan av att leverera mer nytta?


Du inställning känns rätt tjurig, ursäkta ordvalet. Men vill du hellre att din bil alltid har energigrafen från nose-cone model S och ALDRIG förändras? Det känns som att du inte passar Tesla, snarare än att Tesla gör fel. För det är högst subjektiva grejer du tar upp som i helhet enligt mitt tycke är i linje med strävan om kontinuerlig förbättring.

Att de tog bort radarn tycker jag enbart är bättre. Jag har färre spökbromsningar nu än förr. Och jag kan köra sträckan Göteborg - Linköping i snöslask utan att radarn blir blockerad -> avaktiverad AP. Den är dessutom rappare på att följa efter framvarande fordon efter ändringen.
Rättvist, sedan när skall utrustning vara rättvis? :lol:
Gratis Spotify Premium var en uppskattad funktion. Jag har själv "skrutit" med denna USP tidigare.

De tog bort alla valbara sträckor utom en i Energigrafen, hur kan det vara en förbättring?

Det är inte jag som inte passar Tesla. Det är min bil som förändrats. Jag var nöjd med min bil så länge radarn användes. Då fungerade farthållaren ok, inte lika bra som i mina Volvo, men ok.
Sedan dess sänker farthållaren hastigheten eller är otillgänglig väldigt ofta. Att jämföra med en snötäckt radar en gång per år.
Kortare avstånd till framförvarande fordon när det regnar eller snöar. Situationer där man istället skulle vilja ha längre avstånd.
Rappare? -Nej, tvärtom. När fordon framför saktar in blir avståndet farligt kort, särskilt i regn. Samma när ett fordon framför svänger av, då ökar min bil farten sent och långsamt.

Färre spökbromsningar utan radar?
Nej, jag märkte ingen skillnad i antalet spökbromsningar när radarn kopplades ur. Däremot ökade de markant för knappt ett år sedan, med 2024.20.9. Nu senast när jag körde mellan sommarstugan och centrala Varberg hade vi en spökbromsning var femte kilometer, varje gång. Vid möte med långtradare, vid möte med traktor och när mötande bilar gjort en vänstersväng. Ja, efter att de lämnat vägen alltså!


Det är ju kul att du tycker att bilen blev bättre med mindre utrustning, men det borde vara upp till bilens ägare att välja.
Ungefär som med parkeringssensorer vs Vision, men det är väl nästa grej Tesla tar bort. :roll:


Tjurig?
Ja, definitivt. Jag tenderar att vara det när jag blir lurad.
Jag trodde jag köpte en bil med fungerande farthållare, men det var tydligen fel.
Fick du inte en egen tråd om radar mm? Måste du in i varenda tråd och förstöra?
Men blir inte det lite till ett censurförsök? Du menar alltså att om frågan om förändringar i bilarna kommer upp i en tråd, så får man inte nämna vissa saker som förändrats för det finns en annan tråd om just den saken? Blir lite polisande, vissa saker får tas upp men inte alla.

Det är en levande diskussion om hur våra bilar förändras över tid, både positiva som negativa förädnringar. Att inte vara älrig med det blir väldigt märkligt och lite strutsmentalitet.

Tesla har en viss histroik att kontinuerligt göra förändringar på bilarna på ett helt annat sätt än andra biltillverkare. Det är inte helt positivt och om vi inte är ärliga med det blir det lite löjligt.
Man kan väl säga att alla inte håller med om mikebikes svepande påstående att Tesla kontinuerligt gör bilarna sämre.

Man kan nog också konstatera att det är tröttsamt att behöva bemöta detta felaktiga påstående i varenda tråd. Det drar trådarna off topic och inget nytt tillkommer. Samma argument återfinns i flertalet trådar så då är det väl rimligt att hänvisa just denna diskussion till den tråden som skapades för detta ändamål.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av frippe »

mussla skrev: 13 maj 2025 08:33
frippe skrev: 13 maj 2025 08:27
Oscar11 skrev: 12 maj 2025 21:54
mikebike skrev: 12 maj 2025 13:14
Jaegaern skrev: 12 maj 2025 12:17

Något som blir mer rättvist. Varför ska en plattform premieras?


Kändes knasigt när de gjorde det, men var en säkerhets eller bekvämlighetsrisk. Brand eller phantom drain. Bra sätt de återintroducerade den på dock. Känns mer lättförstått än att man måste ha på sentry.


Försämrade? De försökte väl förbättra den i andan av att leverera mer nytta?


Du inställning känns rätt tjurig, ursäkta ordvalet. Men vill du hellre att din bil alltid har energigrafen från nose-cone model S och ALDRIG förändras? Det känns som att du inte passar Tesla, snarare än att Tesla gör fel. För det är högst subjektiva grejer du tar upp som i helhet enligt mitt tycke är i linje med strävan om kontinuerlig förbättring.

Att de tog bort radarn tycker jag enbart är bättre. Jag har färre spökbromsningar nu än förr. Och jag kan köra sträckan Göteborg - Linköping i snöslask utan att radarn blir blockerad -> avaktiverad AP. Den är dessutom rappare på att följa efter framvarande fordon efter ändringen.
Rättvist, sedan när skall utrustning vara rättvis? :lol:
Gratis Spotify Premium var en uppskattad funktion. Jag har själv "skrutit" med denna USP tidigare.

De tog bort alla valbara sträckor utom en i Energigrafen, hur kan det vara en förbättring?

Det är inte jag som inte passar Tesla. Det är min bil som förändrats. Jag var nöjd med min bil så länge radarn användes. Då fungerade farthållaren ok, inte lika bra som i mina Volvo, men ok.
Sedan dess sänker farthållaren hastigheten eller är otillgänglig väldigt ofta. Att jämföra med en snötäckt radar en gång per år.
Kortare avstånd till framförvarande fordon när det regnar eller snöar. Situationer där man istället skulle vilja ha längre avstånd.
Rappare? -Nej, tvärtom. När fordon framför saktar in blir avståndet farligt kort, särskilt i regn. Samma när ett fordon framför svänger av, då ökar min bil farten sent och långsamt.

Färre spökbromsningar utan radar?
Nej, jag märkte ingen skillnad i antalet spökbromsningar när radarn kopplades ur. Däremot ökade de markant för knappt ett år sedan, med 2024.20.9. Nu senast när jag körde mellan sommarstugan och centrala Varberg hade vi en spökbromsning var femte kilometer, varje gång. Vid möte med långtradare, vid möte med traktor och när mötande bilar gjort en vänstersväng. Ja, efter att de lämnat vägen alltså!


Det är ju kul att du tycker att bilen blev bättre med mindre utrustning, men det borde vara upp till bilens ägare att välja.
Ungefär som med parkeringssensorer vs Vision, men det är väl nästa grej Tesla tar bort. :roll:


Tjurig?
Ja, definitivt. Jag tenderar att vara det när jag blir lurad.
Jag trodde jag köpte en bil med fungerande farthållare, men det var tydligen fel.
Fick du inte en egen tråd om radar mm? Måste du in i varenda tråd och förstöra?
Men blir inte det lite till ett censurförsök? Du menar alltså att om frågan om förändringar i bilarna kommer upp i en tråd, så får man inte nämna vissa saker som förändrats för det finns en annan tråd om just den saken? Blir lite polisande, vissa saker får tas upp men inte alla.

Det är en levande diskussion om hur våra bilar förändras över tid, både positiva som negativa förädnringar. Att inte vara älrig med det blir väldigt märkligt och lite strutsmentalitet.

Tesla har en viss histroik att kontinuerligt göra förändringar på bilarna på ett helt annat sätt än andra biltillverkare. Det är inte helt positivt och om vi inte är ärliga med det blir det lite löjligt.
Man kan väl säga att alla inte håller med om mikebikes svepande påstående att Tesla kontinuerligt gör bilarna sämre.

Man kan nog också konstatera att det är tröttsamt att behöva bemöta detta felaktiga påstående i varenda tråd. Det drar trådarna off topic och inget nytt tillkommer. Samma argument återfinns i flertalet trådar så då är det väl rimligt att hänvisa just denna diskussion till den tråden som skapades för detta ändamål.
Men det är väl inget felaktigt påstående att bilarna både blir sämre och bättre, men på olika punkter? Det skulle jag säga är med sanningen överensstämmande. Att neka till detta är att stoppa huvudet i sanden.

Det är sant att vissa funktioner försvunnit på bilar, det är sant att laddhastigheten plötsligt sänktes på vissa modeller för att Tesla skulle slippa hantera en mängd garrantiärenden på batterier, samtidigt som det är sant att vissa funktioner blivit bättre, eller t.o.m. införts, t.ex. matrixstrålkastare m.m.

Klart det ska framföras om diskussionen uppstår om det förträffliga med att bilarna kontinuerligt uppdateras via mjukvara.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av spacecoin »

mussla skrev: 12 maj 2025 10:59
Det är lite synd att du upprepar detta osanna påstående så ofta.
Jag håller med om att det i allmänhet är mer sant att Tesla förbättrar de bilar som är av senaste generation (dvs MCU3 / HW4).

Dock är det ju även så att man översäljer räckvidd, funktionalitet och en massa annat och har programvara som knappt funkar i flera år från köp, speciellt så för de som köpte en Tesla för mer än ett par år sedan.

Jag har MCU2/HW3 och jag har inte fått mer än en handfull saker de senaste åren som stått i release notes. Varav dessa är det 2-3 stycken som är meningsfulla. Samtidigt väntar jag på att Tesla ska leverera FSD som de sålde till mig 2019 och som har försämrats sedan inköp (automatisk avfart/påfart).

Två år efter att jag köpte en helt ny refresh så förklarade Tesla att den var "legacy". Dessutom blev service skit runt 2021 pga underbemanning och många nya bilar. Det är klart att ovanstående påverkar ens inställning.

När MCU3 blir legacy, då lär fler än än handfull early adopters vara sura på Tesla och ha synpunkter.

Tesla har verkligen ingen gräddfil för tidiga kunder.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Freez »

mikebike skrev: 12 maj 2025 13:14
Jaegaern skrev: 12 maj 2025 12:17
De har även bort gratis Spotify Premium.
Något som blir mer rättvist. Varför ska en plattform premieras?
De har även tagit bort möjligheten att använda 12V-uttagen när man parkerat, men där har de backat.
Kändes knasigt när de gjorde det, men var en säkerhets eller bekvämlighetsrisk. Brand eller phantom drain. Bra sätt de återintroducerade den på dock. Känns mer lättförstått än att man måste ha på sentry.
De försämrade energigrafen, men där har de visst också backat?
Försämrade? De försökte väl förbättra den i andan av att leverera mer nytta?


Du inställning känns rätt tjurig, ursäkta ordvalet. Men vill du hellre att din bil alltid har energigrafen från nose-cone model S och ALDRIG förändras? Det känns som att du inte passar Tesla, snarare än att Tesla gör fel. För det är högst subjektiva grejer du tar upp som i helhet enligt mitt tycke är i linje med strävan om kontinuerlig förbättring.

Att de tog bort radarn tycker jag enbart är bättre. Jag har färre spökbromsningar nu än förr. Och jag kan köra sträckan Göteborg - Linköping i snöslask utan att radarn blir blockerad -> avaktiverad AP. Den är dessutom rappare på att följa efter framvarande fordon efter ändringen.
Rättvist, sedan när skall utrustning vara rättvis? :lol:
Gratis Spotify Premium var en uppskattad funktion. Jag har själv "skrutit" med denna USP tidigare.

De tog bort alla valbara sträckor utom en i Energigrafen, hur kan det vara en förbättring?

Det är inte jag som inte passar Tesla. Det är min bil som förändrats. Jag var nöjd med min bil så länge radarn användes. Då fungerade farthållaren ok, inte lika bra som i mina Volvo, men ok.
Sedan dess sänker farthållaren hastigheten eller är otillgänglig väldigt ofta. Att jämföra med en snötäckt radar en gång per år.
Kortare avstånd till framförvarande fordon när det regnar eller snöar. Situationer där man istället skulle vilja ha längre avstånd.
Rappare? -Nej, tvärtom. När fordon framför saktar in blir avståndet farligt kort, särskilt i regn. Samma när ett fordon framför svänger av, då ökar min bil farten sent och långsamt.

Färre spökbromsningar utan radar?
Nej, jag märkte ingen skillnad i antalet spökbromsningar när radarn kopplades ur. Däremot ökade de markant för knappt ett år sedan, med 2024.20.9. Nu senast när jag körde mellan sommarstugan och centrala Varberg hade vi en spökbromsning var femte kilometer, varje gång. Vid möte med långtradare, vid möte med traktor och när mötande bilar gjort en vänstersväng. Ja, efter att de lämnat vägen alltså!


Det är ju kul att du tycker att bilen blev bättre med mindre utrustning, men det borde vara upp till bilens ägare att välja.
Ungefär som med parkeringssensorer vs Vision, men det är väl nästa grej Tesla tar bort. :roll:


Tjurig?
Ja, definitivt. Jag tenderar att vara det när jag blir lurad.
Jag trodde jag köpte en bil med fungerande farthållare, men det var tydligen fel.
Här finns tråden för dig som vill diskutera radar, vison mm, viewtopic.php?p=848553#p848553

Kanske inte så konstigt att du har en bil som beter sig konstigt när du vägrar att uppgradera mjukvaran. Jag har inte haft en spökbromsning på flera månader och då kör jag 250 mil i månaden minst.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Maw »

mussla skrev: 13 maj 2025 08:33
frippe skrev: 13 maj 2025 08:27
Oscar11 skrev: 12 maj 2025 21:54
mikebike skrev: 12 maj 2025 13:14
Jaegaern skrev: 12 maj 2025 12:17

Något som blir mer rättvist. Varför ska en plattform premieras?


Kändes knasigt när de gjorde det, men var en säkerhets eller bekvämlighetsrisk. Brand eller phantom drain. Bra sätt de återintroducerade den på dock. Känns mer lättförstått än att man måste ha på sentry.


Försämrade? De försökte väl förbättra den i andan av att leverera mer nytta?


Du inställning känns rätt tjurig, ursäkta ordvalet. Men vill du hellre att din bil alltid har energigrafen från nose-cone model S och ALDRIG förändras? Det känns som att du inte passar Tesla, snarare än att Tesla gör fel. För det är högst subjektiva grejer du tar upp som i helhet enligt mitt tycke är i linje med strävan om kontinuerlig förbättring.

Att de tog bort radarn tycker jag enbart är bättre. Jag har färre spökbromsningar nu än förr. Och jag kan köra sträckan Göteborg - Linköping i snöslask utan att radarn blir blockerad -> avaktiverad AP. Den är dessutom rappare på att följa efter framvarande fordon efter ändringen.
Rättvist, sedan när skall utrustning vara rättvis? :lol:
Gratis Spotify Premium var en uppskattad funktion. Jag har själv "skrutit" med denna USP tidigare.

De tog bort alla valbara sträckor utom en i Energigrafen, hur kan det vara en förbättring?

Det är inte jag som inte passar Tesla. Det är min bil som förändrats. Jag var nöjd med min bil så länge radarn användes. Då fungerade farthållaren ok, inte lika bra som i mina Volvo, men ok.
Sedan dess sänker farthållaren hastigheten eller är otillgänglig väldigt ofta. Att jämföra med en snötäckt radar en gång per år.
Kortare avstånd till framförvarande fordon när det regnar eller snöar. Situationer där man istället skulle vilja ha längre avstånd.
Rappare? -Nej, tvärtom. När fordon framför saktar in blir avståndet farligt kort, särskilt i regn. Samma när ett fordon framför svänger av, då ökar min bil farten sent och långsamt.

Färre spökbromsningar utan radar?
Nej, jag märkte ingen skillnad i antalet spökbromsningar när radarn kopplades ur. Däremot ökade de markant för knappt ett år sedan, med 2024.20.9. Nu senast när jag körde mellan sommarstugan och centrala Varberg hade vi en spökbromsning var femte kilometer, varje gång. Vid möte med långtradare, vid möte med traktor och när mötande bilar gjort en vänstersväng. Ja, efter att de lämnat vägen alltså!


Det är ju kul att du tycker att bilen blev bättre med mindre utrustning, men det borde vara upp till bilens ägare att välja.
Ungefär som med parkeringssensorer vs Vision, men det är väl nästa grej Tesla tar bort. :roll:


Tjurig?
Ja, definitivt. Jag tenderar att vara det när jag blir lurad.
Jag trodde jag köpte en bil med fungerande farthållare, men det var tydligen fel.
Fick du inte en egen tråd om radar mm? Måste du in i varenda tråd och förstöra?
Men blir inte det lite till ett censurförsök? Du menar alltså att om frågan om förändringar i bilarna kommer upp i en tråd, så får man inte nämna vissa saker som förändrats för det finns en annan tråd om just den saken? Blir lite polisande, vissa saker får tas upp men inte alla.

Det är en levande diskussion om hur våra bilar förändras över tid, både positiva som negativa förädnringar. Att inte vara älrig med det blir väldigt märkligt och lite strutsmentalitet.

Tesla har en viss histroik att kontinuerligt göra förändringar på bilarna på ett helt annat sätt än andra biltillverkare. Det är inte helt positivt och om vi inte är ärliga med det blir det lite löjligt.
Man kan väl säga att alla inte håller med om mikebikes svepande påstående att Tesla kontinuerligt gör bilarna sämre.

Man kan nog också konstatera att det är tröttsamt att behöva bemöta detta felaktiga påstående i varenda tråd. Det drar trådarna off topic och inget nytt tillkommer. Samma argument återfinns i flertalet trådar så då är det väl rimligt att hänvisa just denna diskussion till den tråden som skapades för detta ändamål.
Vi är många som har upplevt samma eller liknande saker som MikeBike och det han tar upp är därför relevant. Att en klick forummedlemmar vill tysta all upplysning om brister hos Teslor är beklagligt. Kanske kan de skapa en egen tråd där de skriver om att deras Teslor är helt felfria och lever upp till all hype och sluta ifrågasätta upplevelsen vi övriga har i alla andra trådar? ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Freez »

Maw skrev: 13 maj 2025 09:33
mussla skrev: 13 maj 2025 08:33
frippe skrev: 13 maj 2025 08:27
Oscar11 skrev: 12 maj 2025 21:54
mikebike skrev: 12 maj 2025 13:14

Rättvist, sedan när skall utrustning vara rättvis? :lol:
Gratis Spotify Premium var en uppskattad funktion. Jag har själv "skrutit" med denna USP tidigare.

De tog bort alla valbara sträckor utom en i Energigrafen, hur kan det vara en förbättring?

Det är inte jag som inte passar Tesla. Det är min bil som förändrats. Jag var nöjd med min bil så länge radarn användes. Då fungerade farthållaren ok, inte lika bra som i mina Volvo, men ok.
Sedan dess sänker farthållaren hastigheten eller är otillgänglig väldigt ofta. Att jämföra med en snötäckt radar en gång per år.
Kortare avstånd till framförvarande fordon när det regnar eller snöar. Situationer där man istället skulle vilja ha längre avstånd.
Rappare? -Nej, tvärtom. När fordon framför saktar in blir avståndet farligt kort, särskilt i regn. Samma när ett fordon framför svänger av, då ökar min bil farten sent och långsamt.

Färre spökbromsningar utan radar?
Nej, jag märkte ingen skillnad i antalet spökbromsningar när radarn kopplades ur. Däremot ökade de markant för knappt ett år sedan, med 2024.20.9. Nu senast när jag körde mellan sommarstugan och centrala Varberg hade vi en spökbromsning var femte kilometer, varje gång. Vid möte med långtradare, vid möte med traktor och när mötande bilar gjort en vänstersväng. Ja, efter att de lämnat vägen alltså!


Det är ju kul att du tycker att bilen blev bättre med mindre utrustning, men det borde vara upp till bilens ägare att välja.
Ungefär som med parkeringssensorer vs Vision, men det är väl nästa grej Tesla tar bort. :roll:


Tjurig?
Ja, definitivt. Jag tenderar att vara det när jag blir lurad.
Jag trodde jag köpte en bil med fungerande farthållare, men det var tydligen fel.
Fick du inte en egen tråd om radar mm? Måste du in i varenda tråd och förstöra?
Men blir inte det lite till ett censurförsök? Du menar alltså att om frågan om förändringar i bilarna kommer upp i en tråd, så får man inte nämna vissa saker som förändrats för det finns en annan tråd om just den saken? Blir lite polisande, vissa saker får tas upp men inte alla.

Det är en levande diskussion om hur våra bilar förändras över tid, både positiva som negativa förädnringar. Att inte vara älrig med det blir väldigt märkligt och lite strutsmentalitet.

Tesla har en viss histroik att kontinuerligt göra förändringar på bilarna på ett helt annat sätt än andra biltillverkare. Det är inte helt positivt och om vi inte är ärliga med det blir det lite löjligt.
Man kan väl säga att alla inte håller med om mikebikes svepande påstående att Tesla kontinuerligt gör bilarna sämre.

Man kan nog också konstatera att det är tröttsamt att behöva bemöta detta felaktiga påstående i varenda tråd. Det drar trådarna off topic och inget nytt tillkommer. Samma argument återfinns i flertalet trådar så då är det väl rimligt att hänvisa just denna diskussion till den tråden som skapades för detta ändamål.
Vi är många som har upplevt samma eller liknande saker som MikeBike och det han tar upp är därför relevant. Att en klick forummedlemmar vill tysta all upplysning om brister hos Teslor är beklagligt. Kanske kan de skapa en egen tråd där de skriver om att deras Teslor är helt felfria och lever upp till all hype och sluta ifrågasätta upplevelsen vi övriga har i alla andra trådar? ;)
Några få skulle jag säga i förhållande till antalet bilar som sålts, vi andra är extremt trötta på denna diskussion från samma person/er i alla typer av trådar. Jag har inga problem att lyfta brister och vill inte tysta någonting men någon gräns får det finnas på detta tjat. Jag tror att detta forum kommer självdö om det fortsätter på inslagen linje med allt negativt.

Jag har +10 nära vänner och kollegor som kör Tesla och ingen gnäller på bilen utan tvärtom.

Ps. Glöm inte att ta bort emblemet "Teslaägare".
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av mussla »

Det som mikebike tar upp gång på gång är ju samma saker som redan har diskuterats gång på gång. Saker som inte påverkar andra än honom och inte motiverar svepande påståenden som att Tesla hela tiden försämrar bilarna.

Ursäkta att jag tycker att det är missvisande när någon ber om köpråd och en person upprepat avråder från Tesla därför att ”de hela tiden försämrar bilarna”. Det är helt enkelt inte sant oavsett hur ödmjuk man är. Det som är sant är att om man hade en radar i sin bil så blev den avstängd för två(?) år sedan. Hur många ggr kan man stänga av samma radar? Hur relevant är detta för någon som funderar på att köpa en Tesla i dag?

För övrigt så är det subjektiva detaljer som att farthållaren plingar eller att Spotify inte längre ingår i PC - det gör det inte heller relevant att säga att Tesla hela tiden försämrar sina bilar.

Min bil har blivit klart bättre sedan jag köpte den. Listan är lång på omfattande uppdateringar såsom adaptivt helljus, cross traffic alert, öppninghöjd på baklucka baserat på plats och en massa ytterligare saker.

Tesla förtjänar helt klart kritik för vissa saker men vi kan väl vara lite sakliga?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4187
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Maw »

Freez skrev: 13 maj 2025 09:49
Maw skrev: 13 maj 2025 09:33
mussla skrev: 13 maj 2025 08:33
frippe skrev: 13 maj 2025 08:27
Oscar11 skrev: 12 maj 2025 21:54


Fick du inte en egen tråd om radar mm? Måste du in i varenda tråd och förstöra?
Men blir inte det lite till ett censurförsök? Du menar alltså att om frågan om förändringar i bilarna kommer upp i en tråd, så får man inte nämna vissa saker som förändrats för det finns en annan tråd om just den saken? Blir lite polisande, vissa saker får tas upp men inte alla.

Det är en levande diskussion om hur våra bilar förändras över tid, både positiva som negativa förädnringar. Att inte vara älrig med det blir väldigt märkligt och lite strutsmentalitet.

Tesla har en viss histroik att kontinuerligt göra förändringar på bilarna på ett helt annat sätt än andra biltillverkare. Det är inte helt positivt och om vi inte är ärliga med det blir det lite löjligt.
Man kan väl säga att alla inte håller med om mikebikes svepande påstående att Tesla kontinuerligt gör bilarna sämre.

Man kan nog också konstatera att det är tröttsamt att behöva bemöta detta felaktiga påstående i varenda tråd. Det drar trådarna off topic och inget nytt tillkommer. Samma argument återfinns i flertalet trådar så då är det väl rimligt att hänvisa just denna diskussion till den tråden som skapades för detta ändamål.
Vi är många som har upplevt samma eller liknande saker som MikeBike och det han tar upp är därför relevant. Att en klick forummedlemmar vill tysta all upplysning om brister hos Teslor är beklagligt. Kanske kan de skapa en egen tråd där de skriver om att deras Teslor är helt felfria och lever upp till all hype och sluta ifrågasätta upplevelsen vi övriga har i alla andra trådar? ;)
Några få skulle jag säga i förhållande till antalet bilar som sålts, vi andra är extremt trötta på denna diskussion från samma person/er i alla typer av trådar. Jag har inga problem att lyfta brister och vill inte tysta någonting men någon gräns får det finnas på detta tjat. Jag tror att detta forum kommer självdö om det fortsätter på inslagen linje med allt negativt.

Jag har +10 nära vänner och kollegor som kör Tesla och ingen gnäller på bilen utan tvärtom.

Ps. Glöm inte att ta bort emblemet "Teslaägare".
Jag har fortfarande nyckel i mobilen till mina gamla föräldrars Model 3 och sköter och kör den med jämna mellanrum så Teslaemblemet kan få stå kvar ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Freez »

Maw skrev: 13 maj 2025 10:28
Freez skrev: 13 maj 2025 09:49
Maw skrev: 13 maj 2025 09:33
mussla skrev: 13 maj 2025 08:33
frippe skrev: 13 maj 2025 08:27


Men blir inte det lite till ett censurförsök? Du menar alltså att om frågan om förändringar i bilarna kommer upp i en tråd, så får man inte nämna vissa saker som förändrats för det finns en annan tråd om just den saken? Blir lite polisande, vissa saker får tas upp men inte alla.

Det är en levande diskussion om hur våra bilar förändras över tid, både positiva som negativa förädnringar. Att inte vara älrig med det blir väldigt märkligt och lite strutsmentalitet.

Tesla har en viss histroik att kontinuerligt göra förändringar på bilarna på ett helt annat sätt än andra biltillverkare. Det är inte helt positivt och om vi inte är ärliga med det blir det lite löjligt.
Man kan väl säga att alla inte håller med om mikebikes svepande påstående att Tesla kontinuerligt gör bilarna sämre.

Man kan nog också konstatera att det är tröttsamt att behöva bemöta detta felaktiga påstående i varenda tråd. Det drar trådarna off topic och inget nytt tillkommer. Samma argument återfinns i flertalet trådar så då är det väl rimligt att hänvisa just denna diskussion till den tråden som skapades för detta ändamål.
Vi är många som har upplevt samma eller liknande saker som MikeBike och det han tar upp är därför relevant. Att en klick forummedlemmar vill tysta all upplysning om brister hos Teslor är beklagligt. Kanske kan de skapa en egen tråd där de skriver om att deras Teslor är helt felfria och lever upp till all hype och sluta ifrågasätta upplevelsen vi övriga har i alla andra trådar? ;)
Några få skulle jag säga i förhållande till antalet bilar som sålts, vi andra är extremt trötta på denna diskussion från samma person/er i alla typer av trådar. Jag har inga problem att lyfta brister och vill inte tysta någonting men någon gräns får det finnas på detta tjat. Jag tror att detta forum kommer självdö om det fortsätter på inslagen linje med allt negativt.

Jag har +10 nära vänner och kollegor som kör Tesla och ingen gnäller på bilen utan tvärtom.

Ps. Glöm inte att ta bort emblemet "Teslaägare".
Jag har fortfarande nyckel i mobilen till mina gamla föräldrars Model 3 och sköter och kör den med jämna mellanrum så Teslaemblemet kan få stå kvar ;)
Räknas det :) ?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 13 maj 2025 09:27
mikebike skrev: 12 maj 2025 13:14
Jaegaern skrev: 12 maj 2025 12:17
De har även bort gratis Spotify Premium.
Något som blir mer rättvist. Varför ska en plattform premieras?
De har även tagit bort möjligheten att använda 12V-uttagen när man parkerat, men där har de backat.
Kändes knasigt när de gjorde det, men var en säkerhets eller bekvämlighetsrisk. Brand eller phantom drain. Bra sätt de återintroducerade den på dock. Känns mer lättförstått än att man måste ha på sentry.
De försämrade energigrafen, men där har de visst också backat?
Försämrade? De försökte väl förbättra den i andan av att leverera mer nytta?


Du inställning känns rätt tjurig, ursäkta ordvalet. Men vill du hellre att din bil alltid har energigrafen från nose-cone model S och ALDRIG förändras? Det känns som att du inte passar Tesla, snarare än att Tesla gör fel. För det är högst subjektiva grejer du tar upp som i helhet enligt mitt tycke är i linje med strävan om kontinuerlig förbättring.

Att de tog bort radarn tycker jag enbart är bättre. Jag har färre spökbromsningar nu än förr. Och jag kan köra sträckan Göteborg - Linköping i snöslask utan att radarn blir blockerad -> avaktiverad AP. Den är dessutom rappare på att följa efter framvarande fordon efter ändringen.
Rättvist, sedan när skall utrustning vara rättvis? :lol:
Gratis Spotify Premium var en uppskattad funktion. Jag har själv "skrutit" med denna USP tidigare.

De tog bort alla valbara sträckor utom en i Energigrafen, hur kan det vara en förbättring?

Det är inte jag som inte passar Tesla. Det är min bil som förändrats. Jag var nöjd med min bil så länge radarn användes. Då fungerade farthållaren ok, inte lika bra som i mina Volvo, men ok.
Sedan dess sänker farthållaren hastigheten eller är otillgänglig väldigt ofta. Att jämföra med en snötäckt radar en gång per år.
Kortare avstånd till framförvarande fordon när det regnar eller snöar. Situationer där man istället skulle vilja ha längre avstånd.
Rappare? -Nej, tvärtom. När fordon framför saktar in blir avståndet farligt kort, särskilt i regn. Samma när ett fordon framför svänger av, då ökar min bil farten sent och långsamt.

Färre spökbromsningar utan radar?
Nej, jag märkte ingen skillnad i antalet spökbromsningar när radarn kopplades ur. Däremot ökade de markant för knappt ett år sedan, med 2024.20.9. Nu senast när jag körde mellan sommarstugan och centrala Varberg hade vi en spökbromsning var femte kilometer, varje gång. Vid möte med långtradare, vid möte med traktor och när mötande bilar gjort en vänstersväng. Ja, efter att de lämnat vägen alltså!


Det är ju kul att du tycker att bilen blev bättre med mindre utrustning, men det borde vara upp till bilens ägare att välja.
Ungefär som med parkeringssensorer vs Vision, men det är väl nästa grej Tesla tar bort. :roll:


Tjurig?
Ja, definitivt. Jag tenderar att vara det när jag blir lurad.
Jag trodde jag köpte en bil med fungerande farthållare, men det var tydligen fel.
Här finns tråden för dig som vill diskutera radar, vison mm, viewtopic.php?p=848553#p848553

Kanske inte så konstigt att du har en bil som beter sig konstigt när du vägrar att uppgradera mjukvaran. Jag har inte haft en spökbromsning på flera månader och då kör jag 250 mil i månaden minst.
Blev din bil plötsligt bättre vid någon specifik uppdatering?
Jag har laddat ned senaste mjukvaran i natt, men inte kört något ännu.
Skall vi slå vad om att bilen slutar spökbromsa och sänka hastigheten eller är otillgänglig när det regnar?
Det är absolut värt en femhundring om problemen skulle försvinna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av jonasl »

Normalt sett skulle jag säga att upplevda skillnader i spökbromsningar och hur torkarna agerar beror på andra faktorer, men nu är det ju ett rejält steg du gör.

Över tid har spökbromsningar verkligen minskat för mig, några ställen där den alltid bromsade förut har försvunnit och många av dem har ersatts av en försiktig dutt på bromsen istället. Men det är inte BRA, upplever fortfarande rätt rejäla inbromsningar om nån kommer ifatt på en påfart t.ex.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
manneson
Inlägg: 1101
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av manneson »

Freez skrev: 13 maj 2025 09:49
Maw skrev: 13 maj 2025 09:33
mussla skrev: 13 maj 2025 08:33
frippe skrev: 13 maj 2025 08:27
Oscar11 skrev: 12 maj 2025 21:54


Fick du inte en egen tråd om radar mm? Måste du in i varenda tråd och förstöra?
Men blir inte det lite till ett censurförsök? Du menar alltså att om frågan om förändringar i bilarna kommer upp i en tråd, så får man inte nämna vissa saker som förändrats för det finns en annan tråd om just den saken? Blir lite polisande, vissa saker får tas upp men inte alla.

Det är en levande diskussion om hur våra bilar förändras över tid, både positiva som negativa förädnringar. Att inte vara älrig med det blir väldigt märkligt och lite strutsmentalitet.

Tesla har en viss histroik att kontinuerligt göra förändringar på bilarna på ett helt annat sätt än andra biltillverkare. Det är inte helt positivt och om vi inte är ärliga med det blir det lite löjligt.
Man kan väl säga att alla inte håller med om mikebikes svepande påstående att Tesla kontinuerligt gör bilarna sämre.

Man kan nog också konstatera att det är tröttsamt att behöva bemöta detta felaktiga påstående i varenda tråd. Det drar trådarna off topic och inget nytt tillkommer. Samma argument återfinns i flertalet trådar så då är det väl rimligt att hänvisa just denna diskussion till den tråden som skapades för detta ändamål.
Vi är många som har upplevt samma eller liknande saker som MikeBike och det han tar upp är därför relevant. Att en klick forummedlemmar vill tysta all upplysning om brister hos Teslor är beklagligt. Kanske kan de skapa en egen tråd där de skriver om att deras Teslor är helt felfria och lever upp till all hype och sluta ifrågasätta upplevelsen vi övriga har i alla andra trådar? ;)
Några få skulle jag säga i förhållande till antalet bilar som sålts, vi andra är extremt trötta på denna diskussion från samma person/er i alla typer av trådar. Jag har inga problem att lyfta brister och vill inte tysta någonting men någon gräns får det finnas på detta tjat. Jag tror att detta forum kommer självdö om det fortsätter på inslagen linje med allt negativt.

Jag har +10 nära vänner och kollegor som kör Tesla och ingen gnäller på bilen utan tvärtom.

Ps. Glöm inte att ta bort emblemet "Teslaägare".
Yep, som tur är finns det möjlighet att sätta medlemmar på ignore så man slipper se samma dravel om och om och om igen.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

toppo skrev: 12 maj 2025 08:13
Min XC40 Recharge jag köpte ny har tappat 150-200 tkr på 14 månader
Hoppsan, är det en 2024 du köpte?
Är det en 2023 sjunker den mer, då facelift kom 2024...
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tesla Model Y vs. ?

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Justar109 skrev: 12 maj 2025 12:09
Jag har haft ögonen på en XC40 Extended Range (ER) Single Motor (SM) Ultimate MY2024. Det är spännande att höra dina tankar om bagageutrymmet. Vi har också upplevt att både baksäte och bagageutrymmet är förvånansvärt smidigt trots att de på pappret inte är störst. Dessa går loss på ~450 000 SEK med bl.a. Volvo Selekt och Volvo Inklusive. Största värdetappet lär ha varit från ny och framöver lär det vara ~10% per år i värdeminskning. Den står sig bra i jämförelse med en ID4 edition modell som på 20 000 km per år hamnar på runt ~5850 sek per månad i 36 månader. Hur tänker du om det?

Lite snabb TCO över 3 år.
Jag skulle råda till att inte fokusera så mycket på kostnader mellan alternativen, då det inte skiljer så mycket trots allt.
Gå på vilken bil ni kommer trivas med. Dvs vilka egenskaper är viktiga. Några av dessa resonerade vi om tidigare.
Bara en tanke...

Och värdeminskningen är en realitet, och oavsett bil kan den inte förutses då det är beroende av flera saker man inte kan påverka.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar