De har även bort gratis Spotify Premium.mussla skrev: ↑12 maj 2025 10:59Det är lite synd att du upprepar detta osanna påstående så ofta. Det är jättetråkigt att Tesla stängde av din radar i din bil från 2022. Det kan man kalla en försämring men det skedde vid ett tillfälle och ger inte fog för påståendet att "Tesla försämrar redan sålda bilar kontinuerligt". Om man söker köpråd så är det inte relevant eftersom det är oerhört svårt att köpa en Tesla med aktiverad radar och sedan få den avstängd. Det är knappast någon som löper en risk att detta kan händas.mikebike skrev: ↑11 maj 2025 21:13Ständigt förbättras? -och det gör inte andra bilar?kalenen skrev: ↑11 maj 2025 20:25Justar109 skrev: ↑11 maj 2025 11:54Du har nog träffat ganska bra där!Sportbilsentusiasten skrev: ↑11 maj 2025 10:52
Om du listar de egenskaper ni tycker är viktiga, bör det vara enklare att sortera ut bilar ni kan välja bland.
Verkar som komfort, infotainment och laddning är viktiga. Vilka andra finns?
Sitta högt är nice i stan, men SUV har kortare räckvidd pga luftmotstånd. Var kör ni mest och är räckvidd på motorväg viktigt?
Kort o hög bra i stan, vinglig på motorväg. i3 är ett bra exempel.
Är bra rostskydd viktig, tänker på småskador vid parkering i stan...
Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse
Den skall vara skön att köra och fungera när jag behöver den. Jag har noll tålamod för dåligt utlagd eller seg infotainment och bilen skall ha bra med utrymme för en småbarnsfamilj som behöver ta sig till diverse släkt runtom i Sverige. Vi vill vara medvetna om totalkostnaden men kan kompromissa 10% hit och dit för bättre upplevelse på de tidigare kategorierna, jag upplever här att 800v är mer framtidssäkert. Laddupplevelse är relevant då ID4n varit stökig vid längre resor och att den tagit länge att ladda samt att vi idag ännu ej har laddplats hemma.
Edit
Jag har gjort en matris där jag jämfört alternativen ovan: EX40, Ioniq 5, Enyaq, ID4, Model Y 2023 och Juniper. Resultatet är som följer.
Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > Enyaq > ID4
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4
Med hänsyn till mina kategorier ovan blir listan något i stil med: EX40 > Ioniq 5 > Juniper > Enyaq > Model Y 2023 > ID4
Fritt fram att komma med input på jämförelsen! Vad säger dessa kategorier dig?
Edit 2
Oj såg att det var en gammal bedömning, har sedan dess förfinat saker och ting lite.
Komfort: EX40 > Enyaq > Ioniq 5 > Juniper > Model Y 2023 > ID4
Familjevänlig: Enyaq > Juniper > Ioniq 5 > EX40 > ID4 > Model Y 2023
Problemfritt ägande: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > ID4 > Model Y 2023
Infotainment: Juniper > Model Y 2023 > EX40 > Ioniq 5 > Enyaq > ID4
Total kostnad 5 år: ID4 > Ioniq 5 > Enyaq > EX40 > Model Y 2023 > Juniper
Laddupplevelse: Juniper > Model Y 2023 > Ioniq 5 > EX40 > Enyaq > ID4
Resultat: EX40 > Juniper > Ioniq 5 > Enyaq > > Model Y 2023 > ID4
Det florerar mycke snack att andra börjar komma ikapp eller är ikapp redan. Man kanske kan peka på vissa delar som man gillar bättre/är bättre hos vissa bilar, men när nan börjar bryta ner det så är Teslas bilar ofta bättre på de flesta kanske viktigaste punkterna och de har mjukvaran med sig.
Bara en sån sak som laddning, med Teslan vet du att den kommer börja förvärma batteriet i tid och när du kommer fram till en supercharger så stoppar du bara i sladden och den laddar.
Strulet med andra bilar och laddare så blir det sällan en snabbare laddning, även om de skryter med sin hejdundrande snabbladdning.
Jag har ägt olika Tesla sedan -2016, S, flera treor, MY -2023 och har tyvärr sedan förra året åkt annat. Samma som min kollega som gick från MY till ID4, sen lite familjemedlemmar som tagit andra vägar :/
Har alltid hängt med i utvecklingen genom nyhetsmagasin, youtube, mässor, provkört det mesta och det är bara att inse att Tesla fortfarande är rätt överlägsna, här får man funktion, enkelhet, energisnålt, säkerhet, utrymmen, körglädje......
Det är smarta och genomarbetade bilar som ständigt förbättras och man blir förälskad hur hela bilen ställer om sig mellan olika profiler, det är de här småsakerna som adderar till totalen och gör det till fantastiska bilar.
Ja jag saknar min MY och skulle gärna åka runt i en Juniper idag.
Tesla plockar bort mer utrustning än de adderar.
Försämras mer än förbättras. Dessutom på redan sålda bilar, något som vad jag vet inte förekommer hos andra tillverkare.
Jag förstår att det svider för dig personligen att du har en deaktiverad radar men kan vi höja nivån och försöka vara lite sakliga?
De har tagit bort möjligheten att stänga av pling när man aktiverar och avaktiverar farthållaren.
De har även tagit bort möjligheten att använda 12V-uttagen när man parkerat, men där har de backat.
De försämrade energigrafen, men där har de visst också backat?
UI har de också ändrat flera gånger. Om det blivit bättre eller sämre vid de olika förändringarna är säkert personligt...
Hur var det med laddhastigheten för äldre S & X?
Det var före min tid, men visst sänkte Tesla den efter ett tag?
Att de försämrat bilar historiskt är relevant eftersom man därför kan anta att de kommer göra det i framtiden också.