Tesla Model Y vs. ?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Model Y vs. ?
Värdeminskning realiseras ju först när man säljer. Nyckeln är att köpa en bil man gillar och köra den längre.
Re: Tesla Model Y vs. ?
Tack för din återkoppling. Det är nog något i denna stil jag behöver höra. Att köpa bil är kanske helt enkelt en pengafälla hur man än vrider och vänder på detSportbilsentusiasten skrev: ↑13 maj 2025 20:29Jag skulle råda till att inte fokusera så mycket på kostnader mellan alternativen, då det inte skiljer så mycket trots allt.Justar109 skrev: ↑12 maj 2025 12:09Jag har haft ögonen på en XC40 Extended Range (ER) Single Motor (SM) Ultimate MY2024. Det är spännande att höra dina tankar om bagageutrymmet. Vi har också upplevt att både baksäte och bagageutrymmet är förvånansvärt smidigt trots att de på pappret inte är störst. Dessa går loss på ~450 000 SEK med bl.a. Volvo Selekt och Volvo Inklusive. Största värdetappet lär ha varit från ny och framöver lär det vara ~10% per år i värdeminskning. Den står sig bra i jämförelse med en ID4 edition modell som på 20 000 km per år hamnar på runt ~5850 sek per månad i 36 månader. Hur tänker du om det?
Lite snabb TCO över 3 år.
Gå på vilken bil ni kommer trivas med. Dvs vilka egenskaper är viktiga. Några av dessa resonerade vi om tidigare.
Bara en tanke...
Och värdeminskningen är en realitet, och oavsett bil kan den inte förutses då det är beroende av flera saker man inte kan påverka.
Re: Tesla Model Y vs. ?
Så är det verkligen, precis som mitt värdetapp på XC40 hittills är klart större än jag förutsatte. En tusenlapp mer kan tyckas mycket när man räknar på det men om det är egenskaper med bilen (för stor/liten/osmidig/dåligt infotainment) man inte gillar är den där tusenlappen i bedömd kostnad ganska ointressant. Vilken elbil jag än hade köpt hade tappat mycket i värde under samma tid, och när jag behövde beställa fanns ingen annan elbil som passade mig bättre. Trots att bagaget i XC40 är större än man tror så hade jag i detta läge dock uppskattat ett ännu större, men att realisera värdeminskningen tar såklart emot.Justar109 skrev: ↑13 maj 2025 21:06Tack för din återkoppling. Det är nog något i denna stil jag behöver höra. Att köpa bil är kanske helt enkelt en pengafälla hur man än vrider och vänder på detSportbilsentusiasten skrev: ↑13 maj 2025 20:29Jag skulle råda till att inte fokusera så mycket på kostnader mellan alternativen, då det inte skiljer så mycket trots allt.Justar109 skrev: ↑12 maj 2025 12:09Jag har haft ögonen på en XC40 Extended Range (ER) Single Motor (SM) Ultimate MY2024. Det är spännande att höra dina tankar om bagageutrymmet. Vi har också upplevt att både baksäte och bagageutrymmet är förvånansvärt smidigt trots att de på pappret inte är störst. Dessa går loss på ~450 000 SEK med bl.a. Volvo Selekt och Volvo Inklusive. Största värdetappet lär ha varit från ny och framöver lär det vara ~10% per år i värdeminskning. Den står sig bra i jämförelse med en ID4 edition modell som på 20 000 km per år hamnar på runt ~5850 sek per månad i 36 månader. Hur tänker du om det?
Lite snabb TCO över 3 år.
Gå på vilken bil ni kommer trivas med. Dvs vilka egenskaper är viktiga. Några av dessa resonerade vi om tidigare.
Bara en tanke...
Och värdeminskningen är en realitet, och oavsett bil kan den inte förutses då det är beroende av flera saker man inte kan påverka.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Tesla Model Y vs. ?
Det är en 2024a Extended range, och jag är lite fascinerad över att de inte står ut mer i värde mot 2023 med mindre batteri, det trodde jag att de skulle göra när jag köpte den.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Tesla Model Y vs. ?
Jag blir faktiskt inte klok på 2024ans priser på blocket. Priserna för en Volvo XC40 Extended Range Single Motor Ultimate 2024 sjönk som en sten från 500 000 sek till 450 000 sek och nu har de stått helt stilla i en månad. De som står hos Volvo car retail rör sig ej och ändå erbjuder de både Volvo select och inclusive.toppo skrev: ↑13 maj 2025 21:32Det är en 2024a Extended range, och jag är lite fascinerad över att de inte står ut mer i värde mot 2023 med mindre batteri, det trodde jag att de skulle göra när jag köpte den.
Jag upplever det som att det är en bil som är lagom i allt. Den har lagom räckvidd, lagom acceleration, lagom infotainment, lagom komfort, lagom laddningshastighet och lagom med plats. Den står förvisso ut på ett sätt: den påminner väldigt mycket om en vanlig bil!
Jag hoppas lite på en ordentligt kampanj från Volvofinans. Vad hade du köpt idag, för 450 000 sek, om inte Volvon? Du nämnde platsen innan men är det bara det som styr?
Edit
Såg nu att Audi Q4 inte är heldum den heller. För samma budget som Volvon får man en välutrustad 2023a. De har tappat galet mycket i värde dock. Det finns en sådan uppsjö av bilar och årsmodeller att välja mellan! Helt överväldigad av alla alternativ. Vad ger mest värde för pengarna med dessa prioriteter?
Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse
Re: Tesla Model Y vs. ?
Det är verkligen köparens marknad nu för elbilar. Om man backar bandet ett år så såg det väldigt annorlunda ut. XC40 ser prisvärd ut på blocket. Den får dra 1600 kg på kroken på b96 också precis som model y.Justar109 skrev: ↑13 maj 2025 22:42Jag blir faktiskt inte klok på 2024ans priser på blocket. Priserna för en Volvo XC40 Extended Range Single Motor Ultimate 2024 sjönk som en sten från 500 000 sek till 450 000 sek och nu har de stått helt stilla i en månad. De som står hos Volvo car retail rör sig ej och ändå erbjuder de både Volvo select och inclusive.toppo skrev: ↑13 maj 2025 21:32Det är en 2024a Extended range, och jag är lite fascinerad över att de inte står ut mer i värde mot 2023 med mindre batteri, det trodde jag att de skulle göra när jag köpte den.
Jag upplever det som att det är en bil som är lagom i allt. Den har lagom räckvidd, lagom acceleration, lagom infotainment, lagom komfort, lagom laddningshastighet och lagom med plats. Den står förvisso ut på ett sätt: den påminner väldigt mycket om en vanlig bil!
Jag hoppas lite på en ordentligt kampanj från Volvofinans. Vad hade du köpt idag, för 450 000 sek, om inte Volvon? Du nämnde platsen innan men är det bara det som styr?
Edit
Såg nu att Audi Q4 inte är heldum den heller. För samma budget som Volvon får man en välutrustad 2023a. De har tappat galet mycket i värde dock. Det finns en sådan uppsjö av bilar och årsmodeller att välja mellan! Helt överväldigad av alla alternativ. Vad ger mest värde för pengarna med dessa prioriteter?
Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse
Model Y LR AWD -24
Re: Tesla Model Y vs. ?
Först ska det sägas att jag inte är representativ bilägare då jag tycker det är roligt att köra en ny bil, så därav ligger alltid ett intresse i att fundera över något nytt, och förr eller senare händer det.Justar109 skrev: ↑13 maj 2025 22:42Jag blir faktiskt inte klok på 2024ans priser på blocket. Priserna för en Volvo XC40 Extended Range Single Motor Ultimate 2024 sjönk som en sten från 500 000 sek till 450 000 sek och nu har de stått helt stilla i en månad. De som står hos Volvo car retail rör sig ej och ändå erbjuder de både Volvo select och inclusive.toppo skrev: ↑13 maj 2025 21:32Det är en 2024a Extended range, och jag är lite fascinerad över att de inte står ut mer i värde mot 2023 med mindre batteri, det trodde jag att de skulle göra när jag köpte den.
Jag upplever det som att det är en bil som är lagom i allt. Den har lagom räckvidd, lagom acceleration, lagom infotainment, lagom komfort, lagom laddningshastighet och lagom med plats. Den står förvisso ut på ett sätt: den påminner väldigt mycket om en vanlig bil!
Jag hoppas lite på en ordentligt kampanj från Volvofinans. Vad hade du köpt idag, för 450 000 sek, om inte Volvon? Du nämnde platsen innan men är det bara det som styr?
Edit
Såg nu att Audi Q4 inte är heldum den heller. För samma budget som Volvon får man en välutrustad 2023a. De har tappat galet mycket i värde dock. Det finns en sådan uppsjö av bilar och årsmodeller att välja mellan! Helt överväldigad av alla alternativ. Vad ger mest värde för pengarna med dessa prioriteter?
Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse
XC40n är verkligen kanon i vardagen och har mycket av det jag letar efter, men huvudsakligen är det två saker jag vill förbättra. Vi kör mycket långt (100 mil enkel, även vintertid) till familj och nu med barn blir det många saker man vill ha med sig. Bagaget blir för oss fullt och varje extra möjlighet att placera in de stora otympliga grejerna är en fördel. Sedan snålade jag in när jag köpte den (medvetet för jag misstänkte att den inte skulle bli kvar allt för länge) och jag har därför inte Ultimate-paketet. Jag saknar framförallt 360-kameran, som jag annars haft i mina tidigare bilar. Det som har hänt på elbilar sen jag köpte min är att extrautrustning skickas med ”gratis” i större omfattning än tidigare, så att köpa en nyare idag ger per automatik mer features än jag har i min.
För 450 000kr hade jag som du köpt en XC40 Ultimate. Jag tror inte heller de kommer tappa så mycket framöver, en anledning till hoppet du nämner är nog för att bilarna börjar närma sig två år och det skulle in ett extra modellår av EX40 i begagnathallen mellan XC40 MY24 och EX40 helt ny, Volvos nya fasta prismodeller gör att värdet på ett år gamla inte går att maskera på samma sätt. Självklart kan de krypa med mot 400 000kr beroende på efterfrågan men de tre år gamla framhjulsdrivna tycker jag ser ut säljas för 350 000kr, så där lär även MY24 ligga om 1-2 år. Det är som sagt inget optimalt säljläge för mig

Avseende Q4 är det för mig en sämre och tråkigare version av ID4, med samma nackdelar, så om inte begagnad ID4 stått högre i kurs för dig hade jag inte heller valt en Q4.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tesla Model Y vs. ?
Hur är det med Q4 och förkonditionering av batteriet inför snabbladdning när det är kallt ute? Kom det också först med årsmodell '24 som på ID4 och Enyaq, eller har även tidigare årsmodeller av Q4 förkonditionering av batteriet?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Tesla Model Y vs. ?
Du, nu börjar det likna något. Jag är ju jäkligt fäst vid Volvon. XC40n verkar ha två olika populära stylingpaket. Vad tror du om detta sett till andrahandsvärde och hur det passar för familj?toppo skrev: ↑14 maj 2025 07:26Först ska det sägas att jag inte är representativ bilägare då jag tycker det är roligt att köra en ny bil, så därav ligger alltid ett intresse i att fundera över något nytt, och förr eller senare händer det.Justar109 skrev: ↑13 maj 2025 22:42Jag blir faktiskt inte klok på 2024ans priser på blocket. Priserna för en Volvo XC40 Extended Range Single Motor Ultimate 2024 sjönk som en sten från 500 000 sek till 450 000 sek och nu har de stått helt stilla i en månad. De som står hos Volvo car retail rör sig ej och ändå erbjuder de både Volvo select och inclusive.toppo skrev: ↑13 maj 2025 21:32Det är en 2024a Extended range, och jag är lite fascinerad över att de inte står ut mer i värde mot 2023 med mindre batteri, det trodde jag att de skulle göra när jag köpte den.
Jag upplever det som att det är en bil som är lagom i allt. Den har lagom räckvidd, lagom acceleration, lagom infotainment, lagom komfort, lagom laddningshastighet och lagom med plats. Den står förvisso ut på ett sätt: den påminner väldigt mycket om en vanlig bil!
Jag hoppas lite på en ordentligt kampanj från Volvofinans. Vad hade du köpt idag, för 450 000 sek, om inte Volvon? Du nämnde platsen innan men är det bara det som styr?
Edit
Såg nu att Audi Q4 inte är heldum den heller. För samma budget som Volvon får man en välutrustad 2023a. De har tappat galet mycket i värde dock. Det finns en sådan uppsjö av bilar och årsmodeller att välja mellan! Helt överväldigad av alla alternativ. Vad ger mest värde för pengarna med dessa prioriteter?
Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse
XC40n är verkligen kanon i vardagen och har mycket av det jag letar efter, men huvudsakligen är det två saker jag vill förbättra. Vi kör mycket långt (100 mil enkel, även vintertid) till familj och nu med barn blir det många saker man vill ha med sig. Bagaget blir för oss fullt och varje extra möjlighet att placera in de stora otympliga grejerna är en fördel. Sedan snålade jag in när jag köpte den (medvetet för jag misstänkte att den inte skulle bli kvar allt för länge) och jag har därför inte Ultimate-paketet. Jag saknar framförallt 360-kameran, som jag annars haft i mina tidigare bilar. Det som har hänt på elbilar sen jag köpte min är att extrautrustning skickas med ”gratis” i större omfattning än tidigare, så att köpa en nyare idag ger per automatik mer features än jag har i min.
För 450 000kr hade jag som du köpt en XC40 Ultimate. Jag tror inte heller de kommer tappa så mycket framöver, en anledning till hoppet du nämner är nog för att bilarna börjar närma sig två år och det skulle in ett extra modellår av EX40 i begagnathallen mellan XC40 MY24 och EX40 helt ny, Volvos nya fasta prismodeller gör att värdet på ett år gamla inte går att maskera på samma sätt. Självklart kan de krypa med mot 400 000kr beroende på efterfrågan men de tre år gamla framhjulsdrivna tycker jag ser ut säljas för 350 000kr, så där lär även MY24 ligga om 1-2 år. Det är som sagt inget optimalt säljläge för mig![]()
Avseende Q4 är det för mig en sämre och tråkigare version av ID4, med samma nackdelar, så om inte begagnad ID4 stått högre i kurs för dig hade jag inte heller valt en Q4.
1. Mer grundläggande: https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... 1002516473
- Något sorts gatumönster vid instrumentpanelen.
- Tygsäten
- 19 tum-fälgar
- En list med bakgrundsbelysning vid instrumentpanel och dörrar.
- Alcantara-läder på säten
- 20tum-fälgar
Ser bl.a. Volvo inklusive som ger lite fördelar men då måste man ta lån. Deras ränta brukar vara runt 7%. Med Liljas komplett får man lite annat smått och gott inform av 12 månaders försäkring och så.
Re: Tesla Model Y vs. ?
Det är egentligen två olika alternativ, klädseln är en uppgradering som inkluderar listen vid panelen som är belyst. 20” hjul var ett separat tillval. Till den uppgraderade klädseln kom lampor i baksätet, helt sjukt att det inte finns standard men så är det.Justar109 skrev: ↑14 maj 2025 08:26Du, nu börjar det likna något. Jag är ju jäkligt fäst vid Volvon. XC40n verkar ha två olika populära stylingpaket. Vad tror du om detta sett till andrahandsvärde och hur det passar för familj?toppo skrev: ↑14 maj 2025 07:26Först ska det sägas att jag inte är representativ bilägare då jag tycker det är roligt att köra en ny bil, så därav ligger alltid ett intresse i att fundera över något nytt, och förr eller senare händer det.Justar109 skrev: ↑13 maj 2025 22:42Jag blir faktiskt inte klok på 2024ans priser på blocket. Priserna för en Volvo XC40 Extended Range Single Motor Ultimate 2024 sjönk som en sten från 500 000 sek till 450 000 sek och nu har de stått helt stilla i en månad. De som står hos Volvo car retail rör sig ej och ändå erbjuder de både Volvo select och inclusive.toppo skrev: ↑13 maj 2025 21:32Det är en 2024a Extended range, och jag är lite fascinerad över att de inte står ut mer i värde mot 2023 med mindre batteri, det trodde jag att de skulle göra när jag köpte den.Sportbilsentusiasten skrev: ↑13 maj 2025 19:48
Hoppsan, är det en 2024 du köpte?
Är det en 2023 sjunker den mer, då facelift kom 2024...
Jag upplever det som att det är en bil som är lagom i allt. Den har lagom räckvidd, lagom acceleration, lagom infotainment, lagom komfort, lagom laddningshastighet och lagom med plats. Den står förvisso ut på ett sätt: den påminner väldigt mycket om en vanlig bil!
Jag hoppas lite på en ordentligt kampanj från Volvofinans. Vad hade du köpt idag, för 450 000 sek, om inte Volvon? Du nämnde platsen innan men är det bara det som styr?
Edit
Såg nu att Audi Q4 inte är heldum den heller. För samma budget som Volvon får man en välutrustad 2023a. De har tappat galet mycket i värde dock. Det finns en sådan uppsjö av bilar och årsmodeller att välja mellan! Helt överväldigad av alla alternativ. Vad ger mest värde för pengarna med dessa prioriteter?
Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse
XC40n är verkligen kanon i vardagen och har mycket av det jag letar efter, men huvudsakligen är det två saker jag vill förbättra. Vi kör mycket långt (100 mil enkel, även vintertid) till familj och nu med barn blir det många saker man vill ha med sig. Bagaget blir för oss fullt och varje extra möjlighet att placera in de stora otympliga grejerna är en fördel. Sedan snålade jag in när jag köpte den (medvetet för jag misstänkte att den inte skulle bli kvar allt för länge) och jag har därför inte Ultimate-paketet. Jag saknar framförallt 360-kameran, som jag annars haft i mina tidigare bilar. Det som har hänt på elbilar sen jag köpte min är att extrautrustning skickas med ”gratis” i större omfattning än tidigare, så att köpa en nyare idag ger per automatik mer features än jag har i min.
För 450 000kr hade jag som du köpt en XC40 Ultimate. Jag tror inte heller de kommer tappa så mycket framöver, en anledning till hoppet du nämner är nog för att bilarna börjar närma sig två år och det skulle in ett extra modellår av EX40 i begagnathallen mellan XC40 MY24 och EX40 helt ny, Volvos nya fasta prismodeller gör att värdet på ett år gamla inte går att maskera på samma sätt. Självklart kan de krypa med mot 400 000kr beroende på efterfrågan men de tre år gamla framhjulsdrivna tycker jag ser ut säljas för 350 000kr, så där lär även MY24 ligga om 1-2 år. Det är som sagt inget optimalt säljläge för mig![]()
Avseende Q4 är det för mig en sämre och tråkigare version av ID4, med samma nackdelar, så om inte begagnad ID4 stått högre i kurs för dig hade jag inte heller valt en Q4.
1. Mer grundläggande: https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... 1002516473
- Något sorts gatumönster vid instrumentpanelen.
- Tygsäten
2. Något mer styling: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1002507239
- 19 tum-fälgar
- En list med bakgrundsbelysning vid instrumentpanel och dörrar.
- Alcantara-läder på säten
Priset verkar identiskt. Bägge ligger på ~459 000 sek. Volvo car Kungsängen ser jag har haft de samma bilarna ute i nästan en månad trots sänkning från 475 000 sek. Jag ringde ett av Volvo Cars kontor för att höra förhandlingsläge och de sade att de praktiskt taget sålde med förlust vid detta pris (10 000 sek marginal). Jag vill däremot inte köpa nu bara för att se de tappa 20 000 nästa månad eller att Volvofinans kommer med någon superränta för begagnade bilar. Begagnatförsäljning var ner ordentligt förra månaden och maj/juni skall väll i regel vara lägre perioder hos handlare. Vad tror du är rimligt att förhandla sig till?
- 20tum-fälgar
Ser bl.a. Volvo inklusive som ger lite fördelar men då måste man ta lån. Deras ränta brukar vara runt 7%. Med Liljas komplett får man lite annat smått och gott inform av 12 månaders försäkring och så.
Jag tror egentligen maj/juni är ganska bra månader för begagnathandeln när många vill köpa ny bil inför sommaren, men det är en spekulation från min sida. Som sagt tror jag inte prisfallet kommer vara så stort framöver men 20000kr går aldrig att gardera på dessa nivåer, beror helt på hur snabbt bilarna säljs såklart.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Tesla Model Y vs. ?
Att lägga 450k på en liten EX40 tror jag inte är så ekonomiskt klokt.
En Y LR för lite över 300 är en betydligt bättre deal, och förstås mkt mer praktisk.
Tesla har ju mkt bättre garantier än Volvo dessutom, samt inga krav på dyr service.
En Y LR för lite över 300 är en betydligt bättre deal, och förstås mkt mer praktisk.
Tesla har ju mkt bättre garantier än Volvo dessutom, samt inga krav på dyr service.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Tesla Model Y vs. ?
Nya Toyota BZ kanske?
Nu när de uppdaterat allt det som var undermåligt på den gamla BZ4x.
Kommer i december 2025.
https://www.toyota.se/bilar/bz4x
Nu när de uppdaterat allt det som var undermåligt på den gamla BZ4x.
Kommer i december 2025.
https://www.toyota.se/bilar/bz4x
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Tesla Model Y vs. ?
Då det går att hitta beggad Y prisvärt nu så skulle jag slå till på en sån. Det är som aktiemarknaden, när alla skriker sälj då köper man
. Lågmilad 23a för ~300 är inget att fundera på.
Se över korrosionsskydd sätt dit funderudplast och lyft på plasten undertill varannat år för att kolla kopplingar jordpunkter och rostskydd sen är det bara att köra den in i kaklet (30000mil?) Vi har tätat hjulhusen så att den klassiska uppbyggnaden med skit under plasten i hjulhus är borta
Norge tvekar inte på Y med över 70000 sålda och ligger i topp även Q1 25. Hade den presterat dåligt där i survädret så hade den inte sålt så bra. Många sålda borgar även för att eftermarknaden på delar bör vara säkrad många år framåt, det kan man inte vara säker på med en nio, fisker ocean mfl

Se över korrosionsskydd sätt dit funderudplast och lyft på plasten undertill varannat år för att kolla kopplingar jordpunkter och rostskydd sen är det bara att köra den in i kaklet (30000mil?) Vi har tätat hjulhusen så att den klassiska uppbyggnaden med skit under plasten i hjulhus är borta
Norge tvekar inte på Y med över 70000 sålda och ligger i topp även Q1 25. Hade den presterat dåligt där i survädret så hade den inte sålt så bra. Många sålda borgar även för att eftermarknaden på delar bör vara säkrad många år framåt, det kan man inte vara säker på med en nio, fisker ocean mfl
Re: Tesla Model Y vs. ?
Du kan få en XC40 för lite över 300 också om den prisklassen eftersöks. Krav på dyr service stämmer inte.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Tesla Model Y vs. ?
Tack för din hjälp. Nu var det löst. XC40 ER SM äro köpt!toppo skrev: ↑14 maj 2025 21:58Det är egentligen två olika alternativ, klädseln är en uppgradering som inkluderar listen vid panelen som är belyst. 20” hjul var ett separat tillval. Till den uppgraderade klädseln kom lampor i baksätet, helt sjukt att det inte finns standard men så är det.Justar109 skrev: ↑14 maj 2025 08:26Du, nu börjar det likna något. Jag är ju jäkligt fäst vid Volvon. XC40n verkar ha två olika populära stylingpaket. Vad tror du om detta sett till andrahandsvärde och hur det passar för familj?toppo skrev: ↑14 maj 2025 07:26Först ska det sägas att jag inte är representativ bilägare då jag tycker det är roligt att köra en ny bil, så därav ligger alltid ett intresse i att fundera över något nytt, och förr eller senare händer det.Justar109 skrev: ↑13 maj 2025 22:42Jag blir faktiskt inte klok på 2024ans priser på blocket. Priserna för en Volvo XC40 Extended Range Single Motor Ultimate 2024 sjönk som en sten från 500 000 sek till 450 000 sek och nu har de stått helt stilla i en månad. De som står hos Volvo car retail rör sig ej och ändå erbjuder de både Volvo select och inclusive.
Jag upplever det som att det är en bil som är lagom i allt. Den har lagom räckvidd, lagom acceleration, lagom infotainment, lagom komfort, lagom laddningshastighet och lagom med plats. Den står förvisso ut på ett sätt: den påminner väldigt mycket om en vanlig bil!
Jag hoppas lite på en ordentligt kampanj från Volvofinans. Vad hade du köpt idag, för 450 000 sek, om inte Volvon? Du nämnde platsen innan men är det bara det som styr?
Edit
Såg nu att Audi Q4 inte är heldum den heller. För samma budget som Volvon får man en välutrustad 2023a. De har tappat galet mycket i värde dock. Det finns en sådan uppsjö av bilar och årsmodeller att välja mellan! Helt överväldigad av alla alternativ. Vad ger mest värde för pengarna med dessa prioriteter?
Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse
XC40n är verkligen kanon i vardagen och har mycket av det jag letar efter, men huvudsakligen är det två saker jag vill förbättra. Vi kör mycket långt (100 mil enkel, även vintertid) till familj och nu med barn blir det många saker man vill ha med sig. Bagaget blir för oss fullt och varje extra möjlighet att placera in de stora otympliga grejerna är en fördel. Sedan snålade jag in när jag köpte den (medvetet för jag misstänkte att den inte skulle bli kvar allt för länge) och jag har därför inte Ultimate-paketet. Jag saknar framförallt 360-kameran, som jag annars haft i mina tidigare bilar. Det som har hänt på elbilar sen jag köpte min är att extrautrustning skickas med ”gratis” i större omfattning än tidigare, så att köpa en nyare idag ger per automatik mer features än jag har i min.
För 450 000kr hade jag som du köpt en XC40 Ultimate. Jag tror inte heller de kommer tappa så mycket framöver, en anledning till hoppet du nämner är nog för att bilarna börjar närma sig två år och det skulle in ett extra modellår av EX40 i begagnathallen mellan XC40 MY24 och EX40 helt ny, Volvos nya fasta prismodeller gör att värdet på ett år gamla inte går att maskera på samma sätt. Självklart kan de krypa med mot 400 000kr beroende på efterfrågan men de tre år gamla framhjulsdrivna tycker jag ser ut säljas för 350 000kr, så där lär även MY24 ligga om 1-2 år. Det är som sagt inget optimalt säljläge för mig![]()
Avseende Q4 är det för mig en sämre och tråkigare version av ID4, med samma nackdelar, så om inte begagnad ID4 stått högre i kurs för dig hade jag inte heller valt en Q4.
1. Mer grundläggande: https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... 1002516473
- Något sorts gatumönster vid instrumentpanelen.
- Tygsäten
2. Något mer styling: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1002507239
- 19 tum-fälgar
- En list med bakgrundsbelysning vid instrumentpanel och dörrar.
- Alcantara-läder på säten
Priset verkar identiskt. Bägge ligger på ~459 000 sek. Volvo car Kungsängen ser jag har haft de samma bilarna ute i nästan en månad trots sänkning från 475 000 sek. Jag ringde ett av Volvo Cars kontor för att höra förhandlingsläge och de sade att de praktiskt taget sålde med förlust vid detta pris (10 000 sek marginal). Jag vill däremot inte köpa nu bara för att se de tappa 20 000 nästa månad eller att Volvofinans kommer med någon superränta för begagnade bilar. Begagnatförsäljning var ner ordentligt förra månaden och maj/juni skall väll i regel vara lägre perioder hos handlare. Vad tror du är rimligt att förhandla sig till?
- 20tum-fälgar
Ser bl.a. Volvo inklusive som ger lite fördelar men då måste man ta lån. Deras ränta brukar vara runt 7%. Med Liljas komplett får man lite annat smått och gott inform av 12 månaders försäkring och så.
Jag tror egentligen maj/juni är ganska bra månader för begagnathandeln när många vill köpa ny bil inför sommaren, men det är en spekulation från min sida. Som sagt tror jag inte prisfallet kommer vara så stort framöver men 20000kr går aldrig att gardera på dessa nivåer, beror helt på hur snabbt bilarna säljs såklart.
Jag uppskattar din input. Där finns två sätt att jämföra dessa modeller. Ett är att se på personliga preferenser, det andra att se på det kvantitativt.
När det kommer till personliga preferenser gjorde jag denna sammanställning: viewtopic.php?p=848999#p848999. För oss passar XC40n / EX40n bättre!
I förhållande till pris gjorde jag denna jämförelse för TCO: viewtopic.php?p=849081#p849081. XC40 står sig bättre.
Model Y ger enklare laddupplevelse, lite mer utrymme och bättre infotainment. XC40 / EX40 vinner i TCO, problemfritt ägande och familjevänlighet för oss. Jag kan dock förstå att om man har andra personliga preferenser kan kalkylen snabbt slå om. Då kan det vara värt att betala ~10% extra för att få vad Model Y kan erbjuda!
Re: Tesla Model Y vs. ?
Justar109 skrev: ↑15 maj 2025 16:27Tack för din hjälp. Nu var det löst. XC40 ER SM äro köpt!toppo skrev: ↑14 maj 2025 21:58Det är egentligen två olika alternativ, klädseln är en uppgradering som inkluderar listen vid panelen som är belyst. 20” hjul var ett separat tillval. Till den uppgraderade klädseln kom lampor i baksätet, helt sjukt att det inte finns standard men så är det.Justar109 skrev: ↑14 maj 2025 08:26Du, nu börjar det likna något. Jag är ju jäkligt fäst vid Volvon. XC40n verkar ha två olika populära stylingpaket. Vad tror du om detta sett till andrahandsvärde och hur det passar för familj?toppo skrev: ↑14 maj 2025 07:26Först ska det sägas att jag inte är representativ bilägare då jag tycker det är roligt att köra en ny bil, så därav ligger alltid ett intresse i att fundera över något nytt, och förr eller senare händer det.Justar109 skrev: ↑13 maj 2025 22:42
Jag blir faktiskt inte klok på 2024ans priser på blocket. Priserna för en Volvo XC40 Extended Range Single Motor Ultimate 2024 sjönk som en sten från 500 000 sek till 450 000 sek och nu har de stått helt stilla i en månad. De som står hos Volvo car retail rör sig ej och ändå erbjuder de både Volvo select och inclusive.
Jag upplever det som att det är en bil som är lagom i allt. Den har lagom räckvidd, lagom acceleration, lagom infotainment, lagom komfort, lagom laddningshastighet och lagom med plats. Den står förvisso ut på ett sätt: den påminner väldigt mycket om en vanlig bil!
Jag hoppas lite på en ordentligt kampanj från Volvofinans. Vad hade du köpt idag, för 450 000 sek, om inte Volvon? Du nämnde platsen innan men är det bara det som styr?
Edit
Såg nu att Audi Q4 inte är heldum den heller. För samma budget som Volvon får man en välutrustad 2023a. De har tappat galet mycket i värde dock. Det finns en sådan uppsjö av bilar och årsmodeller att välja mellan! Helt överväldigad av alla alternativ. Vad ger mest värde för pengarna med dessa prioriteter?
Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse
XC40n är verkligen kanon i vardagen och har mycket av det jag letar efter, men huvudsakligen är det två saker jag vill förbättra. Vi kör mycket långt (100 mil enkel, även vintertid) till familj och nu med barn blir det många saker man vill ha med sig. Bagaget blir för oss fullt och varje extra möjlighet att placera in de stora otympliga grejerna är en fördel. Sedan snålade jag in när jag köpte den (medvetet för jag misstänkte att den inte skulle bli kvar allt för länge) och jag har därför inte Ultimate-paketet. Jag saknar framförallt 360-kameran, som jag annars haft i mina tidigare bilar. Det som har hänt på elbilar sen jag köpte min är att extrautrustning skickas med ”gratis” i större omfattning än tidigare, så att köpa en nyare idag ger per automatik mer features än jag har i min.
För 450 000kr hade jag som du köpt en XC40 Ultimate. Jag tror inte heller de kommer tappa så mycket framöver, en anledning till hoppet du nämner är nog för att bilarna börjar närma sig två år och det skulle in ett extra modellår av EX40 i begagnathallen mellan XC40 MY24 och EX40 helt ny, Volvos nya fasta prismodeller gör att värdet på ett år gamla inte går att maskera på samma sätt. Självklart kan de krypa med mot 400 000kr beroende på efterfrågan men de tre år gamla framhjulsdrivna tycker jag ser ut säljas för 350 000kr, så där lär även MY24 ligga om 1-2 år. Det är som sagt inget optimalt säljläge för mig![]()
Avseende Q4 är det för mig en sämre och tråkigare version av ID4, med samma nackdelar, så om inte begagnad ID4 stått högre i kurs för dig hade jag inte heller valt en Q4.
1. Mer grundläggande: https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... 1002516473
- Något sorts gatumönster vid instrumentpanelen.
- Tygsäten
2. Något mer styling: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1002507239
- 19 tum-fälgar
- En list med bakgrundsbelysning vid instrumentpanel och dörrar.
- Alcantara-läder på säten
Priset verkar identiskt. Bägge ligger på ~459 000 sek. Volvo car Kungsängen ser jag har haft de samma bilarna ute i nästan en månad trots sänkning från 475 000 sek. Jag ringde ett av Volvo Cars kontor för att höra förhandlingsläge och de sade att de praktiskt taget sålde med förlust vid detta pris (10 000 sek marginal). Jag vill däremot inte köpa nu bara för att se de tappa 20 000 nästa månad eller att Volvofinans kommer med någon superränta för begagnade bilar. Begagnatförsäljning var ner ordentligt förra månaden och maj/juni skall väll i regel vara lägre perioder hos handlare. Vad tror du är rimligt att förhandla sig till?
- 20tum-fälgar
Ser bl.a. Volvo inklusive som ger lite fördelar men då måste man ta lån. Deras ränta brukar vara runt 7%. Med Liljas komplett får man lite annat smått och gott inform av 12 månaders försäkring och så.
Jag tror egentligen maj/juni är ganska bra månader för begagnathandeln när många vill köpa ny bil inför sommaren, men det är en spekulation från min sida. Som sagt tror jag inte prisfallet kommer vara så stort framöver men 20000kr går aldrig att gardera på dessa nivåer, beror helt på hur snabbt bilarna säljs såklart.
Jag uppskattar din input. Där finns två sätt att jämföra dessa modeller. Ett är att se på personliga preferenser, det andra att se på det kvantitativt.
När det kommer till personliga preferenser gjorde jag denna sammanställning: viewtopic.php?p=848999#p848999. För oss passar XC40n / EX40n bättre!
I förhållande till pris gjorde jag denna jämförelse för TCO: viewtopic.php?p=849081#p849081. XC40 står sig bättre.
Model Y ger enklare laddupplevelse, lite mer utrymme och bättre infotainment. XC40 / EX40 vinner i TCO, problemfritt ägande och familjevänlighet för oss. Jag kan dock förstå att om man har andra personliga preferenser kan kalkylen snabbt slå om. Då kan det vara värt att betala ~10% extra för att få vad Model Y kan erbjuda!
Övertygad om att du kommer bli nöjd med en XC/EX 40.
Den är som en bil, har en EC40 Twin och den är som en Volvo.
Framförallt fungerar den adaptiva farthållaren som man är van…
Sen på denna tappar man lasthöjd i bak men än har vi inte haft problem, men vi är också bara 2 som åker, skall barnen med så får dom ta egen bil.
Lycka till
Re: Tesla Model Y vs. ?
Grattis, kul! Blev det någon av de ovan eller någon annan? Ultimate-paket?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Tesla Model Y vs. ?
Tack!Erxon skrev: ↑15 maj 2025 17:11Justar109 skrev: ↑15 maj 2025 16:27Tack för din hjälp. Nu var det löst. XC40 ER SM äro köpt!toppo skrev: ↑14 maj 2025 21:58Det är egentligen två olika alternativ, klädseln är en uppgradering som inkluderar listen vid panelen som är belyst. 20” hjul var ett separat tillval. Till den uppgraderade klädseln kom lampor i baksätet, helt sjukt att det inte finns standard men så är det.Justar109 skrev: ↑14 maj 2025 08:26Du, nu börjar det likna något. Jag är ju jäkligt fäst vid Volvon. XC40n verkar ha två olika populära stylingpaket. Vad tror du om detta sett till andrahandsvärde och hur det passar för familj?toppo skrev: ↑14 maj 2025 07:26
Först ska det sägas att jag inte är representativ bilägare då jag tycker det är roligt att köra en ny bil, så därav ligger alltid ett intresse i att fundera över något nytt, och förr eller senare händer det.
XC40n är verkligen kanon i vardagen och har mycket av det jag letar efter, men huvudsakligen är det två saker jag vill förbättra. Vi kör mycket långt (100 mil enkel, även vintertid) till familj och nu med barn blir det många saker man vill ha med sig. Bagaget blir för oss fullt och varje extra möjlighet att placera in de stora otympliga grejerna är en fördel. Sedan snålade jag in när jag köpte den (medvetet för jag misstänkte att den inte skulle bli kvar allt för länge) och jag har därför inte Ultimate-paketet. Jag saknar framförallt 360-kameran, som jag annars haft i mina tidigare bilar. Det som har hänt på elbilar sen jag köpte min är att extrautrustning skickas med ”gratis” i större omfattning än tidigare, så att köpa en nyare idag ger per automatik mer features än jag har i min.
För 450 000kr hade jag som du köpt en XC40 Ultimate. Jag tror inte heller de kommer tappa så mycket framöver, en anledning till hoppet du nämner är nog för att bilarna börjar närma sig två år och det skulle in ett extra modellår av EX40 i begagnathallen mellan XC40 MY24 och EX40 helt ny, Volvos nya fasta prismodeller gör att värdet på ett år gamla inte går att maskera på samma sätt. Självklart kan de krypa med mot 400 000kr beroende på efterfrågan men de tre år gamla framhjulsdrivna tycker jag ser ut säljas för 350 000kr, så där lär även MY24 ligga om 1-2 år. Det är som sagt inget optimalt säljläge för mig![]()
Avseende Q4 är det för mig en sämre och tråkigare version av ID4, med samma nackdelar, så om inte begagnad ID4 stått högre i kurs för dig hade jag inte heller valt en Q4.
1. Mer grundläggande: https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... 1002516473
- Något sorts gatumönster vid instrumentpanelen.
- Tygsäten
2. Något mer styling: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1002507239
- 19 tum-fälgar
- En list med bakgrundsbelysning vid instrumentpanel och dörrar.
- Alcantara-läder på säten
Priset verkar identiskt. Bägge ligger på ~459 000 sek. Volvo car Kungsängen ser jag har haft de samma bilarna ute i nästan en månad trots sänkning från 475 000 sek. Jag ringde ett av Volvo Cars kontor för att höra förhandlingsläge och de sade att de praktiskt taget sålde med förlust vid detta pris (10 000 sek marginal). Jag vill däremot inte köpa nu bara för att se de tappa 20 000 nästa månad eller att Volvofinans kommer med någon superränta för begagnade bilar. Begagnatförsäljning var ner ordentligt förra månaden och maj/juni skall väll i regel vara lägre perioder hos handlare. Vad tror du är rimligt att förhandla sig till?
- 20tum-fälgar
Ser bl.a. Volvo inklusive som ger lite fördelar men då måste man ta lån. Deras ränta brukar vara runt 7%. Med Liljas komplett får man lite annat smått och gott inform av 12 månaders försäkring och så.
Jag tror egentligen maj/juni är ganska bra månader för begagnathandeln när många vill köpa ny bil inför sommaren, men det är en spekulation från min sida. Som sagt tror jag inte prisfallet kommer vara så stort framöver men 20000kr går aldrig att gardera på dessa nivåer, beror helt på hur snabbt bilarna säljs såklart.
Jag uppskattar din input. Där finns två sätt att jämföra dessa modeller. Ett är att se på personliga preferenser, det andra att se på det kvantitativt.
När det kommer till personliga preferenser gjorde jag denna sammanställning: viewtopic.php?p=848999#p848999. För oss passar XC40n / EX40n bättre!
I förhållande till pris gjorde jag denna jämförelse för TCO: viewtopic.php?p=849081#p849081. XC40 står sig bättre.
Model Y ger enklare laddupplevelse, lite mer utrymme och bättre infotainment. XC40 / EX40 vinner i TCO, problemfritt ägande och familjevänlighet för oss. Jag kan dock förstå att om man har andra personliga preferenser kan kalkylen snabbt slå om. Då kan det vara värt att betala ~10% extra för att få vad Model Y kan erbjuda!
Övertygad om att du kommer bli nöjd med en XC/EX 40.
Den är som en bil, har en EC40 Twin och den är som en Volvo.
Framförallt fungerar den adaptiva farthållaren som man är van…
Sen på denna tappar man lasthöjd i bak men än har vi inte haft problem, men vi är också bara 2 som åker, skall barnen med så får dom ta egen bil.
Lycka till
Tack tack

Det blev en XC40 ER SM Ultimate i blå färg med det stylingpaket vi snackade om (alcantara osv). Därutöver hade bilen några tillval inklusive bilskyddspaket och tröskeldekor. Fick den för nettopris ~460 000 SEK inklusive sommar- och vinterdäck. Samma bil i Volvos konfiguration för EX40 hade kostat 679 155 SEK.
-
- Inlägg: 243
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: Tesla Model Y vs. ?
Grattis! Bara av nyfikenhet, vilka faktorer för er är det som gör EX40 mer familjevänlig än model Y?Justar109 skrev: ↑15 maj 2025 16:27Tack för din hjälp. Nu var det löst. XC40 ER SM äro köpt!toppo skrev: ↑14 maj 2025 21:58Det är egentligen två olika alternativ, klädseln är en uppgradering som inkluderar listen vid panelen som är belyst. 20” hjul var ett separat tillval. Till den uppgraderade klädseln kom lampor i baksätet, helt sjukt att det inte finns standard men så är det.Justar109 skrev: ↑14 maj 2025 08:26Du, nu börjar det likna något. Jag är ju jäkligt fäst vid Volvon. XC40n verkar ha två olika populära stylingpaket. Vad tror du om detta sett till andrahandsvärde och hur det passar för familj?toppo skrev: ↑14 maj 2025 07:26Först ska det sägas att jag inte är representativ bilägare då jag tycker det är roligt att köra en ny bil, så därav ligger alltid ett intresse i att fundera över något nytt, och förr eller senare händer det.Justar109 skrev: ↑13 maj 2025 22:42
Jag blir faktiskt inte klok på 2024ans priser på blocket. Priserna för en Volvo XC40 Extended Range Single Motor Ultimate 2024 sjönk som en sten från 500 000 sek till 450 000 sek och nu har de stått helt stilla i en månad. De som står hos Volvo car retail rör sig ej och ändå erbjuder de både Volvo select och inclusive.
Jag upplever det som att det är en bil som är lagom i allt. Den har lagom räckvidd, lagom acceleration, lagom infotainment, lagom komfort, lagom laddningshastighet och lagom med plats. Den står förvisso ut på ett sätt: den påminner väldigt mycket om en vanlig bil!
Jag hoppas lite på en ordentligt kampanj från Volvofinans. Vad hade du köpt idag, för 450 000 sek, om inte Volvon? Du nämnde platsen innan men är det bara det som styr?
Edit
Såg nu att Audi Q4 inte är heldum den heller. För samma budget som Volvon får man en välutrustad 2023a. De har tappat galet mycket i värde dock. Det finns en sådan uppsjö av bilar och årsmodeller att välja mellan! Helt överväldigad av alla alternativ. Vad ger mest värde för pengarna med dessa prioriteter?
Komfort (inkluderar ex. bra förarassistans) > problemfritt ägande (sinnesro?) > infotainment = familjevänlig > total kostnad över 5 år > laddupplevelse
XC40n är verkligen kanon i vardagen och har mycket av det jag letar efter, men huvudsakligen är det två saker jag vill förbättra. Vi kör mycket långt (100 mil enkel, även vintertid) till familj och nu med barn blir det många saker man vill ha med sig. Bagaget blir för oss fullt och varje extra möjlighet att placera in de stora otympliga grejerna är en fördel. Sedan snålade jag in när jag köpte den (medvetet för jag misstänkte att den inte skulle bli kvar allt för länge) och jag har därför inte Ultimate-paketet. Jag saknar framförallt 360-kameran, som jag annars haft i mina tidigare bilar. Det som har hänt på elbilar sen jag köpte min är att extrautrustning skickas med ”gratis” i större omfattning än tidigare, så att köpa en nyare idag ger per automatik mer features än jag har i min.
För 450 000kr hade jag som du köpt en XC40 Ultimate. Jag tror inte heller de kommer tappa så mycket framöver, en anledning till hoppet du nämner är nog för att bilarna börjar närma sig två år och det skulle in ett extra modellår av EX40 i begagnathallen mellan XC40 MY24 och EX40 helt ny, Volvos nya fasta prismodeller gör att värdet på ett år gamla inte går att maskera på samma sätt. Självklart kan de krypa med mot 400 000kr beroende på efterfrågan men de tre år gamla framhjulsdrivna tycker jag ser ut säljas för 350 000kr, så där lär även MY24 ligga om 1-2 år. Det är som sagt inget optimalt säljläge för mig![]()
Avseende Q4 är det för mig en sämre och tråkigare version av ID4, med samma nackdelar, så om inte begagnad ID4 stått högre i kurs för dig hade jag inte heller valt en Q4.
1. Mer grundläggande: https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... 1002516473
- Något sorts gatumönster vid instrumentpanelen.
- Tygsäten
2. Något mer styling: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1002507239
- 19 tum-fälgar
- En list med bakgrundsbelysning vid instrumentpanel och dörrar.
- Alcantara-läder på säten
Priset verkar identiskt. Bägge ligger på ~459 000 sek. Volvo car Kungsängen ser jag har haft de samma bilarna ute i nästan en månad trots sänkning från 475 000 sek. Jag ringde ett av Volvo Cars kontor för att höra förhandlingsläge och de sade att de praktiskt taget sålde med förlust vid detta pris (10 000 sek marginal). Jag vill däremot inte köpa nu bara för att se de tappa 20 000 nästa månad eller att Volvofinans kommer med någon superränta för begagnade bilar. Begagnatförsäljning var ner ordentligt förra månaden och maj/juni skall väll i regel vara lägre perioder hos handlare. Vad tror du är rimligt att förhandla sig till?
- 20tum-fälgar
Ser bl.a. Volvo inklusive som ger lite fördelar men då måste man ta lån. Deras ränta brukar vara runt 7%. Med Liljas komplett får man lite annat smått och gott inform av 12 månaders försäkring och så.
Jag tror egentligen maj/juni är ganska bra månader för begagnathandeln när många vill köpa ny bil inför sommaren, men det är en spekulation från min sida. Som sagt tror jag inte prisfallet kommer vara så stort framöver men 20000kr går aldrig att gardera på dessa nivåer, beror helt på hur snabbt bilarna säljs såklart.
Jag uppskattar din input. Där finns två sätt att jämföra dessa modeller. Ett är att se på personliga preferenser, det andra att se på det kvantitativt.
När det kommer till personliga preferenser gjorde jag denna sammanställning: viewtopic.php?p=848999#p848999. För oss passar XC40n / EX40n bättre!
I förhållande till pris gjorde jag denna jämförelse för TCO: viewtopic.php?p=849081#p849081. XC40 står sig bättre.
Model Y ger enklare laddupplevelse, lite mer utrymme och bättre infotainment. XC40 / EX40 vinner i TCO, problemfritt ägande och familjevänlighet för oss. Jag kan dock förstå att om man har andra personliga preferenser kan kalkylen snabbt slå om. Då kan det vara värt att betala ~10% extra för att få vad Model Y kan erbjuda!
Re: Tesla Model Y vs. ?
Grattis. Jättenöjd med vår XC40 ER -24. Har även en KIA eNiro -22 som vi också är nöjda med. KIAn snålare men Volvon bättre på allt annat. Ang laddning så blir det oftast Circle K vid snabbladdning pga deras plug & charge. Bara plugga in så startar det, väldigt smidigt. Första året använde jag Volvos laddkort med rabatterat pris ett par ggr, också väldigt smidigt och funkar på flertalet laddare. Använder ibland fortfarande men måste först kolla att priset är ok.
Re: Tesla Model Y vs. ?
Jag har utvecklat på hur vi tolkade familjevänlighet i ett tidigare meddelande här: viewtopic.php?p=849020#p849020VilkenElbilBlirDet skrev: ↑16 maj 2025 00:26Grattis! Bara av nyfikenhet, vilka faktorer för er är det som gör EX40 mer familjevänlig än model Y?Justar109 skrev: ↑15 maj 2025 16:27Tack för din hjälp. Nu var det löst. XC40 ER SM äro köpt!toppo skrev: ↑14 maj 2025 21:58Det är egentligen två olika alternativ, klädseln är en uppgradering som inkluderar listen vid panelen som är belyst. 20” hjul var ett separat tillval. Till den uppgraderade klädseln kom lampor i baksätet, helt sjukt att det inte finns standard men så är det.Justar109 skrev: ↑14 maj 2025 08:26Du, nu börjar det likna något. Jag är ju jäkligt fäst vid Volvon. XC40n verkar ha två olika populära stylingpaket. Vad tror du om detta sett till andrahandsvärde och hur det passar för familj?toppo skrev: ↑14 maj 2025 07:26
Först ska det sägas att jag inte är representativ bilägare då jag tycker det är roligt att köra en ny bil, så därav ligger alltid ett intresse i att fundera över något nytt, och förr eller senare händer det.
XC40n är verkligen kanon i vardagen och har mycket av det jag letar efter, men huvudsakligen är det två saker jag vill förbättra. Vi kör mycket långt (100 mil enkel, även vintertid) till familj och nu med barn blir det många saker man vill ha med sig. Bagaget blir för oss fullt och varje extra möjlighet att placera in de stora otympliga grejerna är en fördel. Sedan snålade jag in när jag köpte den (medvetet för jag misstänkte att den inte skulle bli kvar allt för länge) och jag har därför inte Ultimate-paketet. Jag saknar framförallt 360-kameran, som jag annars haft i mina tidigare bilar. Det som har hänt på elbilar sen jag köpte min är att extrautrustning skickas med ”gratis” i större omfattning än tidigare, så att köpa en nyare idag ger per automatik mer features än jag har i min.
För 450 000kr hade jag som du köpt en XC40 Ultimate. Jag tror inte heller de kommer tappa så mycket framöver, en anledning till hoppet du nämner är nog för att bilarna börjar närma sig två år och det skulle in ett extra modellår av EX40 i begagnathallen mellan XC40 MY24 och EX40 helt ny, Volvos nya fasta prismodeller gör att värdet på ett år gamla inte går att maskera på samma sätt. Självklart kan de krypa med mot 400 000kr beroende på efterfrågan men de tre år gamla framhjulsdrivna tycker jag ser ut säljas för 350 000kr, så där lär även MY24 ligga om 1-2 år. Det är som sagt inget optimalt säljläge för mig![]()
Avseende Q4 är det för mig en sämre och tråkigare version av ID4, med samma nackdelar, så om inte begagnad ID4 stått högre i kurs för dig hade jag inte heller valt en Q4.
1. Mer grundläggande: https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... 1002516473
- Något sorts gatumönster vid instrumentpanelen.
- Tygsäten
2. Något mer styling: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1002507239
- 19 tum-fälgar
- En list med bakgrundsbelysning vid instrumentpanel och dörrar.
- Alcantara-läder på säten
Priset verkar identiskt. Bägge ligger på ~459 000 sek. Volvo car Kungsängen ser jag har haft de samma bilarna ute i nästan en månad trots sänkning från 475 000 sek. Jag ringde ett av Volvo Cars kontor för att höra förhandlingsläge och de sade att de praktiskt taget sålde med förlust vid detta pris (10 000 sek marginal). Jag vill däremot inte köpa nu bara för att se de tappa 20 000 nästa månad eller att Volvofinans kommer med någon superränta för begagnade bilar. Begagnatförsäljning var ner ordentligt förra månaden och maj/juni skall väll i regel vara lägre perioder hos handlare. Vad tror du är rimligt att förhandla sig till?
- 20tum-fälgar
Ser bl.a. Volvo inklusive som ger lite fördelar men då måste man ta lån. Deras ränta brukar vara runt 7%. Med Liljas komplett får man lite annat smått och gott inform av 12 månaders försäkring och så.
Jag tror egentligen maj/juni är ganska bra månader för begagnathandeln när många vill köpa ny bil inför sommaren, men det är en spekulation från min sida. Som sagt tror jag inte prisfallet kommer vara så stort framöver men 20000kr går aldrig att gardera på dessa nivåer, beror helt på hur snabbt bilarna säljs såklart.
Jag uppskattar din input. Där finns två sätt att jämföra dessa modeller. Ett är att se på personliga preferenser, det andra att se på det kvantitativt.
När det kommer till personliga preferenser gjorde jag denna sammanställning: viewtopic.php?p=848999#p848999. För oss passar XC40n / EX40n bättre!
I förhållande till pris gjorde jag denna jämförelse för TCO: viewtopic.php?p=849081#p849081. XC40 står sig bättre.
Model Y ger enklare laddupplevelse, lite mer utrymme och bättre infotainment. XC40 / EX40 vinner i TCO, problemfritt ägande och familjevänlighet för oss. Jag kan dock förstå att om man har andra personliga preferenser kan kalkylen snabbt slå om. Då kan det vara värt att betala ~10% extra för att få vad Model Y kan erbjuda!
Kort och gott. Färre ISOFIX och smalare baksäte men ungefär samma vinkel på dörröppning. Skall också sägas att ljudnivån lär vara bättre. Tesla model Y 2022/2023 vinner stort på utrymme i bagaget men Volvons utrymme är på något vis ändå effektivt trots färre liter. Kardantunneln i Volvon är en okänd faktor.
Re: Tesla Model Y vs. ?
Det är minst sagt önsketänkande att tro att du kommer få 330k om 3 år, för en XC40 du köper beggad nu för 450.Justar109 skrev: ↑15 maj 2025 16:27Jag uppskattar din input. Där finns två sätt att jämföra dessa modeller. Ett är att se på personliga preferenser, det andra att se på det kvantitativt.
När det kommer till personliga preferenser gjorde jag denna sammanställning: viewtopic.php?p=848999#p848999. För oss passar XC40n / EX40n bättre!
I förhållande till pris gjorde jag denna jämförelse för TCO: viewtopic.php?p=849081#p849081. XC40 står sig bättre.
Model Y ger enklare laddupplevelse, lite mer utrymme och bättre infotainment. XC40 / EX40 vinner i TCO, problemfritt ägande och familjevänlighet för oss. Jag kan dock förstå att om man har andra personliga preferenser kan kalkylen snabbt slå om. Då kan det vara värt att betala ~10% extra för att få vad Model Y kan erbjuda!
Kanske kanske kan du få 50%, dvs 225. Men det är ytterst tveksamt då den redan idag är väldigt utdaterad rent tekniskt och praktiskt.
Jag tror också en Y 2023 faktiskt är tystare och bekvämare.
Men med det sagt ska man förstås köpa det man helst vill ha, annars blir man inte nöjd oavsett.
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Tesla Model Y vs. ?
Kolleger som kör ex40 som familjebil är varken imponerande av utrymmen eller komfort.
Tesla MYLR -23
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla Model Y vs. ?
Tycker de verkligen att Model Y är komfortablare?
Utrymmena är bättre i Model Y, utan tvekan.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla Model Y vs. ?
Jag har en kollega som använder en EX40 som familjebil och som är väldigt nöjd med den.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)