Bromsrörsdebacklet - alternativ dragning?
Moderator: Redaktion
Bromsrörsdebacklet - alternativ dragning?
Att bocka till bromsrör själv gör man över knät. Verktyg för att trycka dit nipplar inte svåra att hantera (så länge som man kommer ihåg att trä på nippeln innan man flänsar röret...)
Kan man inte bara låta sönderrostade skiten sitta kvar och dra nytt en bättre väg?
Jag har ingen 3'a för stunden, så jag kan inte kika själv.
Kan man inte bara låta sönderrostade skiten sitta kvar och dra nytt en bättre väg?
Jag har ingen 3'a för stunden, så jag kan inte kika själv.
Re: Bromsrörsdebacklet - alternativ dragning?
Utan att ha gjort nån grundlig forskning på det, så är ju bilarna är ju nästan släta under, drar man dom "under" bilen så blir ju i praktiken bromsröret lägsta punkten, inte så kul.
Som jag ser det är ju problemet att ta ner batteriet, själva bytet i övrigt skulle jag inte tveka på att göra själv.
(Jag har förvisso bytt bromsrör på ganska många bilar)
Som jag ser det är ju problemet att ta ner batteriet, själva bytet i övrigt skulle jag inte tveka på att göra själv.
(Jag har förvisso bytt bromsrör på ganska många bilar)
Jag undersökte på min 22:a och det finns ingen bättre väg, det är bara i batteritunneln bredvid batteriet man kan dra rör någorlunda skyddat.
En möjlig lösning på problemet är att modifiera hjulhusplasten och stänkskyddet så att det inte sprutar upp saltslask direkt på rören.
En möjlig lösning på problemet är att modifiera hjulhusplasten och stänkskyddet så att det inte sprutar upp saltslask direkt på rören.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Det måste väl gå att dra rör genom tröskelbalken eller bara innanför tröskelpanelen
Om det inte finns några transversella skott inne i tröskelbalken, och man är villig att borra - möjligen.
Jag skulle hellre ta ned batteriet och göra det som från fabrik.
Jag skulle hellre ta ned batteriet och göra det som från fabrik.
Exakt, för att inte riskera nytt läckage/rost/avskavning måste den nya (de två nya faktiskt) ledningarna monteras korrekt.
Knepet torde vara att montera inte Teslas skit utan kvalitetsgrejer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Kan man inte pilla dit nya rör när man drar bort dom gamla i kanalen utan att ta bort batteriet?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Nej tyvärr, rören sitter fast i plastfästen som man måste öppna med tång. Möjligen att man kan klippa rören innanför knixen men då finns det inget att hålla i för att dra ut dem.
Jag skulle fokusera på att hitta ett sätt att stödja batteriet på t.ex en stadig träställning, sedan lossa skruvar och högspänningskablar och lyfta upp bilen ett par decimeter så man kommer åt.
Om jag tvunget måste fixa det själv, alltså. Men jag har inspekterat mina rör och de är ok.
Jag skulle fokusera på att hitta ett sätt att stödja batteriet på t.ex en stadig träställning, sedan lossa skruvar och högspänningskablar och lyfta upp bilen ett par decimeter så man kommer åt.
Om jag tvunget måste fixa det själv, alltså. Men jag har inspekterat mina rör och de är ok.
-
Har du ordentliga stänkskydd fram på din bil? Kanske till och med med sån där PPF mellan stänkskydden och karossen…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Ngt sånt här kanske?…tor-ake skrev: ↑15 maj 2025 08:05Jag undersökte på min 22:a och det finns ingen bättre väg, det är bara i batteritunneln bredvid batteriet man kan dra rör någorlunda skyddat.
Vet inte om den firman (eller någon annan) har stänkskydd som täpper till de håligheter som finns direkt bakom framhjulen…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Näh jag har de där värdelösa tesla original som samlar ett ton skit bakom sig, kolla bilden ovan hur det ser ut när man plockar bort dem. Har original aerofälgar med kapslar på vintern, kanske kan vara det som på något sätt gör att saltdimma inte har letat sig in i spalten mellan plastsköldarna?
Ja, ta ned batteriet är inte raketforskning. Dessutom behöver man bara komma åt att fixa det, men man lär inte göra det med originalgrejer. Även om Tesla sägs ha förbättrat det har i vart fall inte jag förtroendet för att Tesla skulle löst det med något riktigt högkvalitativt.tor-ake skrev: ↑15 maj 2025 20:07Nej tyvärr, rören sitter fast i plastfästen som man måste öppna med tång. Möjligen att man kan klippa rören innanför knixen men då finns det inget att hålla i för att dra ut dem.
Den fjärde tryckkonktakten i rad till min koffert är sönder så man kan inte öppna kofferten genom att trycka på knappen.
Trots det spontanöppnar kofferten om bilen inte är låst, titt som tätt.
När bilen är låst triggar kontakten kanske 0-50 sentryevent i timmen.
Alla kontakter har fått samma fel och någon beskrev satt bilen stod på utlämningsstället med kofferten öppen.
Det är den nivån på väldigt mycket i Teslas bilar - sämre än det vi kallade Kina-kvalitet på 80-talet
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja, om jag skulle göra det skulle jag bocka till egna rör av kopparnickel, så håller det sen.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Offtopic - AAKEE jag har original-knappen och har kört mer än dig. Har inga problem hittills (peppar peppar och ta i trä och allt som är möjligt för att inte jinxa..) men det får mig att fundera om du har några speciella förhållanden som ställer till det. Är det kanske att du har bilen i garaget? Min står ute året om.
Ontopic - om man drar i de gamla bromsrören med våld och medvetet därmed drar sönder plastclipsen (med någon form av guidekabel eller nya rör påtryckta på de gamla bromsrören) - kan det fungera? Aningen bonnmek (och de nya rören man drar in kanske behöver kläs i gummislang för att inte ligga och skramla) men kanske en lösning för de som inte har möjlighet att ta loss batteriet? Eller är det något som stoppar en sådan lösning?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Min står i garage men det borde inte spela någon större roll.bjornnilsson skrev: ↑16 maj 2025 11:07Offtopic - AAKEE jag har original-knappen och har kört mer än dig. Har inga problem hittills (peppar peppar och ta i trä och allt som är möjligt för att inte jinxa..) men det får mig att fundera om du har några speciella förhållanden som ställer till det. Är det kanske att du har bilen i garaget? Min står ute året om.
Läste om någon som hade fått ut bilen ned kofferten öppen i en tråd här på forumet. Det var flera som hade haft problem.
Oavsett är kvalitén långt under det jag accepterar, efter garantin går ut får man väl byta själv, men en knapp som trilskas minst 1 gång i halvåret är inte bra nog. Jag vet inte om det beror på att det kommer in vatten vid tvätt, jag har ställt frågan och det sägs ska vara torrt där.
Ser man till det övriga som verkar hålla liknande dålig kvalla, låtsasskinnet, dörrhandtagen, drivaxlar/half shafts fram osv så ör det inget som tilltalar mig, även om jag gillar bilen i sig.
Det beror på hur det ser ut mellan batteriet och bilens undersida. Troligen får man inte draget loss de gamla, och sannolikt inte dit de nya. En kval gissning är att rören inte är helt raka utan förljer karrossundersidans struktur. Det går säkert se hur bromsledningen (-arna) ser ut på service.tesla.com.bjornnilsson skrev: ↑16 maj 2025 11:07
Ontopic - om man drar i de gamla bromsrören med våld och medvetet därmed drar sönder plastclipsen (med någon form av guidekabel eller nya rör påtryckta på de gamla bromsrören) - kan det fungera? Aningen bonnmek (och de nya rören man drar in kanske behöver kläs i gummislang för att inte ligga och skramla) men kanske en lösning för de som inte har möjlighet att ta loss batteriet? Eller är det något som stoppar en sådan lösning?
Jag skulle inte själv göra ett bromsjobb där jag inte kan garantera att bromsrören sitter fast och inte kan skadas. Bromsar är inget man bör slarva med, och kvalitén på den biten verkar vara långt under min miniminivå för acceptans från fabrik.
Gör man något borde det vara en permanent fix för att garantera att den delen av bromsystemet inte orsakar en olycka.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Borde ju funka som en väldigt temporär lösning, men inte permanent. Lyckas man inte fixera rören så lär det skramla rejält, och jag skulle nog aldrig själv köpa en bil med en sådan lagningbjornnilsson skrev: ↑16 maj 2025 11:07Ontopic - om man drar i de gamla bromsrören med våld och medvetet därmed drar sönder plastclipsen (med någon form av guidekabel eller nya rör påtryckta på de gamla bromsrören) - kan det fungera? Aningen bonnmek (och de nya rören man drar in kanske behöver kläs i gummislang för att inte ligga och skramla) men kanske en lösning för de som inte har möjlighet att ta loss batteriet? Eller är det något som stoppar en sådan lösning?

Ser ju ut som det finns plats att lirka in rör bredvid befinliga: Om du drar kopparrör åker du nog på o byta ut alla rör till koppar...är ju inte bra och blanda stål/koppar pga korrisionsrisk. Sen är ju rena kopparrör mer känsliga för vibrationer än kopparnickelrör
Model 3 P 2021, Midnight Silver Metallic, Öhlins R&T, Brembo GT, MPP Control arms
Såld Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost
Såld Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost
Felet var lite det jag trodde från början, som Tesla sa sig ha kollat första gången:bjornnilsson skrev: ↑16 maj 2025 11:07[AAKEE jag har original-knappen och har kört mer än dig. Har inga problem hittills (peppar peppar och ta i trä och allt som är möjligt för att inte jinxa..)
-Vattenläckage in i kofferten. Det är definitivt otätt, allt där inne är väldigt dammigt och det som har kunnat rosta, har rostat. Det har nog knogat och vart mycket vatten inne i koffertluckan. Ett tecken på Teslas byggkvalite.
Tesla ska byta knappen och täta kofferten så det inte kommer in vatten.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5