Inte i senaste uppdateringen, där kommer konkurrenternas SuC upp.
När du skriver in en destination och bilen lägger in laddstopp själv? Testade häromdagen och den föreslog som vanligt bara Teslas laddare
Är visst bara förvärmning ser jag nu i appen
Är det den bästa mjukvaran? Alla laddare är ju bara en inloggning på google bort. Jag trodde faktiskt att teslas navigator innehöll samma sak som google. Är det mer som fattas?
Den hittar laddarna, eller alltså. De finns i navigatorn. Men om du slår in en destination så kommer Teslas navigator bara föreslå laddstopp på Teslas egna laddstationer, aldrig på andras. Det är ett aktivt val Tesla gjort. Du kan däremot manuellt navigera till laddarna från andra leverantörer de syns i navigatorn.
Det är VÄLDIGT få saker som just navigatorn gör bättre i vår ID.4 än i vår Tesla. Men det här är en av dem. Den ruttplanerar och förvärmer med till i princip alla laddare som standard - och den går även att ställa in till att bara förslå iOnity om man föredrar det.
Inte i senaste uppdateringen, där kommer konkurrenternas SuC upp.
När du skriver in en destination och bilen lägger in laddstopp själv? Testade häromdagen och den föreslog som vanligt bara Teslas laddare
Är visst bara förvärmning ser jag nu i appen
Är det den bästa mjukvaran? Alla laddare är ju bara en inloggning på google bort. Jag trodde faktiskt att teslas navigator innehöll samma sak som google. Är det mer som fattas?
Ingen aning om det är bästa mjukvaran. Har provkört ett otal olika märken senaste helgerna. Fortfarande så har jag svårt att hitta något bilmärke som är bättre än Teslan. BMW var lite svår att hitta runt i menyerna. Id.7… hmm jaaa jag vet inte. Audi? Samma där. Ej kompis med den. Ska testa Mercedes EQE SUV imorgon. Få se om den kan ersätta Tesla M3?
Jag hoppas det!
Jag syftar på en navigation som inte har samtliga laddare.
Inte i senaste uppdateringen, där kommer konkurrenternas SuC upp.
När du skriver in en destination och bilen lägger in laddstopp själv? Testade häromdagen och den föreslog som vanligt bara Teslas laddare
Är visst bara förvärmning ser jag nu i appen
Är det den bästa mjukvaran? Alla laddare är ju bara en inloggning på google bort. Jag trodde faktiskt att teslas navigator innehöll samma sak som google. Är det mer som fattas?
Den hittar laddarna, eller alltså. De finns i navigatorn. Men om du slår in en destination så kommer Teslas navigator bara föreslå laddstopp på Teslas egna laddstationer, aldrig på andras. Det är ett aktivt val Tesla gjort. Du kan däremot manuellt navigera till laddarna från andra leverantörer de syns i navigatorn.
Det är VÄLDIGT få saker som just navigatorn gör bättre i vår ID.4 än i vår Tesla. Men det här är en av dem. Den ruttplanerar och förvärmer med till i princip alla laddare som standard - och den går även att ställa in till att bara förslå iOnity om man föredrar det.
Nej, navigatorn i en id4 är inte benchmark. Det är rimligen google maps som tesla ska jämföras med. Eller ABRP. Alla bilar med apple carplay har ju bägge.
Inte i senaste uppdateringen, där kommer konkurrenternas SuC upp.
När du skriver in en destination och bilen lägger in laddstopp själv? Testade häromdagen och den föreslog som vanligt bara Teslas laddare
Är visst bara förvärmning ser jag nu i appen
Är det den bästa mjukvaran? Alla laddare är ju bara en inloggning på google bort. Jag trodde faktiskt att teslas navigator innehöll samma sak som google. Är det mer som fattas?
Den hittar laddarna, eller alltså. De finns i navigatorn. Men om du slår in en destination så kommer Teslas navigator bara föreslå laddstopp på Teslas egna laddstationer, aldrig på andras. Det är ett aktivt val Tesla gjort. Du kan däremot manuellt navigera till laddarna från andra leverantörer de syns i navigatorn.
Det är VÄLDIGT få saker som just navigatorn gör bättre i vår ID.4 än i vår Tesla. Men det här är en av dem. Den ruttplanerar och förvärmer med till i princip alla laddare som standard - och den går även att ställa in till att bara förslå iOnity om man föredrar det.
Nej, den hittar inte alla laddare. Finns många som saknas i navigatorn som du inte kan söka upp.
Alla moderna bilar med AAOS använder flera laddnätverk vid ruttplanering. Bara Tesla som är år efter då de endast har med ett nätverk vid ruttplanering. Gammeldags och pinsamt.
Alla moderna bilar med AAOS använder flera laddnätverk vid ruttplanering. Bara Tesla som är år efter då de endast har med ett nätverk vid ruttplanering. Gammeldags och pinsamt.
När du skriver in en destination och bilen lägger in laddstopp själv? Testade häromdagen och den föreslog som vanligt bara Teslas laddare
Är visst bara förvärmning ser jag nu i appen
Är det den bästa mjukvaran? Alla laddare är ju bara en inloggning på google bort. Jag trodde faktiskt att teslas navigator innehöll samma sak som google. Är det mer som fattas?
Den hittar laddarna, eller alltså. De finns i navigatorn. Men om du slår in en destination så kommer Teslas navigator bara föreslå laddstopp på Teslas egna laddstationer, aldrig på andras. Det är ett aktivt val Tesla gjort. Du kan däremot manuellt navigera till laddarna från andra leverantörer de syns i navigatorn.
Det är VÄLDIGT få saker som just navigatorn gör bättre i vår ID.4 än i vår Tesla. Men det här är en av dem. Den ruttplanerar och förvärmer med till i princip alla laddare som standard - och den går även att ställa in till att bara förslå iOnity om man föredrar det.
Nej, navigatorn i en id4 är inte benchmark. Det är rimligen google maps som tesla ska jämföras med. Eller ABRP. Alla bilar med apple carplay har ju bägge.
Det har jag inte påstått heller? Jag säger bara att den gör just jobbet med ruttförslag och laddare bättre.
Visst Google maps på Apple car play/android auto är bäst på navigering och uppdaterade kartor. Men då får jag ingen automatisk förvärmning inför laddning heller.
Det skulle inte jag påstå. Enligt mig skulle inte Carplay tillföra något eftersom du har alla funktioner i Teslas plattform fast bättre.
Nu tar jag ju inte i äppelskräp med tång, men jag saknar android auto VARJE gång jag kör min bil.
Exempelvis när man vill lyssna på poddar, eller använda waze.
Och musicolet för att kunna hantera musik lokalt lagrad på telefonen på ett vettigt sätt.
Andra jag känner tycker det är väldigt värdefullt att kunna köra teams i bilen, det gör jag inte själv dock.
Samma sak med andra meddelandeappar som telegram och whatsapp.
Har tidigare haft en bil med CarPlay i 3 år och teams är det inget extra eftersom den bara funkar bara med ljud dvs du kan lika gärna koppla upp teams i mobilen och få ljudet via blåtand.
Teslan är tillbakalämnad och vi har haft vår Polestar 4 i drygt 1,5 månader.
Kort sammanfattning:
Är supernöjd!
Vi hann ha den i ungefär två veckor innan den digitala nyckeln lanserades så man slapp ha med key foben. Det var egentligen det jag saknade mest från Teslan annars. En nice grej är att den digitala nyckeln i Polestar 4 använder Apple wallet så man kan dela sin nyckel genom SMS eller så om någon behöver låna bilen.
Just upplåsningen är dock det som Polestar behöver jobba mest på. Om man har bilen parkerad nära huset som vi har går den efter ett tag ner i viloläge vilket gör att man måste väcka bilen genom att trycka på handtagen vilket tar några sekunder. Teslan betedde sig lite liknande men skillnaden där var att så fort du tog tag i handtaget så låste den upp sig blixtsnabbt.
Vad jag saknar från Teslan:
- Appen. Polestars app är knappt godkänd. Det tar tex upp till en minut att starta klimatet och trots att klimatet är aktiverat så visas felmeddelanden om att det inte gick att starta.
- Bagageutrymmet. Det är markant mindre, men framförallt saknar jag det tvådelade golvet i Model Y. PS4 har precis som MY ett utrymme under golvet som vi använder till förvaring av påsar eller om man vill ställa något som inte ska glida runt. Men det är krångligt att komma åt när man måste lyfta hela golvet istället för bara framdelen. Hoppas verkligen Polestar ändrar detta i nästa årsmodell.
- Sentry mode
Nu har jag inte läst alla kommentarer i denna tråd men om jag syftar till trådens ämne "Början på slutet för Tesla".
Tror ni tesla hade varit mer attraktiv som man inte hade öppnat SUC för alla?
SUC är ju ingen direkt USP idag för tesla.
Idag finns det ju också betydligt fler alternativ till laddning.
Alla moderna bilar med AAOS använder flera laddnätverk vid ruttplanering. Bara Tesla som är år efter då de endast har med ett nätverk vid ruttplanering. Gammeldags och pinsamt.
Tesla har väl med fler än sitt eget nät i navigatorn ? Hur menar du?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Alla moderna bilar med AAOS använder flera laddnätverk vid ruttplanering. Bara Tesla som är år efter då de endast har med ett nätverk vid ruttplanering. Gammeldags och pinsamt.
Tesla har väl med fler än sitt eget nät i navigatorn ? Hur menar du?
Du kan söka fram en laddare från annan leverantör och navigera till den, ja. Men det som diskuterats här i tråden är faktumet att Tesla (åtminstone när jag hade min) bara guidar dig till Teslas egna laddare om du låter den sköta ruttplaneringen. Säg att du är i Umeå och ska till Malmö. Teslas navigator kommer bara guida dig längs Teslas laddare på vägen. VW, som exempel, kommer använda sig av i stort sätt alla leverantörers laddstationer i sin ruttplanering. Det är skillnaden.
Nu har jag inte läst alla kommentarer i denna tråd men om jag syftar till trådens ämne "Början på slutet för Tesla".
Tror ni tesla hade varit mer attraktiv som man inte hade öppnat SUC för alla?
SUC är ju ingen direkt USP idag för tesla.
Idag finns det ju också betydligt fler alternativ till laddning.
Faktum är att jag tänker att Tesla här gjorde en ganska korrekt marknadsanalys. Från att i princip bara varit Tesla och i viss mån Ionity som byggde laddstationer med många uttag kom fossilbränslekedjorna med i leken och genom att öppna upp alla utom de mest belastade anläggningarna lyckades de få förare av andra fabrikat att installera app och göra sig bekväma med SuC. I stället för att sitta med en USP av krympande vikt torde de ha ökat kundbasen i och med tidpunkten för öppnandet.
Sannolikt är en del av den fortsatt expansiva utbyggnaden i någon mån finansierad av det beslutet. Tänker jag. Det är i alla fall ett sätt att se på det utifrån bolagets synpunkt. Någon statistik som underbygger det ena eller andra resonemanget har jag dock aldrig tagit del av.
Säg att du är i Umeå och ska till Malmö. Teslas navigator kommer bara guida dig längs Teslas laddare på vägen. VW, som exempel, kommer använda sig av i stort sätt alla leverantörers laddstationer i sin ruttplanering. Det är skillnaden.
Det där kan man ju se olika på, jag är glad att det är som det är. SuC-nätverket tycker jag håller hög standard, säg att jag har appar/taggar för 23 st olika laddoperatörer och det skulle vara så att den ger förslag på allt, så då skulle jag lätt få förslag på en 24'e operatör
Jag bor ändå i den delen av landet där det är längst mellan superchargers...
Säg att du är i Umeå och ska till Malmö. Teslas navigator kommer bara guida dig längs Teslas laddare på vägen. VW, som exempel, kommer använda sig av i stort sätt alla leverantörers laddstationer i sin ruttplanering. Det är skillnaden.
Det där kan man ju se olika på, jag är glad att det är som det är. SuC-nätverket tycker jag håller hög standard, säg att jag har appar/taggar för 23 st olika laddoperatörer och det skulle vara så att den ger förslag på allt, så då skulle jag lätt få förslag på en 24'e operatör
Jag bor ändå i den delen av landet där det är längst mellan superchargers...
Det skulle iofs kunna finnas en inställning för vilka laddnätverk som skall användas vid navigering, precis som i ABRP.
Jag hoppades länge att Tesla helt enkelt skulle köpa ABRP och integrera i bilen, men så blev det ju tyvärr inte.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nu har jag inte läst alla kommentarer i denna tråd men om jag syftar till trådens ämne "Början på slutet för Tesla".
Tror ni tesla hade varit mer attraktiv som man inte hade öppnat SUC för alla?
SUC är ju ingen direkt USP idag för tesla.
Idag finns det ju också betydligt fler alternativ till laddning.
Faktum är att jag tänker att Tesla här gjorde en ganska korrekt marknadsanalys. Från att i princip bara varit Tesla och i viss mån Ionity som byggde laddstationer med många uttag kom fossilbränslekedjorna med i leken och genom att öppna upp alla utom de mest belastade anläggningarna lyckades de få förare av andra fabrikat att installera app och göra sig bekväma med SuC. I stället för att sitta med en USP av krympande vikt torde de ha ökat kundbasen i och med tidpunkten för öppnandet.
Sannolikt är en del av den fortsatt expansiva utbyggnaden i någon mån finansierad av det beslutet. Tänker jag. Det är i alla fall ett sätt att se på det utifrån bolagets synpunkt. Någon statistik som underbygger det ena eller andra resonemanget har jag dock aldrig tagit del av.
Är det inte så att Tesla fått bidrag för att bygga laddstationer, med förbehållet att de är öppna för alla?
Vilket inte förklarar varför man även öppnat gamla stationer.
Jag tycker att endast V4 skulle vara öppna för alla, det är ofta problem med "icke-Teslor" på V2 och V3.
Säg att du är i Umeå och ska till Malmö. Teslas navigator kommer bara guida dig längs Teslas laddare på vägen. VW, som exempel, kommer använda sig av i stort sätt alla leverantörers laddstationer i sin ruttplanering. Det är skillnaden.
Det där kan man ju se olika på, jag är glad att det är som det är. SuC-nätverket tycker jag håller hög standard, säg att jag har appar/taggar för 23 st olika laddoperatörer och det skulle vara så att den ger förslag på allt, så då skulle jag lätt få förslag på en 24'e operatör
Jag bor ändå i den delen av landet där det är längst mellan superchargers...
Det skulle iofs kunna finnas en inställning för vilka laddnätverk som skall användas vid navigering, precis som i ABRP.
Jag hoppades länge att Tesla helt enkelt skulle köpa ABRP och integrera i bilen, men så blev det ju tyvärr inte.
/fth
Nu kan ju iaf välja att visa andra laddare på kartan, så lite framåt
Gillade hyrbilen vi hade där man kunde välja fritt laddnätverk och annat när man navigerade
Nu har jag inte läst alla kommentarer i denna tråd men om jag syftar till trådens ämne "Början på slutet för Tesla".
Tror ni tesla hade varit mer attraktiv som man inte hade öppnat SUC för alla?
SUC är ju ingen direkt USP idag för tesla.
Idag finns det ju också betydligt fler alternativ till laddning.
Faktum är att jag tänker att Tesla här gjorde en ganska korrekt marknadsanalys. Från att i princip bara varit Tesla och i viss mån Ionity som byggde laddstationer med många uttag kom fossilbränslekedjorna med i leken och genom att öppna upp alla utom de mest belastade anläggningarna lyckades de få förare av andra fabrikat att installera app och göra sig bekväma med SuC. I stället för att sitta med en USP av krympande vikt torde de ha ökat kundbasen i och med tidpunkten för öppnandet.
Sannolikt är en del av den fortsatt expansiva utbyggnaden i någon mån finansierad av det beslutet. Tänker jag. Det är i alla fall ett sätt att se på det utifrån bolagets synpunkt. Någon statistik som underbygger det ena eller andra resonemanget har jag dock aldrig tagit del av.
Är det inte så att Tesla fått bidrag för att bygga laddstationer, med förbehållet att de är öppna för alla?
Vilket inte förklarar varför man även öppnat gamla stationer.
Jag tycker att endast V4 skulle vara öppna för alla, det är ofta problem med "icke-Teslor" på V2 och V3.
20250510_104456.jpg
Javisst, samma villkor som övriga aktörer vilket säkert också är en faktor i ekvationen.
Var nu inte så kategorisk, båda våra icke-Teslor funkar finfint de gånger vi provat V2 och V3
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Är det inte så att Tesla fått bidrag för att bygga laddstationer, med förbehållet att de är öppna för alla?
Vilket inte förklarar varför man även öppnat gamla stationer.
Jag tycker att endast V4 skulle vara öppna för alla, det är ofta problem med "icke-Teslor" på V2 och V3.
20250510_104456.jpg
Och här är ett exempel på en V3'a där det fungerar (tack vare taskigt snöläge)
Säg att du är i Umeå och ska till Malmö. Teslas navigator kommer bara guida dig längs Teslas laddare på vägen. VW, som exempel, kommer använda sig av i stort sätt alla leverantörers laddstationer i sin ruttplanering. Det är skillnaden.
Det där kan man ju se olika på, jag är glad att det är som det är. SuC-nätverket tycker jag håller hög standard, säg att jag har appar/taggar för 23 st olika laddoperatörer och det skulle vara så att den ger förslag på allt, så då skulle jag lätt få förslag på en 24'e operatör
Jag bor ändå i den delen av landet där det är längst mellan superchargers...
Det skulle iofs kunna finnas en inställning för vilka laddnätverk som skall användas vid navigering, precis som i ABRP.
Jag hoppades länge att Tesla helt enkelt skulle köpa ABRP och integrera i bilen, men så blev det ju tyvärr inte.
/fth
Det skulle räcka med Google maps i bilen. Där kan man ställa in vilket laddnätverk som ska användas för navigering.
Nu har jag inte läst alla kommentarer i denna tråd men om jag syftar till trådens ämne "Början på slutet för Tesla".
Tror ni tesla hade varit mer attraktiv som man inte hade öppnat SUC för alla?
SUC är ju ingen direkt USP idag för tesla.
Idag finns det ju också betydligt fler alternativ till laddning.
Säg att du är i Umeå och ska till Malmö. Teslas navigator kommer bara guida dig längs Teslas laddare på vägen. VW, som exempel, kommer använda sig av i stort sätt alla leverantörers laddstationer i sin ruttplanering. Det är skillnaden.
Det där kan man ju se olika på, jag är glad att det är som det är. SuC-nätverket tycker jag håller hög standard, säg att jag har appar/taggar för 23 st olika laddoperatörer och det skulle vara så att den ger förslag på allt, så då skulle jag lätt få förslag på en 24'e operatör
Jag bor ändå i den delen av landet där det är längst mellan superchargers...
Det skulle iofs kunna finnas en inställning för vilka laddnätverk som skall användas vid navigering, precis som i ABRP.
Jag hoppades länge att Tesla helt enkelt skulle köpa ABRP och integrera i bilen, men så blev det ju tyvärr inte.
/fth
Det skulle räcka med Google maps i bilen. Där kan man ställa in vilket laddnätverk som ska användas för navigering.
ABRP är vida överlägset Google Maps när det gäller ruttplanering för elbil och optimering av laddstopp.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Apropå laddning med tesla, ska åka till stockholm idag, det finns många laddare på vägen (men inte tesla då såklart) men bilen tycker att bästa rutten är att åka 35 minuter åt fel håll för att ladda, detta är dessutom samtidigt som jag laddar bilen
.. pinsamt