Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Moderator: Redaktion
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
En mycket tankeväckande föreläsning. Hoppas att Volvo tittar. Tony Seba har skrivit en bok som också heter Clean Disruption för dig som är extra intresserad. För mig har det varit en kioskvältare.
Om det blir som Tony menar står vi inför en revolution. Tänk bara att Indien fattat beslut om att inga ICE - bilar får säljas efter 2030.
Hur har svenska politiker det med sina visioner?
Om det blir som Tony menar står vi inför en revolution. Tänk bara att Indien fattat beslut om att inga ICE - bilar får säljas efter 2030.
Hur har svenska politiker det med sina visioner?
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Han påstår ju att den sista ICE bilen säljs 2025 så 2030 kommer beslutet vara rätt onödigt.Shven skrev:...Tänk bara att Indien fattat beslut om att inga ICE - bilar får säljas efter 2030.
Hur har svenska politiker det med sina visioner?
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Tror inte man ska oroa sig för andrahandsvärdet på bilar i Model S klass, en bra bil är alltid en bra bil. Däremot kan värdet på de mindre elbilarna falla kraftigt. Men under de närmaste åren kommer nog efterfrågan överstiga tillgången så priserna hålls uppe.
Om man är rädd för dåligt andrahandsvärde så är det ICE man ska undvika. Det kommer inte ens gå att ge bort dem när brytpunkten har passerats.
Om man är rädd för dåligt andrahandsvärde så är det ICE man ska undvika. Det kommer inte ens gå att ge bort dem när brytpunkten har passerats.
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Det tror jag också. Jag skulle inte vilja köpa en ICE-bil idag, den blir nog ganska svårsåld om några år. Framförallt de lite dyrare modellerna.LarsL skrev:...
Om man är rädd för dåligt andrahandsvärde så är det ICE man ska undvika. Det kommer inte ens gå att ge bort dem när brytpunkten har passerats.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Just nu är de största hoten mot andrahandsvärdet dollarkursen och vad Tesla hittar på härnäst. Nya hårdvarufunktioner gör ju att nuvarande flotta bli mindre intressant för dem som vill ha det allra senaste. Dock tror jag att tappet kommer att plana ut något, då en Model S kommer att vara en bra bil ett tag till, även de utan autopilot. Som andra har sagt, en ICE-bil i samma prisklass lär tappa mer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
mati skrev:Två mil mellan gårdarna är det ju inte förstås. Jag tänkte mer såhär att när jag åker till jobbet på morgonen så tar det mellan en och två mil innan jag ser andra bilar som åker åt ungefär samma håll som jag själv. Jag är alltså ganska ensam på vägen och jag skulle väl också sitta ensam i en självkörande taxi. Samma gäller alla mina grannar. Det bor helt enkelt inte tillräckligt mycket folk på vischan för att någon form av samåkning ska löna sig. Jag lyckas inte ens att samåka med min sambo trots att vi ska åt samma håll, men har olika arbetstider.
Fast det är ju inte samåkandet som kan revolutioneras... det är samägandet. I och med att bilen kan åka till den som behöver den. Så kanske kunde du och din Sambo ändå ha samma bil, efter att du åkt till jobbet kör bilen hem och hämtar henne...

(Nu kanske just det inte funkar p.g.a tider.. men du förstår principen...)
Alla har bil där ute, oftast 2 st per familj.. Om alla istället hade en bil, och man hade tillgång till kanske 10-20st andrabilar för 100 hushåll. Då skulle kanske stillaståendet av bilarna minska lite...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Jo, jag förstår principen. Men jag tror ändå inte på det för just glesbygden. Avstånden är för stora för att det skulle fungera. Jag pendlar 10 mil om dagen, min sambo 15 mil. Bara som exempel. Visst skulle man kunna minska antalet stillastående bilar, men samtidigt ökar man antalet bilar som rullar omkring utan passagerare. Det är inte bra det heller. Jag ser helt enkelt inte riktigt behovet av av minska antalet bilar för de som bor på landet. Plats för parkering finns det gott om och boendet är så pass billigt att bilägandet kan ses som en slags boendekostnad. En stillastående bil mer eller mindre gör liksom inte så mycket. Idag har många som bor på landet betydligt fler bilar än de egentligen behöver. Bara för nöjets skull. En fin bil, en grov bil, en pendlingsbil osv. Varför skulle folk vilja sluta med det?joel80 skrev:
Fast det är ju inte samåkandet som kan revolutioneras... det är samägandet. I och med att bilen kan åka till den som behöver den. Så kanske kunde du och din Sambo ändå ha samma bil, efter att du åkt till jobbet kör bilen hem och hämtar henne...
(Nu kanske just det inte funkar p.g.a tider.. men du förstår principen...)
Alla har bil där ute, oftast 2 st per familj.. Om alla istället hade en bil, och man hade tillgång till kanske 10-20st andrabilar för 100 hushåll. Då skulle kanske stillaståendet av bilarna minska lite...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Huvudet på spiken, det funkar inte pga tider. På morgonen ska alla in mot staden och på eftermiddagen ut. Det behövs nästan lika många bilar om vi nte ska samåka, vilket vi inte kommer göra (tror jag). Mitt på dagen och natten kommer dessa bilar stå still, precis som min bil gör nu. Så jag säger som i Dragon den, I'm not investing, I'm out.joel80 skrev:Fast det är ju inte samåkandet som kan revolutioneras... det är samägandet. I och med att bilen kan åka till den som behöver den. Så kanske kunde du och din Sambo ändå ha samma bil, efter att du åkt till jobbet kör bilen hem och hämtar henne...
(Nu kanske just det inte funkar p.g.a tider.. men du förstår principen...)
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Vi kan nog enas om att detta kan bli en succé i städer men kanske inte lika lyckat på landsbygden. Det gör det ju inte sämre för det! Lyckas man med det i städer så är det ju fantastiskt! Då har man vunnit mycket! Men att tro att en lösning passar alla situationer är nog att hoppas lite för mycket.
I städerna bor många som inte ens vill ha en bil, även om de kunde, så jag tror att motivationen att använda olika typer av kollektiva lösningar där är mycket större än på landet. Dessutom blir autonoma taxi och bussar, bilpooler etc. ett komplement till traditionell kollektivtrafik och privat biltrafik och kommer att öka utbudet av transportmedel i städerna men knappast att bli det enda sättet man färdas på.
På samma sätt kan jag tänka mig att vissa delar av landsbygden kommer att kunna dra nytta av bilpoolslösningar eller förarlösa taxi, också som ett komplement. Kanske ökar det möjligheten för dem som vill fortsätta att bo lite avskiljt på landet högre upp i åldern? Eller för dem som inte har körkort men inte vill bo i stan?
För övrigt var det en nyhet häromdagen att andelen ungdomar som tar körkort ökar igen.
...och jag såg en film från 1957 där man beskrev den fruktansvärda trafiksituationen i Stockholm...
I städerna bor många som inte ens vill ha en bil, även om de kunde, så jag tror att motivationen att använda olika typer av kollektiva lösningar där är mycket större än på landet. Dessutom blir autonoma taxi och bussar, bilpooler etc. ett komplement till traditionell kollektivtrafik och privat biltrafik och kommer att öka utbudet av transportmedel i städerna men knappast att bli det enda sättet man färdas på.
På samma sätt kan jag tänka mig att vissa delar av landsbygden kommer att kunna dra nytta av bilpoolslösningar eller förarlösa taxi, också som ett komplement. Kanske ökar det möjligheten för dem som vill fortsätta att bo lite avskiljt på landet högre upp i åldern? Eller för dem som inte har körkort men inte vill bo i stan?
För övrigt var det en nyhet häromdagen att andelen ungdomar som tar körkort ökar igen.
...och jag såg en film från 1957 där man beskrev den fruktansvärda trafiksituationen i Stockholm...
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
På landet är inte parkeringsytan lika dyr som i storstan. Även det tar bort en del av argumentet som förs fram för car pools. Även bättre förutsättningar för egen solenergi.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Håller med, men är ändå lite förväntansfull över vad som komma skall och hur och vad det kommer förändra. Har man 10-15 mil blir det rätt svårt att få ihop tidsmässigt för att dela ja.
Kollektivtrafiken i landsbygden kan däremot blomstra om det görs rätt... Görs det fel slås den helt ut.
Undrar hur man kommer se på ålder/körkort framöver. Vem får "köra/beordra" en självkörande bil? Och alkohol.. Det är nog bra många rätt svåra juridiska nötter att knäcka innan allt är på plats, även om tekniken snart är här.
Kollektivtrafiken i landsbygden kan däremot blomstra om det görs rätt... Görs det fel slås den helt ut.
Undrar hur man kommer se på ålder/körkort framöver. Vem får "köra/beordra" en självkörande bil? Och alkohol.. Det är nog bra många rätt svåra juridiska nötter att knäcka innan allt är på plats, även om tekniken snart är här.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Som jag har sagt tidigare så tror jag ju inte att det är på landsbygden det slår först, utan det kommer att växa ut från större orter. Nu är det ju inte så att just den bil som gått 10-15 mil från småort A till större ort B på morgonen behöver åka tom tillbaka. Den kan ju göra annan nytta där den hamnade, och systemet kan förbereda sig för vad som komma skall. Mänskliga resemönster är rätt förutsägbara på systemnivå, så det går att planera tomkörningarna väl för att se till att det finns bilar inom rimliga tider på de flesta platser systemet täcker.
Många intressanta optimeringsproblem blir det...
Många intressanta optimeringsproblem blir det...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Som sagt de flesta som pendlar med bil gör det från en villaförort in till centrum på ett avstånd mellan 5-50km och alla ska vara inne kl8. Här hjälper inte autonoma bilar eftersom alla ska åt samma håll samtidigt, det är därför det blir kö. Bilarna kommer få en rusning mellan 7-9 på morgonen och 16-18 på kvällen resten av tiden kommer de bara stå still. Därför kommer också resan att bli ungefär lika dyr som om du ägde bilen. Alltså ingen bra affärsidé. Däremot kan olika grader av socialistiska eller andra diktaturer i olika grad förbjuda privatbilism, men det är en annan historia.
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Enligt diagrammet han visar runt minut 27-29 så ska alltså en elbil med 30 mils räckvidd kosta 5 000 dollar år 2030? Att priset på batterier kan sjunka kan jag förstå men han menar att övriga delar till bilen ska sjunka lika snabbt. Varför tror han att priset på karosser, däck, stolar osv kommer sjunka så mycket?
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Det var en intressant föreläsning men visst hade killen massa fel, 18 rörliga delar, kom igen har man inte kullager i en el bil? Ett kullaget är ofta mer än 18 kulorHnrk skrev:Enligt diagrammet han visar runt minut 27-29 så ska alltså en elbil med 30 mils räckvidd kosta 5 000 dollar år 2030? Att priset på batterier kan sjunka kan jag förstå men han menar att övriga delar till bilen ska sjunka lika snabbt. Varför tror han att priset på karosser, däck, stolar osv kommer sjunka så mycket?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Jag reagerade också på det. Han menar nog fyra hjul, fyra dörrar, frunk, trunk, en motor, en ratt och några fläktar plus lite annat. Inte i minsta detalj liksom. Det hade nog varit bättre om han bara hade sagt att ice-motorer har x antal rörliga delar. En elmotor har i huvudsak en rörlig del.Limbster skrev:Det var en intressant föreläsning men visst hade killen massa fel, 18 rörliga delar, kom igen har man inte kullager i en el bil? Ett kullaget är ofta mer än 18 kulor
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
I drivlinan säger han, omjag kommer ihåg rätt.mati skrev:Jag reagerade också på det. Han menar nog fyra hjul, fyra dörrar, frunk, trunk, en motor, en ratt och några fläktar plus lite annat. Inte i minsta detalj liksom. Det hade nog varit bättre om han bara hade sagt att ice-motorer har x antal rörliga delar. En elmotor har i huvudsak en rörlig del.Limbster skrev:Det var en intressant föreläsning men visst hade killen massa fel, 18 rörliga delar, kom igen har man inte kullager i en el bil? Ett kullaget är ofta mer än 18 kulor
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Han jämför ice-motor/drivlina mot det som finns i elmotor/drivlina på Teslan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Mellan 7-9 hinner en och samma bil köra en sträcka på säg 2 mil 4ggr i 40km/h.LarsL skrev:Som sagt de flesta som pendlar med bil gör det från en villaförort in till centrum på ett avstånd mellan 5-50km och alla ska vara inne kl8. Här hjälper inte autonoma bilar eftersom alla ska åt samma håll samtidigt, det är därför det blir kö. Bilarna kommer få en rusning mellan 7-9 på morgonen och 16-18 på kvällen resten av tiden kommer de bara stå still. Därför kommer också resan att bli ungefär lika dyr som om du ägde bilen. Alltså ingen bra affärsidé. Däremot kan olika grader av socialistiska eller andra diktaturer i olika grad förbjuda privatbilism, men det är en annan historia.
Sen är det numera köer åt båda hållen, i allafall i Stockholms rusningstrafik!
Men jag tror samåkningen kommer öka också.. Se bara på Übers commute-syatem i LA! Dom har fått effekt på rusningens intensitet där! Den har minskat märkbart.
Jag förstod det som att ett batteri för 320km räckvidd skulle kosta kring $5000 år 2030.. Inte hela bilen? Det verkar ju mer rimligt i allafall.Hnrk skrev:Enligt diagrammet han visar runt minut 27-29 så ska alltså en elbil med 30 mils räckvidd kosta 5 000 dollar år 2030? Att priset på batterier kan sjunka kan jag förstå men han menar att övriga delar till bilen ska sjunka lika snabbt. Varför tror han att priset på karosser, däck, stolar osv kommer sjunka så mycket?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Även en elektrisk drivlina kräver mer rörliga delar, kullager är ett måste. Killen hade noll koll på motorer och hittade helt enkelt på lite skit. Ett tillägg är att Tesla verkar ha enorma problem med sina drivlinor, är knappast billigt att serva. Ice bilarnas drivlinor är välbeprövade och kan utan problem hålla längre en karossen mot rosten i ett nordiskt klimat. Hela hans resonemang med billig service faller. Sen är det möjligt att han får rätt i några av sina spådomar, vilket jag hoppas.LarsL skrev:I drivlinan säger han, omjag kommer ihåg rätt.mati skrev:Jag reagerade också på det. Han menar nog fyra hjul, fyra dörrar, frunk, trunk, en motor, en ratt och några fläktar plus lite annat. Inte i minsta detalj liksom. Det hade nog varit bättre om han bara hade sagt att ice-motorer har x antal rörliga delar. En elmotor har i huvudsak en rörlig del.Limbster skrev:Det var en intressant föreläsning men visst hade killen massa fel, 18 rörliga delar, kom igen har man inte kullager i en el bil? Ett kullaget är ofta mer än 18 kulor
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Det var väl själva faan.. Men även om han har fel i antalet delar så är det väl rätt vanligt att elektriska motorer håller länge och med rätt sparsam service?
Undrar var han fått siffran 18 ifrån...
För att en ICE-bil ska hållas måste man ju serva motorn rätt ofta... Byta oljor, filter, mm...
Undrar var han fått siffran 18 ifrån...
För att en ICE-bil ska hållas måste man ju serva motorn rätt ofta... Byta oljor, filter, mm...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Även om den exakta siffran är fel så har han nog ändå en poäng.
(Misstänker att de tidigare (?) du-problemen är kopplade till Model S rätt brutala vridmoment.)
(Misstänker att de tidigare (?) du-problemen är kopplade till Model S rätt brutala vridmoment.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Han menar att hela bilen ska kosta 5 000 dollar. Det står "Ev costs = 3X cost of battery" i hörnet.joel80 skrev:Jag förstod det som att ett batteri för 320km räckvidd skulle kosta kring $5000 år 2030.. Inte hela bilen? Det verkar ju mer rimligt i allafall.Hnrk skrev:Enligt diagrammet han visar runt minut 27-29 så ska alltså en elbil med 30 mils räckvidd kosta 5 000 dollar år 2030? Att priset på batterier kan sjunka kan jag förstå men han menar att övriga delar till bilen ska sjunka lika snabbt. Varför tror han att priset på karosser, däck, stolar osv kommer sjunka så mycket?
Jag är skeptisk till hans profetia.
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Menar han inte att vi då kan göra även motsvarande dagens $5000 bilar med eldrift ? Dvs, på samma sätt som Tesla har gått från Roadster till Model S/X , 3 och kommande ännu billigare bilar så kommer vi fortsätta ner till Dacia Sandero (80 000) och vidare neråt.Hnrk skrev:Han menar att hela bilen ska kosta 5 000 dollar. Det står "Ev costs = 3X cost of battery" i hörnet.
Jag är skeptisk till hans profetia.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars
Glad jag ska lämna oljebranschen.
Deprimerande att Sverige stoppar uber, det e sjukt smidigt
Deprimerande att Sverige stoppar uber, det e sjukt smidigt