Om man bortser från att roboten är en fantasiprodukt för den här typen av tillämpning så krävs det fler och bättre placerade kameror och andra sensorer för att köra en bil autonomt i dagsläget än vad roboten har. Vidare är det en mängd problem med att få en robot att använda pedaler och ratt som borde vara uppenbara.Fredrik j skrev: ↑16 maj 2025 16:12Jag tycker det är motsägesefullt att man satsar på robocab samtidigt som man satsar på roboten. Om roboten skulle bli verklighet och FSD mjukvaran skulle fungera är det väl bara att utrusta roboten med hårdvaran för att kunna processa FSD och sen kan vilken gammal bil som helst bli självkörande.
Taxichauffören är 60-80% av kostnaden men det är ju också ett låglöneyrke. Skulle verkligen lönekostnaden för alla i-världens taxichaufförer räcka för att ge Tesla den avkastningen som krävs för att fortsätta vara världens dyraste företag?
Försök att bygga en robot som bara kan hantera pedalerna tillförlitligt i en bil när den åker omkring i sidled är troligen ett flerårs-projekt.
Moravecs paradox igen.
Robotar är mjukvarumässigt och hårdvarumässigt specialdesignade per användningsområde idag och allt annat är i dagsläget science-fiction.