Början på slutet för Tesla
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Början på slutet för Tesla
Har du tillräcklig SoC för att ta dig till nästa Supercharger åt rätt håll då? Annars är det i mina ögon förväntat beteende.
Model Y LR AWD 2022
-
Förväntat beteende är det kanske, men inte bra beteende. Bra beteende hade varit att planera in ett laddstopp i rätt riktning på en icke-teslastation.
Förstår inte. Om du redan står på en laddare och därefter ska åka 35minuter åt fel håll för att ladda igen kommer du ju vara tillbaka där du är med samma laddning.
Den ignorerade totalt att jag laddade, och räknade med nuvarande soc.
Den ville såklart göra av med den energi jag hade för att komma till den laddaren (linköping) med 2% och sen ladda upp till den soc jag hade + det extra som skulle behövas för att ta mig till södertälje och ladda en gång till innan jag kommer fram till mitt mål.
Senast redigerad av tnjo, redigerad totalt 1 gånger.
Så jag är inkopplad på en circlek laddare som laddar med 150kw och rätt beteende är att planera ett laddstopp åt fel håll? rätt beteende vore "du laddar, du måste ladda x procent för att ta dig till slutmål eller suc åt rätt håll"
Du behöver nog ladda klart där du är först för att bilen ska kunna göra rätt bedömning. Innan dess kan den ju bara använda nuvarande laddnivå.tnjo skrev: ↑17 maj 2025 16:27Den ignorerade totalt att jag laddade, och räknade med nuvarande soc.
Den ville såklart göra av med den energi jag hade för att komma till den laddaren (linköping) med 2% och sen ladda upp till den soc jag hade + det extra som skulle behövas för att ta mig till södertälje och ladda en gång till innan jag kommer fram till mitt mål.
Bilen är väl fullt medveten om att den tar in ström från en laddare och borde inkludera det i sin beräkning tycker jag....Fredrik j skrev: ↑17 maj 2025 16:34Du behöver nog ladda klart där du är först för att bilen ska kunna göra rätt bedömning. Innan dess kan den ju bara använda nuvarande laddnivå.tnjo skrev: ↑17 maj 2025 16:27Den ignorerade totalt att jag laddade, och räknade med nuvarande soc.
Nåja får hoppas det kommer en uppdatering framöver som löser det här dvs.. hanterar laddning som andra märken där man får välja fritt på laddnätverk(fast gissar på att det bara kommer hända om det kommer lagkrav på det)
Och bilen vet även att dte är en laddare där jag står, eftersom den finns på kartan och visas som tredjepartsladdare.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Fast nu fastnade vi på soc, mitt klagomål var ju det idotiska att lägga på över 1h extra restid för att den vägrar använda andra laddnätverk
Om man nu inte kollar upp själv som jag gjorde då
Om man nu inte kollar upp själv som jag gjorde då
De lite smartare bilarna tar hänsyn till att man håller på att ladda och informerar istället om hur mycket mer laddning som behövs för att nå nästa laddare på optimal tid... Nästa laddare som ligger i riktning mot destinationen oavsett märke på laddaren dessutom

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Ja, jag var ner i tyskland och körde i påsk och google fungerade mycket smidigt. Berättar hur mycket man behöver ladda minst på stationen man står på. Laddar man mer så justerade den nästa laddstopp. Har man tid att ladda långsammare på toppen kan man spara bort ett stopp längs resan.
Spontanladdade man på laddstation man stannade vid la den till det till planeringen.
Enda problemet med tyskland är att dom har många lokala laddstationer. Men det har väl vi här också iochför sig. Man får filtrera fram dom man vill använda.