När bör jag använda supporten i appen? Konstigt beteende från bilen.
Moderator: Redaktion
- grillchips
- Teslaägare
När bör jag använda supporten i appen? Konstigt beteende från bilen.
Jag är väl lite rådvill här...
Hur fungerar det med att skapa supportärenden i appen egentligen?
För några dagar sen fick jag upp ett felmeddelande om att autobroms var nedsatt och att jag skulle använda fotbromsen. Körde vidare och vek in i en bussficka då jag tänkte att en omstart kanske hjälper.
Då tappade bilen kontakten med alla nycklar och jag kunde inte lägga i något drivemode alls. Bilen i övrigt var igång, radio och annat.
Efter ett par omstarter och lång väntan så var det som att den plötsligt bara gav med sig och efter det var det som att inget hänt i flera dagar.
Igår betedde den sig igen och fick "Minskad effekt" efter en viss tids körning men inte så mycket mer kring det, initialt. Felmeddelanden kom och gick men just minskad effekt höll i sig. Parkerade bilen och kunde en 6h senare köra bilen precis som vanligt igen.
Det känns ju såklart inte helt pålitligt. Jag kollade serviceläget och det enda ihållande var att mittenbältet i bak verkar trasigt. Historiskt låg det en hel del från morgonens körning.
Vad bör jag göra härifrån? Skapa ett ärende i appen och se vad de läser ut remote? Finns det något jag kan göra själv i felsökningssyfte?
M3 SR+ 2021.
Hur fungerar det med att skapa supportärenden i appen egentligen?
För några dagar sen fick jag upp ett felmeddelande om att autobroms var nedsatt och att jag skulle använda fotbromsen. Körde vidare och vek in i en bussficka då jag tänkte att en omstart kanske hjälper.
Då tappade bilen kontakten med alla nycklar och jag kunde inte lägga i något drivemode alls. Bilen i övrigt var igång, radio och annat.
Efter ett par omstarter och lång väntan så var det som att den plötsligt bara gav med sig och efter det var det som att inget hänt i flera dagar.
Igår betedde den sig igen och fick "Minskad effekt" efter en viss tids körning men inte så mycket mer kring det, initialt. Felmeddelanden kom och gick men just minskad effekt höll i sig. Parkerade bilen och kunde en 6h senare köra bilen precis som vanligt igen.
Det känns ju såklart inte helt pålitligt. Jag kollade serviceläget och det enda ihållande var att mittenbältet i bak verkar trasigt. Historiskt låg det en hel del från morgonens körning.
Vad bör jag göra härifrån? Skapa ett ärende i appen och se vad de läser ut remote? Finns det något jag kan göra själv i felsökningssyfte?
M3 SR+ 2021.
- Plexx
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn50072
Re: När bör jag använda supporten i appen? Konstigt beteende från bilen.
Har din bil fortfarande garantin kvar hade jag själv inte tvekat att göra ett service ärende i appen, kanske till och med så att det går att felsöka problemet på distans.
Kolla i appen om garantin gått ut? om bilen är från 2021 så beror det ju på när på året du tog ut den.
Annars får du nog vara beredd på att det kan kosta en slant ifall någonting måste bytas.
Kolla i appen om garantin gått ut? om bilen är från 2021 så beror det ju på när på året du tog ut den.
Annars får du nog vara beredd på att det kan kosta en slant ifall någonting måste bytas.
Model 3 LR -21
Model Y LR (Juniper) -25
Model Y LR (Juniper) -25
- grillchips
- Teslaägare
Batteri och drive unit täcks fortfarande, basic vehicle warranty löpte ut i januari i år.
Min förhoppning var att de kunde läsa bilen på distans och göra något sorts utlåtande baserat på det, men jag vet inte om det är till någon nytta då bilen fungerar? Eller ser man på historiska rapporter också kanske?
Min förhoppning var att de kunde läsa bilen på distans och göra något sorts utlåtande baserat på det, men jag vet inte om det är till någon nytta då bilen fungerar? Eller ser man på historiska rapporter också kanske?
Dom ser historik också. Jag fick en dag felkod som försvann. Dom kunde i efterhand på distans se vad det berodde på och ge mig ett utförligt svar i appen.grillchips skrev: ↑21 maj 2025 12:50Batteri och drive unit täcks fortfarande, basic vehicle warranty löpte ut i januari i år.
Oavsett bör du skapa ett ärende, bilen ska ju inte bete sig på det viset. Hade inte chansat även det var tillfälligt
- Plexx
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn50072
Jag tycker att du ska öppna ett service ärende oavsett.
Då kommer du få ett offertpris på reparation och har även möjlighet att skriva i chatten till tesla och ställa frågor. Om du godkänner offerten så kan du fortfarande avboka servicen och kommer då inte bli fakturerad.
Har du tur så löser dom det på distans utan att det kostar nått.
Då kommer du få ett offertpris på reparation och har även möjlighet att skriva i chatten till tesla och ställa frågor. Om du godkänner offerten så kan du fortfarande avboka servicen och kommer då inte bli fakturerad.
Har du tur så löser dom det på distans utan att det kostar nått.
Model 3 LR -21
Model Y LR (Juniper) -25
Model Y LR (Juniper) -25
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Öppna ett ärende! Det görs en automatisk diagnostisering då med ev förslag och efter en stund får du frågor eller prisförslag på åtgärd.
Se det mer som att du öppnar en dialog med Tesla, kostnader behöver accepteras innan bokning.
Se det mer som att du öppnar en dialog med Tesla, kostnader behöver accepteras innan bokning.
- grillchips
- Teslaägare
Underbart, då känns det tryggare. To be continued! 
Tack hörrni!

Tack hörrni!
- grillchips
- Teslaägare
Ja det här blev ju intressant. Kom hem från jobbet, skulle ta bilen en sväng, stendöd. Kommer inte ens in i den vare sig med kortet eller mobilen (provade frugans också till ingen nytta).
Senare på kvällen fick jag plötsligt "Bilen är olåst" och då kan jag kliva in i den, men den känner inte igen nycklarna och jag kan därför heller inte gå in i service mode (eftersom den inte låter mig stänga av stöldlarmet utan nyckel.)
Hör lite då och då ett ljudligt KLONK från bakvagnen, oklart vad det kan vara.
Skärmar och belysning fungerar, AC likaså, men den svarar inte på någon annan kommunikation än den direkt i bilen. Det får mig att tro att 12V ändå är ok?
Jag skapade upp ett ärende tidigare idag i appen och autodiagnosen verkar mer röra att nyckeln är kass - vilket ju inte är fallet..
Senare på kvällen fick jag plötsligt "Bilen är olåst" och då kan jag kliva in i den, men den känner inte igen nycklarna och jag kan därför heller inte gå in i service mode (eftersom den inte låter mig stänga av stöldlarmet utan nyckel.)
Hör lite då och då ett ljudligt KLONK från bakvagnen, oklart vad det kan vara.
Skärmar och belysning fungerar, AC likaså, men den svarar inte på någon annan kommunikation än den direkt i bilen. Det får mig att tro att 12V ändå är ok?
Jag skapade upp ett ärende tidigare idag i appen och autodiagnosen verkar mer röra att nyckeln är kass - vilket ju inte är fallet..
- grillchips
- Teslaägare
Och nu på morgonen var bilen som vanligt igen, gick att låsa/låsa upp, starta, nå serviceläge etc. Spännande är det!

VCLEFT_a296_buckleFaultedRearC
The rear center seat buckle sensor is faulted
Buckle sensor voltage is not faulted or disconnected
Cannot determine buckle of the seat
Alla de andra koderna verkar också ha att göra med samma sak
The rear center seat buckle sensor is faulted
Buckle sensor voltage is not faulted or disconnected
Cannot determine buckle of the seat
Alla de andra koderna verkar också ha att göra med samma sak
- grillchips
- Teslaägare
Nog för att det är en otroligt komplicerad och "ihopkopplad" bil, men du menar att baksätets bältessensor skulle kunna orsaka allt det där?
Jag tror att detta är huvudproblemet som får "Bältesmodulen" att bli förvirrad så att den inte vet om det är bältat eller inte även i framsätet
Resten av koderna antyder ju att det rör sig om både vänster, höger, och fram.
Om bilen tror att det sitter personer fastspända i bilen så kommer den inte att vilja öppna/låsa upp för en "inkräktare"
Flera Hyundai modeller blir ju nästan obrukbara när backkameran går sönder, så konstigare saker än detta har hänt
Om du kan hitta kontakten till bälteslåset så kan du koppla ur den så kommer bältesmodulen troligen att bete sig bättre
Om bilen tror att det sitter personer fastspända i bilen så kommer den inte att vilja öppna/låsa upp för en "inkräktare"
Flera Hyundai modeller blir ju nästan obrukbara när backkameran går sönder, så konstigare saker än detta har hänt
Om du kan hitta kontakten till bälteslåset så kan du koppla ur den så kommer bältesmodulen troligen att bete sig bättre
- grillchips
- Teslaägare
Aha! Då är jag med. Ja, det kanske inte är så långsökt som man skulle kunna tro då.
Jag blev för någon vecka sen skrapad höger bak på en parkering, den tryckte in sensorn på sidan där och ett tag efter det började bilen bete sig.
Har svårt att tro att detta lilla skulle vara orsaken:

(Detta har alltså inte åtgärdats ännu.)
Men då vet jag vad jag ska göra på lunchen, lyfta baksäte och leka detektiv!
Jag blev för någon vecka sen skrapad höger bak på en parkering, den tryckte in sensorn på sidan där och ett tag efter det började bilen bete sig.
Har svårt att tro att detta lilla skulle vara orsaken:

(Detta har alltså inte åtgärdats ännu.)
Men då vet jag vad jag ska göra på lunchen, lyfta baksäte och leka detektiv!
-
Finns inte riktigt någon bältesmodul. Bältessensorn för mittsätet är kopplad direkt till VCLeft som sitter vid a-stolpen fram.datmbn skrev: ↑22 maj 2025 09:45Jag tror att detta är huvudproblemet som får "Bältesmodulen" att bli förvirrad så att den inte vet om det är bältat eller inte även i framsätet
- grillchips
- Teslaägare
Ok, det här kanske inte var en så dum väg ändå. Jag lyfte på baksätet och fann snabbt detta:

Frågan är om den har varit påväg loss den senaste tiden och nyligen brast helt.
Då är frågan om den snutten kunnat nå plåten på bilen och gjort att den fått tokspel, inte helt orimligt? Dags att uppdatera ärendet i appen.

Frågan är om den har varit påväg loss den senaste tiden och nyligen brast helt.
Då är frågan om den snutten kunnat nå plåten på bilen och gjort att den fått tokspel, inte helt orimligt? Dags att uppdatera ärendet i appen.