Temperaturen som behövs för Tesla beror alltså på att cellerna inte riktigt är lämpliga för snabbladdning med hög effekt.
Designen på normala jelly rolls av idag gör att lithiumjonerna har svårt att röra sig tillräckligt snabbt vilket gör att det lätt blir trafikstockning för lithiumjonerna. Det är en lång smal väg där lithiumjoner håller på att parkera där de ska vara parkerade när batteriet är laddat och de är då i vägen för andra lithiumioner som är på väg.
Trafikstockningen klumpar ihop lithiumjoner som sedan inte kommer loss och då bildar lithium plating.
Elektrolyten som lithiumjonerna åker i blir betydligt mer lättflytande när batteriet är ordentligt varmt vilket gör att man kan ladda batteriet mycket snabbare utan problem med lithium plating.
Har man battericeller som är uppbyggda så att lithiumjonerna lättare tar sig fram tex genom att bygga upp batteriet med många fler ”filer” för lithiumjonerna så kommer det batteriet att klara betydligt högre ström utan att behöva samma kraftiga förvärmning.
De batterier som laddar med mycket högre ström, speciellt högre upp i laddningsnivå är med all sannolikhet uppbyggda med betydligt fler filer för lithiumjonernas förflyttning.
Är batteriet mycket bättre på detta behöver det inte värmas lika mycket.
Alla lithiumbatterier av idag fungerar så att maximal strömstyrka utan risk för lithium plating minskar med ökande SOC.
Så man måste minska strömstyrkan när laddningsnivån ökar om man redan ligger oå gränsen.
Ungefär såhär:
Klarar man 4C vid 25%, blir det 3C vid 50% och 2C vid 75%.
Det Beror på att lithiumjonerna inte är smarta nog att köra hela vägen längst bort och fylla på på bästa sätt utan de sprider sig och parkerar lite här och där. Det gör att när batteriet börjar vara lite laddat sitter det parkerade lithiumjoner som är lite ivägen och minskar rörligheten för de som är ute och letar parkeringsplats.
Man kan läsa ut en del från en laddkurva.
Det området jag markerat med rött är begränsat av max strömstyrka. Därför stiger laddeffekten när SOC stiger (= ökande spänning med samma ström ger mer effekt).
Till höger om det området är det batteriets celler som sätter gränsen och inte kan/får ta emot mer ström för att inte få lithium plating.