
Kinesiska batteritillverkaren CATL har tillsammans med China Communications and Transportation Association presenterat batteribytarstationen QIJI där eldrivna lastbilar kan byta sina batterier till nya på mindre än fem minuter.
Vi har sett elbilstillverkare som kinesiska NIO satsa på batteribytarstationer förut men CATL QIJI är annorlunda på ett väldigt viktigt sätt:
30 olika elektriska lastbilsmodeller från dussinet olika tillverkare är kompatibla med och kan använda CATL QIJI stationerna.
QIJI systemet är modulbaserat där varje batterimodul är på 171 kWh. Modulstandarden heter 75# och använder LFP batterier som ska hålla i 15 år eller över tvåhundra tusen mil.

Olika lastbilar kan ha olika antal 75# moduler. Mindre lastbilar för stadstrafik kanske nöjer sig med en eller två medan långtradare för längre sträckor har plats för fler. Stationerna känner igen lastbilsmodellen och anpassar sig efter rätt axelavstånd med mera. Förutom batteribyte kan modulerna också snabbladdas med 4C enligt CATL, vilket borde betyda uppemot 700 kW.
Själva QIJI konceptet presenterades redan 2023. Sedan dess har runt 250 sådana stationer öppnat runt om i Kina.
Via dessa standardiserade batteripack och snabba batteribyten kan Kina snabba på spridningen av ellastbilar. Istället för att olika tillverkare lanserar egna, okompatibla lösningar kan CATL-s 75# batteripack och QIJI batteribytarstationer bli framtidens motsvarighet till dagens dieselmackar.
Source: https://teslaclubsweden.se/kinesiska-el ... tteribyte/