Elbilstävlingen SECC, Swedish Electric Car Championship 2024 vanns av Edvin Jacobsson och Peter Kiel Andersson med deras NIO ET5.
De körde de 165 milen mellan Ystad och Haparanda på 18:05 timmar. Slog fjolårets vinnartid 18:11 med sex minuter. De startade i Ystad i går strax efter klockan 13:45 och gått i mål i Haparanda i morse klockan 07:51.
Anledningen till vinsten stavas batteribyte. Batterierna på kinesiska biltillverkaren NIO-s elbilar kan bytas i särskilda batteribytarstationer. Istället för snabbladdning kan bilen få helt nya fulladdade batterier på 5 minuter.
Edvin och Peter hade lite krångel vid första batteribytet i Mantorp, på grund av dålig mobiltäckning tog det 3 extra minuter att få igång batteribytet, men vid nästa byte i Arlandastad strax norr om Stockholm gick allt smort och de fick nya fulladdade batterier på 5 minuter.
Förutom att batteribytet gick snabbare än att ladda kunde de även köra längre med dem än de andra tävlande. Man vill inte gärna ladda batterierna fulla när man snabbladdar för laddhastigheten sjunker i takt med att batterierna blir laddade. Oftas laddar de tävlande endast till 50%, för sedan sjunker laddeffekten. Att då få fulladdade batterier betyder mycket för räckvidden.
I södra Sverige kunde Edvin och Peter byta batterier på deras NIO ET5 men det finns inga batteribytesstationer norr om Arlanda. Där fick ET5 laddas som en vanlig elbil, på snabbladdare. Men tack vare de fulladdade batterierna Edvin och Peter fick i Stockholm dröjde det ända till Härnösand innan det första laddningen. Sedan laddade de i Örnsköldsvik och Skellefteå, knappt 20 min varje gång. Toppade 180 kW vid laddningarna.
På andraplats kom Joel Bergström och hans Polestar 2 med tiden 18:22 timmar. Årsmodell 2024 som han körde i år har större, 82 kWh batteri och 20% snålare drivlina jämfört med tidigare modeller. Därför kunde han slå sitt eget personbästa 19:14 från i fjol.
Första Teslan kom först på tredjeplats, Niklas Zetterling med sin Tesla Model 3 LR 2020. Han kom i mål 18:30 timmar efter starten i Ystad.
Tätt följt av fjolårets vinnare Joacim Eriksson som hade gamla rekordtiden 18:11 med sin Tesla model 3 LR 2021. I år körde han 20 minuter långsammare.
Resultatlista:
1. | 18:04:42 | Edvin Jacobsson – Nio ET5 (2024) |
2. | 18:21:50 | Joel Bergström – Polestar 2 LRDM (2024) |
3. | 18:29:31 | Niklas Zetterling – Tesla M3 LR (2020) |
4. | 18:30:54 | Joacim Eriksson – Tesla model 3 LR (2021) |
5. | 18:43:28 | Leo Wilson – Tesla Model 3 Performance (2023) |
6. | 18:49:30 | Fredrik Ahlgren – Volkswagen ID.7 Pro (2024) |
7. | 18:56:15 | Robin Johansson – Tesla Model X LR (2019) |
8. | 19:01:32 | Per Bengtson – BMW i4 M50 (2024) |
9. | 19:14:45 | Martin Bernandersson – Skoda Enyaq 85x (2024) |
10. | 19:19:09 | Christer Olsson – Tesla Model Y Performance (2023) |
11. | 19:19:33 | Arrien van de Keerke – Porsche Taycan 4S+ (2020) |
12. | 19:29:26 | Tomas Bergström – Tesla model 3LR (2021) |
13. | 19:34:48 | Henric Österlindh – Hyundai Ioniq5 AWD (2022) |
14. | 20:13:22 | Jens Lindqvist – Tesla Model S 90D (2017) |
15. | 20:16:13 | Fredrik Andersson – BMW i4 M50 (2023) |
16. | 22:11:02 | Sven Svederberg – Tesla MS (2014) |
Video från andraplatstagaren Joel Bergström: (målgång på slutet av den långa livesändningen)