Ja vi är överrens om det.
Men jag motsätter mig principen att presentera det så, som jag skrev. Vill man bottna i hur de räknat måste man nog läsa forskningen och möjligen fråga hur de gjort. Frågan är av akademisk art, om ens det (eftersom calendar aging vilken är den huvudsakliga källan till degraderingens storlek och den inte är konstant)

Ska vi vara benhårda så skriver Tibor och Geotab "i genomsnitt 1.8% per år"
Geotabs graf visar en spikrak linje, som ger 7.5% degradering efter 48 månader, vilket i mina ögon betyder att degraderingen ökar år för år, i andel av nykapaciteten eller om man så vill att batteriet tappar lika mycket kapacitet varje år (1.875% vilket borde avrundas till 1.9%)
Geotab säger att de 7.5%:en på fyra år gäller en bil somk körs 800 mil per år. High use, eller >2000 mil per år ger runt 11%.
Så Tibors artikel, även om den hade datat med är inte riktigt ärligt rubriksatt. Genomsnittsbilen i Swe inkl. alla entusiastbilar etc gör ungefär 1200mil enligt trafa.se, och elbilen snittar gissningsvis mer än det så 2000-milagrafen vore nog mer rättvisande och "luras mindre".