Teslas sensorval: Vision vs. USS, radar och regnsensorer

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Teslas sensorval: Vision vs. USS, radar och regnsensorer

Inlägg av spacecoin »

frippe skrev: 27 maj 2025 08:09
spacecoin skrev: 27 maj 2025 07:50
backe skrev: 27 maj 2025 07:41
frippe skrev: 27 maj 2025 06:42
Det jag inte förstår är hur stor skillnaden är på mjukvara i bilarna i USA i förhållande till här i Europa.

Jag har både sett och hört från vänner som varit över i USA och påstått sig åka med Teslor där FSD funkar utmärkt, tex i stadstrafik.

Men jag antar att de har samma sensorer som vi har i Europa. Men de måste ha en helt annan mjukvara som hanterar det.

För min upplevelse av hur knepigt AP kör och reagerar får mig inte riktigt att tro att det ska vara någon smidig tur om bilen hade kört själv.

Ta bara hur den reagerar på bilar som korsar ens egna körbana, trots att de är ganska långt bort och det tydligt är en bäringsförändring och det syns tydligt att den korsar så halvbromsar bilen ändå, helt i onödan.
Tesla får inte släppa FSDS här innan man uppfyller kraven som ställs, men det verkar vara på gång.
Frippe: Det är en helt annan mjukvara i bilarna i Nordamerika. Den funkar ganska bra givet att den har en alert förare beredd att hoppa in utan förvarning hela tiden.

Backe: Om man med på gång menar tidigast 2027 så är det på gång. Kommittén diskuterar fortfarande och det finns inget koncensus om tillåta det på stadsgator ännu.
Men om du vill få data för att träna systemet och kunna utveckla det bör du väl använda samma mjukvara oavsett region? Sedan att den i europa är spärrad för att få köra själv är väl en helt annan sak, eller tänker jag fel?

De knepiga spökbromsningar vill väll även Tesla få bort för att få större förtroende för systemet.
Tesla verkar i det närmaste lagt ned utvecklingen sedan många år tillbaka av sk "Legacy AP" som körs här. Allt krut är på FSDS.

Vi får se hur Tesla gör om de får göra filbyten på motorväg. Det är väl kanske troligt att de fortfarande använder gamla systemet med "navigate on ap" för detta.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Teslas sensorval: Vision vs. USS, radar och regnsensorer

Inlägg av Gustafsson »

backe skrev: 27 maj 2025 07:40
Gustafsson skrev: 27 maj 2025 00:27
backe skrev: 26 maj 2025 16:38
:roll:
Gustafsson skrev: 26 maj 2025 15:17
Jojo skrev: 26 maj 2025 13:33
Människan har fem olika sinnen till sin användning för att kunna klara sig i omgivningen. Varför man nu har valt att medvetet begränsa sig till endast ett 'sinne' när det kommer till bilar och autonom körning, är fullständigt oklart för mig. Förutom att man vill ha den billigaste lösningen, såklart.
Människan kan inte köra bil enbart med hjälp av sina sinnen vill jag hävda. Om vi kunde det behövdes inget körkort. Det behövs kunskap, erfarenhet parat med omdöme, uppmärksamhet och förmåga att ta rätt beslut i rätt komplicerade omgivningar. Parametrar som väglag, kunskap om lokala riskplatser (djur, dagis, utfarter mm mm påverkar i hög grad.
Självkörning är inte ett sensorproblem i första hand.
Tror du får svårt att ta ett körkort utan fungerande sinnen faktiskt, så det är nog ett ganska stort problem om man inte har den frågan löst först. Sen kommer det andra du radar upp.
Eh, ja sinnen krävs förstås, men är inte tillräckligt, vilket jag skrev.
Njae, du skrev att det inte är ett sensorproblem i första hand, men jag skulle säga att det är just det. Utan sinnen så får du ingen erfarenhet och förmåga att ta rätt beslut m.m. När man har bra fungerande sensorer/sinnen så kan man bygga på resten ovanpå det.

Men det spelar ingen roll, jag förstår vad du menar ändå 😊
Sensorerna har ingen intelligens. Kamerorna är mer högupplösande än vad som behövs. Bilen renderar relativt små objekt på långt håll ganska bra. Sensorn/kamerorna på Tesla förser AP med en massa data om ljusstyrka och färg i omgivningen. I princip inget mer. Mjukvaran analyserar detta enorma kontinuerliga dataflöde i realtid och tolkar bilderna dels momentant och dels över tid. I bästa fall finns en systemintelligens som kan ersätta den som en van bilförare besitter. Där är vi inte nu och det är det jag vill peka på.
Vågar fortfarande hävda att kamerorna/sensorn inte är det som begränsar AP mest. Men om du är ute efter att LIDAR, högupplösande radar eller en kombo vore bättre som sensorer så förstår jag hur du menar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Teslas sensorval: Vision vs. USS, radar och regnsensorer

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev: 27 maj 2025 08:16
backe skrev: 27 maj 2025 07:40
Gustafsson skrev: 27 maj 2025 00:27
backe skrev: 26 maj 2025 16:38
:roll:
Gustafsson skrev: 26 maj 2025 15:17


Människan kan inte köra bil enbart med hjälp av sina sinnen vill jag hävda. Om vi kunde det behövdes inget körkort. Det behövs kunskap, erfarenhet parat med omdöme, uppmärksamhet och förmåga att ta rätt beslut i rätt komplicerade omgivningar. Parametrar som väglag, kunskap om lokala riskplatser (djur, dagis, utfarter mm mm påverkar i hög grad.
Självkörning är inte ett sensorproblem i första hand.
Tror du får svårt att ta ett körkort utan fungerande sinnen faktiskt, så det är nog ett ganska stort problem om man inte har den frågan löst först. Sen kommer det andra du radar upp.
Eh, ja sinnen krävs förstås, men är inte tillräckligt, vilket jag skrev.
Njae, du skrev att det inte är ett sensorproblem i första hand, men jag skulle säga att det är just det. Utan sinnen så får du ingen erfarenhet och förmåga att ta rätt beslut m.m. När man har bra fungerande sensorer/sinnen så kan man bygga på resten ovanpå det.

Men det spelar ingen roll, jag förstår vad du menar ändå 😊
Sensorerna har ingen intelligens. Kamerorna är mer högupplösande än vad som behövs. Bilen renderar relativt små objekt på långt håll ganska bra. Sensorn/kamerorna på Tesla förser AP med en massa data om ljusstyrka och färg i omgivningen. I princip inget mer. Mjukvaran analyserar detta enorma kontinuerliga dataflöde i realtid och tolkar bilderna dels momentant och dels över tid. I bästa fall finns en systemintelligens som kan ersätta den som en van bilförare besitter. Där är vi inte nu och det är det jag vill peka på.
Vågar fortfarande hävda att kamerorna/sensorn inte är det som begränsar AP mest. Men om du är ute efter att LIDAR, högupplösande radar eller en kombo vore bättre som sensorer så förstår jag hur du menar.
Jag vet inte om jag håller med om "kamerorna är mer högupplösande än vad som behövs". Det beror på hastighet, tid på dagen, hur låg solen är osv.

Man behöver kunna se och hantera saker under sub-optimala förhållanden i alla fall minst hundra meter framåt ibland. Har man bara 10x10 pixlar (obs: exempel) att jobba med så blir det inte särskilt säkert på det avståndet.

Om det ligger en regndroppe på kameran så tappar man ett torkningsintervall i tid. Det kan göra skillnad i 110 km/h.
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Teslas sensorval: Vision vs. USS, radar och regnsensorer

Inlägg av backe »

Gustafsson skrev: 27 maj 2025 08:16
backe skrev: 27 maj 2025 07:40
Gustafsson skrev: 27 maj 2025 00:27
backe skrev: 26 maj 2025 16:38
:roll:
Gustafsson skrev: 26 maj 2025 15:17


Människan kan inte köra bil enbart med hjälp av sina sinnen vill jag hävda. Om vi kunde det behövdes inget körkort. Det behövs kunskap, erfarenhet parat med omdöme, uppmärksamhet och förmåga att ta rätt beslut i rätt komplicerade omgivningar. Parametrar som väglag, kunskap om lokala riskplatser (djur, dagis, utfarter mm mm påverkar i hög grad.
Självkörning är inte ett sensorproblem i första hand.
Tror du får svårt att ta ett körkort utan fungerande sinnen faktiskt, så det är nog ett ganska stort problem om man inte har den frågan löst först. Sen kommer det andra du radar upp.
Eh, ja sinnen krävs förstås, men är inte tillräckligt, vilket jag skrev.
Njae, du skrev att det inte är ett sensorproblem i första hand, men jag skulle säga att det är just det. Utan sinnen så får du ingen erfarenhet och förmåga att ta rätt beslut m.m. När man har bra fungerande sensorer/sinnen så kan man bygga på resten ovanpå det.

Men det spelar ingen roll, jag förstår vad du menar ändå 😊
Sensorerna har ingen intelligens. Kamerorna är mer högupplösande än vad som behövs. Bilen renderar relativt små objekt på långt håll ganska bra. Sensorn/kamerorna på Tesla förser AP med en massa data om ljusstyrka och färg i omgivningen. I princip inget mer. Mjukvaran analyserar detta enorma kontinuerliga dataflöde i realtid och tolkar bilderna dels momentant och dels över tid. I bästa fall finns en systemintelligens som kan ersätta den som en van bilförare besitter. Där är vi inte nu och det är det jag vill peka på.
Vågar fortfarande hävda att kamerorna/sensorn inte är det som begränsar AP mest. Men om du är ute efter att LIDAR, högupplösande radar eller en kombo vore bättre som sensorer så förstår jag hur du menar.
Jag tror personligen att det vore bra med fler sensorer än kameror så länge dom inte hanterar starkt ljus, mörker och skuggor bättre än idag, men jag är inte rätt person att bedöma det ur en professionell synvinkel.

Det var det här jag kommenterade, att sensorer/sinnen inte är det första problemet man måste lösa och motsatte mig det, då jag anser att är inte det löst tillfredsställande så kan man aldrig lösa det övriga med mjukvara och erfarenhet på ett säkert sätt. Men jag förstår vad du menar och behöver inte nöta det mer 😊
Självkörning är inte ett sensorproblem i första hand.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Teslas sensorval: Vision vs. USS, radar och regnsensorer

Inlägg av Gustafsson »

spacecoin skrev: 27 maj 2025 08:22
Gustafsson skrev: 27 maj 2025 08:16
backe skrev: 27 maj 2025 07:40
Gustafsson skrev: 27 maj 2025 00:27
backe skrev: 26 maj 2025 16:38
:roll:

Tror du får svårt att ta ett körkort utan fungerande sinnen faktiskt, så det är nog ett ganska stort problem om man inte har den frågan löst först. Sen kommer det andra du radar upp.
Eh, ja sinnen krävs förstås, men är inte tillräckligt, vilket jag skrev.
Njae, du skrev att det inte är ett sensorproblem i första hand, men jag skulle säga att det är just det. Utan sinnen så får du ingen erfarenhet och förmåga att ta rätt beslut m.m. När man har bra fungerande sensorer/sinnen så kan man bygga på resten ovanpå det.

Men det spelar ingen roll, jag förstår vad du menar ändå 😊
Sensorerna har ingen intelligens. Kamerorna är mer högupplösande än vad som behövs. Bilen renderar relativt små objekt på långt håll ganska bra. Sensorn/kamerorna på Tesla förser AP med en massa data om ljusstyrka och färg i omgivningen. I princip inget mer. Mjukvaran analyserar detta enorma kontinuerliga dataflöde i realtid och tolkar bilderna dels momentant och dels över tid. I bästa fall finns en systemintelligens som kan ersätta den som en van bilförare besitter. Där är vi inte nu och det är det jag vill peka på.
Vågar fortfarande hävda att kamerorna/sensorn inte är det som begränsar AP mest. Men om du är ute efter att LIDAR, högupplösande radar eller en kombo vore bättre som sensorer så förstår jag hur du menar.
Jag vet inte om jag håller med om "kamerorna är mer högupplösande än vad som behövs". Det beror på hastighet, tid på dagen, hur låg solen är osv.

Man behöver kunna se och hantera saker under sub-optimala förhållanden i alla fall minst hundra meter framåt ibland. Har man bara 10x10 pixlar (obs: exempel) att jobba med så blir det inte särskilt säkert på det avståndet.

Om det ligger en regndroppe på kameran så tappar man ett torkningsintervall i tid. Det kan göra skillnad i 110 km/h.
Tror vi pratar om samma sak egentligen. Utrymmet här medger inte att diskutera utifrån bildexempel. Ögat kan uppfatta förändringar i ljus med ungefär samma frekvens som ordinära videokameror, men vi måste träna hjärnan för att skapa mening i dessa förändringar (till körkortet typ). Alla system kan blockeras, men det är inte det jag skriver om. Inte heller mörker, dimma eller svåra förhållanden. Bilen kan rendera en cyklist på förvånansvärt långt håll (100 m?). Men inte skilja ett rådjur från en sten. Men där hjälper inte fler megapixlar lika mycket som smartare bearbetning. HW 4 har väl ca 3000x2000 pixlar i frontkameran. Man skulle kunna ställa bilen och ta lite bilder på sig själv med frontkameran på olika avstånd för att se när kameran sviktar. Får se om jag orkar det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Teslas sensorval: Vision vs. USS, radar och regnsensorer

Inlägg av spacecoin »

Gustafsson skrev: 27 maj 2025 08:56
spacecoin skrev: 27 maj 2025 08:22
Gustafsson skrev: 27 maj 2025 08:16
backe skrev: 27 maj 2025 07:40
Gustafsson skrev: 27 maj 2025 00:27


Eh, ja sinnen krävs förstås, men är inte tillräckligt, vilket jag skrev.
Njae, du skrev att det inte är ett sensorproblem i första hand, men jag skulle säga att det är just det. Utan sinnen så får du ingen erfarenhet och förmåga att ta rätt beslut m.m. När man har bra fungerande sensorer/sinnen så kan man bygga på resten ovanpå det.

Men det spelar ingen roll, jag förstår vad du menar ändå 😊
Sensorerna har ingen intelligens. Kamerorna är mer högupplösande än vad som behövs. Bilen renderar relativt små objekt på långt håll ganska bra. Sensorn/kamerorna på Tesla förser AP med en massa data om ljusstyrka och färg i omgivningen. I princip inget mer. Mjukvaran analyserar detta enorma kontinuerliga dataflöde i realtid och tolkar bilderna dels momentant och dels över tid. I bästa fall finns en systemintelligens som kan ersätta den som en van bilförare besitter. Där är vi inte nu och det är det jag vill peka på.
Vågar fortfarande hävda att kamerorna/sensorn inte är det som begränsar AP mest. Men om du är ute efter att LIDAR, högupplösande radar eller en kombo vore bättre som sensorer så förstår jag hur du menar.
Jag vet inte om jag håller med om "kamerorna är mer högupplösande än vad som behövs". Det beror på hastighet, tid på dagen, hur låg solen är osv.

Man behöver kunna se och hantera saker under sub-optimala förhållanden i alla fall minst hundra meter framåt ibland. Har man bara 10x10 pixlar (obs: exempel) att jobba med så blir det inte särskilt säkert på det avståndet.

Om det ligger en regndroppe på kameran så tappar man ett torkningsintervall i tid. Det kan göra skillnad i 110 km/h.
Tror vi pratar om samma sak egentligen. Utrymmet här medger inte att diskutera utifrån bildexempel. Ögat kan uppfatta förändringar i ljus med ungefär samma frekvens som ordinära videokameror, men vi måste träna hjärnan för att skapa mening i dessa förändringar (till körkortet typ). Alla system kan blockeras, men det är inte det jag skriver om. Inte heller mörker, dimma eller svåra förhållanden. Bilen kan rendera en cyklist på förvånansvärt långt håll (100 m?). Men inte skilja ett rådjur från en sten. Men där hjälper inte fler megapixlar lika mycket som smartare bearbetning. HW 4 har väl ca 3000x2000 pixlar i frontkameran. Man skulle kunna ställa bilen och ta lite bilder på sig själv med frontkameran på olika avstånd för att se när kameran sviktar. Får se om jag orkar det.
Ja, tror vi är i stort överrens.

Min poäng är att det inte är binärt och att t ex avstånd och förhållanden (t ex tid på dagen, hur solen står, väder och vad som finns i scenen) spelar stor roll.

HW4 har teoretiskt tillräcklig upplösning i optimala förhållanden kan jag hålla med om. Sedan är det ju HDR och rengöring och redundans då som är bristande eller okänt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Teslas sensorval: Vision vs. USS, radar och regnsensorer

Inlägg av mikebike »

I förrgår stannade vi till vid brevlådan på landet och min fru kliver ut för att titta efter post, hon lämnar bildörren öppen.
Medan hon står vid brevlådan animeras 4 eller 5 fotgängare och en cyklist som rör sig framför och till höger om bilen. :lol:

På vägen hem igår genom ett samhälle mötte jag en kille på en elsparkcykel som körde på (sin) vänster vägren. Japp, bilen tvärbromsade. Jag kan inte riktigt hålla med om att detta är önskvärt, jag höll tillräckligt avstånd i sidled.
Bilen tvärbromsade även vid en utfart från en rastplats där en husbil stod (still) och väntade på att få köra ut.

Endast farthållare i båda fallen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8407
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Teslas sensorval: Vision vs. USS, radar och regnsensorer

Inlägg av spacecoin »

Screenshot 2025-05-28 at 15.27.25.png
Skriv svar