Off topic måhända… - men har Du provkört Energicas häftigare modeller? Jämfört med min Speed Triple 1200 RS måste jag säga att den hojen imponerade, i vart fall på migLove_O skrev: ↑06 jun 2025 22:04Cab ska ju upplevas, ska njutas. Då måste ju fossil in i bilden. Elbil är skönt och härligt men finns ju väldigt lite njutning när det gäller just köra. Aktiv körning.
Cab blir nog svår att få någon bra känsla i som eldriven. Precis som en el-motorcykel. Absolut glider man fram tyst och fint och mjukt. Men sååååå tråkigt. Ge mig en motor som låter och varvar och visar sin frustration.
Det vore mig främmande att försöka övertyga Dig men jag kan i alla fall dela mina erfarenheter. Vi bor också i norra Sverige (Norrbotten) och köpte vår första elbil hösten 2020. Andrabilen var då en V90 D5, klassisk bruksbil i våra trakter. Den ersattes 2024 av vår andra elbil, nu har vi bara en äldre CRV kvar som fossil-backup när det gäller fyrhjuls-fordon. Vi drar tämligen ofta släp, en 4P 380, men inte så ofta längs riket.JonasAnd skrev: ↑06 jun 2025 22:05Jag är nog inte unik men kanske lite ovanlig på följande sätt;
-kör relativt ofta långt
-kör relativt ofta med släpvagn
-bor i norra Sverige (lite färre laddplatser, lite kallare)
Men med det sagt har jag länge varit övertygad om att ”nästa bil blir en elbil, äntligen”, men under 2025 kommer jag byta ut bruksbilen och det blir antagligen en diesel.
Prestandan pratas det mycket om men…nej…det bekommer mig egentligen inte alls, de flesta nyare familjebilar är tillräckligt snabba ändå, komforten skiljer inte nämnvärt… jag ser inga enorma fördelar med elbil utöver billigare drift.
Jag märker helt ärligt ingen skillnad i komfort och smidighet på grannarnas Mercedes EQE och min egen Mercedes som går på diesel. Grannarna som äger EQE:n säger för övrigt samma sak när de jämför med sin egna dieseldrivna Mercedes, och det är undantagslöst den bil de väljer på långresa just för smidigheten.
Däremot ser jag nackdelen med elbil i ordentligt begränsad räckvidd på vintern (kör mycket med skotersläp, så det är en faktor för mig), behovet av att planera resor och hantera appar med mera (det är tusan illa nog att behöva krångla med p-apparna). Jag älskar också känslan av att vara fri, att göra vilka avstickare jag vill, när jag vill. Utan att behöva planera.
Jag påstår inte att elbilar är sämre, absolut inte, men svaret på frågan om vem som köper en dieselbil 2025 är; jag.
Vår erfarenhet är att elbilarna verkligen kommer till sin rätt i vårt klimat. Den startar alltid oavsett yttertemperatur, värmer upp kupén på nolltid i f t våra tidigare fossileldade fordon och är fantastiskt stabila dragfordon. Vi var en tripp till hufvudstaden den gångna helgen, bägge vägarna startade vi med fulladdat batteri och klarade oss på två laddstopp på ca 1h för att avverka ca 82 mil enkel väg. Vintertid blir det ett stopp till.
Så - att leva med elbil vid våra breddgrader går alldeles utmärkt, om man ger det en chans och provar. Och vi upplever i vart fall ännu ingen brist på laddare med vårt körmönster, vi kör mellan 4 000 och 5 000 mil per år med våra båda elbilar.och då inkluderar detta utflykter från kusten till Malmfälten och inlandet i både Norr- och Västerbotten.
Men som sagt - vill inte påstå att Du har fel, bara visa på att det finns flera faktiska fördelar med elbil i kallt klimat att värdera i f t de uppenbara nackdelar som oftast kommer upp i diskussionerna. Tyvärr behöver man leva med elbilen ett tag för att verkligen göra en rättvis jämförelse, längre än vad som är möjligt under kortare provturer.
I vart fall - lycka till med Din nya bil, vad än det månde bliva