Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist

Re: Hur är det möjligt att välja en fossil 2025?

Inlägg av roffe_s »

Love_O skrev: 06 jun 2025 22:04
Erxon skrev: 06 jun 2025 21:26
Om man som jag funderar på en cab, då är man i princip låst till fossilt.
Är väl bara Mini som hade en och MG som har en eldriven cab.
Cab ska ju upplevas, ska njutas. Då måste ju fossil in i bilden. Elbil är skönt och härligt men finns ju väldigt lite njutning när det gäller just köra. Aktiv körning.

Cab blir nog svår att få någon bra känsla i som eldriven. Precis som en el-motorcykel. Absolut glider man fram tyst och fint och mjukt. Men sååååå tråkigt. Ge mig en motor som låter och varvar och visar sin frustration.
Off topic måhända… - men har Du provkört Energicas häftigare modeller? Jämfört med min Speed Triple 1200 RS måste jag säga att den hojen imponerade, i vart fall på mig😉
JonasAnd skrev: 06 jun 2025 22:05
Jag är nog inte unik men kanske lite ovanlig på följande sätt;

-kör relativt ofta långt
-kör relativt ofta med släpvagn
-bor i norra Sverige (lite färre laddplatser, lite kallare)

Men med det sagt har jag länge varit övertygad om att ”nästa bil blir en elbil, äntligen”, men under 2025 kommer jag byta ut bruksbilen och det blir antagligen en diesel.

Prestandan pratas det mycket om men…nej…det bekommer mig egentligen inte alls, de flesta nyare familjebilar är tillräckligt snabba ändå, komforten skiljer inte nämnvärt… jag ser inga enorma fördelar med elbil utöver billigare drift.

Jag märker helt ärligt ingen skillnad i komfort och smidighet på grannarnas Mercedes EQE och min egen Mercedes som går på diesel. Grannarna som äger EQE:n säger för övrigt samma sak när de jämför med sin egna dieseldrivna Mercedes, och det är undantagslöst den bil de väljer på långresa just för smidigheten.

Däremot ser jag nackdelen med elbil i ordentligt begränsad räckvidd på vintern (kör mycket med skotersläp, så det är en faktor för mig), behovet av att planera resor och hantera appar med mera (det är tusan illa nog att behöva krångla med p-apparna). Jag älskar också känslan av att vara fri, att göra vilka avstickare jag vill, när jag vill. Utan att behöva planera.

Jag påstår inte att elbilar är sämre, absolut inte, men svaret på frågan om vem som köper en dieselbil 2025 är; jag.
Det vore mig främmande att försöka övertyga Dig men jag kan i alla fall dela mina erfarenheter. Vi bor också i norra Sverige (Norrbotten) och köpte vår första elbil hösten 2020. Andrabilen var då en V90 D5, klassisk bruksbil i våra trakter. Den ersattes 2024 av vår andra elbil, nu har vi bara en äldre CRV kvar som fossil-backup när det gäller fyrhjuls-fordon. Vi drar tämligen ofta släp, en 4P 380, men inte så ofta längs riket.

Vår erfarenhet är att elbilarna verkligen kommer till sin rätt i vårt klimat. Den startar alltid oavsett yttertemperatur, värmer upp kupén på nolltid i f t våra tidigare fossileldade fordon och är fantastiskt stabila dragfordon. Vi var en tripp till hufvudstaden den gångna helgen, bägge vägarna startade vi med fulladdat batteri och klarade oss på två laddstopp på ca 1h för att avverka ca 82 mil enkel väg. Vintertid blir det ett stopp till.

Så - att leva med elbil vid våra breddgrader går alldeles utmärkt, om man ger det en chans och provar. Och vi upplever i vart fall ännu ingen brist på laddare med vårt körmönster, vi kör mellan 4 000 och 5 000 mil per år med våra båda elbilar.och då inkluderar detta utflykter från kusten till Malmfälten och inlandet i både Norr- och Västerbotten.

Men som sagt - vill inte påstå att Du har fel, bara visa på att det finns flera faktiska fördelar med elbil i kallt klimat att värdera i f t de uppenbara nackdelar som oftast kommer upp i diskussionerna. Tyvärr behöver man leva med elbilen ett tag för att verkligen göra en rättvis jämförelse, längre än vad som är möjligt under kortare provturer.

I vart fall - lycka till med Din nya bil, vad än det månde bliva :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Många på det här forumet vet att jag är en elbilsdragkrogsfundamentalist. Jag blev själaglad när model 3 fick dragkrok även om jag var besviken på att den bara fick 1000 kg. Den bilen privatleasade jag 4 år och drog mycket med den, även en mindre husvagn som kvalade in. När den leasingen var över så hade sambon skaffat en Y med 1600 kg och jag valde att ta två års privatleasing på en betydligt billigare MG4 som hade 500 kg. Alldeles för lite enligt mina preferenser men skulle räcka till mycket av det vardagliga släpandet till soptippen, trädgårdtippen och bygghandeln samt flytt av grejer mellan våra olika fastigheter.

Men jag blev positivt överraskad när jag fick behov av att utnyttja alla tillgängliga 325 kg i lastvikt. Jag skulle köra gammalt torrt virke och för att vara på säkra sidan vägde jag varje enskild bräda på en personvåg. När jag fyllt upp kvoten blev jag förvånad över hur mycket som faktiskt rymdes inom denna! En släpvagnsvikt på max 500 innebär mycket mer än jag hade vågat hoppas på. Att köpa fuktigt tryckimpregnerat virke på Byggmax innebär naturligtvis färre plank, men i de flesta fall som jag behöver packa släpet fullt så är jag långt ifrån att slå i vikttaket. Det vanligaste är att volymen sätter gränser långt före vikten.

Nej, jag förstår verkligen inte hur man kan köpa en fossil idag. Iaf inte personer med den trots allt rätt medelmåttiga ekonomi som jag har och över det. Men de som har så dålig ekonomi att man inte har råd att ta instegskostnaden eller kör väldigt lite med sin bil eller bor så att det inte funkar med vardagsladdningen förstår jag. Men utöver de tre så ser jag inga argument för fossiler som är hållbara. Efter snart 10 år med enbart elbil är jag fortfarande mer än nöjd och kommer inte att köpa fossilt igen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Sportbilsentusiasten skrev: 09 jun 2025 20:32
Legato skrev: 06 jun 2025 14:18
Jag gav iofs upp fossilen rätt snabbt. Hade en Jaguar F-Type Cab som jag aldrig trodde jag skulle tröttna på. Men efter första elbilsköpet så samlade den bara damm.
Saknar du inte cabben då, ärligt?
Helt ärligt: inte överhuvudtaget.

Ja, jag skulle vilja ha en cab igen. Men nej, en fossilcab är för mig helt otänkbart.

För mig dödas hela glädjen med caben av den hopplösa drivlinan. Den usla responsen med en primitiv växellåda som måste byta växel så fort man "pressar plattan i mattan" förtar glädjen helt.

Förr såg jag ljudet som något kul och glädjeskapande. Nu är det för mig bara buller och ljudet av friktion. Har prövat flera ggr efter Jaguaren men känner alltid samma sak.

Kanske det ögonblick i vardagen då jag på riktigt känner mig som äldst är just relaterat till detta.... När någon kommer in i tvätthallen eller i vägtunneln och varvar med sin sportbil så suckar jag inombords och tänker "herregud vad barnsligt". Sen får jag nypa mig själv i armen och inse att jag var precis likadan för bara 10 år sen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Legato skrev: 10 jun 2025 08:06
.Kanske det ögonblick i vardagen då jag på riktigt känner mig som äldst är just relaterat till detta.... När någon kommer in i tvätthallen eller i vägtunneln och varvar med sin sportbil så suckar jag inombords och tänker "herregud vad barnsligt". Sen får jag nypa mig själv i armen och inse att jag var precis likadan för bara 10 år sen.
Jag har blivit likadan. Har alltid varit mycket bilintresserad, men andra intressen tog senare överhanden så jag tog körkort sent. Därför blev det aldrig riktigt av att skaffa en rolig andrabil. Men förut tyckte jag det var jättehäftigt med stora motorer och motorljud. Har en granne som förut hade en Ford Mustang GT (numera en BMW X3M). När han startade bilen i parkeringsgaraget på morgonen så ville jag bara hålla för öronen av oljudet och önskade tyst för mig själv att han hade köpt en Tesla M3P istället. Känner likadant för hans nuvarande X3M, men den är lyckligtvis inte lika högljudd. Tycker motorljud känns som "much ado about nothing" :-).
Tycker detta med motorljud är ett intressant psykologiskt fenomen. Ingen har något emot att susa fram i en tyst tunnelbana eller att disk- och tvättmaskinen är tysta, men så fort man sätter sig i bilen så är det plötsligt jätteviktigt att det låter och vibrerar en massa :-).
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

tesla newbie skrev: 10 jun 2025 10:31
.Kanske det ögonblick i vardagen då jag på riktigt känner mig som äldst är just relaterat till detta.... När någon kommer in i tvätthallen eller i vägtunneln och varvar med sin sportbil så suckar jag inombords och tänker "herregud vad barnsligt". Sen får jag nypa mig själv i armen och inse att jag var precis likadan för bara 10 år sen.
Jag har blivit likadan. Har alltid varit mycket bilintresserad, men andra intressen tog senare överhanden så jag tog körkort sent. Därför blev det aldrig riktigt av att skaffa en rolig andrabil. Men förut tyckte jag det var jättehäftigt med stora motorer och motorljud. Har en granne som förut hade en Ford Mustang GT (numera en BMW X3M). När han startade bilen i parkeringsgaraget på morgonen så ville jag bara hålla för öronen av oljudet och önskade tyst för mig själv att han hade köpt en Tesla M3P istället. Känner likadant för hans nuvarande X3M, men den är lyckligtvis inte lika högljudd. Tycker motorljud känns som "much ado about nothing" :-).
Tycker detta med motorljud är ett intressant psykologiskt fenomen. Ingen har något emot att susa fram i en tyst tunnelbana eller att disk- och tvättmaskinen är tysta, men så fort man sätter sig i bilen så är det plötsligt jätteviktigt att det låter och vibrerar en massa :-).
Enig! Kanske är det just detta med "much ado about nothing" som gör att jag helt tröttnat på ljudet. När man vet att Teslan har mer kraft än den bullrande Mustangen trots att Teslan är ljudlös så blir ljudet plötsligt meningslöst och ointressant. Förr var det djupa ljudet från en V8, V10 eller V12a något som korrelerade med en riktigt snabb och häftig bil men inte alls på samma sätt längre!

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Högt motorljud är misslyckad acceleration.

- gammalt djungelordspråk
:D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev: 10 jun 2025 10:31
För mig har bilintresset utvecklats så att det glidit isär från transportbehovet. Kanske som när hästen gick från att vara ett bruksföremål till fritidsintresse.
Jag har både sportbil och veteranbil i garaget som fortfarande intresserar mig trots att dom är mindre effektiva fordon jämfört med elbilen som står utanför. Bilarna är lite som husdjur för mig.
Det finns väl ingen som byter hund för att det finns en annan ras som springer fortare? Eller slutar spela ett instrument för att spotify är enklare?

Angående intressanta psykologiska fenomen. Varför måste det vara så hög ljudnivå på en konsert jämfört med vad man annars lyssnar på i sina lurar?
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

tesla newbie skrev: 05 jun 2025 22:42
För mig är det inte bara accelerationen utan också smidigheten i drivlinan. Elbil är överlägsen när det gäller krypkörning. Man kan utan problem köra mjukt i 1 km/h. Gillar också möjligheten att kunna växla mellan D och R utan att stanna. Sedan är responsen i högre fart helt överlägsen. Ska man köra om på 2+1 väg så kommer kraften direkt utan minsta fördröjning. Men en ICE så ska automatlådan först växla ned sedan ska turbotrycket byggas upp innan bilen kan börja accelerera.
Man kan jämföra med sunkiga bensin/diselbilar, men då kanske man ska jämföra med en sunkig elbil också..

Jag ogillar automatlådor generellt, men kör ju rätt ofta jobbets beredskapsbil med DSG-låda, kan inte påstå att jag stör mej på varken ryckighet eller att den skulle funka dåligt i krypkörning, snarare funkar den BÄTTRE än teslan om man kö-kör med adaptiv farthållare (eller AP) på, för då blir det rätt ryckigt med teslan..

Jag har kvar en fullt fungerande bensinbil (jag har ett antal till bensinbilar men dom är i olika stadier av projekt), den är tyvärr avställd just nu och måste besiktas innan jag kan köra den, men nu när semestern kommer ska den besiktas och då ska jag använda den, vilket jag verkligen ser fram emot. Jag kommer även köra den en del till och från jobbet i höst tänkte jag, och sen ställa av till vintern för att skona den från salt. (den är trots allt 18 år i år)

Det klart den inte är bättre på allt, men den har ändå många fördelar, den är mycket bekvämare, den är tystare, och framförallt roligare att köra. Ska man vara elak kan man ju säga att den är snabbare också (högre toppgastighet) och troligen accelererar den bättre i hög hastighet med, men det är sådana saker som spelar mindre roll i praktiken.

Den lastar också mycket bättre, och har bättre ljudanläggning.. Dessutom fugerande regnsensor :D

Sen finns det som sagt andra fördelar, jag ska antagligen iväg på en "lång" resa på semestern, 65mil enkel resa, ingen möjlighet till destinationsladdning vid hotellet, det innebär tre eller fyra laddstopp, och ska jag ha bilen hyfsat laddad när jag kommer fram blir det ganska långa sådana med.

Kör jag bensinbilen så kan jag utan problem köra utan att stanna nån gång på vägen ner om jag skulle vilja, den går över 100mil på en enda tank och att "ladda" i.e tanka den tar under 5min från att jag svänger av tills jag är på vägen i 120 igen, och jag kan tanka typ vart som helst, vilket innebär att jag inte behöver matcha det med ätpausen som jag förstås också tar, där jag vill..

Jag är inte säker på att min nästa bil blir en elbil, jag TROR det blir så, men det är inte säkert, elbilar är inte alls så överlägsna som de troende vill få det till, dom har fördelar och dom har nackdelar, sen får man själv bedöma vad som passar just då.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Fredrik j skrev: 10 jun 2025 16:30

För mig har bilintresset utvecklats så att det glidit isär från transportbehovet. Kanske som när hästen gick från att vara ett bruksföremål till fritidsintresse.
Jag har både sportbil och veteranbil i garaget som fortfarande intresserar mig trots att dom är mindre effektiva fordon jämfört med elbilen som står utanför. Bilarna är lite som husdjur för mig.
Det finns väl ingen som byter hund för att det finns en annan ras som springer fortare? Eller slutar spela ett instrument för att spotify är enklare?
Nej piano spelar jag fortfarande, men jag köper inga CD-skivor eller kassetband längre och har ingen mp3-spelare.

Angående intressanta psykologiska fenomen. Varför måste det vara så hög ljudnivå på en konsert jämfört med vad man annars lyssnar på i sina lurar?
Undrar jag också, går aldrig på konsert av den anledningen.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

repulsiv skrev: 10 jun 2025 20:30

Jag ogillar automatlådor generellt, men kör ju rätt ofta jobbets beredskapsbil med DSG-låda, kan inte påstå att jag stör mej på varken ryckighet eller att den skulle funka dåligt i krypkörning, snarare funkar den BÄTTRE än teslan om man kö-kör med adaptiv farthållare (eller AP) på, för då blir det rätt ryckigt med teslan..
Kanske att adaptiva farthållaren är bättre, men jag har väldigt svårt att köpa att DSG:n skulle vara lika mjuk som Teslan om man krypkör "manuellt". De dubbelkopplingslådor jag har kört i närtid har inte varit några under av smidighet vid krypkörning.
Det klart den inte är bättre på allt, men den har ändå många fördelar, den är mycket bekvämare, den är tystare, och framförallt roligare att köra. Ska man vara elak kan man ju säga att den är snabbare också (högre toppgastighet) och troligen accelererar den bättre i hög hastighet med, men det är sådana saker som spelar mindre roll i praktiken.

Den lastar också mycket bättre, och har bättre ljudanläggning.. Dessutom fugerande regnsensor :D
Elbil är inte lika med Tesla. Finns gott om elbilar som är tysta, bekväma, har bra ljudanläggning och regnsensor.
Men jag blir nyfiken, vilken bensinbil är det och vilken Tesla har du?
Sen finns det som sagt andra fördelar, jag ska antagligen iväg på en "lång" resa på semestern, 65mil enkel resa, ingen möjlighet till destinationsladdning vid hotellet, det innebär tre eller fyra laddstopp, och ska jag ha bilen hyfsat laddad när jag kommer fram blir det ganska långa sådana med.

Kör jag bensinbilen så kan jag utan problem köra utan att stanna nån gång på vägen ner om jag skulle vilja, den går över 100mil på en enda tank och att "ladda" i.e tanka den tar under 5min från att jag svänger av tills jag är på vägen i 120 igen, och jag kan tanka typ vart som helst, vilket innebär att jag inte behöver matcha det med ätpausen som jag förstås också tar, där jag vill..
Ja jag håller med. Har man inte destinationsladdning vid boendet så är det krångligare med elbil. Jag har inga problem med att stanna längs vägen på långresa eftersom jag tycker det är skönt med pauser då och då, men att inte kunna ladda när man sover gör det onödigt krångligt. Det är väl upp till var och en att bedöma om vardagsfördelarna med elbil överväger så pass mycket att man kan stå ut med en del krångel på långresa.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev: 10 jun 2025 21:13

Nej piano spelar jag fortfarande, men jag köper inga CD-skivor eller kassetband längre och har ingen mp3-spelare.

Men du skulle ju kunna lyssna på spotify istället för att spela själv.

Angående konserten var det en retorisk fråga. Kan du inte förstå varför människor går på konsert?
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Fredrik j skrev: 10 jun 2025 21:46
tesla newbie skrev: 10 jun 2025 21:13

Men du skulle ju kunna lyssna på spotify istället för att spela själv.

Angående konserten var det en retorisk fråga. Kan du inte förstå varför människor går på konsert?
Klassisk musik/Jazz absolut, men rock/pop-konsert är inte min grej...
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

…] Jag har både sportbil och veteranbil i garaget som fortfarande intresserar mig trots att dom är mindre effektiva fordon jämfört med elbilen som står utanför. […
Vad blev det för en elbil?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

…] Jag är inte säker på att min nästa bil blir en elbil, jag TROR det blir så, men det är inte säkert, elbilar är inte alls så överlägsna som de troende vill få det till, dom har fördelar och dom har nackdelar, sen får man själv bedöma vad som passar just då. [Min u.]
Suck… :roll:

Att det fortfarande skrivs sånt här på ett svenskt elbilsforum i juni 2025…
Electric Vehicles Are Cleaner than Gasoline — and Getting Better

Driving an electric vehicle (EV) results
in less global warming emissions than the
average gasoline-fueled vehicle, and as the
US electricity grid gets cleaner (by shifting
away from coal and adding solar and wind
power), the benefits of EVs compared
with gasoline vehicles will continue to grow.
UCS analysis over the past nine years
demonstrates this trend in action: in 2012,
less than half the people in the United States
lived in a region where the average EV
produced less emissions than a gasoline car
with a fuel economy rating of 50 mpg—today
nearly everyone does. This reinforces the
role that EVs will play as a key solution to
reducing the US transportation sector’s
contribution to climate change.

https://www.ucs.org/sites/default/files ... soline.pdf
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 10 jun 2025 23:41
…] Jag har både sportbil och veteranbil i garaget som fortfarande intresserar mig trots att dom är mindre effektiva fordon jämfört med elbilen som står utanför. […
Vad blev det för en elbil?
Polestar2
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev: 10 jun 2025 23:53
…] Jag är inte säker på att min nästa bil blir en elbil, jag TROR det blir så, men det är inte säkert, elbilar är inte alls så överlägsna som de troende vill få det till, dom har fördelar och dom har nackdelar, sen får man själv bedöma vad som passar just då. [Min u.]

Electric Vehicles Are Cleaner than Gasoline — and Getting Better

Driving an electric vehicle (EV) results
in less global warming emissions than the
average gasoline-fueled vehicle, and as the
US electricity grid gets cleaner (by shifting
away from coal and adding solar and wind
power), the benefits of EVs compared
with gasoline vehicles will continue to grow.
UCS analysis over the past nine years
demonstrates this trend in action: in 2012,
less than half the people in the United States
lived in a region where the average EV
produced less emissions than a gasoline car
with a fuel economy rating of 50 mpg—today
nearly everyone does. This reinforces the
role that EVs will play as a key solution to
reducing the US transportation sector’s
contribution to climate change.

https://www.ucs.org/sites/default/files ... soline.pdf
Även om han givetvis har helt fel i att elbilar inte skulle vara överlägsna i största allmänhet (och snack om "tro" är såklart rent trams), så tror jag inte han syftade på miljöområdet. Det finns såklart andra egenskaper hos en bil än just dess miljövänlighet (även om elbilen såklart dominerar även dessa imo).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 10 jun 2025 23:53

Man behöver inte övertolka allt som skrivs.
Det finns dom som älskar elbilar, de som älskar fossilbilar. Dessa kan upplevas av andra som "troende" då de propagerar för sin övertygelse. Är samma sak om man älskar hundar, hifi mm.
Jag tycker kan kan glädjas över andras entusiasm! Är väl fint att andra är lyckliga över något?

Själv älskar jag SKITBRA bilar, bilar som är sköna att ratta, snygga att titta på. Det finns bra o dåliga elbilar...bra o dåliga fossilbilar.
För mig är problemet att det är få cabbar som elbil.
Är på väntelista för en Boxster EV, men den kommer ju aldrig. Och med tanke på hur dåligt Porsche säljer sina EV's, är säljaren tveksam till att alls kommer.
Elände !!!

Drömmen vore en Taycan i 75% skala som cab! Den är skitfin men lite stor för att vara sportbil.
En sådan och en Taycan vore perfekt i mitt garage!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

På sätt och vis kan jag förstå att man gillar fossildrivns sportbilar, typ Subaru BRZ. Den har lika låg tyngdpunkt som en Model 3, men är mycket lättare så det blir en annan körkänsla. Är man dessutom duktig på att köra med manuell växellåda och behärskar heel-toe m.m så kan jag förstå att man saknar detta i en elbil.

Men när det gäller fossilbilar med automatlåda blir det svårare för mig att förstå. Jämfört med automatlådor är verkligen elbilen bättre på allt. Smidigare krypkörning och enormt bättre gasrespons i alla situationer.
granlundii

Inlägg av granlundii »

Även om jag inte kan se mig själv köpa fossilbil i framtiden så måste jag nog erkänna att om jag inte hade haft tillgång till hemmaladdning skulle jag nog fortfarande köra fossilbil. En betydande del av charmen med elbil för mig är att man kan ladda hemma nästan gratis.

Annars ser jag inga skäl att välja fossilbil 2025. Drakvikt var visserligen ett problem för några år sedan då de flesta alternativ med hyfsad dragvikt var väldigt dyra, men idag har det problemet ganska långt försvunnit.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist

Inlägg av Flagada »

Love_O skrev: 06 jun 2025 22:04
Erxon skrev: 06 jun 2025 21:26
Om man som jag funderar på en cab, då är man i princip låst till fossilt.
Är väl bara Mini som hade en och MG som har en eldriven cab.
Cab ska ju upplevas, ska njutas. Då måste ju fossil in i bilden. Elbil är skönt och härligt men finns ju väldigt lite njutning när det gäller just köra. Aktiv körning.

Cab blir nog svår att få någon bra känsla i som eldriven. Precis som en el-motorcykel. Absolut glider man fram tyst och fint och mjukt. Men sååååå tråkigt. Ge mig en motor som låter och varvar och visar sin frustration.
Här är enda nackdelen med eldrift, inget går upp mot känslan att glida runt nedcabbat en fin sommardag, haft en hot rod roadster sen 20-årsåldern o alltid nån fysitsig cabbe parallellt med den för familjeutflykter, men tiden springer ifrån den, traktorlik koppling o yxig växellåda, ingen komfort alls, bullrig o stötig, så efter en vecka i elektriska pendlarbilen tar det emot att välja nån av cabbarna för en runda, man måste ju varmköra, o sen växla, o varför köpte jag åtminstone inte en automatväxlad Miata? Köra fossilt känns lika plötsligt lika gammalmodigt som tjocktv:n när plattisarna kom..
manneson

Inlägg av manneson »

Det härliga med cab är ju att man får så mkt mer intryck från omgivningen.
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Dvs eldriven cab vore optimalt.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

tesla newbie skrev: 11 jun 2025 10:24
På sätt och vis kan jag förstå att man gillar fossildrivns sportbilar, typ Subaru BRZ. Den har lika låg tyngdpunkt som en Model 3, men är mycket lättare så det blir en annan körkänsla. Är man dessutom duktig på att köra med manuell växellåda och behärskar heel-toe m.m så kan jag förstå att man saknar detta i en elbil.
Känner inte alls igen mig i detta resonemang.

För mig (gillar sportbilar och MC) handlar det bara om hur fordonet kommunicerar i ratt, säte, reglage som gas/broms.
Då är lätt vikt och litenhet viktig, då det främjar kommunikationen.
Om bilen drivs av el eller fossilbränsle är sekundärt.
Manuell eller aut...inte så viktigt. Båda har fördelar.

Subaru BRZ tycker jag är rätt trist, den har väl inget som är bättre än en Model 3 Performance enl mig.
Snackar vi Miata däremot är det en HELT annan nivå, men dessa kräver stora moddar samt 4-hjulsinställning hos proffs, för att bli kul. Original är det gungigt, slött med 4-hjulsinställning som är "lite hur som helst".

Fossilbil roligare än en Model 3 Performance??
Vad skulle det vara?
BMW M3 är tunga o slappa i chassit, och vad annat skulle finnas? Dagens prestandabilar är skittunga o klumpiga, mest lyx numera!

Men dagens elbilar har med sin tyngd ett underläge mot RIKTIGA sportbilar, Boxster, Elise, Miata tex.

tesla newbie skrev: 11 jun 2025 10:24
Men när det gäller fossilbilar med automatlåda blir det svårare för mig att förstå. Jämfört med automatlådor är verkligen elbilen bättre på allt. Smidigare krypkörning och enormt bättre gasrespons i alla situationer.
Moderna fossilbilar har väldigt bra autlådor.
Men är gasrespons + superacc viktig, finns inget som slår en elbil !
Tur jag inte är en sucker för skitsnabba bilar, tufft i en Miata annars...men snabb gasrespons har den tveklöst. Snabbt acc? Gissa en gång :mrgreen:
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Sportbilsentusiasten skrev: 09 jun 2025 20:32
Legato skrev: 06 jun 2025 14:18
Jag gav iofs upp fossilen rätt snabbt. Hade en Jaguar F-Type Cab som jag aldrig trodde jag skulle tröttna på. Men efter första elbilsköpet så samlade den bara damm.
Saknar du inte cabben då, ärligt?
Helt ärligt: inte överhuvudtaget.

Ja, jag skulle vilja ha en cab igen. Men nej, en fossilcab är för mig helt otänkbart.

För mig dödas hela glädjen med caben av den hopplösa drivlinan. Den usla responsen med en primitiv växellåda som måste byta växel så fort man "pressar plattan i mattan" förtar glädjen helt.

Förr såg jag ljudet som något kul och glädjeskapande. Nu är det för mig bara buller och ljudet av friktion. Har prövat flera ggr efter Jaguaren men känner alltid samma sak.

Kanske det ögonblick i vardagen då jag på riktigt känner mig som äldst är just relaterat till detta.... När någon kommer in i tvätthallen eller i vägtunneln och varvar med sin sportbil så suckar jag inombords och tänker "herregud vad barnsligt". Sen får jag nypa mig själv i armen och inse att jag var precis likadan för bara 10 år sen.
Sån tur vi alla är olika!
Finns inte på kartan att jag INTE skulle äga en cab. Kör till jobbet varje dag nedcabbat. Även på vintern om det är barmark.
Mycket varmare än min MC!
Funkar även i regn och snö, bara man har farten uppe.
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
Man kan höra havet, vinden, träden, fåglarna... en dönande motor är då bara störande IMO.
Testa cykel 😉
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

manneson skrev: 11 jun 2025 11:46
ja ljud ska vara BRA ljud, oharmoniska ljud stör oavsett volym.
Jag är seriös musikmissbrukare, och HIFI-galning. 8-) Så mycket dyr skit det finns! Tack o lov finns det bra återgivning billigt numera.
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar