Zeekr 7X

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Re: Zeekr 7X

Inlägg av improwise »

Newgusa skrev: 22 jun 2025 18:22
Ny och bra recension, kan bara instämma, så nöjd man bara kan bli hittills:

Små mjukvaruönskemål som jag hoppas builder feedback tar åt sig åt bara såsom att kunna köra med dämparna på högt i högre farter mm.

Håller med, kollade den tidigare idag och tänkte posta här men du hann före :) Denna känns lite mer äkta än en "snittslad bana i Portugal". Tror dessutom bara att det här är del 1 så lär väl komma minst en till.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

improwise skrev: 22 jun 2025 18:46

Små mjukvaruönskemål som jag hoppas builder feedback tar åt sig åt bara såsom att kunna köra med dämparna på högt i högre farter mm.

Håller med, kollade den tidigare idag och tänkte posta här men du hann före :) Denna känns lite mer äkta än en "snittslad bana i Portugal". Tror dessutom bara att det här är del 1 så lär väl komma minst en till.
Del 2 provkörning kommer idag eller imorgon skrev han i en kommentar på sin video! Ska bli kul att se.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

DanneLKPG skrev: 24 jun 2025 08:14
improwise skrev: 22 jun 2025 18:46

Del 2 provkörning kommer idag eller imorgon skrev han i en kommentar på sin video! Ska bli kul att se.
Ute nu

Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

Provkörde precis Zeeker 7X
I många avseenden mycket intressant och imponerande bil.
Blir dock inte min nästa bil.

+Bra komfort, låg ljudnivå. Liknande Juniper Y.
+Fantastiskt baksäte
+HUD
+Mycket bra prestanda
+Fina material.

-Skum pedalkänsla. Fördröjning som gör att det känns som man kör en sportig ICE.
-Mjukvara är lite konstig och inte helt responsiv heller. Tex ändra ljudvolym från ratten ger viss eftersläpning.
-(Fel?) meddelande på kinesiska dök upp på skärmen.
-Ljudsystem väldigt obalanserat. Vissa låtar låter fantastiskt medans nästa låt kan låta skit. Körde CarPlay.
-Bagageutrymmet var för mig en besvikelse. Väldigt högt lastgolv.
-Armstödet på mittkonsolen felgjort. Armbågen hamnade på hårdplast istället för vadderat armstöd.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Magnus71 skrev: 27 jun 2025 16:25

+Fantastiskt baksäte
+HUD
+Mycket bra prestanda
+Fina material.

-Skum pedalkänsla. Fördröjning som gör att det känns som man kör en sportig ICE.
-Mjukvara är lite konstig och inte helt responsiv heller. Tex ändra ljudvolym från ratten ger viss eftersläpning.
-Ljudsystem väldigt obalanserat. Vissa låtar låter fantastiskt medans nästa låt kan låta skit. Körde CarPlay.
-Armstödet på mittkonsolen felgjort. Armbågen hamnade på hårdplast istället för vadderat armstöd.
Inte provkört själv ännu men av det du skriver, som ligger i linje med vad andra också verkar kommit fram till, så känns det som att bilen kanske inte riktigt hann bli helt klar innan den lanserades. Även Tesla hade som bekant en hel del barnsjukdomar i början och alla nya bilar har det väl till viss del än idag.

Den obligatoriska frågan som någon måste ställa....vad blir din nästa bil? :)
Newgusa

Inlägg av Newgusa »

improwise skrev: 27 jun 2025 21:25

+Fantastiskt baksäte
+HUD
+Mycket bra prestanda
+Fina material.

Inte provkört själv ännu men av det du skriver, som ligger i linje med vad andra också verkar kommit fram till, så känns det som att bilen kanske inte riktigt hann bli helt klar innan den lanserades. Även Tesla hade som bekant en hel del barnsjukdomar i början och alla nya bilar har det väl till viss del än idag.

Den obligatoriska frågan som någon måste ställa....vad blir din nästa bil? :)
Haft bilen i över två veckor, inte läst och hört vad du läst och hört, definitivt inte att kontentan är att inte köpa den. Zeekr 7X owners group Sweden har sanningen om man så säger. Bilen är grym, ljudet är grymt, ingen släpning vid gaspådrag mm.
Newgusa

Inlägg av Newgusa »

+Fantastiskt baksäte
+HUD
+Mycket bra prestanda
+Fina material.

Mjukvaran är väldigt responsiv, ljudet är nu konsensus ansedd som sjukt bra i Zeekr 7X gruppen där folk faktiskt kör runt med bilen. Kvalitén varierar för mig när jag tex spelar via CarPlay från YouTube Music där vissa låter helt enkelt är av dålig kvalitet. Inget lagg i gasresponsen, speciellt inte i sportläge, mittkonsol vet jag inte alls vad du menar, jätteskönt att vila sig med armbågen, lastrum som min gamla XC60, vare sig mindre eller större men med utrymme under som är rel stort. Ge den en chans till skulle jag säga beroende på dina behov så klart.
Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

Newgusa skrev: 27 jun 2025 22:17

+Fantastiskt baksäte
+HUD
+Mycket bra prestanda
+Fina material.

Mjukvaran är väldigt responsiv, ljudet är nu konsensus ansedd som sjukt bra i Zeekr 7X gruppen där folk faktiskt kör runt med bilen. Kvalitén varierar för mig när jag tex spelar via CarPlay från YouTube Music där vissa låter helt enkelt är av dålig kvalitet. Inget lagg i gasresponsen, speciellt inte i sportläge, mittkonsol vet jag inte alls vad du menar, jätteskönt att vila sig med armbågen, lastrum som min gamla XC60, vare sig mindre eller större men med utrymme under som är rel stort. Ge den en chans till skulle jag säga beroende på dina behov så klart.
Bilen är väldigt bra. Inget snack om saken. Och jag gjorde bara en 30 minuters provkörning. Så flera av mina egna högst personliga reflektioner kanske inte alls stämmer efter en längre tur.
Men faktum kvarstår att känslan i bilen till stor del av den fördröjda pedalresponsen är något seg. Trots att prestandan över lag är helt brutal. Sjävklart körde jag i sportläge.
Stereon hann jag bara prova med typ fyra låtar från en spotify spellista via car play. Kanske någon inställning på ljudkvalitet på källan som går att förbättra?
Den pop up rutan med text på Kinesiska kanske upplyser om något?
IMG_6069.png
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Magnus71 skrev: 28 jun 2025 00:05

+Fantastiskt baksäte
+HUD
+Mycket bra prestanda
+Fina material.

Bilen är väldigt bra. Inget snack om saken. Och jag gjorde bara en 30 minuters provkörning. Så flera av mina egna högst personliga reflektioner kanske inte alls stämmer efter en längre tur.
Men faktum kvarstår att känslan i bilen till stor del av den fördröjda pedalresponsen är något seg. Trots att prestandan över lag är helt brutal. Sjävklart körde jag i sportläge.
Stereon hann jag bara prova med typ fyra låtar från en spotify spellista via car play. Kanske någon inställning på ljudkvalitet på källan som går att förbättra?

Kinesiskan ”请升级正式版本” betyder ”Vänligen uppdatera till den officiella versionen”
Newgusa

Inlägg av Newgusa »

Magnus71 skrev: 28 jun 2025 00:05

+Fantastiskt baksäte
+HUD
+Mycket bra prestanda
+Fina material.

Med tanke på den kinesiska texten om officiell version, var det en förproduktionsbil som typ journalisterna i Portugal körde? Ljudet lär vara inställt på ”Hela bilen” och sen Hifi eller Bas, vissa har den satt på AI tuning men det går inte alls för sig. EQ’n efter eget tycket och beroende på musiktyp. Gasrespons har jag ingen erfarenhet av från andra elbilar mer än gamla MY Perf som jag provkört. Möjligtvis ett mikroskopiskt lagg men inget jag öht lider av.
kalnak

Inlägg av kalnak »

Jag provkörde en sådan för 2 veckor sedan. Kört MX och MY i flera år.

Bilen kändes välbyggd.

Det jag inte riktigt hann få kläm på och reagerade på var allt pling plong. Fördröjning av farthållaren. Kändes som en evighet men var nog snarare 2-3 sekunder innan den aktiverades.

OPD tyckte jag var för mjuk, ville haft mer hårdare och tidigare inbromsning och stopp.

Iaf, jag beställde en privilege som ersätter min Y.
Model X -20 LR Raven
Model Y -23 SR
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Helt överraskande verkar alla paket ingå även denna månad trots att juni återigen var sista månaden som dom skulle ingå :)
backe

Inlägg av backe »

improwise skrev: 01 jul 2025 18:44
Helt överraskande verkar alla paket ingå även denna månad trots att juni återigen var sista månaden som dom skulle ingå :)
Premium connected ingår inte som ingick i början. Så även om jag också trodde att fler paket skulle börja kosta så har man väl ändå inte farit med osanning då det som jag kommer ihåg nämndes var att vissa paket skulle börja kosta.

Men jag är inte helt säker vad som sades, men det är så jag kommer ihåg det.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

Då har jag haft min bil i en vecka precis.
Kan börja med uthämtningen, total katastrof..
De hade skickat ut påminnelsemail, tom dagen innan med adress och bild på byggnaden som hämtning skulle ske. Väl där i god tid, inga bilar, ingen personal..
pratade med en vänlig själ som hade sin parkeringsplats i samma hus, jo det brukar vara en massa bilar här, de har utlämning i ena hörnet men idag var det helt tomt. Ringer supporten, bara telefonkö. Ringer säljaren, abonnenten kan inte nås för tillfället.. Paniken börjar sprida sig lite. Ringer leasingbolaget och får tag i min kontaktperson som säger fick du inte mailet från Zeekr igår kväll? Nope inget mail.. De har flyttat utlämningen säger han, får adressen och åker ditåt. Då ringer det från Zeekr som frågar var jag är.. Svarar syrligt att jag är där ni meddelat att jag skall vara. Vi har bytt ställe säger han, no shit Sherlock..
Nåväl, det nya stället är precis som förra ett parkeringshus.. Så långt ifrån premium man kan tänka sig. Bilen kommer nersladdande från någon våning högre upp. Här är nycklarna, skriv på att du tagit emot bilen och så går vi igenom menyer mm snabbt.
Åker därifrån med en rätt tråkig upplevelse, senaste Teslahämtningen var världsklass i jämförelse..

Positivt om bilen:
*Tyst
*Känns verkligen premium i byggkvalitet och materialval.
*Infotainment snappy och lättnavigerat på det stora hela.
*Komfort.
*Snyggare i verkligheten än på bild
*Energiförbrukning bättre än förväntat. Drar mer än MY:n men inte speciellt mycket.
*Regnsensorn funkar klockrent
*Ventilation och massagen i sätena.
*Apple CarPlay
*Ratten, fysisk knappar och känslan är top!
*HUD:en

Negativt:
*Stolarna.. väldigt förvånad över att jag inte trivs i dom.. Alla recensioner jag läst lovordar stolarna som de skönaste de åkt i typ.. Sittdynan är toppen, ryggstödet har alldeles för tunn stoppning över svankstödet och massagedelarna. Efter en stund gör det ont på ryggraden, alltså inte i ryggen utan som om man legat på något väldigt hårt. Passagerarstolen kännns något mjukare men inte toppen den heller. Det är uthärdligt om jag kör ner svankstödet längst ner och tömmer det maximalt.
*Kalibreringen av gasresponsen. Långt ifrån Teslaklass. Det är som någon längre upp i tråden beskrev det. Som en rappare ICE ungefär. De 630 hästarna märks inte. Sportläget på gasen är otroligt nervöst, går inte att köra utan småryck hela tiden.
Nu är det en SUV och det går att leva med på normalläget men får hoppas på bättring vid framtida uppdatering.
*Inkoppling och urkoppling främre motor. Det är långt ifrån sömlöst emellanåt. Det tom klonkar till ibland om sportläget är aktiverat. Zeekr har en del att lära av Tesla.
*Bluetooth-kopplingen tappas hela tiden.. CarPlay funkar klockrent hela tiden dock. Skumt..
*Har inte gått att aktivera 5g..
*Det tar 2-3 sekunder att aktivera farthållaren. Väldigt störigt.
*Anorektiska solskydd som ej går att dra ut i längsled. Fattigt på en så dyr bil.
*Ratten går inte att justera ut tillräckligt, inget problem för mig men för min särbo som är betydligt kortare än jag och med kortare armar. För mig är det precis det funkar längst ut, men spelmånen känns kort.

Det mesta som är negativt är mjukvaru-relaterat så det finns stor potential. Det som jag är oroad över är dock stolarna, hittar jag ingen bättre position kommer det bli tufft med långresor.
lawe

Inlägg av lawe »

Överlämningen låter ju nästan som försäljning av en smuggelvalp 😊
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

A76 skrev: 02 jul 2025 23:03
…Det mesta som är negativt är mjukvaru-relaterat så det finns stor potential. Det som jag är oroad över är dock stolarna, hittar jag ingen bättre position kommer det bli tufft med långresor.
En nyfiken fråga - var hämtade Du bilen? Göteborg?

Jag kör ju 001 och kan känna igen mig i vissa av de saker Du skriver, och just när det gäller sittställningen är mitt tips att prioritera avståndet till ratten när Du - och Din sambo - ställer in stolen. Jag hade gärna sett någon cm ytterligare i rattens justering men hittar ändå en bra sittställning om jag skjutsar ned sätet lite, vinklar upp sittdynan och sitter lite närmare ratten än vad jag först valde. Då går det att köra långt och ändå komma fram fräsch och pigg. Jag upplevde sittställningen likartad när jag provsatt 7X inne i Gallerian.

Bilden nedan är gårdagens körsträcka för mig, tur och retur E4 norr-syd till en besiktningsförrättning i Timrå. Så dagsetapper uppåt 100 mil är enligt min erfarenhet helt okey.

Lycka till med nya bilen!
IMG_0352.jpeg
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

roffe_s skrev: 03 jul 2025 05:21
A76 skrev: 02 jul 2025 23:03
…Det mesta som är negativt är mjukvaru-relaterat så det finns stor potential. Det som jag är oroad över är dock stolarna, hittar jag ingen bättre position kommer det bli tufft med långresor.
En nyfiken fråga - var hämtade Du bilen? Göteborg?

Jag kör ju 001 och kan känna igen mig i vissa av de saker Du skriver, och just när det gäller sittställningen är mitt tips att prioritera avståndet till ratten när Du - och Din sambo - ställer in stolen. Jag hade gärna sett någon cm ytterligare i rattens justering men hittar ändå en bra sittställning om jag skjutsar ned sätet lite, vinklar upp sittdynan och sitter lite närmare ratten än vad jag först valde. Då går det att köra långt och ändå komma fram fräsch och pigg. Jag upplevde sittställningen likartad när jag provsatt 7X inne i Gallerian.

Bilden nedan är gårdagens körsträcka för mig, tur och retur E4 norr-syd till en besiktningsförrättning i Timrå. Så dagsetapper uppåt 100 mil är enligt min erfarenhet helt okey.

Lycka till med nya bilen!

IMG_0352.jpeg
Japp, Göteborg!

Har fått tag i VD:n på Zeekr:s mailadress. Blir ett mail med beskrivning av hämtningen framförallt.
ChristofferG
elbilist

Inlägg av ChristofferG »

A76 skrev: 03 jul 2025 06:51

Japp, Göteborg!

Har fått tag i VD:n på Zeekr:s mailadress. Blir ett mail med beskrivning av hämtningen framförallt.
Du kanske läste tidigare i tråden om min nästan identiska leveransupplevelse som jag hade 28 maj i Göteborg. Helt otroligt att mailet fortfarande säger fel parkeringshus och att mottagandet är så amatörmässigt.

Jag har varit på långresa med bilen nu och känner inte igen dina upplevelser om ryggstödet i stolarna, såg i din profil att du bor i Onsala, jag bor i Forsbäck så du får gärna komma förbi och jämföra, de kanske har missat något i stoppningen i din bil.

Delar min upplevelse efter långresan som jag postade i 7X owners-gruppen på Facebook för er som inte läser där.

Resa på 420 mil ToR Kungsbacka-Normandie
Det positiva:

Bilen är fantastiskt bekväm att köra långt med. Förbrukningen är bättre än jag förväntat mig och laddningen är otrolig. Klart bästa bilen jag gjort långresa med.
Det negativa:
Navigation

Den inbyggda navigationen är bra på att gissa SoC vid ankomst, det är väl egentligen allt den är bra på. Svår att planera rutter med, envisas med att lägga till konstiga stopp och konstiga laddtider. Varje gång jag passerade betalstationer för vägtull i Frankrike och parkeringskameran gick igång avslutades hela navigationen och alla inmatade stopp rensades. Inte så roligt när det är motorvägar som delar sig precis efter betalstationen och man inte vet var man ska.
Den nya navigationsappen från Zeekr store är grafiskt snygg. Det är egentligen det enda den är bra på. Visar olika ankomsttider i olika delar av grafiken. Visar olika beräknad ankomst SoC i olika delar av grafiken. Beräknar SoC helt upp åt väggarna fel. Kan inte vara kalibrerad till bilens förbrukning. Gissar att jag ska komma fram med 50%, 5 minuter senare ändrat till 15%, nån minut senare 60%.
ACC/LCC
Farthållare och filhållningsassistans är hopplös att använda. Den är alldeles för aggressiv på bromsen och styrning och den går inte alls att samspela med. Behöver man göra justeringar i fart eller riktning så är det vara att stänga av den och köra själv tills det är helt fritt omkring bilen igen.
Det stora problemet är avståndet den vill hålla till framförvarande bilar utan någon "prutmån". Läge 1 är alldeles för långt och så fort en bil, långsammare eller snabbare kommer in i den zonen så bromsar bilen stenhårt för att hålla korrekt avstånd. Fruktansvärt obekvämt som förare och ännu obekvämare för passagerare som undrar om vi håller på att krocka titt som tätt.
För att kunna köra med LCC måste jag hålla två händer på ratten. Hinner inte ens dricka vatten ur vattenflaskan innan bilen plingar och varnar om att jag måste hålla i ratten.
LKA
Det är svårt att svänga ut mellan två bilar i omkörningsfilen som kör relativt tätt men ändå så att man utan problem kan accelerera och hinna mellan. Bilen tror att jag inte kommer hinna och gör ett ingrepp och väjer tillbaka in i min fil igen. Den slutar dessutom blinka så när jag gör motstånd och kör ut i omkörningsfilen ändå blir det ännu tokigare.
Obalans i däcken
Förhoppningsvis är det bara någon vikt som lossnat och skapat obalans i något däck. I hastigheter mellan 130-145 vibrerar bilen och beter sig oroligt.

Sista etappen på långresan fick jag äntligen lite fri väg utan köer.
950 km med en snitthastighet på 116km/h. 23,8 kWh/100km blev förbrukning.
Cruisade i 175km/h på autobahn, förvånad över den låga förbrukningen, drog ca 30 kWh/100km i den farten.
Laddningen är helt sjuk, total restid 9 timmar och 6 minuter varav körtid 8 timmar och 26 minuter. Det betyder 40 minuters stopp totalt fördelat på 15 - 15 - 10 min. Och då var det toalettbesök och mat som avgjorde tiden. Laddningen var klar för nästa sträcka innan familjen.
Bild
Skriv svar