Håller med, kollade den tidigare idag och tänkte posta här men du hann före

Moderator: Redaktion
Håller med, kollade den tidigare idag och tänkte posta här men du hann före
Del 2 provkörning kommer idag eller imorgon skrev han i en kommentar på sin video! Ska bli kul att se.
Ute nuDanneLKPG skrev: ↑24 jun 2025 08:14Del 2 provkörning kommer idag eller imorgon skrev han i en kommentar på sin video! Ska bli kul att se.
Inte provkört själv ännu men av det du skriver, som ligger i linje med vad andra också verkar kommit fram till, så känns det som att bilen kanske inte riktigt hann bli helt klar innan den lanserades. Även Tesla hade som bekant en hel del barnsjukdomar i början och alla nya bilar har det väl till viss del än idag.Magnus71 skrev: ↑27 jun 2025 16:25Provkörde precis Zeeker 7X
I många avseenden mycket intressant och imponerande bil.
Blir dock inte min nästa bil.
+Bra komfort, låg ljudnivå. Liknande Juniper Y.
+Fantastiskt baksäte
+HUD
+Mycket bra prestanda
+Fina material.
-Skum pedalkänsla. Fördröjning som gör att det känns som man kör en sportig ICE.
-Mjukvara är lite konstig och inte helt responsiv heller. Tex ändra ljudvolym från ratten ger viss eftersläpning.
-(Fel?) meddelande på kinesiska dök upp på skärmen.
-Ljudsystem väldigt obalanserat. Vissa låtar låter fantastiskt medans nästa låt kan låta skit. Körde CarPlay.
-Bagageutrymmet var för mig en besvikelse. Väldigt högt lastgolv.
-Armstödet på mittkonsolen felgjort. Armbågen hamnade på hårdplast istället för vadderat armstöd.
Haft bilen i över två veckor, inte läst och hört vad du läst och hört, definitivt inte att kontentan är att inte köpa den. Zeekr 7X owners group Sweden har sanningen om man så säger. Bilen är grym, ljudet är grymt, ingen släpning vid gaspådrag mm.improwise skrev: ↑27 jun 2025 21:25Inte provkört själv ännu men av det du skriver, som ligger i linje med vad andra också verkar kommit fram till, så känns det som att bilen kanske inte riktigt hann bli helt klar innan den lanserades. Även Tesla hade som bekant en hel del barnsjukdomar i början och alla nya bilar har det väl till viss del än idag.Magnus71 skrev: ↑27 jun 2025 16:25Provkörde precis Zeeker 7X
+Fantastiskt baksäte
+HUD
+Mycket bra prestanda
+Fina material.
-Skum pedalkänsla. Fördröjning som gör att det känns som man kör en sportig ICE.
-Mjukvara är lite konstig och inte helt responsiv heller. Tex ändra ljudvolym från ratten ger viss eftersläpning.
-Ljudsystem väldigt obalanserat. Vissa låtar låter fantastiskt medans nästa låt kan låta skit. Körde CarPlay.
-Armstödet på mittkonsolen felgjort. Armbågen hamnade på hårdplast istället för vadderat armstöd.
Den obligatoriska frågan som någon måste ställa....vad blir din nästa bil?![]()
Mjukvaran är väldigt responsiv, ljudet är nu konsensus ansedd som sjukt bra i Zeekr 7X gruppen där folk faktiskt kör runt med bilen. Kvalitén varierar för mig när jag tex spelar via CarPlay från YouTube Music där vissa låter helt enkelt är av dålig kvalitet. Inget lagg i gasresponsen, speciellt inte i sportläge, mittkonsol vet jag inte alls vad du menar, jätteskönt att vila sig med armbågen, lastrum som min gamla XC60, vare sig mindre eller större men med utrymme under som är rel stort. Ge den en chans till skulle jag säga beroende på dina behov så klart.Magnus71 skrev: ↑27 jun 2025 16:25Provkörde precis Zeeker 7X
+Fantastiskt baksäte
+HUD
+Mycket bra prestanda
+Fina material.
Bilen är väldigt bra. Inget snack om saken. Och jag gjorde bara en 30 minuters provkörning. Så flera av mina egna högst personliga reflektioner kanske inte alls stämmer efter en längre tur.Newgusa skrev: ↑27 jun 2025 22:17Mjukvaran är väldigt responsiv, ljudet är nu konsensus ansedd som sjukt bra i Zeekr 7X gruppen där folk faktiskt kör runt med bilen. Kvalitén varierar för mig när jag tex spelar via CarPlay från YouTube Music där vissa låter helt enkelt är av dålig kvalitet. Inget lagg i gasresponsen, speciellt inte i sportläge, mittkonsol vet jag inte alls vad du menar, jätteskönt att vila sig med armbågen, lastrum som min gamla XC60, vare sig mindre eller större men med utrymme under som är rel stort. Ge den en chans till skulle jag säga beroende på dina behov så klart.Magnus71 skrev: ↑27 jun 2025 16:25Provkörde precis Zeeker 7X
+Fantastiskt baksäte
+HUD
+Mycket bra prestanda
+Fina material.
Magnus71 skrev: ↑28 jun 2025 00:05Bilen är väldigt bra. Inget snack om saken. Och jag gjorde bara en 30 minuters provkörning. Så flera av mina egna högst personliga reflektioner kanske inte alls stämmer efter en längre tur.Newgusa skrev: ↑27 jun 2025 22:17Mjukvaran är väldigt responsiv, ljudet är nu konsensus ansedd som sjukt bra i Zeekr 7X gruppen där folk faktiskt kör runt med bilen. Kvalitén varierar för mig när jag tex spelar via CarPlay från YouTube Music där vissa låter helt enkelt är av dålig kvalitet. Inget lagg i gasresponsen, speciellt inte i sportläge, mittkonsol vet jag inte alls vad du menar, jätteskönt att vila sig med armbågen, lastrum som min gamla XC60, vare sig mindre eller större men med utrymme under som är rel stort. Ge den en chans till skulle jag säga beroende på dina behov så klart.Magnus71 skrev: ↑27 jun 2025 16:25Provkörde precis Zeeker 7X
+Fantastiskt baksäte
+HUD
+Mycket bra prestanda
+Fina material.
Men faktum kvarstår att känslan i bilen till stor del av den fördröjda pedalresponsen är något seg. Trots att prestandan över lag är helt brutal. Sjävklart körde jag i sportläge.
Stereon hann jag bara prova med typ fyra låtar från en spotify spellista via car play. Kanske någon inställning på ljudkvalitet på källan som går att förbättra?
Den pop up rutan med text på Kinesiska kanske upplyser om något?
Med tanke på den kinesiska texten om officiell version, var det en förproduktionsbil som typ journalisterna i Portugal körde? Ljudet lär vara inställt på ”Hela bilen” och sen Hifi eller Bas, vissa har den satt på AI tuning men det går inte alls för sig. EQ’n efter eget tycket och beroende på musiktyp. Gasrespons har jag ingen erfarenhet av från andra elbilar mer än gamla MY Perf som jag provkört. Möjligtvis ett mikroskopiskt lagg men inget jag öht lider av.Magnus71 skrev: ↑28 jun 2025 00:05Bilen är väldigt bra. Inget snack om saken. Och jag gjorde bara en 30 minuters provkörning. Så flera av mina egna högst personliga reflektioner kanske inte alls stämmer efter en längre tur.Newgusa skrev: ↑27 jun 2025 22:17Mjukvaran är väldigt responsiv, ljudet är nu konsensus ansedd som sjukt bra i Zeekr 7X gruppen där folk faktiskt kör runt med bilen. Kvalitén varierar för mig när jag tex spelar via CarPlay från YouTube Music där vissa låter helt enkelt är av dålig kvalitet. Inget lagg i gasresponsen, speciellt inte i sportläge, mittkonsol vet jag inte alls vad du menar, jätteskönt att vila sig med armbågen, lastrum som min gamla XC60, vare sig mindre eller större men med utrymme under som är rel stort. Ge den en chans till skulle jag säga beroende på dina behov så klart.Magnus71 skrev: ↑27 jun 2025 16:25Provkörde precis Zeeker 7X
+Fantastiskt baksäte
+HUD
+Mycket bra prestanda
+Fina material.
Men faktum kvarstår att känslan i bilen till stor del av den fördröjda pedalresponsen är något seg. Trots att prestandan över lag är helt brutal. Sjävklart körde jag i sportläge.
Stereon hann jag bara prova med typ fyra låtar från en spotify spellista via car play. Kanske någon inställning på ljudkvalitet på källan som går att förbättra?
Den pop up rutan med text på Kinesiska kanske upplyser om något?
Premium connected ingår inte som ingick i början. Så även om jag också trodde att fler paket skulle börja kosta så har man väl ändå inte farit med osanning då det som jag kommer ihåg nämndes var att vissa paket skulle börja kosta.
En nyfiken fråga - var hämtade Du bilen? Göteborg?
Japp, Göteborg!roffe_s skrev: ↑03 jul 2025 05:21En nyfiken fråga - var hämtade Du bilen? Göteborg?
Jag kör ju 001 och kan känna igen mig i vissa av de saker Du skriver, och just när det gäller sittställningen är mitt tips att prioritera avståndet till ratten när Du - och Din sambo - ställer in stolen. Jag hade gärna sett någon cm ytterligare i rattens justering men hittar ändå en bra sittställning om jag skjutsar ned sätet lite, vinklar upp sittdynan och sitter lite närmare ratten än vad jag först valde. Då går det att köra långt och ändå komma fram fräsch och pigg. Jag upplevde sittställningen likartad när jag provsatt 7X inne i Gallerian.
Bilden nedan är gårdagens körsträcka för mig, tur och retur E4 norr-syd till en besiktningsförrättning i Timrå. Så dagsetapper uppåt 100 mil är enligt min erfarenhet helt okey.
Lycka till med nya bilen!
IMG_0352.jpeg
Du kanske läste tidigare i tråden om min nästan identiska leveransupplevelse som jag hade 28 maj i Göteborg. Helt otroligt att mailet fortfarande säger fel parkeringshus och att mottagandet är så amatörmässigt.