Har idag tagit en tur till Hamburg med min LR AWD Juniper. Om någon undrar så är hastigheten max 205 km/h
Drygt... Men hur var medelhastigheten ungefär och vad blev förbrukningen? Man får väl satsa på såna siffror när toppfarten är så vek. Gissar att den accelererade ganska skapligt upp till 205 :p
Har för mig att den är specad på 201km/h så den maxar uppenbarligen lite mer än det. Är inget jag bryr mig om ifall den stoppar på 217 eller 201(5) km/h.
Har inte kollat medelhastighet och förbrukning än. Men det var riktigt dåligt väder med blåst och regn så den är nog förhållandevis hög.
Tycker att den accelererar bättre än den 2021 Y LR AWD som vi också har.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Tjena,
Kört med vår nya y juniper longrange(stealthgrey) 2v nu och är riktigt nöjd.
Laddade hem en uppdatering där man ska kunna hålla in v bak dörrhandtag för att låsa upp laddkontakten och lossa laddkabeln när laddning är klar. Får dock ej detta att fungera har testat alla möjliga varianter, alltid med bilen upplåst som instruktionerna säger.
Ngn som fått detta att fungera?
Tjena,
Laddade hem en uppdatering där man ska kunna hålla in v bak dörrhandtag för att låsa upp laddkontakten och lossa laddkabeln när laddning är klar. Får dock ej detta att fungera har testat alla möjliga varianter, alltid med bilen upplåst som instruktionerna säger.
Funkar fint. Har dock ingen Juniper utan en RWD -23.
Alrajt, jag har bilen upplåst och håller in handtaget i mer än 3sek när laddkontakten är låst men den låser aldrig upp… missar jag ngt väsentligt, kikar man på version så är den uppdateringen installerad.
Laddade ned ytterligare uppdatering nu och installerar så ska testa igen efter detta.
Tjena,
Funkar utmärkt för mig. Dock måste man dra i handtaget ganska länge innan laddkabeln låses upp. För tydlighetents skull har jag en 2021:a och inte Juniper.
Alrajt, jag har bilen upplåst och håller in handtaget i mer än [emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]]sek när laddkontakten är låst men den låser aldrig upp… missar jag ngt väsentligt, kikar man på version så är den uppdateringen installerad.
Laddade ned ytterligare uppdatering nu och installerar så ska testa igen efter detta.
Kolla att du har senaste versionen.
Det funkar utmärkt för mig.
Model Y Performance
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Vad händer om autostyrning är aktiverad och man drar hårt i ratten, avaktiveras farthållaren då också?
Jepp, det är också en nedsida - tidigare bilar så kunde man byta fil på motorvägen och bara behöva aktivera AP igen men med bibehållen fart. Nu måste man parera med gaspedalen för att inte bromsa när man byter fil….
Ja det är helt värdelöst att den släpper hastigheten när man byter fil. Det är ganska märkbart för passagerarna om man inte blir väldigt bra på att möta med gasen. Lite av en dealbreaker för de som använder farthållare och autostyr mycket men det kanske ändrar sig i en uppdatering. Hur är det med Model 3 - är det likadant där?
Jag har en Highland och har adaptiv farthållare som ett klick och autopilot som två klick.
Om jag kör på autopilot och byter fil avbryts AP helt. Men om jag blinkar innan jag bryter i ratten/byter fil så aktiveras farthållaren istället (från AP).
Vad händer om autostyrning är aktiverad och man drar hårt i ratten, avaktiveras farthållaren då också?
Jepp, det är också en nedsida - tidigare bilar så kunde man byta fil på motorvägen och bara behöva aktivera AP igen men med bibehållen fart. Nu måste man parera med gaspedalen för att inte bromsa när man byter fil….
Ja det är helt värdelöst att den släpper hastigheten när man byter fil. Det är ganska märkbart för passagerarna om man inte blir väldigt bra på att möta med gasen. Lite av en dealbreaker för de som använder farthållare och autostyr mycket men det kanske ändrar sig i en uppdatering. Hur är det med Model 3 - är det likadant där?
Jag har en Highland och har adaptiv farthållare som ett klick och autopilot som två klick.
Om jag kör på autopilot och byter fil avbryts AP helt. Men om jag blinkar innan jag bryter i ratten/byter fil så aktiveras farthållaren istället (från AP).
Korrigerar mig själv efter att ha provkört. Blinkersen påverkar inte, bryter jag i ratten så går den över till farthållare.
Korrigerar mig själv efter att ha provkört. Blinkersen påverkar inte, bryter jag i ratten så går den över till farthållare.
Jo och det önskar jag att de inför på Juniper också. Förstår inte varför de har gjort det annorlunda på den. Är helt värdelöst som det är nu, går inte att slappna av på långkörning då farthållaren bryts vid varje filbyte så man får hela tiden jobba med högerfoten.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Hämtade ut min nya Model Y LR AWD i måndags. Allt såg fint ut, den var nytvättad och stod inomhus i deras leveranscenter i Trelleborg. Laddad till 50%.
Klar förbättring mot den tidiga (sept-21) Model Y som vi också har men jag kommer att sakna körkänslan i min tidigare Model 3.
Finns bara en plump i protokollet - deras märkliga val att man måste välja att antingen köra alltid med adaptiv farthållare ELLER alltid med autopilot. Detta måste ändras. I princip så kan man inte använda autopiloten då man vill ha endast adaptiv farthållare på vissa mindre vägar. Går dessutom emot Teslas egna rekommendationer för autopiloten att den endast ska användas på motorväg eller liknande. Man ska då alltså köra fram till motorvägen utan att kunna använda farthållaren innan. Måste komma en mjukvaruuppdatering som ändrar detta. Bara för att jävlas så har jag lagt ett serviceärende som säger att det inte går att använda funktioner som bilen är köpt med. Ska bli intressant att se vad de säger
I min "gamla Y" finns en inställning för detta om man vill ha bara autopilot eller adaptivt + autopilot, finns inte detta på Juniper?
Nix det valet har Tesla tagit bort på Juniper vilket är riktigt irriterande
Kan du inte välja att dubbelklicka på knappen för autopilot och enkelklicka för farthållare?
(Så är det på S Palladium sedan den kom. Kommer inställd med enkelklick för AP men det går ändra i menyn).
Kollade precis manualen
Innebär att man inte kan använda farthållare under hela vintern i norr, samt väldigt ofta där vägen har för dåliga markeringar.
Helt idiotiskt av Tesla. Farthållare är ett bra stöd, som man såklart måste kunna nyttja.
(Såg att det går att genom att stänga av AP helt och hållet går få farthållare att fungera men vem vill ta bort funktionen AP för att få farthållare?)
Nej, med den utveckling som Tesla går omöjliggörs att det skulle kunna bli en Tesla som nästa bil.
IMG_6298.jpeg
Det sista kom jag fram till redan för ett par tre år sedan ungefär
Det ska mycket till för att ändra på den saken (men egentligen inte omöjligt även
om det ser extremt osannolikt ut nu iaf).
Hämtade ut min nya Model Y LR AWD i Tisdags. Överlag väldigt nöjd, känns snudd på overkligt att jag har en sån bil faktiskt.
När det gäller detta med Autopilot och Farthållare så instämmer jag helt, hur kan man inte få till det lika smidigt som mycket annat i bilen? Har bara standard Autopilot, så inga filbyten ingår. Att först behöva parera med gaspedalen så inte regen tvärnitar när Autopiloten kopplar ur, är onödigt drygt. När man väl bytt fil och vill fortsätta, så är det med en ny hastighet - om man inte är precis med gaspedalen och ligger på exakt samma hastighet som man låg på innan man påbörjade filbytet. Det går ju att sätta ett förbestämt värde på skyltad hastighet + det val du gör, men jag skulle väl påstå att jag väljer olika hastigheter när jag ute och kör. Allt detta är ju absolut inget problem, om man enbart ligger kvar i högerfilen och följer strömmen, det är för mycket lastbilar för att det ska vara ett alternativ för mig.
Dessutom anser jag att farthållare passar bättre i vissa situationer, utanför motorvägar då. Att tvingas välja det ena eller det andra är inte konsumentvänligt.
Jag trodde att jag skulle kunna komma förbi detta med Enhanced Sexy Knob + Commander. Att få Autopiloten automatiskt påslagen efter man bytt fil, är praktiskt. Det hade varit bättre om inte hastigheten ändrades medans man utförde filbytet. Jag vet, det är enkelt att justera med scrolhjulet - men det är inte den smidigaste upplevelsen tycker jag. Möjligheten att ha både Farthållare och Autopilot på varsin knapp finns, men det funkar inte i praktiken. Har du Autopilot påslaget i systemet, så hoppar den igång när nu trycker på Farthållar-knappen på Sexy Knob - och tvärtom. Får hoppas det kommer en lösning på detta.
En Resume hade ju varit en trevlig funktion att integrera.