Jag körde 50+ mil med en Juniper som lånebil i början av veckan när min Model X fick fjädringen fixad, det var ju en rätt blandad upplevelse, flera trevliga egenskaper, men tyvärr också flera mindre trevliga.
Autosteer blev jag inte vän med öht, man kanske måste köra fler mil, men att man inte under körning (väl?) kan byta mellan farthållare och autosteer, och att man därför hela tiden måste parera med gasen vid filbyte är ju bara hål i huvudet, hela poängen med AP försvinner ju då. Missar jag något, eller funkar det faktiskt så här uselt? Min nio år gamla AP1 är ju i så fall fortfarande betydligt bättre... vad är tanken med detta, att man ska tvingas hosta upp pengarna för enhanced/FSD för att öht kunna använda AP?
Hellyset blev jag inte heller kompis med, med matrix/adaptivt påslaget så kunde jag inte öht få hellyset att aktivera när jag körde i sommarnatten, missar jag något eller "funkar" det så? Finns det inte heller något sätt att ha manuellt helljus och ändå få matrix-funktion?
Bilen var ju pigg och trevlig, och förbrukningen bra, kanske inte riktigt så stor skillnad som jag hade trott dock, jag körde exakt samma sträcka under nästan identiska förhållanden med Juniper och min X90 2016, och räckvidden såg ut att vara c:a 25% bättre med Juniper (drygt 41 mil mot knappt 33 i motorvägsfart med moms). Med rejält snabbare laddning så skulle det förstås bli en hyfsad förbättring på mina långkörningar, men kanske inte riktigt så mycket som jag hade önskat/hoppats.
Bilen kändes också ganska liten i jämförelse, skillnaden mot min X var
betydligt större än jag hade väntat mig.
Ljudnivå i motorvägsfart var ok, vindbrus upplevdes som mindre än min X, men vägljudet
klart högre.
Sist, men absolut inte minst, Model X har nog förstört alla andra bilar för mig med sin vindruta, i alla andra bilar känns det som jag kikar ut genom en brevlåda.
Innan jag testade hade jag i princip bestämt mig för att byta "upp" mig till en ny Juniper, men nu är jag inte alls lika övertygad, och en ny X känns ju inte aktuellt i dagsläget med osäkerheten kring refresh och/eller nedläggning. Ser ut som gamla Bettan kommer få rulla några mil till, och efter fix av fjädring rullar hon som en dröm igen, det var rejält skönt att byta tillbaka.
/fth