Robotaxi igång i Austin

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Robotaxi igång i Austin

Inlägg av RagWal »

tnjo skrev: 24 jun 2025 15:58

Så råkade det bli dimmigt, eller kraftigt ösregn...
Hur funkar lidar i regn då tro?
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

RagWal skrev: 24 jun 2025 16:45

Därför man har lidar, radar och kameror för att hantera flera scenarion
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Robotaxi igång i Aus

Inlägg av spacecoin »

tnjo skrev: 24 jun 2025 17:00
RagWal skrev: 24 jun 2025 16:45

Därför man har lidar, radar och kameror för att hantera flera scenarion
Det finns fler anledningar. Bättre positionering, bättre avståndsbedömning, möjlighet att skapa automatiska hd-kartor från flottan till exempel. Men framförallt är det säkrare att ha en Lidar än bara en lättbländad kamera.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Det regnade i Austin igår em.

Gissa om Tesla och/eller Waymo stängde tjänsten?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 25 jun 2025 07:45

Berätta!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 25 jun 2025 07:49

Berätta!
Från det amerikanska forumet:
”While Tesla Robotaxi Service shut down.
Waymo picks up riders in the exact same HEAVY RAIN / FLOODING”
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Den invändning jag har kvar mot självkörande bilar är hur de hanterar körning i regn och halka.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev: 25 jun 2025 08:11
Den invändning jag har kvar mot självkörande bilar är hur de hanterar körning i regn och halka.
Det enda problemet jag har med människor är att de drar alla över en kam ;)

Tror man ska skilja på olika robotars kvalitet.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Maetlarv skrev: 24 jun 2025 16:04
MarkusL skrev: 24 jun 2025 15:33
AAKEE skrev: 24 jun 2025 12:31
Lerumsexpressen skrev: 24 jun 2025 12:20
Som vanligt gäller, att FSD är som sämst nu.
Och Tesla och alla andra kommer bli bättre.
Det som är tråkigt är att Tesla, från att ha börjat i princip först kommer längre och längre bak i förhållande till konkurrensen.

Man hade absolut chansen, men har försupit den genom att leva på lögner/osanningar och och på folks förtroende. Det hade säkert hållit fem år till om inte konkurrenterna kört om dem.

För FSD-försäljningen är ju det enda riktigt ärliga att återbetala hela FSD-avgiften fem år efter leverans av bilen om inte FSD, det man betalat för, inträffat.
Skojar du? FSD är väl som Waymo eller kanske något bättre, men utan att behöva utrustning för 2 miljoner eftermonterad i bilen. Skalbarheten hos Tesla vs konkurrenter är ju ljusår bättre. Att de testar i liten skala är ju inte för att de är beroende av en Lidar-kartläggning utan de skulle kunna rulla ut över hela USA inom något eller några år om man kan lösa automatiserad laddning. EU lär stoppa detta så länge det kan. Kanske även Trump stoppar detta om han får feeling för att rädda bilindustrin.
Att det är frånvaron av automatiserad laddning som hindrar Tesla att förverkliga oövervakad FSD i stor skala är du nog ganska ensam om att tro.
Så snart man har tillräckligt bra FSD för att det skall fungera oövervakat utan för stora säkerhetsrisker kommer man naturligtvis rulla ut den, allt annat vore orimligt.

Ditt påstående att Teslas FSD i nuläget är lika bra som Waymo rimmar lite illa med verkligheten, varför har de i så fall inga bilar med oövervakad FSD i drift?

Visst det kan ju bli så att Teslas FSD snabbt kommer att förbättras upp till Waymos nivå och då har du ju rätt i att deras skalbarhet är bättre.

Tyvärr är väl risken att Tesla nu har övergett sin generella lösning och ”Austinoptimerat” mjukvaran vilket går ut över skalbarheten.
Nej, det tror jag inte, givetvis är tillståndsprocesser och verifiering den stora bromsklossen. De körningar som gjorts är ju minst lika bra som Waymo och de har ju bilar med oövervakad FSD i Austin, sitter ju ingen i förarsätet. Att de har med en observatör som eventuellt kan nödbromsa är väl naturligt de första månaderna. Varför tror du att programmvaran är Austinoptimerad?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Waymo fortsatte köra, men med kraftigt försämrad service och ökad risk, för mig ser det ut som att dom borde ha fattat samma beslut som Tesla.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 25 jun 2025 08:44

Waymo fortsatte köra, men med kraftigt försämrad service och ökad risk, för mig ser det ut som att dom borde ha fattat samma beslut som Tesla.

/fth
Jag tror att Waymo, med deras 1M autnoma miles i veckan, har bättre koll på när det är säkert för dem att köra eller ej. Det är inte deras första regnevent.

Jag tror inte Tesla har kapabilitet som krävs i L4, dvs att bilen själv ska kunna avgöra när det är säkert att köra. Utöver det så är gränsen för NÄR en Tesla kan köra inom acceptabel säkerhet på en långt lägre nivå än Waymos.

Det är inte som att Teslas och Waymos kameralösningar är jämförbara. Waymo har helt annan optik och rengöring/torkning på alla kameror samt IR.

Edit:
inside-the-waymo-sensor-module-v0-4tt06ij3ie8f1.jpg
Som du ser i denna sensormodul (gen 5 med lidar (grå), radar (fyrkant) samt två kameror så är halva storleken tryckluft/rengöring. Optiken kan du jämföra med Tesla med...

De svarta cylindrarna och de tjocka ledningarna är rengöring. Gissar att en är tryckluft och den andra rengöringsvätska.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Apropå hårdvara. Jag undrar om den här rapporteringen om kamerorna verkligen stämmer. Telecoms unit = Starlink-antenn plus hårdvara?

Tesla has been building modified Model Ys for its Robotaxi program, sources told BI.
The project is referred to internally as "Halo" and involves cars with self-cleaning cameras and telecommunication units.

Tesla's Robotaxi service launched in Austin with a geofenced area and in-vehicle safety monitors.

Inside Tesla's Austin factory, employees have built modified Model Ys for the company's high-stakes Robotaxi program, sources with knowledge of the matter told Business Insider.

The project, internally referred to as "Halo," involves cars with slightly different parts than the Model Ys that consumers can buy, the insiders said. Among other things, the Halo vehicles have self-cleaning cameras and extra protection for the cameras to prevent damage and debris, one person said.

The vehicles also have a second telecommunications unit in addition to the unit normally built into the Model Y, one person said. The units provide GPS coordinates for the vehicle and allow it to connect with remote operators.

https://archive.ph/nC3CB
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

fth skrev: 25 jun 2025 08:44

/fth
Från den där X-krementposten av Bradford F:

"…] Turns out Tesla avoided an increased accident risk. An accident later occurred from where we left in the Waymo […"

Ok. Och?… Det var ju tydligen inte en Waymo som var inblandad i den olyckan. Eller?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jag såg några poster på ett ställe där man beskrev att Tesla är way bättre än Waymo på att parkera.

Även om jag har en viss misstro på hur Tesla kommunicerar saker och ärligheten i allt som sägs vore det ju kul om de är bättre på ”driving skills” där inte sensorerna avgör.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Eftersom Tesla kör neurala nätverk och Waymo programmerar in varje bula i vägen i kartorna lär det i varje fall snart vara slut för Waymo.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev: 26 jun 2025 08:52
Eftersom Tesla kör neurala nätverk och Waymo programmerar in varje bula i vägen i kartorna lär det i varje fall snart vara slut för Waymo.
Jag tycker det är HELT fascinerande hur många som verkligen inte har någon koll alls. :roll:
Det är helt ok, men man behöver ju inte sprida dumheterna vidare om man nu inte är relativt säker på att man har koll?

Nyligen:

Flera år sedan:

I den undre videon 18:55 handlar om hur ML används. Specifikt 31:55 om kartor. Har man mer tid kan man kolla från ts jag länkade (24:00). handlar om skalbarhet, lidar, kartor etc.
Larrybird

Inlägg av Larrybird »

spacecoin skrev: 24 jun 2025 14:42
Tellus skrev: 24 jun 2025 14:35
spacecoin skrev: 24 jun 2025 13:52
micke_r skrev: 24 jun 2025 10:03
Mjukare och mindre ryckigt än Waymos självkörande bilar.
What? Har du åkt i en Waymo senaste året, och har du åkt i en iPace?
Många/alla av teståkarna har åkt dom och tycker Teslan kör bättre, trots alla sensorer dom har och hur länge dom hållit på.
Man kan inte jämföra med hur programvaran är i våra bilar. FSD i usa funkar väldigt bra även i komplicerade situationer.
Många av teståkarna är Tesla superfans, så jag vet inte om man kan dra några slutsatser där. Jag har provat FSD v12 och Waymo. Dock inte v13. Däremot kan jag objektivt säga att en iPace är en bätte bil att åka i på alla vis än en Juniper.

Hursomhelst så har Tesla gjort det bra med FSD. Frågan är ju om och när de kan ta bort övervakningen så det blir "FSD" som utlovat. Och i vilka miljöer det blir så.
Med det argumentet kan man inte dra några slutsatser av det du skriver heller ;) Vidare ska man alltid vara skeptisk till personer som hävdar att de själva uttrycker sig objektivt medans alla andras åsikter är subjektiva
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Larrybird skrev: 26 jun 2025 13:43
micke_r skrev: 24 jun 2025 10:03
Mjukare och mindre ryckigt än Waymos självkörande bilar.
Många/alla av teståkarna har åkt dom och tycker Teslan kör bättre, trots alla sensorer dom har och hur länge dom hållit på.
Man kan inte jämföra med hur programvaran är i våra bilar. FSD i usa funkar väldigt bra även i komplicerade situationer.
Många av teståkarna är Tesla superfans, så jag vet inte om man kan dra några slutsatser där. Jag har provat FSD v12 och Waymo. Dock inte v13. Däremot kan jag objektivt säga att en iPace är en bätte bil att åka i på alla vis än en Juniper.

Hursomhelst så har Tesla gjort det bra med FSD. Frågan är ju om och när de kan ta bort övervakningen så det blir "FSD" som utlovat. Och i vilka miljöer det blir så.
Med det argumentet kan man inte dra några slutsatser av det du skriver heller ;) Vidare ska man alltid vara skeptisk till personer som hävdar att de själva uttrycker sig objektivt medans alla andras åsikter är subjektiva
Visst kan det vara svårt att bedöma hur objektiva/ subjektiva andra människor och även hur objektiv/ subjektiv man själv är.
Men vad gäller de influencers Tesla har bjudit in till Robotaxieventet är det knappast svårt att se att de flesta är extremt Teslapositiva, en del in absurdum.
Men det är väl inte konstigt, varför skulle Tesla bjuda in negativa o neutrala?
Larrybird

Inlägg av Larrybird »

Maetlarv skrev: 26 jun 2025 15:53

Visst kan det vara svårt att bedöma hur objektiva/ subjektiva andra människor och även hur objektiv/ subjektiv man själv är.
Men vad gäller de influencers Tesla har bjudit in till Robotaxieventet är det knappast svårt att se att de flesta är extremt Teslapositiva, en del in absurdum.
Håller med! Vill förtydliga att jag tycker spacecoin är väldigt kunnig och att jag tidigare följt hans inlägg om Mobileye mfl med stort intresse men objektiv kring Teslas autonomi är han inte. (Därmed inte sagt att han har fel om teslas FSD-bedrägeri)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Larrybird skrev: 26 jun 2025 17:18
Maetlarv skrev: 26 jun 2025 15:53

Håller med! Vill förtydliga att jag tycker spacecoin är väldigt kunnig och att jag tidigare följt hans inlägg om Mobileye mfl med stort intresse men objektiv kring Teslas autonomi är han inte. (Därmed inte sagt att han har fel om teslas FSD-bedrägeri)
Jag kan erkänna visst negativt bias kring FSD på grund av alla löften/lögner, men jag hävdar fortfarande att Teslas lösning inte är i närheten av att skala autonomt.

Eftersom de flesta spelarna i denna bransch inte direkt är öppna och transparenta, så är det enda sättet att visa att det funkar att skala upp både antal bilar till 500+ och större geo och fler vägtyper och högre hastighet.

FSDS är otroligt bra, men även otroligt långt från autonom vad det verkar.
Electron

Inlägg av Electron »

https://electrek.co/2025/06/23/tesla-as ... questions/

Tesla har nu svarat NHTSA men begärt att alla svar hålls konfidentiella.
Låter inte så säkert…
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Electron skrev: 26 jun 2025 20:16
https://electrek.co/2025/06/23/tesla-as ... questions/

Tesla har nu svarat NHTSA men begärt att alla svar hålls konfidentiella.
Låter inte så säkert…
Eller så är det krig.
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Teslasemitruck skrev: 28 jun 2025 18:04