Hur funkar lidar i regn då tro?
Robotaxi igång i Austin
Moderator: Redaktion
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Robotaxi igång i Austin
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Robotaxi igång i Aus
Det finns fler anledningar. Bättre positionering, bättre avståndsbedömning, möjlighet att skapa automatiska hd-kartor från flottan till exempel. Men framförallt är det säkrare att ha en Lidar än bara en lättbländad kamera.
Re: Robotaxi igång i Austin
Det regnade i Austin igår em.
Gissa om Tesla och/eller Waymo stängde tjänsten?
Gissa om Tesla och/eller Waymo stängde tjänsten?
Re: Robotaxi igång i Austin
Berätta!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Robotaxi igång i Austin
Från det amerikanska forumet:
”While Tesla Robotaxi Service shut down.
Waymo picks up riders in the exact same HEAVY RAIN / FLOODING”
Re: Robotaxi igång i Austin
Den invändning jag har kvar mot självkörande bilar är hur de hanterar körning i regn och halka.
Re: Robotaxi igång i Austin
Det enda problemet jag har med människor är att de drar alla över en kam

Tror man ska skilja på olika robotars kvalitet.
Re: Robotaxi igång i Austin
Nej, det tror jag inte, givetvis är tillståndsprocesser och verifiering den stora bromsklossen. De körningar som gjorts är ju minst lika bra som Waymo och de har ju bilar med oövervakad FSD i Austin, sitter ju ingen i förarsätet. Att de har med en observatör som eventuellt kan nödbromsa är väl naturligt de första månaderna. Varför tror du att programmvaran är Austinoptimerad?Maetlarv skrev: ↑24 jun 2025 16:04Att det är frånvaron av automatiserad laddning som hindrar Tesla att förverkliga oövervakad FSD i stor skala är du nog ganska ensam om att tro.MarkusL skrev: ↑24 jun 2025 15:33Skojar du? FSD är väl som Waymo eller kanske något bättre, men utan att behöva utrustning för 2 miljoner eftermonterad i bilen. Skalbarheten hos Tesla vs konkurrenter är ju ljusår bättre. Att de testar i liten skala är ju inte för att de är beroende av en Lidar-kartläggning utan de skulle kunna rulla ut över hela USA inom något eller några år om man kan lösa automatiserad laddning. EU lär stoppa detta så länge det kan. Kanske även Trump stoppar detta om han får feeling för att rädda bilindustrin.AAKEE skrev: ↑24 jun 2025 12:31Det som är tråkigt är att Tesla, från att ha börjat i princip först kommer längre och längre bak i förhållande till konkurrensen.Lerumsexpressen skrev: ↑24 jun 2025 12:20Som vanligt gäller, att FSD är som sämst nu.
Och Tesla och alla andra kommer bli bättre.
Man hade absolut chansen, men har försupit den genom att leva på lögner/osanningar och och på folks förtroende. Det hade säkert hållit fem år till om inte konkurrenterna kört om dem.
För FSD-försäljningen är ju det enda riktigt ärliga att återbetala hela FSD-avgiften fem år efter leverans av bilen om inte FSD, det man betalat för, inträffat.
Så snart man har tillräckligt bra FSD för att det skall fungera oövervakat utan för stora säkerhetsrisker kommer man naturligtvis rulla ut den, allt annat vore orimligt.
Ditt påstående att Teslas FSD i nuläget är lika bra som Waymo rimmar lite illa med verkligheten, varför har de i så fall inga bilar med oövervakad FSD i drift?
Visst det kan ju bli så att Teslas FSD snabbt kommer att förbättras upp till Waymos nivå och då har du ju rätt i att deras skalbarhet är bättre.
Tyvärr är väl risken att Tesla nu har övergett sin generella lösning och ”Austinoptimerat” mjukvaran vilket går ut över skalbarheten.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8139
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Robotaxi igång i Austin
Waymo fortsatte köra, men med kraftigt försämrad service och ökad risk, för mig ser det ut som att dom borde ha fattat samma beslut som Tesla.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Robotaxi igång i Austin
Jag tror att Waymo, med deras 1M autnoma miles i veckan, har bättre koll på när det är säkert för dem att köra eller ej. Det är inte deras första regnevent.
Jag tror inte Tesla har kapabilitet som krävs i L4, dvs att bilen själv ska kunna avgöra när det är säkert att köra. Utöver det så är gränsen för NÄR en Tesla kan köra inom acceptabel säkerhet på en långt lägre nivå än Waymos.
Det är inte som att Teslas och Waymos kameralösningar är jämförbara. Waymo har helt annan optik och rengöring/torkning på alla kameror samt IR.
Edit: Som du ser i denna sensormodul (gen 5 med lidar (grå), radar (fyrkant) samt två kameror så är halva storleken tryckluft/rengöring. Optiken kan du jämföra med Tesla med...
De svarta cylindrarna och de tjocka ledningarna är rengöring. Gissar att en är tryckluft och den andra rengöringsvätska.
Re: Robotaxi igång i Austin
Apropå hårdvara. Jag undrar om den här rapporteringen om kamerorna verkligen stämmer. Telecoms unit = Starlink-antenn plus hårdvara?
Tesla has been building modified Model Ys for its Robotaxi program, sources told BI.
The project is referred to internally as "Halo" and involves cars with self-cleaning cameras and telecommunication units.
Tesla's Robotaxi service launched in Austin with a geofenced area and in-vehicle safety monitors.
Inside Tesla's Austin factory, employees have built modified Model Ys for the company's high-stakes Robotaxi program, sources with knowledge of the matter told Business Insider.
The project, internally referred to as "Halo," involves cars with slightly different parts than the Model Ys that consumers can buy, the insiders said. Among other things, the Halo vehicles have self-cleaning cameras and extra protection for the cameras to prevent damage and debris, one person said.
The vehicles also have a second telecommunications unit in addition to the unit normally built into the Model Y, one person said. The units provide GPS coordinates for the vehicle and allow it to connect with remote operators.
https://archive.ph/nC3CB
Tesla has been building modified Model Ys for its Robotaxi program, sources told BI.
The project is referred to internally as "Halo" and involves cars with self-cleaning cameras and telecommunication units.
Tesla's Robotaxi service launched in Austin with a geofenced area and in-vehicle safety monitors.
Inside Tesla's Austin factory, employees have built modified Model Ys for the company's high-stakes Robotaxi program, sources with knowledge of the matter told Business Insider.
The project, internally referred to as "Halo," involves cars with slightly different parts than the Model Ys that consumers can buy, the insiders said. Among other things, the Halo vehicles have self-cleaning cameras and extra protection for the cameras to prevent damage and debris, one person said.
The vehicles also have a second telecommunications unit in addition to the unit normally built into the Model Y, one person said. The units provide GPS coordinates for the vehicle and allow it to connect with remote operators.
https://archive.ph/nC3CB
-
- Inlägg: 7384
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Robotaxi igång i Austin
Från den där X-krementposten av Bradford F:
"…] Turns out Tesla avoided an increased accident risk. An accident later occurred from where we left in the Waymo […"
Ok. Och?… Det var ju tydligen inte en Waymo som var inblandad i den olyckan. Eller?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Robotaxi igång i Austin
Jag såg några poster på ett ställe där man beskrev att Tesla är way bättre än Waymo på att parkera.
Även om jag har en viss misstro på hur Tesla kommunicerar saker och ärligheten i allt som sägs vore det ju kul om de är bättre på ”driving skills” där inte sensorerna avgör.
Även om jag har en viss misstro på hur Tesla kommunicerar saker och ärligheten i allt som sägs vore det ju kul om de är bättre på ”driving skills” där inte sensorerna avgör.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Robotaxi igång i Austin
Eftersom Tesla kör neurala nätverk och Waymo programmerar in varje bula i vägen i kartorna lär det i varje fall snart vara slut för Waymo.
Re: Robotaxi igång i Austin
Jag tycker det är HELT fascinerande hur många som verkligen inte har någon koll alls.

Det är helt ok, men man behöver ju inte sprida dumheterna vidare om man nu inte är relativt säker på att man har koll?
Nyligen:
Flera år sedan:
I den undre videon 18:55 handlar om hur ML används. Specifikt 31:55 om kartor. Har man mer tid kan man kolla från ts jag länkade (24:00). handlar om skalbarhet, lidar, kartor etc.
Re: Robotaxi igång i Austin
Med det argumentet kan man inte dra några slutsatser av det du skriver hellerspacecoin skrev: ↑24 jun 2025 14:42Många av teståkarna är Tesla superfans, så jag vet inte om man kan dra några slutsatser där. Jag har provat FSD v12 och Waymo. Dock inte v13. Däremot kan jag objektivt säga att en iPace är en bätte bil att åka i på alla vis än en Juniper.
Hursomhelst så har Tesla gjort det bra med FSD. Frågan är ju om och när de kan ta bort övervakningen så det blir "FSD" som utlovat. Och i vilka miljöer det blir så.

Re: Robotaxi igång i Austin
Visst kan det vara svårt att bedöma hur objektiva/ subjektiva andra människor och även hur objektiv/ subjektiv man själv är.Larrybird skrev: ↑26 jun 2025 13:43Med det argumentet kan man inte dra några slutsatser av det du skriver hellerspacecoin skrev: ↑24 jun 2025 14:42Många av teståkarna är Tesla superfans, så jag vet inte om man kan dra några slutsatser där. Jag har provat FSD v12 och Waymo. Dock inte v13. Däremot kan jag objektivt säga att en iPace är en bätte bil att åka i på alla vis än en Juniper.
Hursomhelst så har Tesla gjort det bra med FSD. Frågan är ju om och när de kan ta bort övervakningen så det blir "FSD" som utlovat. Och i vilka miljöer det blir så.Vidare ska man alltid vara skeptisk till personer som hävdar att de själva uttrycker sig objektivt medans alla andras åsikter är subjektiva
Men vad gäller de influencers Tesla har bjudit in till Robotaxieventet är det knappast svårt att se att de flesta är extremt Teslapositiva, en del in absurdum.
Men det är väl inte konstigt, varför skulle Tesla bjuda in negativa o neutrala?
Re: Robotaxi igång i Austin
Håller med! Vill förtydliga att jag tycker spacecoin är väldigt kunnig och att jag tidigare följt hans inlägg om Mobileye mfl med stort intresse men objektiv kring Teslas autonomi är han inte. (Därmed inte sagt att han har fel om teslas FSD-bedrägeri)Maetlarv skrev: ↑26 jun 2025 15:53Visst kan det vara svårt att bedöma hur objektiva/ subjektiva andra människor och även hur objektiv/ subjektiv man själv är.Larrybird skrev: ↑26 jun 2025 13:43Med det argumentet kan man inte dra några slutsatser av det du skriver hellerspacecoin skrev: ↑24 jun 2025 14:42Många av teståkarna är Tesla superfans, så jag vet inte om man kan dra några slutsatser där. Jag har provat FSD v12 och Waymo. Dock inte v13. Däremot kan jag objektivt säga att en iPace är en bätte bil att åka i på alla vis än en Juniper.
Hursomhelst så har Tesla gjort det bra med FSD. Frågan är ju om och när de kan ta bort övervakningen så det blir "FSD" som utlovat. Och i vilka miljöer det blir så.Vidare ska man alltid vara skeptisk till personer som hävdar att de själva uttrycker sig objektivt medans alla andras åsikter är subjektiva
Men vad gäller de influencers Tesla har bjudit in till Robotaxieventet är det knappast svårt att se att de flesta är extremt Teslapositiva, en del in absurdum.
Men det är väl inte konstigt, varför skulle Tesla bjuda in negativa o neutrala?
Re: Robotaxi igång i Austin
Jag kan erkänna visst negativt bias kring FSD på grund av alla löften/lögner, men jag hävdar fortfarande att Teslas lösning inte är i närheten av att skala autonomt.Larrybird skrev: ↑26 jun 2025 17:18Håller med! Vill förtydliga att jag tycker spacecoin är väldigt kunnig och att jag tidigare följt hans inlägg om Mobileye mfl med stort intresse men objektiv kring Teslas autonomi är han inte. (Därmed inte sagt att han har fel om teslas FSD-bedrägeri)Maetlarv skrev: ↑26 jun 2025 15:53Visst kan det vara svårt att bedöma hur objektiva/ subjektiva andra människor och även hur objektiv/ subjektiv man själv är.Larrybird skrev: ↑26 jun 2025 13:43Med det argumentet kan man inte dra några slutsatser av det du skriver hellerspacecoin skrev: ↑24 jun 2025 14:42Många av teståkarna är Tesla superfans, så jag vet inte om man kan dra några slutsatser där. Jag har provat FSD v12 och Waymo. Dock inte v13. Däremot kan jag objektivt säga att en iPace är en bätte bil att åka i på alla vis än en Juniper.
Hursomhelst så har Tesla gjort det bra med FSD. Frågan är ju om och när de kan ta bort övervakningen så det blir "FSD" som utlovat. Och i vilka miljöer det blir så.Vidare ska man alltid vara skeptisk till personer som hävdar att de själva uttrycker sig objektivt medans alla andras åsikter är subjektiva
Men vad gäller de influencers Tesla har bjudit in till Robotaxieventet är det knappast svårt att se att de flesta är extremt Teslapositiva, en del in absurdum.
Men det är väl inte konstigt, varför skulle Tesla bjuda in negativa o neutrala?
Eftersom de flesta spelarna i denna bransch inte direkt är öppna och transparenta, så är det enda sättet att visa att det funkar att skala upp både antal bilar till 500+ och större geo och fler vägtyper och högre hastighet.
FSDS är otroligt bra, men även otroligt långt från autonom vad det verkar.
Re: Robotaxi igång i Austin
https://electrek.co/2025/06/23/tesla-as ... questions/
Tesla har nu svarat NHTSA men begärt att alla svar hålls konfidentiella.
Låter inte så säkert…
Tesla har nu svarat NHTSA men begärt att alla svar hålls konfidentiella.
Låter inte så säkert…
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Robotaxi igång i Austin
Eller så är det krig.Electron skrev: ↑26 jun 2025 20:16https://electrek.co/2025/06/23/tesla-as ... questions/
Tesla har nu svarat NHTSA men begärt att alla svar hålls konfidentiella.
Låter inte så säkert…
Re: Robotaxi igång i Austin
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5