Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist

Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars

Inlägg av joel80 »

Laban skrev:
Hnrk skrev:
Han menar att hela bilen ska kosta 5 000 dollar. Det står "Ev costs = 3X cost of battery" i hörnet.

Jag är skeptisk till hans profetia.
Menar han inte att vi då kan göra även motsvarande dagens $5000 bilar med eldrift ? Dvs, på samma sätt som Tesla har gått från Roadster till Model S/X , 3 och kommande ännu billigare bilar så kommer vi fortsätta ner till Dacia Sandero (80 000) och vidare neråt.
Ja det kanske är så man ska tolka det.. Då blir även dom små mopedbilarna eldrivna med skaplig räckvidd. :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag tror inte det är nåt fel på hypotesen, men vi ska komma ihåg att en liter bensin egentligen bara kostar lite över tre kronor i Sverige, resten är skatt. Det betyder att bensin är billigare eller lika billigt som el för snåla bilar i många länder om man ser till faktisk kostnad.
Därmed ligger frågan om "disruption" kommer att ske eller inte, helt i politikernas händer. I Norge ser man att processen kanske börjat, men i Danmark har man ju bromsat utvecklingen politiskt.
Vad händer i Norge om oljeindustrin på allvar hotas ?

Därför tror jag att elbilsutvecklingen kommer att se väldigt olika ut i olika delar av världen. Någon plötslig övergång överallt tror jag inte på.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare

Inlägg av robpow »

Intressant också att spåna lite på hur staten ska ersätta skattebortfallet, i runda slängar 20 Mdr kr per år bara på bensin, när allt fler börjar köra elbil.

Antingen ökar man nån befintlig skatt typ vägtrafiken eller så blir det en skatt på just elkonsumtion för bilar som fångar in tappet i punktskatter på bensin.

Ett är säkert, dom kommer inte bara låta 20 Mdr kr försvinna från inkomstsidan av Excelarket! :)

Mattias
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Gustafsson skrev:
................sen, men vi ska komma ihåg att en liter bensin egentligen bara kostar lite över tre kronor i Sverige, resten är skatt. Det betyder att bensin är billigare eller lika billigt som el för snåla bilar i många länder om man ser till faktisk kostnad.
Därmed ligger frågan om "disruption" kommer att ske eller inte, helt i politikernas händer. I Norge ser....
/70D
snarare strax över 5:- per liter, de är ju inte så att vattenfall et al säljer energi utan påslag?? + skatt, och hotet mot norsk oljeindustri är inte deras och andras elbilar,
robpow skrev:
Intressant också att spåna lite på hur staten ska ersätta skattebortfallet, i runda slängar 20 Mdr kr per år bara på bensin, när allt fler börjar köra elbil.

Antingen ökar man nån befintlig skatt typ vägtrafiken eller så blir det en skatt på just elkonsumtion för bilar som fångar in tappet i punktskatter på bensin.

Ett är säkert, dom kommer inte bara låta 20 Mdr kr försvinna från inkomstsidan av Excelarket! :)

Mattias
20 mdr är en hel del(2%) men på plussidan finns förbättrad handelsbalans med ungefär lika mycket, samt bättre närmiljö vid vägarna, hoppas någon mp räknar på det, kommer bli många mer ställen med vägavgifter framöver finns redan 4-5, många politiker ligger i startgroparna för fler, men de lär få problem att färga, typ diesel, elektronerna.
ms 76132 "Eleamore"
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Hotet ær ganska stort mot servicesidan dær liknelsen på færre delar talar før vældigt billig service. Teslan håller garantin utan service (æven om den ær inne titt som tætt før garantirep) vilket inga andra bilar gør mig veterligen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Bensinkostnaden är ca 5 kr/lit i Sverige med alla påslag före skatt, ca 3,70 i produktionskostnad. I oljeländer där olja pumpas upp ur marken och med korta avstånd till användaren är den kostnaden betydligt lägre samtidigt som el är betydligt dyrare än här.
Åtminstone 10 länder hade förra året ett bensinpris till kund under 3 kr/liter.
För diesel är det ännu fler länder med pris under 3 kr/lit.
/70D
image.png
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Limbster

Inlägg av Limbster »

kontakten2 skrev:
Hotet ær ganska stort mot servicesidan dær liknelsen på færre delar talar før vældigt billig service. Teslan håller garantin utan service (æven om den ær inne titt som tætt før garantirep) vilket inga andra bilar gør mig veterligen.
Att serva en gammal fosil bil är extrem billigt, jag har lagt 12000 kronor de senaste 11000 tusen milen på min bil och då det mesta av kostnaden inte på motorn. Bromsar, stötdämpare, styrstag, däck och lite annat. Jag ser snarare högre service kostnader med el bil, Tesla har verkligen inte lärt sig göra hållbara drivlinor. När man köper en billig model 3 finns det inte utrymme i budget för några gratis drivlinor.
nöjd med min Ampera tillsvidare
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

robpow skrev:

Mattias
Som en jämförelse kostar jobbskatteavdragen lite drygt 100 miljarder i minskade intäkter varje år.. Övriga skatter som sänktes mellan 2007-2013 räknade finansdepartementet ihop till 139,8 miljarder. Där finns det möjligheter att justera om man skulle behöva ha in 20 miljarder extra för tappet på bensin och diesel så småningom. Nu pratar vi ändå långt fram. Troligen först runt 2030 kommer bilparken att vara så pass utbytt att hälften av bilarna går på el.
Jag tror inte bortfallet är något som regering eller tjänstemän oroar sig speciellt mycket över... det finns betydligt mer att oroa sig över om vi inte minskar användningen.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/reinf ... der-kronor

Sen skulle man ju kunna börja ta ut en slant från flyg och båttrafik för att täcka upp lite!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Mickep

Inlägg av Mickep »

LarsL skrev:
Du använder väl bara köket 3-4% av dygnet?
Tror köket används mer. det är en oerhörd social yta. varje gång jag får besök är jag i köket, när jag är ensam är det i vardagsrummet jag är mest (för att se på tv) så att lägga pengar där är inte så konstigt. ett bättre alternativ är kanske badrummet. (men renoverar man badrummet vill man säkert vara där mer) Sovrummet är också en underutnyttjad resurs. (varför behöver man sovrum? - för att det skall vara en lugn plats, som en parkering, men tyvärr så dör vi om vi inte får sova så liknelsen kanske inte var den bästa...)

det intressanta är att ca 1/3 av trafiken i e storstad letar efter en parkeringsplats. (så var det för 10 år sedan och är nog likadan nu) Om pris och tillgänglighet är lika bekväm så kan man i en storstad klara sig utan bil helt klart.(vilket hör och häpna man redan kan mha kollektivtrafiken, det är därför det är sådana enorma protester när priset på sl-kortet skall höjas, trots att pris och utbud är långt bättre än glesbefolkade områden som inte har något val annat än att använda bilen)
Användarvisningsbild
6884
Teslaägare

Inlägg av 6884 »

Om dieseln kostar 5 kr före skatt.
Vad kostar elen före skatt?

Jag har fått pris på solceller som förväntas producera 900 000 kwh de kommande 30 åren. Kostnad 400 000 kr.
44 öre / kwh.

2 kwh per mil = 88 öre per mil.
0,6 l per mil diesel = 3 kr per mil

Elen är "bara" 3,4 ggr billigare, eller ca 70 % billigare.

Oljan blir mest troligt bara dyrare.

Har jag fel?
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Limbster skrev:
kontakten2 skrev:
Att serva en gammal fosil bil är extrem billigt, jag har lagt 12000 kronor de senaste 11000 tusen milen på min bil och då det mesta av kostnaden inte på motorn. Bromsar, stötdämpare, styrstag, däck och lite annat. Jag ser snarare högre service kostnader med el bil, Tesla har verkligen inte lärt sig göra hållbara drivlinor. När man köper en billig model 3 finns det inte utrymme i budget för några gratis drivlinor.
din stolle, du kan inte jämföra med en gammal bil! :shock: :D

du får se vad teslan står sig mot, en dyr volvo/merca etc.
Den senare generationen tesla, 4wd, håller väldigt hög kvalitet på drivlinan. Den övriga kvalitén har med att man är ny i branschen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Att serva en ny fossilbil är inte särskilt dyrt. Det kan till och med vara gratis. I vilket fall är det inte motorn och växellådan som kostar mest i service och reparationer, utan sådana delar som är oberoende av bilens "bränsle".
Likaså är det nog sällan som en fossilbil skrotas på grund av att motorn skulle vara slut. Det är andra saker som gör att bilen inte längre hålls i drift.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

6884 skrev:
Om dieseln kostar 5 kr före skatt.
Vad kostar elen före skatt?

Jag har fått pris på solceller som förväntas producera 900 000 kwh de kommande 30 åren. Kostnad 400 000 kr.
44 öre / kwh.

2 kwh per mil = 88 öre per mil.
0,6 l per mil diesel = 3 kr per mil

Elen är "bara" 3,4 ggr billigare, eller ca 70 % billigare.

Oljan blir mest troligt bara dyrare.

Har jag fel?
Håller med dig i princip, men de låga driftskostnaderna på sikt som du får fås bara genom en relativt stor kapitalinvestering nu. Så även om du och förmodligen väldigt många kan räkna hem en elbil på sikt gäller det inte överallt och för alla ännu på många år. Ditt resonemang förutsätter ju dessutom att du bor kvar på samma plats under många år.
Limbster

Inlägg av Limbster »

kontakten2 skrev:
Limbster skrev:
kontakten2 skrev:
din stolle, du kan inte jämföra med en gammal bil! :shock: :D

du får se vad teslan står sig mot, en dyr volvo/merca etc.
Den senare generationen tesla, 4wd, håller väldigt hög kvalitet på drivlinan. Den övriga kvalitén har med att man är ny i branschen.
Det är du som inte fattar att bilar behöver service oavsett el eller förbränningsmotor. Service på själva motorn är bara en liten del av den totala service kostnaden, även om du skulle välja en dyr BMW kostar inte ett oljebyte mycket, dock mer om du ska till märkesverkstan annars anlita billigare verkstäder och behålla garantin på bilen eller kan man lösa det själv på 10 min till en kostnad av 400 kr. Bromsar på en snabb/tung bil slits snabbt, kanske långsammare på en elbil? Beror på hur de programmerat bilens dator för att känna av väder, wv har mycket täta byten på bromsar för att de har en funktion för att känna av regn/halka genom att bromsa snabbt nog utan att föraren märker det en gång var tionde sekunden (lite osäker på tids intervallet), det märks dock i plånboken på verkstan. Med mer krafter i motorn kommer mer påfrestningar på: däck, kullager, spindelleder, hjulupphängning bromsar, abs, antislapp, styrboxar mm. Tesla bygger tunga starka bilar, att tro att de kommer slitas mindre än andra finns ingen som helst anledning till och en så länge har de inte ens kunnat räkna rätt på hållbarheten i drivlinan. Jag tycker tesla är ett underbart företag med fantastiska visioner och häftiga bilar men att kostym människor som aldrig skruvat i en motor sprider lögner tjänar ingen på. En bil med mycket kraft i kommer alltid att kosta i service. Sen kan man välja att lägga den kostnaden i bilens inköpspris som Tesla förmodligen gjort med model S.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Men den här olje påfyllningen som görs i fossilbilen hela tiden måste väl ändå bli dyr i längden? :roll:
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Gustafsson skrev:
Jag tror inte det är nåt fel på hypotesen, men vi ska komma ihåg att en liter bensin egentligen bara kostar lite över tre kronor i Sverige, resten är skatt. Det betyder att bensin är billigare eller lika billigt som el för snåla bilar i många länder om man ser till faktisk kostnad.
Därmed ligger frågan om "disruption" kommer att ske eller inte, helt i politikernas händer. I Norge ser man att processen kanske börjat, men i Danmark har man ju bromsat utvecklingen politiskt.
Vad händer i Norge om oljeindustrin på allvar hotas ?

Därför tror jag att elbilsutvecklingen kommer att se väldigt olika ut i olika delar av världen. Någon plötslig övergång överallt tror jag inte på.
/70D
Och el är skattefri?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

LarsL skrev:
Men den här olje påfyllningen som görs i fossilbilen hela tiden måste väl ändå bli dyr i längden? :roll:
Vad menar du med oljepåfyllning som görs hela tiden?
Oljan byts vid service. Intervallerna kan variera men för min del verkar det vara 2500-3000 mil mellan bytena. Då går det åt några liter, men det är egentligen ingen stor kostnad. Nu är det dock så att verkstäderna passar på att göra sjuka påslag på oljan vid byte, men totalt sett är det en närmast försumbar del av kostnaden för att äga en bil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fast det finns ju ett helt nätverk med stationer där det tankas olja hela tiden? :lol:
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Det finns ett nätverk med stationer där man kan köpa olja, men det betyder ju inte det tankas olja där hela tiden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jo, jag har sett det, de står där och fyller olja för upp emot tusen kronor. Tydligen måste den fylkas på var och varannan vecka beroende på hur man kör.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Om man måste fylla på olja för tusen kronor i veckan har bilen ett allvarligt fel.
Jag tror att en stor del av alla som kör fossilbilar idag inte ens vet hur man kontrollerar oljenivån och det går bra ändå.
Min nuvarande fossilbil har gått drygt 5000 mil sedan jag skaffade den och jag har fyllt på 0 liter olja. Min förra körde jag 9000 mil och fyllde också på 0 liter olja. Så är det för mina bekanta som kör fossilbilar också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Niklas Z skrev:
Om man måste fylla på olja för tusen kronor i veckan har bilen ett allvarligt fel.
...
Där håller jag med och därför kommer jag inte köpa någon mer oljebrännare.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

LarsL skrev:
Niklas Z skrev:
...
Jo, men det är verkligen inte normalt att hålla på med oljepåfyllning på det sättet.
Det blir ingen oljebrännare för mig heller nästa gång jag byter bil, men argumentet för det valet är inte kostnader för att fylla på olja mellan service. Det du beskriver förekommer säkert i några fall, men talar vi om bilparken som helhet är det mycket missvisande.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Niklas Z skrev:
LarsL skrev:
Niklas Z skrev:
...
Jo, men det är verkligen inte normalt att hålla på med oljepåfyllning på det sättet.
Det blir ingen oljebrännare för mig heller nästa gång jag byter bil, men argumentet för det valet är inte kostnader för att fylla på olja mellan service. Det du beskriver förekommer säkert i några fall, men talar vi om bilparken som helhet är det mycket missvisande.
Jag tror nog att LarsL syftar på den olja som många bilar förbränner, och låter den expanderande gasen flytta en kolv som sitter på en vevstake och på så vis driver bilen. Tyvärr förkommer det i majoriteten av fordonen i bilparken. Den typen av olja fyller service sällan ens på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

SÅ kanske det är. Jag antog att det var motorolja som avsågs, eftersom föregående inlägg handlade om service och oljebyten.
Skriv svar