Köpråd Model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

manneson
Inlägg: 1200
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av manneson »

Den har väl blivit lite av en GDS-bil. Är man inte händig och villig att själv fixa de problem som kommer så blir det snabbt väldigt dyrt med en gammal S.
Försäkring är svindyrt också.

Har själv övervägt att köpa en många ggr, men just att där är så mkt som kan/kommer strula samt försäkringskostnaden gör att jag väljer bort dem.
Dessutom saknar den ju CCS och böka med adapter är inte kul.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av krabbanidag »

manneson skrev: 26 jun 2025 13:41
Den har väl blivit lite av en GDS-bil. Är man inte händig och villig att själv fixa de problem som kommer så blir det snabbt väldigt dyrt med en gammal S.
Försäkring är svindyrt också.

Har själv övervägt att köpa en många ggr, men just att där är så mkt som kan/kommer strula samt försäkringskostnaden gör att jag väljer bort dem.
Dessutom saknar den ju CCS och böka med adapter är inte kul.
Ja smått ofattbart att Model 3 från 2020 går på samma nivåer som Model S Raven från 2020.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8523
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av spacecoin »

manneson skrev: 26 jun 2025 13:41
Den har väl blivit lite av en GDS-bil. Är man inte händig och villig att själv fixa de problem som kommer så blir det snabbt väldigt dyrt med en gammal S.
Försäkring är svindyrt också.

Har själv övervägt att köpa en många ggr, men just att där är så mkt som kan/kommer strula samt försäkringskostnaden gör att jag väljer bort dem.
Dessutom saknar den ju CCS och böka med adapter är inte kul.
Jag vet inte om jag håller med. Raven har inte massor av problem. Min MX har varit i stort problemfri efter leveransfelen var åtgärdade.
Jag har vissa vibrationer vid acc ibland, men den rep är ju 4000 kr iom SB.

Det som kan vara lite dyrt är väl luftfjädringen om den skulle paja, och sedan batteriet då, men det senare är ju inte unikt för MS/MX. M3 verkar ju ha rejäla problem med rost däremot.

Att ha CCS-adaptern är absolut inget besvär för mig och 135 kW räcker fint för mig. Blir ju skonsamt för batteriet med. Jag laddar kanske 15-20 minuter på ett stopp.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5954
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 27 jun 2025 11:40
manneson skrev: 26 jun 2025 13:41
Den har väl blivit lite av en GDS-bil. Är man inte händig och villig att själv fixa de problem som kommer så blir det snabbt väldigt dyrt med en gammal S.
Försäkring är svindyrt också.

Har själv övervägt att köpa en många ggr, men just att där är så mkt som kan/kommer strula samt försäkringskostnaden gör att jag väljer bort dem.
Dessutom saknar den ju CCS och böka med adapter är inte kul.
Jag vet inte om jag håller med. Raven har inte massor av problem. Min MX har varit i stort problemfri efter leveransfelen var åtgärdade.
Jag har vissa vibrationer vid acc ibland, men den rep är ju 4000 kr iom SB.

Det som kan vara lite dyrt är väl luftfjädringen om den skulle paja, och sedan batteriet då, men det senare är ju inte unikt för MS/MX.
Det är ju inte alltid att det måste vara massor av problem, det räcker med tillräckligt hög risk för tillräckligt dyrt.

Bilarna börjar vara så billiga att det är svårt hämta 100K på en affär för handlaren och då överstiger sannolikt risken*kostnaden förtjänsten.

Om de flesta handlarna inte vill ta i bilen med tång trots att inbytesvärdet inte ens diskuterats så beror det troligen inte på att bilhandlare är allergiska mot att tjäna pengar utan på att man gjort en bedömning på förtjänst kontra risk.

150% av alla trådr här innehåller ordet TCO för att folk räknar kostnader.
Bilhandlare som inte är minst lika smarta förvlir nog inte bilhandlare så länge 😅

Äldre elbilar, när batterigarantin gått ut, kommer troligen vara betydligt kallare av en anledning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1360
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av bjornnilsson »

När jag var i artonårsåldern i mitten av nittiotalet så var det bästa jag visste att åka in till bilhandlarna i Norrtälje och testa det hetaste som en 18-åring kunde lägga vantarna på då vilket var typ tio år gamla omlackerade häckar som Honda Prelude eller CRX eller kanske någon Opel Manta GSI om man hade tur. Jag minns bäst bilhandlaren som istället för hand hade en krok och körde tillbaka en Peugeot GTI 205 in i hallen som jag lånat för en tur. Jag var lite nervös för jag insåg att den luktade bränd skithög efter min provtur men gubben med kroken bara tryckte gasen i botten och rände in i mellan de tighta garagedörrarna med skrikande däck. Hursomhelst, liknande bilhandlare borde väl finnas även för gamla elbilar? Dvs de som kanske gör 5-10000 på affären och sedan låser dörrarna? Eller är det mer reglerat idag?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5954
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 27 jun 2025 12:23
När jag var i artonårsåldern i mitten av nittiotalet så var det bästa jag visste att åka in till bilhandlarna i Norrtälje och testa det hetaste som en 18-åring kunde lägga vantarna på då vilket var typ tio år gamla omlackerade häckar som Honda Prelude eller CRX eller kanske någon Opel Manta GSI om man hade tur. Jag minns bäst bilhandlaren som istället för hand hade en krok och körde tillbaka en Peugeot GTI 205 in i hallen som jag lånat för en tur. Jag var lite nervös för jag insåg att den luktade bränd skithög efter min provtur men gubben med kroken bara tryckte gasen i botten och rände in i mellan de tighta garagedörrarna med skrikande däck. Hursomhelst, liknande bilhandlare borde väl finnas även för gamla elbilar? Dvs de som kanske gör 5-10000 på affären och sedan låser dörrarna? Eller är det mer reglerat idag?
Konsumentköplagen gäller även begagnade bilar upp till 3 år efter köpet.
Såklart att sunt förnuft borde råda, och att köparen måste bevisa att felet fanns när köparen tog emot bilen.
Men vattenläckage i en äldre S-motor kostar 70K hos Tesla, ish. Ganska vanligt.
Batteribyten har nog vart vanligare ön folk tror och det har visat sug att utbytesbatterier från Tesla går sönder oftare än de vilar som inte fått batteriet bytt.
Luftfjädring, värmepaket, dörrhandtag etc.

Jag påstår inte att alla S är skit, men risken att något strular gör att min gissning är att med 10K avance/bil så kommer man gå back då säkert var tioende bil kommer kosta för handlaren.

Som sagt, när handlare inte är intresserade är det ju inte för att man är allergisk mot pengar utan det är av en anledning.

Det här kommer säkerligen göra att man kan köpa relativt billiga tex S beggat och har man rnan lite skruvarkunskap går det säkert driva en S relstivt länge på det, så länge batteriet inte ger upp.

I USA säljs (går köpa även här) en mojäng man kopplar in som raderar en av de vanligaste felkoderna på batteriet. Den raderingen verkar bruka kunna hålla en månad eller två, men till slut måste batteriet åtgärdas.
Det verkar inte vara väldigt ovanligt att folk köper en beg S i USA, får problem med batteriet efter en månad -ish och sedan när tex Recell kollar historiken med Teslas serviceverktyg ser man att samma fel återkommit några ggr sedan har ägaren raderat felet och sålt bilen.

För att se dessa grejer behöver man Teslas Toolbox vilket kostar såpass att man måste specialisera sig på det för att kunna se att felet funnits och att det raderats.

Ska man köpa och kränga Teslor med svensk lagstiftning måste man nog ha den möjligheten för att säkerställa att inga fel som kan bli dyra finns på de bilar man köper in/säljer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5954
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av AAKEE »

Just denna manikk:
IMG_6342.jpeg
Är ioffsg för model 3, men principen är likadan.

Som Sverige blivit idag skulle jag tro att det finns massor med S-ägare som hellre raderar ett fel och kränger den än tar smällen själv.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson
Inlägg: 1200
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av manneson »

AAKEE skrev: 27 jun 2025 15:50
Just denna manikk:
IMG_6342.jpeg

Är ioffsg för model 3, men principen är likadan.

Som Sverige blivit idag skulle jag tro att det finns massor med S-ägare som hellre raderar ett fel och kränger den än tar smällen själv.
Många dumpas på auktion utan åtgärd överhuvudtaget. Sen går de lustigt nog för överpriser ändå. Antagligen köps de av folk som clearar saker billigt och kränger vidare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8523
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker inte det finns särskilt många argument som är specifika för MS/MX i tråden ärligt talat. Låter som generella elbils-"TCO"-mördare.
manneson
Inlägg: 1200
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av manneson »

spacecoin skrev: 27 jun 2025 16:06
Jag tycker inte det finns särskilt många argument som är specifika för MS/MX i tråden ärligt talat. Låter som generella elbils-"TCO"-mördare.
Titta på en Grufman-video så får du nog andra tankar…

Det är väldigt mkt på S/X som är mer komplicerat och ”error prone” vs övriga elbilar.
Skulle säga 3/Y är mkt mer lika övriga. De har vanliga handtag, stålfjädring, mer tåliga motorer, datorer och elsystem är ”second gen” där det mesta som kan strula är åtgärdat.
Kort sagt har man inte riskerat så mkt i dem eftersom det skulle bli alldeles för dyrt på en volymprodukt om de börjar strula. Men med S/X kunde man chansa just eftersom det är en förhållandevis lågvolymprodukt.

Förövrigt har jag lite känslan av att Teslas små batteri celler är lite av en akilleshäl.
De flesta övriga har stora celler och jag vet inte om det verkligen är fallet men jag skulle gissa på att färre och större celler ger mindre risk för problem på lång sikt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8523
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av spacecoin »

manneson skrev: 27 jun 2025 16:19
spacecoin skrev: 27 jun 2025 16:06
Jag tycker inte det finns särskilt många argument som är specifika för MS/MX i tråden ärligt talat. Låter som generella elbils-"TCO"-mördare.
Titta på en Grufman-video så får du nog andra tankar…
Men är det inte bara en faktor av ålder? M3/MY är inte så gamla. S har funnits i 12-13 år. Att säga att nya MS har samma problem som de som gjordes 2012 är ju lite missledande.

Återkom när det finns 8 år gamla MY.

Handtagen är skit, men det har inte MX. Jag har de roliga dörrarna istället :) Men de verkar funka.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2685
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av frippe »

Nu kan jag ha fel. Men min känsla kring S/X är att mycket av problemen som spökar är kopplat till de tidigare bilarna. Att flera av problemen som S/X dragits med har åtgärdats efter hand. Och om man håller sig till de senare modellerna innan sista uppfräschningen är de relativt stabila, i en Tesla kontext.

Nu är det bilar som sålts i relativt små volymer, så fel tenderar att synas än mer.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8523
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av spacecoin »

frippe skrev: 27 jun 2025 16:29
Nu kan jag ha fel. Men min känsla kring S/X är att mycket av problemen som spökar är kopplat till de tidigare bilarna. Att flera av problemen som S/X dragits med har åtgärdats efter hand. Och om man håller sig till de senare modellerna innan sista uppfräschningen är de relativt stabila, i en Tesla kontext.

Nu är det bilar som sålts i relativt små volymer, så fel tenderar att synas än mer.
Enig. Jag skulle vilja påstå att från Raven så är det inte fler problem än på andra bilar förutom då de kända felen som Tesla numera åtgärdar relativt billigt även utanför garantin. De jag kommer på är länkarmar och drivknut.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 27 jun 2025 16:32
frippe skrev: 27 jun 2025 16:29
Nu kan jag ha fel. Men min känsla kring S/X är att mycket av problemen som spökar är kopplat till de tidigare bilarna. Att flera av problemen som S/X dragits med har åtgärdats efter hand. Och om man håller sig till de senare modellerna innan sista uppfräschningen är de relativt stabila, i en Tesla kontext.

Nu är det bilar som sålts i relativt små volymer, så fel tenderar att synas än mer.
Enig. Jag skulle vilja påstå att från Raven så är det inte fler problem än på andra bilar förutom då de kända felen som Tesla numera åtgärdar relativt billigt även utanför garantin. De jag kommer på är länkarmar och drivknut.
Just det… Den här servicebulletinen för länkarmarna är ju också aktuell för de S som TS uttryckte intresse för:
viewtopic.php?t=37460
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 27 jun 2025 11:40
manneson skrev: 26 jun 2025 13:41
Den har väl blivit lite av en GDS-bil. Är man inte händig och villig att själv fixa de problem som kommer så blir det snabbt väldigt dyrt med en gammal S.
Försäkring är svindyrt också.

Har själv övervägt att köpa en många ggr, men just att där är så mkt som kan/kommer strula samt försäkringskostnaden gör att jag väljer bort dem.
Dessutom saknar den ju CCS och böka med adapter är inte kul.
Jag vet inte om jag håller med. Raven har inte massor av problem. Min MX har varit i stort problemfri efter leveransfelen var åtgärdade.
Jag har vissa vibrationer vid acc ibland, men den rep är ju 4000 kr iom SB.

Det som kan vara lite dyrt är väl luftfjädringen om den skulle paja, och sedan batteriet då, men det senare är ju inte unikt för MS/MX. M3 verkar ju ha rejäla problem med rost däremot. [Min u.]

Att ha CCS-adaptern är absolut inget besvär för mig och 135 kW räcker fint för mig. Blir ju skonsamt för batteriet med. Jag laddar kanske 15-20 minuter på ett stopp.
Vad är det konkret som Model 3 har för rostproblem?

De här områdena känner jag till:

– Blästring från framhjulen som resulterar i rostangrepp kring trösklarna och de så kallade hundbenen. Har länkat till inlägg om det här i tidigare inlägg i tråden. Som jag förstått det så kan dock det här problemet undvikas om man direkt efter leverans monterar dit ordentliga tredjeparts stänkskydd som även täcker för de hål bakom framhjulen som av någon anledning finns i Teslas originalkonstruktion. Mellan stänkskydd och bilens kaross måste det även monteras sån där PPF-skyddsfilm, annars kommer det med stor sannolikhet bli problem med div. skit och smågrus som kan samlas bakom stänksskydden.
Konstruktionen ändrades från och med Highland, men har för inte så länge sedan läst ett inlägg i en tråd på forumet om att inte heller den konstruktionen är 100%/lika bra som X antal konkurrenter (Alla konkurrenter?). Minns dock inte vilken tråd det var…

– Bromsrören på tidiga Model 3 från 2019. Ska vara åtgärdat av Tesla på senare modeller. Vet inte när brytpunkten inföll. Tror det kostar ca ~16K att åtgärda. En tråd om det här på forumet:
viewtopic.php?t=36530

Kan finnas ytterligare trådar om det här. Minns inte.
Vet inte heller ifall tredjeparts stänksydd som täpper till håligheterna bakom framhjulen kan minska den här problematiken…

– Bultarna som håller fast det stora batteripacket. Vet inte vilka årsmodeller som är berörda.
https://carup.se/experten-varnar-allvar ... -pa-tesla/

Samt eventuellt:

– Ett norskt företag som sysslar med rostskyddsbehandling av bl.a Tesla – Funderud antirust (stavning?), menar att Model 3 (och även Y om jag inte minns fel), är sämre behandlade innanför hjulens innerskärmar, och därmed mer utsatta för stenskott och saltsprut genom innerskärmarnas håligheter än andra bilmodeller. Är bara lekman inom ämnet, så inte mer insatt än så här…

Finns det ytterligare problem med rost på Model 3? …Fast i och för sig så är väl redan det ovanstående en hel del… Men som sagt – ljust ett par bra tredjeparts stänkskydd verkar ju kunna avhjälpa åtm. de ytliga rostangreppen som annars uppstår pga blästring från framhjulen.

Känner till en av de allra första mörkgrå Model 3 AWD LR som levererades i Mars 2019. Ägaren till den monterade genast dit just ordentliga tredjeparts stänksskydd med skyddande plastfilm mellan stänkskydd och kaross, och den har inga rostangrepp till följd av blästring. Den bilen har dock rullat relativt få mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5954
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 27 jun 2025 16:06
Jag tycker inte det finns särskilt många argument som är specifika för MS/MX i tråden ärligt talat. Låter som generella elbils-"TCO"-mördare.

Det finns ganska mycket som talar emot äldre S. (Sannolikt är nya S lite mindre dålig men inte ”bra” ändå).
Tesla är en ung biltillverkare och de har aldrig haft hög kvalitet som ledord.
Dörrhandtagen på S är ett exempel. De har förbättrat dem i några omgångar men inte tillräckligt bra så de fortsätter gå sönder, till en relativt hög kostnad för ägarna.

Den som tror att Tesla försöker spela på premiumsidan med hög kvalite bör kolla i spegeln om clownnäsan sitter rakt.

Allvarligt; Är det någon som ens tänker tanken att ett företag som lever på att tjäna pengar på bilaffärer inte skulle göra det om de hittar ”lågt hängande frukt”?

Jag förstår att det finns någon enstaka forummedlem som kört 20.000 mil utan att ens byta en glödlampa men det är inte genomsnittet på Tesla.

Istället får folk idag betala 40.000 hos tesla efter 8-10.000 mil för att byta länkarmar på en sketen model 3.
Det är klart att det går göra billigare hos något annat företag men som bilhandlare har men kanske inte alltid möjligheten att trixa och fixa så när bilen man precis splde är hos Tesla för byte av hela framvagnen kan man få betala för hela kalaset.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av SwedishAdvocate »

manneson skrev: 27 jun 2025 16:19
spacecoin skrev: 27 jun 2025 16:06
Jag tycker inte det finns särskilt många argument som är specifika för MS/MX i tråden ärligt talat. Låter som generella elbils-"TCO"-mördare.
Titta på en Grufman-video så får du nog andra tankar… […
Som även Spacecoin skrivit ovan så handlar väl den videon om Model S innan Raven… Eller?

Och ifall ngn undrar vad det är för en video…
viewtopic.php?t=34876
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Den här filmen handlar om en S från 2017. Vet inte om det han tar upp i videon även kan drabba S Raven från 2019…

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5954
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 27 jun 2025 17:18
manneson skrev: 27 jun 2025 16:19
spacecoin skrev: 27 jun 2025 16:06
Jag tycker inte det finns särskilt många argument som är specifika för MS/MX i tråden ärligt talat. Låter som generella elbils-"TCO"-mördare.
Titta på en Grufman-video så får du nog andra tankar… […
Som även Spacecoin skrivit ovan så handlar väl den videon om Model S innan Raven… Eller?

Och ifall ngn undrar vad det är för en video…
viewtopic.php?t=34876

På det stora är kanske kvaliteten inte mycket bättre ändå?
Hur många värmepumpar har rasat på Teslor bara i Sverige i år?


Hur många tror att de magiskt slutar rasa när garantin gått ut?

Hur ser det ut med länkarmar/bärarmar?
Hade inte folk rivit upp himmel och jord hade folk fått betala för skiten än.

Min 2023 S får in mängder med vatten i kofferten, ett fel som verkar ha vart känt länge men trots det har jag bytt två kontakter till kofferten som både slutat ta knapptryck och okynnesöppnat på samma gång.

Hur kan man börja tillverka en bil 2021 och fortfarande låta bilar tillverkas 2023 och ha samma fel två år senare för att fortfarande ha samma fel 2025?
Man tar antagligen igen det man förlorar på garantitiden med att fortsätta fixa samma fel när garantin gått ut.

Tredje gången (efter att tydligt ha frågat gång 1 och 2 så har tesla kommut på att det läcker in vatten.
Trots det har man först bokat att bara byta knappen (teknikern planlade för att täta bilen) och det krävdes lite dialog för att få dem att vilja göra det med. Kändes som jag hade tur med rätt kundmottagare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8523
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 27 jun 2025 17:31
SwedishAdvocate skrev: 27 jun 2025 17:18
manneson skrev: 27 jun 2025 16:19
spacecoin skrev: 27 jun 2025 16:06
Jag tycker inte det finns särskilt många argument som är specifika för MS/MX i tråden ärligt talat. Låter som generella elbils-"TCO"-mördare.
Titta på en Grufman-video så får du nog andra tankar… […
Som även Spacecoin skrivit ovan så handlar väl den videon om Model S innan Raven… Eller?

Och ifall ngn undrar vad det är för en video…
viewtopic.php?t=34876

På det stora är kanske kvaliteten inte mycket bättre ändå?
Hur många värmepumpar har rasat på Teslor bara i Sverige i år?


Hur många tror att de magiskt slutar rasa när garantin gått ut?

Hur ser det ut med länkarmar/bärarmar?
Hade inte folk rivit upp himmel och jord hade folk fått betala för skiten än.

Min 2023 S får in mängder med vatten i kofferten, ett fel som verkar ha vart känt länge men trots det har jag bytt två kontakter till kofferten som både slutat ta knapptryck och okynnesöppnat på samma gång.

Hur kan man börja tillverka en bil 2021 och fortfarande låta bilar tillverkas 2023 och ha samma fel två år senare för att fortfarande ha samma fel 2025?
Man tar antagligen igen det man förlorar på garantitiden med att fortsätta fixa samma fel när garantin gått ut.

Tredje gången (efter att tydligt ha frågat gång 1 och 2 så har tesla kommut på att det läcker in vatten.
Trots det har man först bokat att bara byta knappen (teknikern planlade för att täta bilen) och det krävdes lite dialog för att få dem att vilja göra det med. Kändes som jag hade tur med rätt kundmottagare.
Att Tesla har fler måndags-exemplar än genomsnittet, speciellt i Fremont, är välkänt. Och att de är världsledande i att inte åtgärda rot-orsaken under garantitiden.

Hävdar ändå bestämt att S/X sedan Raven inte är värre än något annan Tesla kvalitetsmässigt. Det regnar in i bakluckan i många Teslor men inte i min.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5954
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 27 jun 2025 17:57
AAKEE skrev: 27 jun 2025 17:31
SwedishAdvocate skrev: 27 jun 2025 17:18
manneson skrev: 27 jun 2025 16:19
spacecoin skrev: 27 jun 2025 16:06
Jag tycker inte det finns särskilt många argument som är specifika för MS/MX i tråden ärligt talat. Låter som generella elbils-"TCO"-mördare.
Titta på en Grufman-video så får du nog andra tankar… […
Som även Spacecoin skrivit ovan så handlar väl den videon om Model S innan Raven… Eller?

Och ifall ngn undrar vad det är för en video…
viewtopic.php?t=34876

På det stora är kanske kvaliteten inte mycket bättre ändå?
Hur många värmepumpar har rasat på Teslor bara i Sverige i år?


Hur många tror att de magiskt slutar rasa när garantin gått ut?

Hur ser det ut med länkarmar/bärarmar?
Hade inte folk rivit upp himmel och jord hade folk fått betala för skiten än.

Min 2023 S får in mängder med vatten i kofferten, ett fel som verkar ha vart känt länge men trots det har jag bytt två kontakter till kofferten som både slutat ta knapptryck och okynnesöppnat på samma gång.

Hur kan man börja tillverka en bil 2021 och fortfarande låta bilar tillverkas 2023 och ha samma fel två år senare för att fortfarande ha samma fel 2025?
Man tar antagligen igen det man förlorar på garantitiden med att fortsätta fixa samma fel när garantin gått ut.

Tredje gången (efter att tydligt ha frågat gång 1 och 2 så har tesla kommut på att det läcker in vatten.
Trots det har man först bokat att bara byta knappen (teknikern planlade för att täta bilen) och det krävdes lite dialog för att få dem att vilja göra det med. Kändes som jag hade tur med rätt kundmottagare.
Att Tesla har fler måndags-exemplar än genomsnittet, speciellt i Fremont, är välkänt. Och att de är världsledande i att inte åtgärda rot-orsaken under garantitiden.

Hävdar ändå bestämt att S/X sedan Raven inte är värre än något annan Tesla kvalitetsmässigt. Det regnar in i bakluckan i många Teslor men inte i min.
Det fetade kanske säger mer om de andra bilarna än S/X.

Sannolikt blir tesla sakta bättre med kvalitet. Gissningsvis skulle en liten kvalitetshöjning rendera mer minskning i garantikostnader än förlust på intäkter vid försäljning.

Sen är det det där med ”min bil…”

Ett bevisat undantag på att man själv inte råkat ut för det är inget direkt statistiskt underlag för att det är bra.

Jag skrev frågan om min koffertknapp när den gick sönder första gången här, och det var många som hade haft samma på Palladium.
Någons bil stod med kofferten öppen vid leverans vilket hade tolkats som att Tesla öppnat kofferten för att visa utrymmet men verkligheten visade sig vara en annan.

Jag tror verkligen att man försöker göra grejerna bättre men jag tror man närmar sig från ”skithållet” för att hitta nivån som precis håller (av kostnadsskäl) snarare än att göra som tyskarna gjorde förr: något som håller forever.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson
Inlägg: 1200
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av manneson »

I USA, dvs deras största marknad, finns ju ”lemon law”. Om samma fel återuppstår gång på gång har man rätt att returnera bilen.
Det är väldigt kostsamt för tillverkarna, dvs de har en rejäl piska att fixa ofta förekommande fel.
Vet inte hur de klarar sig runt det…
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av SwedishAdvocate »

manneson skrev: 28 jun 2025 15:43
I USA, dvs deras största marknad, finns ju ”lemon law”. Om samma fel återuppstår gång på gång har man rätt att returnera bilen.
Det är väldigt kostsamt för tillverkarna, dvs de har en rejäl piska att fixa ofta förekommande fel.
Vet inte hur de klarar sig runt det…
Verkar som de till slut köper tillbaka bilen och sedan säljer den på auktion… Eller så behåller de bilen själva som en loaner. Både varianterna förekommer hos Tesla i Florida(?) nedan.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5954
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 28 jun 2025 15:43
I USA, dvs deras största marknad, finns ju ”lemon law”. Om samma fel återuppstår gång på gång har man rätt att returnera bilen.
Det är väldigt kostsamt för tillverkarna, dvs de har en rejäl piska att fixa ofta förekommande fel.
Vet inte hur de klarar sig runt det…
Lemon law gäller nya bilar.

Vi har faktiskt en liknande lag i konsumentköplagen. Inte riktigt i närheten som Lemon Law men bilförsäljaren har ~ tre försök på sig att fixa ett fel innan de kan behöva köpa tillbaka bilen.
Du kan i regel inte kräva att få lämna tillbaka bilen för att du upptäckt ett fel. Bilhandlaren ska oftast få chansen att åtgärda felet. För att ha rätt att häva bilköpet krävs att

felet är stort och allvarligt
bilhandlaren inte åtgärdar felet inom skälig tid
bilhandlaren försökt rätta till felet flera gånger utan att lyckas.
Anser du att du har rätt att lämna tillbaka bilen och få pengarna tillbaka? Då får du argumentera för det. Framför dina krav på hävning till bilhandlaren skriftligen, till exempel via mejl. Förklara varför du anser att köpet ska hävas.
Jag har faktiskt en halvt bekant (frugans kollega) som köpte en helt ny bil (Fransk, ICE) för~ ett år sedan.
Bilen gav motorlampa så fort det var kallt med limp mode som resultat. Verkstaden bytte batteriet två ggr och hade in den ~ 5ggr för stt försöka fixa felet. Jag blev lite lätt konsult i ärendet och sa att det kanske började vara dags att diskutera återköp. Jag tror det var så lyckligt att bilförsäljaren föreslog det när ägaren precis skulle göra det (bra betyg för den firman). Slutade med återköp av den lilla Franska bilen ovh istället köpte de en nästan ny större Japs.


Men varken Lemon Law eller den återköp inom den svenska lagen handlar det vi pratar om här. Dessa frågor är ju generellt täckta av Teslas fyraåriga garanti, så det är ju efter att garantin gått ut som vi sannolikt ser de största, dyraste felen.

Den andra delen av konsumentköplagen, att man har rätt att reklamera en begagnad bil under tre år är ju det som gör det besvärligt att handla med högriskobjekt för handlarna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Köpråd Model S?

Inlägg av krabbanidag »

När man ändå pratar elbilar i premiumsegmentet verkar de omöjliga att sälja när batterigarantin är slut. Finns en Taycan 2023 med 16k mil som är osäljbar, har ingen batterigaranti. Ute för 450 000kr.

Tror batteribyte går kring 500 000kr.

Vem vill köra runt med sån risk. Bilen kanske är värd som en 8 år garantilös Model S på sin höjd? 150k?
Skriv svar