Features som inte Tesla har

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1700
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Klintan »

RDS med TA för alla medier.
Elbilist sedan 2014
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12682
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Fredrik j »

Hur är det? Har Tesla 360-kamera ännu?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 896
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av roffe_s »

Fredrik j skrev: 24 jun 2025 08:59
Hur är det? Har Tesla 360-kamera ännu?
Nej, inte vad jag vet. I alla fall har ingen av mina bekanta det i sina bilar.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
manneson
Inlägg: 1146
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av manneson »

Fredrik j skrev: 23 jun 2025 21:34
manneson skrev: 23 jun 2025 20:55
Fredrik j skrev: 23 jun 2025 20:32
hanst skrev: 23 jun 2025 19:32
Alltså, det har gått flera minuter utan att någon har nämnt något om en regnsensor 😉
Det är så självklara saker. Har ju funnits på alla bilar i 15-20år.
Och fortfarande fungerar de inte.
Alla bilar jag haft med regnsensor får jag slå igång manuellt om rutan är blöt när jag startar. Sen får jag justera känsligheten för att få dem att torka optimalt, varje gång det regnar.
Hade nästan fungerat lite bra utan.
Ge fan i och slå på dom då.
Notera ordet "nästan". Fördelen är att den går igång av sig självt om det börjar regna när jag kör. Då behöver jag "bara" justera känsligheten. Sedan stänger den av sig själv om det slutar.
Så jag sparar åtminstone ett drag i spaken. 🤷‍♂️
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2674
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av frippe »

manneson skrev: 24 jun 2025 11:50
Fredrik j skrev: 23 jun 2025 21:34
manneson skrev: 23 jun 2025 20:55
Fredrik j skrev: 23 jun 2025 20:32
hanst skrev: 23 jun 2025 19:32
Alltså, det har gått flera minuter utan att någon har nämnt något om en regnsensor 😉
Det är så självklara saker. Har ju funnits på alla bilar i 15-20år.
Och fortfarande fungerar de inte.
Alla bilar jag haft med regnsensor får jag slå igång manuellt om rutan är blöt när jag startar. Sen får jag justera känsligheten för att få dem att torka optimalt, varje gång det regnar.
Hade nästan fungerat lite bra utan.
Ge fan i och slå på dom då.
Notera ordet "nästan". Fördelen är att den går igång av sig självt om det börjar regna när jag kör. Då behöver jag "bara" justera känsligheten. Sedan stänger den av sig själv om det slutar.
Så jag sparar åtminstone ett drag i spaken. 🤷‍♂️
På Tesla kan du inte justera känsligheten på läge auto? Då sköter den sig helt själv. Däremot kan du justera intervallen eller hur snabbt de ska torka vid konstant torkare. På den gamla varianten när det faktiskt fanns en regnsensor i bilen kunde du justera känsligheten lite.

Och, den är inte heller på slagen per automatik, enbart vid användande av AP eller om den varit igång tidigare.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1175
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Arctic Drifter »

  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4201
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Maw »

Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1175
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Arctic Drifter »

Maw skrev: 24 jun 2025 14:32
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Jag har haft en BMW X5 årsmodell 2013 som hade detta. Så Tesla har fortfarande potential att utvecklas :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1029
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Freez »

Maw skrev: 24 jun 2025 14:32
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
MY RWD Vit 2023
backe
Inlägg: 2615
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av backe »

Freez skrev: 25 jun 2025 16:05
Maw skrev: 24 jun 2025 14:32
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.
Menar du att Tesla kan ha många telefoner aktiva samtidigt? Texten du klistrar in från någon manual verkar inte antyda att det är mer än en telefon i taget åtminstone.

På min MEB så kan man ha många(inte testat mer än 4-5 stycken) alternativa telefoner, och man kan ha en via Carplay och en annan via bluetooth samtidigt.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12682
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Fredrik j »

Freez skrev: 25 jun 2025 16:05
Maw skrev: 24 jun 2025 14:32
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan dom
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1029
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Freez »

backe skrev: 25 jun 2025 16:12
Freez skrev: 25 jun 2025 16:05
Maw skrev: 24 jun 2025 14:32
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.
Menar du att Tesla kan ha många telefoner aktiva samtidigt? Texten du klistrar in från någon manual verkar inte antyda att det är mer än en telefon i taget åtminstone.

På min MEB så kan man ha många(inte testat mer än 4-5 stycken) alternativa telefoner, och man kan ha en via Carplay och en annan via bluetooth samtidigt.
Nej en i taget. Man behöver växla mellan enheter som de flesta bilar. Jag svarade specifikt på inlägget om VW Sharan. Har väldigt svårt att tro att den klarade 2 telefoner samtidigt.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1029
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Freez »

Fredrik j skrev: 25 jun 2025 18:02
Freez skrev: 25 jun 2025 16:05
Maw skrev: 24 jun 2025 14:32
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan dom
Så funkar det även med Tesla.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
daz_meatball
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 10:49

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av daz_meatball »

spacecoin skrev: 22 jun 2025 12:10
ReNewAble skrev: 22 jun 2025 10:25
spacecoin skrev: 21 jun 2025 21:47
Carplay
Aa
HUD
Kooperativ styrning (byta fil utan att slå av AP)
Level 3 autonomi (eyes off)
Tyst kupe
Panelpassning
Vattentätning
Massagestolar
Byta fil utan att slå av AP har Tesla om man köper till EAP.
Inte om du vill byta fil själv med ratten. Jag har FSD, och tycker att filbyten funkar sådär med blinkers. Segt och misslyckas för ofta. Verkligen inte värt 40/80 papp.
Fungerar utmärkt nu har inte haft några problem med min nya Juniper så lätt värt 40 papp kan jag tycka.
-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model Y LR #teamblue
-25 Model Y LR Juniper #teamblue
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12682
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Fredrik j »

Freez skrev: 25 jun 2025 21:37
Fredrik j skrev: 25 jun 2025 18:02
Freez skrev: 25 jun 2025 16:05
Maw skrev: 24 jun 2025 14:32
Arctic Drifter skrev: 24 jun 2025 14:08
  • Möjlighet att ansluta två mobiler samtidigt via Bluetooth.
Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan dom
Så funkar det även med Tesla.
Ja, så trodde jag alla bilar med bluetooth fungerade.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8489
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av spacecoin »

daz_meatball skrev: 25 jun 2025 21:43
spacecoin skrev: 22 jun 2025 12:10
ReNewAble skrev: 22 jun 2025 10:25
spacecoin skrev: 21 jun 2025 21:47
Carplay
Aa
HUD
Kooperativ styrning (byta fil utan att slå av AP)
Level 3 autonomi (eyes off)
Tyst kupe
Panelpassning
Vattentätning
Massagestolar
Byta fil utan att slå av AP har Tesla om man köper till EAP.
Inte om du vill byta fil själv med ratten. Jag har FSD, och tycker att filbyten funkar sådär med blinkers. Segt och misslyckas för ofta. Verkligen inte värt 40/80 papp.
Fungerar utmärkt nu har inte haft några problem med min nya Juniper så lätt värt 40 papp kan jag tycka.
prova okt - mars
roffe_s
elbilist
Inlägg: 896
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av roffe_s »

Angående TS fråga - Riktigt snabbladdande batterier och högspänningsdesign som medger t ex laddning 10-80% SoC på ca 15 minuter är väl en finess som Tesla saknar?
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1175
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Arctic Drifter »

Fredrik j skrev: 25 jun 2025 21:45
Freez skrev: 25 jun 2025 21:37
Fredrik j skrev: 25 jun 2025 18:02
Freez skrev: 25 jun 2025 16:05
Maw skrev: 24 jun 2025 14:32


Oj, det kunde redan min VW Sharan från 2014 vill jag minnas
Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan dom
Så funkar det även med Tesla.
Ja, så trodde jag alla bilar med bluetooth fungerade.
Det jag saknar hos Tesla är att man kan ha två mobiler samtidigt ansluta, ringer det på den ena så kan man prata handsfree, ringer det på den andra så kan man ta det samtalet också via handsfree, detta UTAN att växla aktiv mobil i gränssnittet.

T.ex. har jag haft denna funktionalitet i en BMW daterad 2013. En annan tillämpning är att kidsen kan vara anslutna och streama musik via bluetooth samtidigt som min telefon är ansluten för samtal, kommer det ett samtal så avbryts musiken och jag kan ta samtalet, sen åter till musiken. Och alltså detta utan att växla mobil i gränssnittet.

Bara för att Tesla inte har det så betyder det inte att funktionaliteten inte finns hos andra bilmärken.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1029
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Freez »

Arctic Drifter skrev: 27 jun 2025 12:07
Fredrik j skrev: 25 jun 2025 21:45
Freez skrev: 25 jun 2025 21:37
Fredrik j skrev: 25 jun 2025 18:02
Freez skrev: 25 jun 2025 16:05


Stämmer det verkligen? Min fd Passat GTE från 2020 kunde förvisso parkoppla två telefoner samtidigt men endast en kunde användas åt gången.

Tesla MY kan parkoppla upp till 10 bluetooth telefoner och växla mellan dessa. Tesla kan även parkoppla upp till 20 Bluetooth-enheter i taget men endast två enheter kan anslutas samtidigt (till exempel en telefon och en handkontroll eller två handkontroller) till varje främre och bakre pekskärm (i förekommande fall).

"Växla mellan parkopplade enheter
Model Y ansluter automatiskt till en telefon som du har angett som Prioriterad enhet. Om du inte har angett en telefon som prioriterad enhet ansluter Model Y till den telefon som senast var ansluten, under förutsättning att den finns inom räckvidden och att Bluetooth har aktiverats. Om den senaste telefonen inte finns inom räckvidden försöker den ansluta till nästa telefon som den har varit parkopplad med.

Om du vill ansluta till en annan telefon trycker du på Reglage > Bluetooth > Enheter. Välj den telefon som du vill ansluta till och tryck därefter på Anslut. Om den telefon du vill ansluta till inte finns med i listan måste du parkoppla telefonen. Se Parkoppla en telefon eller Bluetooth-enhet.

Om den är ansluten visas Bluetooth-symbolen bredvid telefonens namn på skärmen för Bluetooth-inställningar för att visa att Model Y är ansluten till telefonen."
Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan dom
Så funkar det även med Tesla.
Ja, så trodde jag alla bilar med bluetooth fungerade.
Det jag saknar hos Tesla är att man kan ha två mobiler samtidigt ansluta, ringer det på den ena så kan man prata handsfree, ringer det på den andra så kan man ta det samtalet också via handsfree, detta UTAN att växla aktiv mobil i gränssnittet.

T.ex. har jag haft denna funktionalitet i en BMW daterad 2013. En annan tillämpning är att kidsen kan vara anslutna och streama musik via bluetooth samtidigt som min telefon är ansluten för samtal, kommer det ett samtal så avbryts musiken och jag kan ta samtalet, sen åter till musiken. Och alltså detta utan att växla mobil i gränssnittet.

Bara för att Tesla inte har det så betyder det inte att funktionaliteten inte finns hos andra bilmärken.
Bilar med CarPlay har oftast den möjligheten dock inte alla. Min BMW X1 från 2019 klarar inte det och inte heller min fd BMW från 2012 fixade det.
MY RWD Vit 2023
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12682
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Fredrik j »

Freez skrev: 27 jun 2025 12:27
Arctic Drifter skrev: 27 jun 2025 12:07
Fredrik j skrev: 25 jun 2025 21:45
Freez skrev: 25 jun 2025 21:37
Fredrik j skrev: 25 jun 2025 18:02


Ja, man kan koppla upp många telefoner via bluetooth i min förra dieselvolvo. Precis som det går att göra i en polestar2 också. Man kan dock bara ringa på en åt gången. Man behöver växla mellan dom
Så funkar det även med Tesla.
Ja, så trodde jag alla bilar med bluetooth fungerade.
Det jag saknar hos Tesla är att man kan ha två mobiler samtidigt ansluta, ringer det på den ena så kan man prata handsfree, ringer det på den andra så kan man ta det samtalet också via handsfree, detta UTAN att växla aktiv mobil i gränssnittet.

T.ex. har jag haft denna funktionalitet i en BMW daterad 2013. En annan tillämpning är att kidsen kan vara anslutna och streama musik via bluetooth samtidigt som min telefon är ansluten för samtal, kommer det ett samtal så avbryts musiken och jag kan ta samtalet, sen åter till musiken. Och alltså detta utan att växla mobil i gränssnittet.

Bara för att Tesla inte har det så betyder det inte att funktionaliteten inte finns hos andra bilmärken.
Bilar med CarPlay har oftast den möjligheten dock inte alla. Min BMW X1 från 2019 klarar inte det och inte heller min fd BMW från 2012 fixade det.
För just det du beskriver har vi startat en "jam session" på telefonen ansluten till Carplay.
Neostar
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 mar 2025 20:52

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Neostar »

d3marcus skrev: 21 jun 2025 20:50
Startar en inverterad tråd av Features som bara Tesla har.

Börjar med denna:

Wazenavigering i instrumentklustret (ja billigare Teslor har inget kluster alls).
Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!

- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Claes_B »

Neostar skrev: 28 jun 2025 09:26
d3marcus skrev: 21 jun 2025 20:50
Startar en inverterad tråd av Features som bara Tesla har.

Börjar med denna:

Wazenavigering i instrumentklustret (ja billigare Teslor har inget kluster alls).
Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!

- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort? ;)

Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Neostar
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 mar 2025 20:52

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Neostar »

Claes_B skrev: 28 jun 2025 09:41
Neostar skrev: 28 jun 2025 09:26
d3marcus skrev: 21 jun 2025 20:50
Startar en inverterad tråd av Features som bara Tesla har.

Börjar med denna:

Wazenavigering i instrumentklustret (ja billigare Teslor har inget kluster alls).
Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!

- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort? ;)

Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Nja Renault kryssar typ alla boxar förutom geofensing.

Renault 5 har AC V2G, Scienic får det snart.

Renault har dessutom alltid haft fartbegränsare på knapp. (Plus bra adaptiv farthållare och lane assist också då så klart)
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Användarvisningsbild
daz_meatball
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 10:49

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av daz_meatball »

spacecoin skrev: 25 jun 2025 22:23
daz_meatball skrev: 25 jun 2025 21:43
spacecoin skrev: 22 jun 2025 12:10
ReNewAble skrev: 22 jun 2025 10:25
spacecoin skrev: 21 jun 2025 21:47
Carplay
Aa
HUD
Kooperativ styrning (byta fil utan att slå av AP)
Level 3 autonomi (eyes off)
Tyst kupe
Panelpassning
Vattentätning
Massagestolar
Byta fil utan att slå av AP har Tesla om man köper till EAP.
Inte om du vill byta fil själv med ratten. Jag har FSD, och tycker att filbyten funkar sådär med blinkers. Segt och misslyckas för ofta. Verkligen inte värt 40/80 papp.
Fungerar utmärkt nu har inte haft några problem med min nya Juniper så lätt värt 40 papp kan jag tycka.
prova okt - mars
Jag återkommer med rapport :)
-22 Model 3 LR #teamblue
-23 Model Y LR #teamblue
-25 Model Y LR Juniper #teamblue
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Features som inte Tesla har

Inlägg av Claes_B »

Neostar skrev: 28 jun 2025 11:50
Claes_B skrev: 28 jun 2025 09:41
Neostar skrev: 28 jun 2025 09:26
d3marcus skrev: 21 jun 2025 20:50
Startar en inverterad tråd av Features som bara Tesla har.

Börjar med denna:

Wazenavigering i instrumentklustret (ja billigare Teslor har inget kluster alls).
Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!

- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort? ;)

Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Nja Renault kryssar typ alla boxar förutom geofensing.

Renault 5 har AC V2G, Scienic får det snart.

Renault har dessutom alltid haft fartbegränsare på knapp. (Plus bra adaptiv farthållare och lane assist också då så klart)
Renault kryssar alla boxar, förutom ... :) Det är alltså Renault man ska köpa för de egenskaperna, har Renault alla andra egenskaper en Tesla har utöver det du listat?

Jag tycker nog förvisso du kan ta bort bilnyckel, för det har vi ju en, det är ett kort som går bra att låna ut, om jag inte minns fel så var väl Renault absolut först med det för +20 år sedan, har de återgått till nyckel igen?
Jag förstår inte heller vad du menar med autocharge när jag fått tänka efter en stund, det är ju den egenskapen som länge var en Teslas USPer. Bilen vet ju inte vem som kör när den kopplas in på en SUC, vem som helst som lånar min bil kan ladda på vilken SUC som helst.

Jag tycker dessutom inte att Google navigering är så mycket bättre än Teslas, som väl använder Googles data? Vi har en XC40 med Google och en M3 och jag kan inte säga att jag saknar Google när jag kör Teslan, det är förstås subjektivt och inget som invänder mot att Tesla saknar Google, bara en kommentar.
Skriv svar