Har tittat på ett par beg. Plaid och även long range.
Gör man bort sig om man köper en bil med HW3?
En klar fördel med HW3 är att de har USS som är mycket bättre än kamerabaserad parkeringshjälp på HW4. I praktiken är det rätt så värdelöst utan USS, då det fungerar som sämst när det behövs som mest. Det man kan hoppas på med HW4 är att man kan eftermontera kameran i fram som nu introducerats i senaste uppdateringen.
Upplösningen på kamerorna är klart bättre på HW4 och nu när man går upp "dödvinkel" bild i IC så är den klart skarpare på HW4, men ok på HW3.
Tror man på FSD så är HW4 att föredra.
Jag har en S HW3 och en X HW4.
Jag tror inte att det är realistiskt att eftermontera bumper-kameran om det inte redan är kablage framdragen, vilket jag inte tror att det är. Tror aldrig det kommer att erbjudas.
Tror ej heller att HW4 blir "eyes off" oavsett. Både HW3 och HW4 funkar ju helt ok som förarstöd på motorväg. Tror inte man ska förvänta sig mer än det. Möjligtvis kommer automatiska filbyten från 2027 i EU.
Särskilt om batteribyte plötsligt går ner till 100 000kr, inte dagens 200 000kr.
Det är ungefär 0.0% chans att batteribyten på äldre S går ned i pris från Tesla.
Sannolikt är det ungefär lika troligt att någon skapar nya pirat-pack.
”Nya pack” kommer kanske inte vara tillgängligt utan det kommer vara refurbished så länge Tesla orkar hålla på med det. Tesla drar säkert en gräns vid någon viss ålder på bilen där man inte heller håller utbytesbatterier tillgängligt.
Jag gjorde en beräkning i en annan tråd på vad det kostar att köpa lösa 18650-celler för att byt ut alla i ett batteri och det är astronomiska belopp.
Jag tolkar det som att skrotning är rätt väg att gå vid batterihaveri på en 10-15 år S.
Hellre det än att lägga 200k på renoverat batteri och vänta på nästa haveri?
Särskilt om batteribyte plötsligt går ner till 100 000kr, inte dagens 200 000kr.
Det är ungefär 0.0% chans att batteribyten på äldre S går ned i pris från Tesla.
Sannolikt är det ungefär lika troligt att någon skapar nya pirat-pack.
”Nya pack” kommer kanske inte vara tillgängligt utan det kommer vara refurbished så länge Tesla orkar hålla på med det. Tesla drar säkert en gräns vid någon viss ålder på bilen där man inte heller håller utbytesbatterier tillgängligt.
Jag gjorde en beräkning i en annan tråd på vad det kostar att köpa lösa 18650-celler för att byt ut alla i ett batteri och det är astronomiska belopp.
Jag tolkar det som att skrotning är rätt väg att gå vid batterihaveri på en 10-15 år S.
Hellre det än att lägga 200k på renoverat batteri och vänta på nästa haveri?
Eftermarknadsservice.
Än så länge är det nog oftast andra saker än cellerna som är problemet på de äldsta S-packarna.
När det inte går kommer det antagligen finnas fungerande beggade pack från skrotade bilar.
Särskilt om batteribyte plötsligt går ner till 100 000kr, inte dagens 200 000kr.
Det är ungefär 0.0% chans att batteribyten på äldre S går ned i pris från Tesla.
Sannolikt är det ungefär lika troligt att någon skapar nya pirat-pack.
”Nya pack” kommer kanske inte vara tillgängligt utan det kommer vara refurbished så länge Tesla orkar hålla på med det. Tesla drar säkert en gräns vid någon viss ålder på bilen där man inte heller håller utbytesbatterier tillgängligt.
Jag gjorde en beräkning i en annan tråd på vad det kostar att köpa lösa 18650-celler för att byt ut alla i ett batteri och det är astronomiska belopp.
Jag tolkar det som att skrotning är rätt väg att gå vid batterihaveri på en 10-15 år S.
Hellre det än att lägga 200k på renoverat batteri och vänta på nästa haveri?
Eftermarknadsservice.
Än så länge är det nog oftast andra saker än cellerna som är problemet på de äldsta S-packarna.
När det inte går kommer det antagligen finnas fungerande beggade pack från skrotade bilar.
Men här måste man göra en ordentlig analys. Att laga ett batteri som du föreslår låter ju inte billigt. Diagnostik och åtgärd låter tidskrävande och kräver specialistkompetens vilket också kostar. Något säger mig att batterifix går på 40 000kr, inte 4 000kr?
Då är ju frågan hur nyttigt det egentligen är att göra så. Man vet ju inte om det ihoplappade batteriet håller 200 eller 2 000 mil. Ska man då punga ut tex 40 000kr för att krama ut några mil till... det låter som en dålig strategi
Särskilt om batteribyte plötsligt går ner till 100 000kr, inte dagens 200 000kr.
Det är ungefär 0.0% chans att batteribyten på äldre S går ned i pris från Tesla.
Sannolikt är det ungefär lika troligt att någon skapar nya pirat-pack.
”Nya pack” kommer kanske inte vara tillgängligt utan det kommer vara refurbished så länge Tesla orkar hålla på med det. Tesla drar säkert en gräns vid någon viss ålder på bilen där man inte heller håller utbytesbatterier tillgängligt.
Jag gjorde en beräkning i en annan tråd på vad det kostar att köpa lösa 18650-celler för att byt ut alla i ett batteri och det är astronomiska belopp.
Jag tolkar det som att skrotning är rätt väg att gå vid batterihaveri på en 10-15 år S.
Hellre det än att lägga 200k på renoverat batteri och vänta på nästa haveri?
Eftermarknadsservice.
Än så länge är det nog oftast andra saker än cellerna som är problemet på de äldsta S-packarna.
När det inte går kommer det antagligen finnas fungerande beggade pack från skrotade bilar.
Men här måste man göra en ordentlig analys. Att laga ett batteri som du föreslår låter ju inte billigt. Diagnostik och åtgärd låter tidskrävande och kräver specialistkompetens vilket också kostar. Något säger mig att batterifix går på 40 000kr, inte 4 000kr?
Då är ju frågan hur nyttigt det egentligen är att göra så. Man vet ju inte om det ihoplappade batteriet håller 200 eller 2 000 mil. Ska man då punga ut tex 40 000kr för att krama ut några mil till... det låter som en dålig strategi
Tänker jag fel?
Det är nog snarare 50K eller mer för jobbet.
Men ordentligt gjort har man kollat alla moduler och kanske kikat på alla kablage/ BMB-kort som brukar strula och bytt såna umbrella valves så att batteriet inte tar in vatten.
Är det ordentligt gjort bör batteriet fungera bra länge efter att jobbet är gjort (förutsatt att det var ett annat fel än någon modul som var dålig på riktigt, modulbyten sägs ju inte fungera då man inte klarar av att matcha en ny modul så att det fungerar långsiktigt.)
Det batteriet jag fixade som hade en lös kabel till en av modulerna fungerar fortfarande felfritt. Sålt bilen men känner ägaren. Den har nog kört ytterligare 4000 mil utöver de 42000 mil den gått när jag fixade den. Så lägger man 50000kr på reparation så kan det säkert funka på en gammal Model S.
.. och jag som gick in på Tesla.com och testade att confa en ny MS Plaid så sent som i förrgår. Nu kanske det blir allvar på riktigt att äga den nuvarande Plaiden för all framtid då. Eller är det bara tillfälligt? Och hur påverkas begagnatpriset på Palladium? Hur spekulerar ni?
Antingen är det väl en taktik att rensa lagret iom refresh eller så är det godnatt för s/x. Bara Tesla vet.
Lagerbilarna av S är ju allihop prov/visningsbilar.
.. och jag som gick in på Tesla.com och testade att confa en ny MS Plaid så sent som i förrgår. Nu kanske det blir allvar på riktigt att äga den nuvarande Plaiden för all framtid då. Eller är det bara tillfälligt? Och hur påverkas begagnatpriset på Palladium? Hur spekulerar ni?
Antingen är det väl en taktik att rensa lagret iom refresh eller så är det godnatt för s/x. Bara Tesla vet.
Lagerbilarna av S är ju allihop prov/visningsbilar.
Fast det finns ju piratpack till Leaf från Kina. Kanske går att hoppas på till 3/Y som är lite mera volymmodeller iaf!
Om man kollar på vad vettiga 2170-celler kostar per styck om man köper minst 1000st så är det generellt 3 Euro per styck. Inte för de allra värsta utan ”tillräckligt bra”
4416 x 3 x 11 =145 728 SEK
Det billigaste man hittar, 21700 med minst 4.8Ah blir 2 Euro, så 100K. Men jag skulle nog inte tordats köpaskitceller för 100 loppor
Carla har en för strax under 800 också men den har gått 4800 mil och är folierad. Nästan 3000 mil skillnad och endast 20 tkr, småpengar i sammanhanget.
Carla har en för strax under 800 också men den har gått 4800 mil och är folierad. Nästan 3000 mil skillnad och endast 20 tkr, småpengar i sammanhanget.
Hur påverkar folierad bil andrahandsvärdet?
PPF neutralt och vanlig folie negativt om man ska generalisera. Problemet är ju att man inte vet hur lacken ser ut under vilket skapar osäkerhet. Vanlig folie slits snabbt och redan efter 2-3 år är det ofta så pass mkt skador att man antingen vill foliera om delar eller ta bort folien.
De är inte några lättsålda bilar så är du intresserad av den kan du alltid försöka pruta. Max 700 tkr borde vara rimligt. På KVD har det sålts enstaka runt 650 men ofta fler mil och sämre skick.
Vet ej om denna budades något mer efter avslut men jämför liknande mil för X har gått för: