BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Re: BMW iX

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

AleJov skrev: 15 apr 2025 21:02
Här kommer lite mer feedback på räckvidden på en BMW iX40 xDrive från idag i vårvädret!

körningen är nästan bara landsväg och 2+1 väg och startade och slutade på samma ställe.

Däck är Bridgestone Alenza 275/40R22 runt om.

Bild

Bild
Hjälp en nybörjare på BMW förstå, har du kört 11mil och ska ladda om 14mil? Får dock inte matten att gå ihop med 17.5-förbrukning...borde komma längre på 100% laddning. Vad har jag missat?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
ChristofferG
elbilist

Inlägg av ChristofferG »

Sportbilsentusiasten skrev: 22 apr 2025 15:32
Hjälp en nybörjare på BMW förstå, har du kört 11mil och ska ladda om 14mil? Får dock inte matten att gå ihop med 17.5-förbrukning...borde komma längre på 100% laddning. Vad har jag missat?
Startade inte med 100%?
Beräknat 14,3 mil med 33% kvar borde ge en teoretisk räckvidd på ca 43 mil.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Här kommer lite mer feedback på räckvidden på en BMW iX40 xDrive från idag i vårvädret!

körningen är nästan bara landsväg och 2+1 väg och startade och slutade på samma ställe.

Bild
Tack för siffrorna, snittet är ju bra men räknar jag rätt så var medelhastigheten på den där körningen 63,8 km/h. Vad får du för förbrukning om du kör med medelhastighet 100 km/h?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
AleJov
Teslaägare

Inlägg av AleJov »

Arctic Drifter skrev: 23 apr 2025 11:46

Bild
Tack för siffrorna, snittet är ju bra men räknar jag rätt så var medelhastigheten på den där körningen 63,8 km/h. Vad får du för förbrukning om du kör med medelhastighet 100 km/h?
Här kommer siffror från dagen. Sträcken är RV40 mellan Ulricehamn och Göteborg. Första mätningen är innan Göteborg och har snitthastighet över 100km/h. Den andra mätningen är tagen när jag är framme inne i Göteborg och då blev snitthastigheten lägre.
IMG_0141.jpeg
IMG_0142.jpeg
Användarvisningsbild
4fun
Teslaägare

Inlägg av 4fun »

Hej,

Jag funderar på en IX som tjänstebil. Om man köper Charged Edition ingår adaptiv farthållare och lane assistent (Eller motsvarande?)

Mvh
4fun
Drevet

Inlägg av Drevet »

4fun skrev: 30 jun 2025 10:41
Hej,

Jag funderar på en IX som tjänstebil. Om man köper Charged Edition ingår adaptiv farthållare och lane assistent (Eller motsvarande?)

Mvh
4fun
Ska ingå. Charged plus eller vad det hette när vi köpte IX3 för flera år sedan hade HUD, högtalare och mer åt det hållet som skillnad. Så rätt säker på att det ingår.
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare

Inlägg av Emg »

Hej,

Mvh
4fun
Det du frågar efter ingår vad jag vet i driving assistent plus som är ”standard”.

Väljer du till innovation så får du professional av både driving assistance och parking assistance.
De större paketet fungerar i högre farter och även ner till stillastående, plus lite mer funktioner och högre nivå av ”självkörning”. Parking professional ger 360 kamera och mer avancerade självparkeringar.

Lite lurigt läsa ut skillnaderna, så lite reservation på svaret. Men borde stämma i stora drag.
Användarvisningsbild
4fun
Teslaägare

Inlägg av 4fun »

Emg skrev: 30 jun 2025 17:56
Hej,

Mvh
4fun
Det du frågar efter ingår vad jag vet i driving assistent plus som är ”standard”.

Väljer du till innovation så får du professional av både driving assistance och parking assistance.
De större paketet fungerar i högre farter och även ner till stillastående, plus lite mer funktioner och högre nivå av ”självkörning”. Parking professional ger 360 kamera och mer avancerade självparkeringar.

Lite lurigt läsa ut skillnaderna, så lite reservation på svaret. Men borde stämma i stora drag.
Tack, tycker det är otroligt svårt att förstå skillnaderna på iX paket. Säljarna verkar inte själv förstå.
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare

Inlägg av Emg »

Jo, enklast är att välja supercharged. Då kan man känna sig trygg med att det mesta är med 🤑

Jag var själv först inne på en charged edition, men ångrade mig till charged M-sport edition. Gissar det kommer vara mer populärt sen när bilen ska säljas igen. Inte så att man får igen alla pengar på uppgraderingen kanske, men mindre risk att bilen blir helt kall för inbyte.
macky

Inlägg av macky »

4fun skrev: 30 jun 2025 21:50
Emg skrev: 30 jun 2025 17:56
Hej,

Mvh
4fun

Tack, tycker det är otroligt svårt att förstå skillnaderna på iX paket. Säljarna verkar inte själv förstå.
Köpte en lätt beggad iX1 i våras, första BMWn, och försökte förstå vad som gällde. Visade sig att man behövde professional för att få ngt som var i nivå med det jag var van vid från audis system. Dvs adaptiv farthållare som styr själv och som även bromsar ner vid rondeller osv samt kör i köer. Det gick å andra sidan att köpa till digitalt på BMWn så det löste sig. Fast å andra sidan var det ett tillval i sig att ha möjligheten att kunna köpa till vissa funktioner som rattvärme, parkeringsassistent och ovan funktioner.
lawe

Inlägg av lawe »

macky skrev: 01 jul 2025 13:22
Köpte en lätt beggad iX1 i våras, första BMWn, och försökte förstå vad som gällde. Visade sig att man behövde professional för att få ngt som var i nivå med det jag var van vid från audis system. Dvs adaptiv farthållare som styr själv och som även bromsar ner vid rondeller osv samt kör i köer. Det gick å andra sidan att köpa till digitalt på BMWn så det löste sig. Fast å andra sidan var det ett tillval i sig att ha möjligheten att kunna köpa till vissa funktioner som rattvärme, parkeringsassistent och ovan funktioner.
Har BMW något liknande Audi Pre Sense? D.v.s. att även utan farthållare aktivt hjälpa till med mer motorbroms när man närmar sig bilar framför, rondeller, sänkt hastighetsgräns etc. Den funktionen tycker jag är riktigt bra i Audin.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Yes, min bmw har då det. Adaptivt läge på i4an
BMW i4 M50 -22
macky

Inlägg av macky »

lawe skrev: 01 jul 2025 14:11
macky skrev: 01 jul 2025 13:22
Har BMW något liknande Audi Pre Sense? D.v.s. att även utan farthållare aktivt hjälpa till med mer motorbroms när man närmar sig bilar framför, rondeller, sänkt hastighetsgräns etc. Den funktionen tycker jag är riktigt bra i Audin.
Har det på min iX1 men den är lite för aggressiv tidigt ingripande jmf Audin tycker jag. Kanske går att ställa in men inte orkat gräva i menyerna.
Skriv svar