Hjälp en nybörjare på BMW förstå, har du kört 11mil och ska ladda om 14mil? Får dock inte matten att gå ihop med 17.5-förbrukning...borde komma längre på 100% laddning. Vad har jag missat?
BMW iX
Moderator: Redaktion
- Sportbilsentusiasten
Re: BMW iX
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
-
- elbilist
Startade inte med 100%?Sportbilsentusiasten skrev: ↑22 apr 2025 15:32Hjälp en nybörjare på BMW förstå, har du kört 11mil och ska ladda om 14mil? Får dock inte matten att gå ihop med 17.5-förbrukning...borde komma längre på 100% laddning. Vad har jag missat?
Beräknat 14,3 mil med 33% kvar borde ge en teoretisk räckvidd på ca 43 mil.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Tack för siffrorna, snittet är ju bra men räknar jag rätt så var medelhastigheten på den där körningen 63,8 km/h. Vad får du för förbrukning om du kör med medelhastighet 100 km/h?
Tesla Model Y Performance
Här kommer siffror från dagen. Sträcken är RV40 mellan Ulricehamn och Göteborg. Första mätningen är innan Göteborg och har snitthastighet över 100km/h. Den andra mätningen är tagen när jag är framme inne i Göteborg och då blev snitthastigheten lägre.Arctic Drifter skrev: ↑23 apr 2025 11:46Tack för siffrorna, snittet är ju bra men räknar jag rätt så var medelhastigheten på den där körningen 63,8 km/h. Vad får du för förbrukning om du kör med medelhastighet 100 km/h?
Hej,
Jag funderar på en IX som tjänstebil. Om man köper Charged Edition ingår adaptiv farthållare och lane assistent (Eller motsvarande?)
Mvh
4fun
Jag funderar på en IX som tjänstebil. Om man köper Charged Edition ingår adaptiv farthållare och lane assistent (Eller motsvarande?)
Mvh
4fun
Ska ingå. Charged plus eller vad det hette när vi köpte IX3 för flera år sedan hade HUD, högtalare och mer åt det hållet som skillnad. Så rätt säker på att det ingår.
Det du frågar efter ingår vad jag vet i driving assistent plus som är ”standard”.
Väljer du till innovation så får du professional av både driving assistance och parking assistance.
De större paketet fungerar i högre farter och även ner till stillastående, plus lite mer funktioner och högre nivå av ”självkörning”. Parking professional ger 360 kamera och mer avancerade självparkeringar.
Lite lurigt läsa ut skillnaderna, så lite reservation på svaret. Men borde stämma i stora drag.
Tack, tycker det är otroligt svårt att förstå skillnaderna på iX paket. Säljarna verkar inte själv förstå.Emg skrev: ↑30 jun 2025 17:56Det du frågar efter ingår vad jag vet i driving assistent plus som är ”standard”.
Väljer du till innovation så får du professional av både driving assistance och parking assistance.
De större paketet fungerar i högre farter och även ner till stillastående, plus lite mer funktioner och högre nivå av ”självkörning”. Parking professional ger 360 kamera och mer avancerade självparkeringar.
Lite lurigt läsa ut skillnaderna, så lite reservation på svaret. Men borde stämma i stora drag.
Jo, enklast är att välja supercharged. Då kan man känna sig trygg med att det mesta är med 
Jag var själv först inne på en charged edition, men ångrade mig till charged M-sport edition. Gissar det kommer vara mer populärt sen när bilen ska säljas igen. Inte så att man får igen alla pengar på uppgraderingen kanske, men mindre risk att bilen blir helt kall för inbyte.
Jag var själv först inne på en charged edition, men ångrade mig till charged M-sport edition. Gissar det kommer vara mer populärt sen när bilen ska säljas igen. Inte så att man får igen alla pengar på uppgraderingen kanske, men mindre risk att bilen blir helt kall för inbyte.
Köpte en lätt beggad iX1 i våras, första BMWn, och försökte förstå vad som gällde. Visade sig att man behövde professional för att få ngt som var i nivå med det jag var van vid från audis system. Dvs adaptiv farthållare som styr själv och som även bromsar ner vid rondeller osv samt kör i köer. Det gick å andra sidan att köpa till digitalt på BMWn så det löste sig. Fast å andra sidan var det ett tillval i sig att ha möjligheten att kunna köpa till vissa funktioner som rattvärme, parkeringsassistent och ovan funktioner.4fun skrev: ↑30 jun 2025 21:50Tack, tycker det är otroligt svårt att förstå skillnaderna på iX paket. Säljarna verkar inte själv förstå.Emg skrev: ↑30 jun 2025 17:56Det du frågar efter ingår vad jag vet i driving assistent plus som är ”standard”.
Har BMW något liknande Audi Pre Sense? D.v.s. att även utan farthållare aktivt hjälpa till med mer motorbroms när man närmar sig bilar framför, rondeller, sänkt hastighetsgräns etc. Den funktionen tycker jag är riktigt bra i Audin.macky skrev: ↑01 jul 2025 13:22Köpte en lätt beggad iX1 i våras, första BMWn, och försökte förstå vad som gällde. Visade sig att man behövde professional för att få ngt som var i nivå med det jag var van vid från audis system. Dvs adaptiv farthållare som styr själv och som även bromsar ner vid rondeller osv samt kör i köer. Det gick å andra sidan att köpa till digitalt på BMWn så det löste sig. Fast å andra sidan var det ett tillval i sig att ha möjligheten att kunna köpa till vissa funktioner som rattvärme, parkeringsassistent och ovan funktioner.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
-
Har det på min iX1 men den är lite för aggressiv tidigt ingripande jmf Audin tycker jag. Kanske går att ställa in men inte orkat gräva i menyerna.lawe skrev: ↑01 jul 2025 14:11Har BMW något liknande Audi Pre Sense? D.v.s. att även utan farthållare aktivt hjälpa till med mer motorbroms när man närmar sig bilar framför, rondeller, sänkt hastighetsgräns etc. Den funktionen tycker jag är riktigt bra i Audin.macky skrev: ↑01 jul 2025 13:22Köpte en lätt beggad iX1 i våras, första BMWn, och försökte förstå vad som gällde. Visade sig att man behövde professional för att få ngt som var i nivå med det jag var van vid från audis system. Dvs adaptiv farthållare som styr själv och som även bromsar ner vid rondeller osv samt kör i köer. Det gick å andra sidan att köpa till digitalt på BMWn så det löste sig. Fast å andra sidan var det ett tillval i sig att ha möjligheten att kunna köpa till vissa funktioner som rattvärme, parkeringsassistent och ovan funktioner.
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Blir nog färdigställd affär nästa vecka. Byter ut min Model Y Performance 2023 mot en BMW iX xDrive40. Spännande att se hur den skiljer sig. Har inte ens provat iX:en.
Bilen är mer eller mindre maxad med utrustning som jag ville ha. HUD, Driving Assistant Professional, Parking Assistance System Plus, Laserlight, drag, helläder osv.
Bäst av allt är att den blir 5500:- billigare i månaden för bolaget än min Model Y.
Bilen är mer eller mindre maxad med utrustning som jag ville ha. HUD, Driving Assistant Professional, Parking Assistance System Plus, Laserlight, drag, helläder osv.
Bäst av allt är att den blir 5500:- billigare i månaden för bolaget än min Model Y.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Kul! Så du föredrog den före Polestar 3? Hur kommer det sig att den blir så mycket billigare än din Model Y?grenhall skrev: ↑16 aug 2025 17:13Blir nog färdigställd affär nästa vecka. Byter ut min Model Y Performance 2023 mot en BMW iX xDrive40. Spännande att se hur den skiljer sig. Har inte ens provat iX:en.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Kul, tror garanterat att du blir nöjd, ingen extrem räckvidd på 40 men räcker garanterat för det flesta. Tyst ochbra körkänsla, men en suv eller sav som dom säger. Jag anser inte Y är en suv. Har du luftfjädring och integralstyrning eller vad det är dom kallar 4 hjulsstyrning.grenhall skrev: ↑16 aug 2025 17:13Blir nog färdigställd affär nästa vecka. Byter ut min Model Y Performance 2023 mot en BMW iX xDrive40. Spännande att se hur den skiljer sig. Har inte ens provat iX:en.
Har själv specat en ix60 som jag ska beställa när jag byter jobb om drygt 2 veckor, längtar inte alls.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Jag har kört iX60 ett par hundra mil nu. Den har all utrustning förutom 4-hjulsstyrning.Dafro skrev: ↑16 aug 2025 19:34Kul, tror garanterat att du blir nöjd, ingen extrem räckvidd på 40 men räcker garanterat för det flesta. Tyst ochbra körkänsla, men en suv eller sav som dom säger. Jag anser inte Y är en suv. Har du luftfjädring och integralstyrning eller vad det är dom kallar 4 hjulsstyrning.grenhall skrev: ↑16 aug 2025 17:13Blir nog färdigställd affär nästa vecka. Byter ut min Model Y Performance 2023 mot en BMW iX xDrive40. Spännande att se hur den skiljer sig. Har inte ens provat iX:en.
Har själv specat en ix60 som jag ska beställa när jag byter jobb om drygt 2 veckor, längtar inte alls.
Bilen är STOR, och svängradien kanske något begränsad. Man klarar sig hyfsat med innovation som har parkering proffesional. Men utan det hade det varit jobbigt. Hade jag fått välja hade jag bytt ut tex panorama-taket mot 4-hjulsstyrning alla dagar i veckan…
Har haft en ix50 så jag vet att den inte är liten men på den hade jag 4-hjulsstyrning, har samma längd som min 5 serie men är ju bredare. Valde inte glastak eller innovation för jag gillar inte glastak och tyckte inte att innovation var värt 48 när det bara var driving delen jag var intresserad av. 360 kameran hjälper ju en hel del men vet inte vad den ingår i, så det får jag kolla upp. Nöjd i övrigt?Emg skrev: ↑16 aug 2025 22:26Jag har kört iX60 ett par hundra mil nu. Den har all utrustning förutom 4-hjulsstyrning.Dafro skrev: ↑16 aug 2025 19:34Kul, tror garanterat att du blir nöjd, ingen extrem räckvidd på 40 men räcker garanterat för det flesta. Tyst ochbra körkänsla, men en suv eller sav som dom säger. Jag anser inte Y är en suv. Har du luftfjädring och integralstyrning eller vad det är dom kallar 4 hjulsstyrning.grenhall skrev: ↑16 aug 2025 17:13Blir nog färdigställd affär nästa vecka. Byter ut min Model Y Performance 2023 mot en BMW iX xDrive40. Spännande att se hur den skiljer sig. Har inte ens provat iX:en.
Bilen är STOR, och svängradien kanske något begränsad. Man klarar sig hyfsat med innovation som har parkering proffesional. Men utan det hade det varit jobbigt. Hade jag fått välja hade jag bytt ut tex panorama-taket mot 4-hjulsstyrning alla dagar i veckan…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Beggad? För 40 säljs väl inte ny längre?grenhall skrev: ↑16 aug 2025 17:13Blir nog färdigställd affär nästa vecka. Byter ut min Model Y Performance 2023 mot en BMW iX xDrive40. Spännande att se hur den skiljer sig. Har inte ens provat iX:en.
45 som nu ersatt är ju mer jämförbar med gamla 50. Rejält mkt större batteri. Ca 100kwh vs 70 i gamla.
Jag hade undvikit 40.
- grenhall
- Teslaägare
Hittade en begagnad för 445k. Teslan har aggressivt restvärde på 45%, något jag har på iX:en också, men det gör stor skillnad på att köpa en bil för 700k och 445k utan första förhöjd.toppo skrev: ↑16 aug 2025 18:08Kul! Så du föredrog den före Polestar 3? Hur kommer det sig att den blir så mycket billigare än din Model Y?grenhall skrev: ↑16 aug 2025 17:13Blir nog färdigställd affär nästa vecka. Byter ut min Model Y Performance 2023 mot en BMW iX xDrive40. Spännande att se hur den skiljer sig. Har inte ens provat iX:en.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
- grenhall
- Teslaägare
Alltså såhär. Jag kör ungefär max 15 mil på en dag 350 dagar om året. De gångerna vi ska iväg någonstans, vilket har varit 3 gånger på två år, är jag ganska OK med att behöva ladda lite extra. Vad jag förstår kommer iX40 ändå ca. 40 mil om man håller någorlunda vettig hastighet och omkring 23 mil om man kör 120km/h. Det funkar absolut för min del då jag ändå behöver kisspaus när vi åker långt.manneson skrev: ↑17 aug 2025 09:22Beggad? För 40 säljs väl inte ny längre?grenhall skrev: ↑16 aug 2025 17:13Blir nog färdigställd affär nästa vecka. Byter ut min Model Y Performance 2023 mot en BMW iX xDrive40. Spännande att se hur den skiljer sig. Har inte ens provat iX:en.
45 som nu ersatt är ju mer jämförbar med gamla 50. Rejält mkt större batteri. Ca 100kwh vs 70 i gamla.
Jag hade undvikit 40.

Dessutom mätte jag Y:n interiört igår och i 120km/h låter den nästan 72dB i kupén medan iX låter ca. 65dB. Bara det berättigar ett byte skulle jag säga. Är så jäkla trött på Teslas plastiga skitinteriör efter över 10 år med alla modellerna.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Kul att läsa att du är nöjd, har en kompis som har en 45 men var väldigt skeptisk men jag lyckades övertyga honom och han är helnöjd. Räckvidden är lite för kort för mig då jag vill komma till stugan utan att ladda, ca 32 mil men visst ett stopp på 5 min gör ju egentligen inget alls utan handlar mer om att det är skönt att kunna äta där vi vill utan att behöva stanna och äta där man kan ladda, i-landsproblem jag vet. 45 hade räckt för mig men prisskillnaden blev bara 30 kkr så får bli en 60. Jo räckvidden är bättre än wltp. Jag som kör BMW och aldrig har ägt tesla och aldrig kommer göra det tycker det är lite kul att läsa en tidigare tesla ägare skriva det jag tycker när jag provkört, plastig inredning och hög ljudnivå, trodde dock inte att det var så illa som du mött upp. Återkom gärna när du kört lite mer, kul att läsa om andra bilar än bara tesla. Blir nog lite högre månadskostnad för mig då landar på mer ön det dubbla…grenhall skrev: ↑17 aug 2025 12:19Alltså såhär. Jag kör ungefär max 15 mil på en dag 350 dagar om året. De gångerna vi ska iväg någonstans, vilket har varit 3 gånger på två år, är jag ganska OK med att behöva ladda lite extra. Vad jag förstår kommer iX40 ändå ca. 40 mil om man håller någorlunda vettig hastighet och omkring 23 mil om man kör 120km/h. Det funkar absolut för min del då jag ändå behöver kisspaus när vi åker långt.manneson skrev: ↑17 aug 2025 09:22Beggad? För 40 säljs väl inte ny längre?grenhall skrev: ↑16 aug 2025 17:13Blir nog färdigställd affär nästa vecka. Byter ut min Model Y Performance 2023 mot en BMW iX xDrive40. Spännande att se hur den skiljer sig. Har inte ens provat iX:en.
Jag hade undvikit 40.
Dessutom mätte jag Y:n interiört igår och i 120km/h låter den nästan 72dB i kupén medan iX låter ca. 65dB. Bara det berättigar ett byte skulle jag säga. Är så jäkla trött på Teslas plastiga skitinteriör efter över 10 år med alla modellerna.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Jo, väldigt nöjd.Dafro skrev: ↑17 aug 2025 07:02Har haft en ix50 så jag vet att den inte är liten men på den hade jag 4-hjulsstyrning, har samma längd som min 5 serie men är ju bredare. Valde inte glastak eller innovation för jag gillar inte glastak och tyckte inte att innovation var värt 48 när det bara var driving delen jag var intresserad av. 360 kameran hjälper ju en hel del men vet inte vad den ingår i, så det får jag kolla upp. Nöjd i övrigt?Emg skrev: ↑16 aug 2025 22:26Jag har kört iX60 ett par hundra mil nu. Den har all utrustning förutom 4-hjulsstyrning.Dafro skrev: ↑16 aug 2025 19:34Kul, tror garanterat att du blir nöjd, ingen extrem räckvidd på 40 men räcker garanterat för det flesta. Tyst ochbra körkänsla, men en suv eller sav som dom säger. Jag anser inte Y är en suv. Har du luftfjädring och integralstyrning eller vad det är dom kallar 4 hjulsstyrning.grenhall skrev: ↑16 aug 2025 17:13Blir nog färdigställd affär nästa vecka. Byter ut min Model Y Performance 2023 mot en BMW iX xDrive40. Spännande att se hur den skiljer sig. Har inte ens provat iX:en.
-Grymt bra räckvidd, kommer nog 50mil i lagomt kryddad e4-fart.
-Laddar ok (men inte super). Håller 195kw rakt av till ca 45%.
-Komfort som är fantastisk .
-Fartprestanda som är ”lagom”. Vi har bytt från model 3 LR och iX gör mig inte besviken vid omkörningar etc.
-Baksätet fint och väldigt rymligt för ungarna som blivit tonåringar nu.
-Bagaget upplevde jag mindre innan jag faktiskt började packa. Vi har varit fyra personer på två resor med mycket packning för idrotter etc och klarat oss under insynsskyddet.
Jag tror 360-kameran ingår i parking proffesional (som fås genom innovation). Den hade jag inte velat vara utan.
- Sportbilsentusiasten
Ja iX är en av de tystaste bilar jag kört. Sjukt kräsen på lågt buller och superbra stereo. iX har båda!
Nu gillar jag inte SUV men iX är skitcool och skön att ratta. Lätt den bästa Bimmern och den bästa el-SUV'en oavsett märke.
Synd att man inte sitter lika lågt som Taycan

Enda lilla kritiken är den märkligt placerade knappen för att öppna dörren. På tok för långt fram och inget handtag att hålla i då det blåser.
Annars toppklass.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- grenhall
- Teslaägare
Som sagt jag har inte ens provkört den. Men jag har sett tillräckligt många recensioner för att bilda mig en uppfattning om att jag inte kommer bli missnöjd. Kanske med några av funktionerna men jag tycker snarare det tillkommer mycket än att jag skulle sakna något. Lastvolym kanske blir lite jobbigt men det löser sig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑17 aug 2025 20:21Ja iX är en av de tystaste bilar jag kört. Sjukt kräsen på lågt buller och superbra stereo. iX har båda!
Nu gillar jag inte SUV men iX är skitcool och skön att ratta. Lätt den bästa Bimmern och den bästa el-SUV'en oavsett märke.
Synd att man inte sitter lika lågt som Taycan
Enda lilla kritiken är den märkligt placerade knappen för att öppna dörren. På tok för långt fram och inget handtag att hålla i då det blåser.
Annars toppklass.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023