Allting går det att hitta specialfall för som du har visat.Legato skrev: ↑30 jun 2025 11:23Återigen, ditt påstående var inte korrekt eller sant. Värdeminskningen i procent måste inte alltid vara lägre för att TCO på elbilen ska bli lägre. Ett enkelt exempel på motsatsen är taxiförare.spacecoin skrev: ↑30 jun 2025 10:32Om du nu ska citera så behöver du ta med alla relevanta delar.Legato skrev: ↑30 jun 2025 10:20spacecoin skrev: ↑30 jun 2025 08:11Hej. Nej jag glömde inte bort dem eftersom jag skrev ”besparingar”. Vidare beror eventuella skillnader i bränslepriser ju på hur mycket man kör, men BEV är långtifrån en given bättre affär för alla rent ekonomiskt så länge batteriets hållbarhet och andra faktorer påverkar priserna.Legato skrev: ↑30 jun 2025 07:31
Nja, nu glömde du ju helt bort driftskostnader. Värdeminskningen i procent kan i vissa fall tom vara högre än för en fossil och ändå rendera en lägre TCO för elbilen.
Men att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärden är inte heller någon naturlag bara för att det sett ut så den senaste tiden. Personligen tror jag vi kommer se motsatt utveckling kommande årtionde när fossilerna fasas ut i takt med ökande bränslepriser.
Det skulle vara intressant att se ett diagram på prisutvecklingen övertid mellan olika modeller,
Om en BEV kostar 200 kkr mer än en motsvarande ICE och bägge tappar 50% på tre år, så tappar BEV 100kkr extra som du måste”köra in” på tre år. Hur gör man det?
Eftersom ”batteririsken” kvarstår så är min tes att BEV tappar snabbare på 8 år. Givetvis spelar modellens kvalitet roll.
Deltat i pris mellan bensin och El är ju inte känd över tid och är olika i Sverige, Tyskland och Italien.
För mig vore nog den bespottade PHEV:n optimal. Jag gör sällan resor på över 15 mil och nästan varenda mil skulle gå på el för mig.
Jo du glömmer det när du påstår "Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.". Det stämmer som sagt inte eftersom det förutsätter att driftskostnaderna är desamma, vilket de inte är.
Givet ditt antagande om 200 kkr skillnad i nypris så blir det mkt riktigt svårt de första tre åren, men detta bygger återigen på antaganden. Skiljer priset mindre än 200k eller om man tittar på längre ägande än 3 år, eller ännu hellre begagnat så blir kalkylen en helt annan.
Hela poängen är att generaliseringar blir helt meningslösa, det finns massor av scenarier där fossilen är billigare precis som det finns massor av scenarier där elbilen är billigare.
"Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt." [eftersom den är dyrare]
Jag håller med om att det är mer komplext som du säger och att det är svårt med generaliseringar. Min poäng är att BEV inte går att räkna hem för många (ex boendesituation, resemönster), och att det inte är en solklar TCO på alla BEV vs ICE vs PHEV. Tveksam kvalitet och höga försäkringskostnader kan vi lägga på BEV-generaliseringen.
I slutändan är det väldigt dyrt per mil med bil, i synnerhet för den som kör 1500 mil om året eller inte kan ladda med solel. Ska man köpa en ny bil, är billigare bättre.
Tveksam kvalitet är ett större problem på fossiler imo. Försäkring är relaterat till effekt, trötta elbilar är billiga likt trötta fossiler.
Att det är dyrt att äga bil är dock korrekt...
Sen är ju återigen inte kostnad allt. Dacia är långtifrån världens bäst säljande bil.
Tips: Det skulle vara trevligare både att läsa och svara på dina ofta kloka inlägg om du inte var så konfrontativ…