Vem vill ha en Renault?Neostar skrev: ↑28 jun 2025 11:50Nja Renault kryssar typ alla boxar förutom geofensing.Claes_B skrev: ↑28 jun 2025 09:41Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.Neostar skrev: ↑28 jun 2025 09:26Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!
- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort?![]()
Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Renault 5 har AC V2G, Scienic får det snart.
Renault har dessutom alltid haft fartbegränsare på knapp. (Plus bra adaptiv farthållare och lane assist också då så klart)
Features som inte Tesla har
Moderator: Redaktion
Re: Features som inte Tesla har
MY RWD Vit 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Features som inte Tesla har
Fartbegränsare har jag haft i tidigare bilar. Aldrig använt.Claes_B skrev: ↑28 jun 2025 09:41Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.Neostar skrev: ↑28 jun 2025 09:26Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!
- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort?![]()
Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Att AP borde starta om efter byte av körfält (utan att plinga) är önskvärt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Features som inte Tesla har
Jag, den ser ju skitcool ut!Freez skrev: ↑28 jun 2025 15:19Vem vill ha en Renault?Neostar skrev: ↑28 jun 2025 11:50Nja Renault kryssar typ alla boxar förutom geofensing.Claes_B skrev: ↑28 jun 2025 09:41Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.Neostar skrev: ↑28 jun 2025 09:26Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!
- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort?![]()
Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Renault 5 har AC V2G, Scienic får det snart.
Renault har dessutom alltid haft fartbegränsare på knapp. (Plus bra adaptiv farthållare och lane assist också då så klart)![]()
Re: Features som inte Tesla har
Jag vet att många inte ser storheten i det, men jag tycker det är hur bra som helst. Vill jag köra landsväg 80 så sätter jag begränsaren på 80, håller pelle i botten och släpper när jag behöver, trycker på när det är fritt fram igen. Jag måste ju ändå ha foten nånstans och då är pedalen inte så dumt. Fartbegränsaren är en av många missförstådd funktion.mikebike skrev: ↑28 jun 2025 16:19Fartbegränsare har jag haft i tidigare bilar. Aldrig använt.Claes_B skrev: ↑28 jun 2025 09:41Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.Neostar skrev: ↑28 jun 2025 09:26Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!
- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort?![]()
Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Att AP borde starta om efter byte av körfält (utan att plinga) är önskvärt.
Adaptiv farthållare är bra men jag tycker det är svårt att använda på kurviga landsvägar, går för fort i vissa kurvor och då måste jag ändå slå ur den, på motorväg är den bättre.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Features som inte Tesla har
Jag tycker det är skönt att slippa ha foten på gaspedalen, men kör man Tesla så måste man ju ha gasberedskap p.g.a. spökbromsningarna.Claes_B skrev: ↑28 jun 2025 17:22Jag vet att många inte ser storheten i det, men jag tycker det är hur bra som helst. Vill jag köra landsväg 80 så sätter jag begränsaren på 80, håller pelle i botten och släpper när jag behöver, trycker på när det är fritt fram igen. Jag måste ju ändå ha foten nånstans och då är pedalen inte så dumt. Fartbegränsaren är en av många missförstådd funktion.mikebike skrev: ↑28 jun 2025 16:19Fartbegränsare har jag haft i tidigare bilar. Aldrig använt.Claes_B skrev: ↑28 jun 2025 09:41Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.Neostar skrev: ↑28 jun 2025 09:26Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!
- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort?![]()
Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Att AP borde starta om efter byte av körfält (utan att plinga) är önskvärt.
Adaptiv farthållare är bra men jag tycker det är svårt att använda på kurviga landsvägar, går för fort i vissa kurvor och då måste jag ändå slå ur den, på motorväg är den bättre.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Features som inte Tesla har
Börja med att läsa trådens syfte. Det handlar om vad Tesla inte har.Claes_B skrev: ↑28 jun 2025 13:22Renault kryssar alla boxar, förutom ...Neostar skrev: ↑28 jun 2025 11:50Nja Renault kryssar typ alla boxar förutom geofensing.Claes_B skrev: ↑28 jun 2025 09:41Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.Neostar skrev: ↑28 jun 2025 09:26Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!
- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort?![]()
Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Renault 5 har AC V2G, Scienic får det snart.
Renault har dessutom alltid haft fartbegränsare på knapp. (Plus bra adaptiv farthållare och lane assist också då så klart)Det är alltså Renault man ska köpa för de egenskaperna, har Renault alla andra egenskaper en Tesla har utöver det du listat?
Jag tycker nog förvisso du kan ta bort bilnyckel, för det har vi ju en, det är ett kort som går bra att låna ut, om jag inte minns fel så var väl Renault absolut först med det för +20 år sedan, har de återgått till nyckel igen?
Jag förstår inte heller vad du menar med autocharge när jag fått tänka efter en stund, det är ju den egenskapen som länge var en Teslas USPer. Bilen vet ju inte vem som kör när den kopplas in på en SUC, vem som helst som lånar min bil kan ladda på vilken SUC som helst.
Jag tycker dessutom inte att Google navigering är så mycket bättre än Teslas, som väl använder Googles data? Vi har en XC40 med Google och en M3 och jag kan inte säga att jag saknar Google när jag kör Teslan, det är förstås subjektivt och inget som invänder mot att Tesla saknar Google, bara en kommentar.
Visst är det så att Autocharge är liknande Teslas funktion. Men finns på kanske 10 x fler ställen än på Tesla i Sverige och därmed lättare att ta det ultimata stoppet för bra hastighet, eller helt enkelt stoppa där familjen så behöver. Bara Cirkle K har ju fler laddplatser i Sverige än Tesla, och då har du väl 4-5 till som supportar Autocharge.
Och viss har Tesla kort för att ta sig in. Men då kan man ju lika gärna ha nyckel. Tycker Renaults hantering för låsning/ upplåsning är överlägsen ex vis VW/Skoda då man aldrig behöver tänka på det om man har nyckeln i fickan. Låses alltid upp utan att man rör nyckeln när man kommer till bilen och låser alltid vid rätt tid när man lämnar.
Vs Google och Tesla, så tränar ju Goggle på mer data än Tesla. Men Tesla är det som är verbala om hur viktigt det är med mycket data…
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Re: Features som inte Tesla har
Med nuvarande tillväxt går de om Tesla i Europa i slutet av året. Vem vill ha en Tesla i nuvarande klimat lixom?Freez skrev: ↑28 jun 2025 15:19Vem vill ha en Renault?Neostar skrev: ↑28 jun 2025 11:50Nja Renault kryssar typ alla boxar förutom geofensing.Claes_B skrev: ↑28 jun 2025 09:41Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.Neostar skrev: ↑28 jun 2025 09:26Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!
- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort?![]()
Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Renault 5 har AC V2G, Scienic får det snart.
Renault har dessutom alltid haft fartbegränsare på knapp. (Plus bra adaptiv farthållare och lane assist också då så klart)![]()
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Re: Features som inte Tesla har
Glömde ju helt två viktiga saker.Neostar skrev: ↑28 jun 2025 09:26Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!
- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
- Billig försäkring
- Fungernsd lane assist / autopilot / adaptiv farthållare utan spökbromsningar för 4 året på rad.
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Re: Features som inte Tesla har
På mina saabar fungerade det klockrent (i alla fall innan rutbyte), man justerade EN gång efter personlig preferens, sen bara fungerade det.
På tjänsteskodan tycker jag också det fungerar bra. Inte eprfekt men bra, ibland får man dra en extradutt själv, framförallt på vintern.
Jag skiter iofs i HUR tesla registrerar regn/smuts (sensor eller kamera), men det är otroligt irriterande att det fungerar så uselt, så det har absolut en plats på listan..
Re: Features som inte Tesla har
Otroligt störande sak ja.
Jag har alltid två telefoner på mig (privat och jobb) och har jag tex beredskap får jag manuellt välja jobbtelefonen i teslan (eftersom jag måste kunna svara dygnet runt), och då kan man ge sej på att det ringer på den privata och jag kan inte svara.
Re: Features som inte Tesla har
Kör man en Leaf och Megane har man kanske inte så höga krav.Neostar skrev: ↑29 jun 2025 00:33Med nuvarande tillväxt går de om Tesla i Europa i slutet av året. Vem vill ha en Tesla i nuvarande klimat lixom?Freez skrev: ↑28 jun 2025 15:19Vem vill ha en Renault?Neostar skrev: ↑28 jun 2025 11:50Nja Renault kryssar typ alla boxar förutom geofensing.Claes_B skrev: ↑28 jun 2025 09:41Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.Neostar skrev: ↑28 jun 2025 09:26
Bra idé!! Verkar som detta blir en lång tråd!
- Bilnyckel, väldigt smidigt att bara låna ut.
- Autocharge, även det smidigt när man lånar ut bilen och grannen kan bara stoppa förbi ex vis Cirkle K och toppa upp.
- 22kW AC laddning
- Fysiska knappar för grundläggande funktioner (handskar, fokus på vägen, muskelminne etc)
- En långsiktighet och trovärdighet i långsiktigt prissättning, dagens upplägg ger osäkert och lågt andrahands värde
- Fin skärm framför ratten (med möjlighet att köra dubbla kartor, antingen för att se delsträckor och totalen simultant alt för att få dubbel trafikinfo ex vis bilens + Waze/Here när det är trafik kaos, ex vis Renault Zoe fixar detta)
- Knapp vid laddport för att lossa kabel (med samma handhavande vid AC som DC laddning oavsett kabel)
- Knapp vid laddport för att stänga av schema för laddning
- Geofencing vid åtlåning av bil (ex vis Leaf kan skicka meddelanden om bilen kör utanför ruta eller snabbare än xxx km/h)
- V2G support uttalad
- Kombinerad digital och fast backspegel
- Google navigering (Renault, Polestar likt et)
- Google röststyrning (Renault, Polestar likt etc)
- Långsiktigt trovärdig och vettig ledning. (Inkl successions planering)
- Större valfrihet kring färger
- Större valfrihet kring utrustnings paket
- Analog servicebok (som inte riskerar Musk tampering)
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort?![]()
Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Renault 5 har AC V2G, Scienic får det snart.
Renault har dessutom alltid haft fartbegränsare på knapp. (Plus bra adaptiv farthållare och lane assist också då så klart)![]()
MY RWD Vit 2023
Re: Features som inte Tesla har
Missade du helt listan över vad Megane kan som inte Tesla kan?Freez skrev: ↑29 jun 2025 01:17Kör man en Leaf och Megane har man kanske inte så höga krav.Neostar skrev: ↑29 jun 2025 00:33Med nuvarande tillväxt går de om Tesla i Europa i slutet av året. Vem vill ha en Tesla i nuvarande klimat lixom?Freez skrev: ↑28 jun 2025 15:19Vem vill ha en Renault?Neostar skrev: ↑28 jun 2025 11:50Nja Renault kryssar typ alla boxar förutom geofensing.Claes_B skrev: ↑28 jun 2025 09:41
Finns väl ingen bil som har alla de egenskaperna kombinerat, så varför skulle en Tesla ha det, alla bilar är ju kompromisser av olika egenskaper, hade förstås gärna sett en del av dem jag med, men fysisk nyckel kommer jag aldrig sakna att behöva.
På tal om den, du vet att du kan låna ut ditt nyckelkort?![]()
Jag har ju saker som jag hade vela ha i min Tesla med förstås.
Fartbegränsare är en sak som jag verkligen saknar, inte bara i Tesla utan i väldigt många bilar, alla har ju farthållare på ett eller annat sätt idag, men fartbegränsare är ovanligt, på många sätt en oerhört bra funktion. Det hade gjort bilen bättre, och att AP hade återupptagit filhållningen efter filbyte utan att behöva betala extra för det.
Renault 5 har AC V2G, Scienic får det snart.
Renault har dessutom alltid haft fartbegränsare på knapp. (Plus bra adaptiv farthållare och lane assist också då så klart)![]()
Och att Leaf varit 10 år före alla andra med att godkänna V2G användning?
Renault Zoe 22kWh Q210 2014 - 6000mil - Såld
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
Renault Zoe 52kWh R135 2020 - 11 000mil - Såld
Skoda Enyaq 85kWh 2021 - 4 500 mil - Såld
Nissan Leaf 62kWh 2021 - 3 000 mil
Renault Megane 60kWh 2022 - 2 000 mil
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9353
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Features som inte Tesla har
Jag har dubbla SIM-kort istället. Att ha två mobiler är inte ett alternativ för mig.repulsiv skrev: ↑29 jun 2025 00:52Otroligt störande sak ja.
Jag har alltid två telefoner på mig (privat och jobb) och har jag tex beredskap får jag manuellt välja jobbtelefonen i teslan (eftersom jag måste kunna svara dygnet runt), och då kan man ge sej på att det ringer på den privata och jag kan inte svara.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Features som inte Tesla har
Hur är det med fyra lastförankringsöglor i bagageutrymmet?
Som jag förstått det, så ska det (väl?) finnas på Y byggda i Berlin. Men hur är det med resten av Teslas bilar?…
Som jag förstått det, så ska det (väl?) finnas på Y byggda i Berlin. Men hur är det med resten av Teslas bilar?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Features som inte Tesla har
Det brukar finnas tillbehör för lastförankring till de flesta bilar. Med det sagt är det få öglor som är avsedda för att förankra last på riktigt utan kanske till något sött litet nät som man kan spänna över sin nyinköpta skokartong. Tesla är nog inte mycket sämre än andra därvidlag, använd djupfacket därbak om inte annat.SwedishAdvocate skrev:Hur är det med fyra lastförankringsöglor i bagageutrymmet?
Som jag förstått det, så ska det (väl?) finnas på Y byggda i Berlin. Men hur är det med resten av Teslas bilar?…
Landcruisern hade bättre öglor men inte ens den hade bra öglor.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
-
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Features som inte Tesla har
Någon som vet hur mycket vikt de fyra lastförankringsöglorna i t.ex. elbilar från VW, Audi, BMW och Merca håller för i ~120 km/h?BrooklynS skrev: ↑04 jul 2025 18:16Det brukar finnas tillbehör för lastförankring till de flesta bilar. Med det sagt är det få öglor som är avsedda för att förankra last på riktigt utan kanske till något sött litet nät som man kan spänna över sin nyinköpta skokartong. Tesla är nog inte mycket sämre än andra därvidlag, använd djupfacket därbak om inte annat. [Min u.]SwedishAdvocate skrev:Hur är det med fyra lastförankringsöglor i bagageutrymmet?
Som jag förstått det, så ska det (väl?) finnas på Y byggda i Berlin. Men hur är det med resten av Teslas bilar?…
Landcruisern hade bättre öglor men inte ens den hade bra öglor.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min Bordstelefon med Tonval.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Features som inte Tesla har
Det verkar inte finnas från nån tillverkare öht, ska man lasta väldigt tungt, använd släpvagn eller bil byggd för att ha väldigt tunga saker.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jul 2025 18:29Någon som vet hur mycket vikt de fyra lastförankringsöglorna i t.ex. elbilar från VW, Audi, BMW och Merca håller för i ~120 km/h?BrooklynS skrev: ↑04 jul 2025 18:16Det brukar finnas tillbehör för lastförankring till de flesta bilar. Med det sagt är det få öglor som är avsedda för att förankra last på riktigt utan kanske till något sött litet nät som man kan spänna över sin nyinköpta skokartong. Tesla är nog inte mycket sämre än andra därvidlag, använd djupfacket därbak om inte annat. [Min u.]SwedishAdvocate skrev:Hur är det med fyra lastförankringsöglor i bagageutrymmet?
Som jag förstått det, så ska det (väl?) finnas på Y byggda i Berlin. Men hur är det med resten av Teslas bilar?…
Landcruisern hade bättre öglor men inte ens den hade bra öglor.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min Bordstelefon med Tonval.
Re: Features som inte Tesla har
Lastsäkringen i bagageget är nog inte tänkt att hålla fast lasten på egen hand i en frontalkrock utan det blir främst baksätets ryggstödet som gör det i den mån det går. Lastsäkringens uppgift är att se till att saker inte flyger runt i bilen om man exempelvis voltar och då handlar det inte alls om samma krafter som vid en frontalkrock i 120 km/h.
Däremot kommer lastsäkringen göra nytta för att hålla ner lasten även vid en frontalkrock men den stora belastningen blir på ryggstödet.
Däremot kommer lastsäkringen göra nytta för att hålla ner lasten även vid en frontalkrock men den stora belastningen blir på ryggstödet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Features som inte Tesla har
Apropå det…Maw skrev: ↑04 jul 2025 23:16Lastsäkringen i bagageget är nog inte tänkt att hålla fast lasten på egen hand i en frontalkrock utan det blir främst baksätets ryggstödet som gör det i den mån det går. Lastsäkringens uppgift är att se till att saker inte flyger runt i bilen om man exempelvis voltar och då handlar det inte alls om samma krafter som vid en frontalkrock i 120 km/h.
Däremot kommer lastsäkringen göra nytta för att hålla ner lasten även vid en frontalkrock men den stora belastningen blir på ryggstödet. [Min u.]
Ytterligare en feature som Tesla inte har: Ihoprullbara lastförskjutningsnät som hindrar grejer att komma flygande från lastutrymmet vid en kollision/olycka och därmed riskerar att träffa de åkande i bilen. Här exempelvis i en minst ~13 år gammal Golf Mk6 kombi:
Sådana här nät går även att placera direkt bakom framstolarna ifall man har fällt baksätet. Fanns även som tillval till t.ex. Golf Mk7 kombi, Passat B6/B7 kombi och (väl?) samtliga Volvokombis som någonsin producerats…
Nu bygger ju inte Tesla komibbilar, men samma 'glipa'/öppning mellan lastutrymme och passagerarutrymme som finns på kombibilar finns ju även på Tesla Model S, X och Y…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Features som inte Tesla har
Vore ändå intressant att veta hur mkt belastning dom klarar.Maw skrev: ↑04 jul 2025 23:16Lastsäkringen i bagageget är nog inte tänkt att hålla fast lasten på egen hand i en frontalkrock utan det blir främst baksätets ryggstödet som gör det i den mån det går. Lastsäkringens uppgift är att se till att saker inte flyger runt i bilen om man exempelvis voltar och då handlar det inte alls om samma krafter som vid en frontalkrock i 120 km/h.tnjo skrev: ↑04 jul 2025 23:04Det verkar inte finnas från nån tillverkare öht, ska man lasta väldigt tungt, använd släpvagn eller bil byggd för att ha väldigt tunga saker.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jul 2025 18:29Någon som vet hur mycket vikt de fyra lastförankringsöglorna i t.ex. elbilar från VW, Audi, BMW och Merca håller för i ~120 km/h?BrooklynS skrev: ↑04 jul 2025 18:16Det brukar finnas tillbehör för lastförankring till de flesta bilar. Med det sagt är det få öglor som är avsedda för att förankra last på riktigt utan kanske till något sött litet nät som man kan spänna över sin nyinköpta skokartong. Tesla är nog inte mycket sämre än andra därvidlag, använd djupfacket därbak om inte annat. [Min u.]SwedishAdvocate skrev:Hur är det med fyra lastförankringsöglor i bagageutrymmet?
Som jag förstått det, så ska det (väl?) finnas på Y byggda i Berlin. Men hur är det med resten av Teslas bilar?…
Landcruisern hade bättre öglor men inte ens den hade bra öglor.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min Bordstelefon med Tonval.
Däremot kommer lastsäkringen göra nytta för att hålla ner lasten även vid en frontalkrock men den stora belastningen blir på ryggstödet.
Sen frontalkrockar väl bilar rätt sällan i 120 km/h. Motorvägar är ju separerade från mötande trafik. Och i de allra flesta fallen så 'lyckas' väl(?) förare bromsa ner bilen väsentligt innan de kolliderar med ngt även om 'ursprungshastigheten' skulle ha varit 120 km/h…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Features som inte Tesla har
Inte ”samma” glipa. Om man drar upp nackstöden är glipan liten i MY, så liten att det på sin höjd är mindre handväskor och ihoprullade jackor som kan passera.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jul 2025 23:35Apropå det…Maw skrev: ↑04 jul 2025 23:16Lastsäkringen i bagageget är nog inte tänkt att hålla fast lasten på egen hand i en frontalkrock utan det blir främst baksätets ryggstödet som gör det i den mån det går. Lastsäkringens uppgift är att se till att saker inte flyger runt i bilen om man exempelvis voltar och då handlar det inte alls om samma krafter som vid en frontalkrock i 120 km/h.
Däremot kommer lastsäkringen göra nytta för att hålla ner lasten även vid en frontalkrock men den stora belastningen blir på ryggstödet. [Min u.]
Ytterligare en feature som Tesla inte har: Ihoprullbara lastförskjutningsnät som hindrar grejer att komma flygande från lastutrymmet vid en kollision/olycka och därmed riskerar att träffa de åkande i bilen. Här exempelvis i en minst ~13 år gammal Golf Mk6 kombi:
Sådana här nät går även att placera direkt bakom framstolarna ifall man har fällt baksätet. Fanns även som tillval till t.ex. Golf Mk7 kombi, Passat B6/B7 kombi och (väl?) samtliga Volvokombis som någonsin producerats…
Nu bygger ju inte Tesla komibbilar, men samma 'glipa'/öppning mellan lastutrymme och passagerarutrymme som finns på kombibilar finns ju även på Tesla Model S, X och Y…
Re: Features som inte Tesla har
Lastnät går att beställa i Tesla appen till MX och MY. 640kr.SwedishAdvocate skrev: ↑04 jul 2025 23:35Apropå det…Maw skrev: ↑04 jul 2025 23:16Lastsäkringen i bagageget är nog inte tänkt att hålla fast lasten på egen hand i en frontalkrock utan det blir främst baksätets ryggstödet som gör det i den mån det går. Lastsäkringens uppgift är att se till att saker inte flyger runt i bilen om man exempelvis voltar och då handlar det inte alls om samma krafter som vid en frontalkrock i 120 km/h.
Däremot kommer lastsäkringen göra nytta för att hålla ner lasten även vid en frontalkrock men den stora belastningen blir på ryggstödet. [Min u.]
Ytterligare en feature som Tesla inte har: Ihoprullbara lastförskjutningsnät som hindrar grejer att komma flygande från lastutrymmet vid en kollision/olycka och därmed riskerar att träffa de åkande i bilen. Här exempelvis i en minst ~13 år gammal Golf Mk6 kombi:
Sådana här nät går även att placera direkt bakom framstolarna ifall man har fällt baksätet. Fanns även som tillval till t.ex. Golf Mk7 kombi, Passat B6/B7 kombi och (väl?) samtliga Volvokombis som någonsin producerats…
Nu bygger ju inte Tesla komibbilar, men samma 'glipa'/öppning mellan lastutrymme och passagerarutrymme som finns på kombibilar finns ju även på Tesla Model S, X och Y…
Ett tips är att lägga lösa föremål i frunken eller golvlastutrymmet bak.
MY RWD Vit 2023