EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Moderator: Redaktion
EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Jag lämnade in min Tesla Model S för en komplett renovering av motorn hos EV Repair i december förra året till en kostnad av 48.000 kronor, då motorn hade ett missljud. Nu har motorn havererat, och enligt Tesla Service Center så beror det på att kylvätska har läckt in och skadat encodern - motorns varvtalssensor.
EV Repair vill inte ta det på garanti, och menar på att den delen av motorn inte ingick i deras kompletta renovering av motorn, istället vill de byta motorn mot en begagnad motor till det facila priset av 55.000 kronor.
Ordagrant citerat från EV Repairs offert innan reparationen;
"Till skillnad från Tesla, som byter ut enheten, utför vi en komplett renovering av er befintliga motor, vilket ger er ett resultat som en ny motor. Priset för detta är 48,000 kr inklusive moms, och ni får även ett års garanti."
Ordagrant citerat från EV Repairs arbetsrapport efter reparationen;
"Motorn demonterades, öppnades upp och samtliga packningar samt lager byttes ut, eftersom missljudet uppstod under körning. Efter renoveringen tätades och monterades motorn tillbaka."
Ordagrant citat från EV Repair avseende den nuvarande skadan;
"Anledningen till att just den packningen inte byttes ut är att motorn är uppdelad i två sektioner. Den ena delen – som i ert fall har renoverats – omfattar hjullager samt oljerelaterade packningar. Den andra delen är rotorsidan, där även kylvätskan passerar. Ni hade oljeläckage i er motor och då ansåg vi att det endast behövdes öppnas upp på den sidan. Det är mindre vanligt att öppna rotorsidan sidan."
Vad anser ni? Är jag bara en gnällig kund? Är det rimligt av EV Repair att endast renovera motorn delvis, och inte ta den nuvarande skadan på garanti?
Personligen så känner jag mig grundlurad av att EV Repair benämnde sin service som "komplett renovering", ett byte av "samtliga packningar", och att detta ger "ett resultat som en ny motor". Gör jag fel som kund när jag trodde att det betydde att hela motorn skulle renoveras, och att 100% av packningarna skulle bytas? Vad annars betyder en komplett renovering med byte av samtliga packningar?
EV Repair vill inte ta det på garanti, och menar på att den delen av motorn inte ingick i deras kompletta renovering av motorn, istället vill de byta motorn mot en begagnad motor till det facila priset av 55.000 kronor.
Ordagrant citerat från EV Repairs offert innan reparationen;
"Till skillnad från Tesla, som byter ut enheten, utför vi en komplett renovering av er befintliga motor, vilket ger er ett resultat som en ny motor. Priset för detta är 48,000 kr inklusive moms, och ni får även ett års garanti."
Ordagrant citerat från EV Repairs arbetsrapport efter reparationen;
"Motorn demonterades, öppnades upp och samtliga packningar samt lager byttes ut, eftersom missljudet uppstod under körning. Efter renoveringen tätades och monterades motorn tillbaka."
Ordagrant citat från EV Repair avseende den nuvarande skadan;
"Anledningen till att just den packningen inte byttes ut är att motorn är uppdelad i två sektioner. Den ena delen – som i ert fall har renoverats – omfattar hjullager samt oljerelaterade packningar. Den andra delen är rotorsidan, där även kylvätskan passerar. Ni hade oljeläckage i er motor och då ansåg vi att det endast behövdes öppnas upp på den sidan. Det är mindre vanligt att öppna rotorsidan sidan."
Vad anser ni? Är jag bara en gnällig kund? Är det rimligt av EV Repair att endast renovera motorn delvis, och inte ta den nuvarande skadan på garanti?
Personligen så känner jag mig grundlurad av att EV Repair benämnde sin service som "komplett renovering", ett byte av "samtliga packningar", och att detta ger "ett resultat som en ny motor". Gör jag fel som kund när jag trodde att det betydde att hela motorn skulle renoveras, och att 100% av packningarna skulle bytas? Vad annars betyder en komplett renovering med byte av samtliga packningar?
Model S P85 -13
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 853
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Tycker du har 100% rätt. Driv det vidare, tror säkert Aftonbladet är intresserade med.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
"Samtliga" betyder samtliga. Det de gör i "förklaringen" är att erkänna att de ljuger till dig och de flesta av deras kunder.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1279
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Ja det låter som du har ett case.
Vet inte hur man bäst går vidare, ARN?
Vet inte hur man bäst går vidare, ARN?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Komplett renovering hade jag också tolkat som just det, inte bara delvis renovering. Det är en oärlig affärsmodell av dem och jag håller med om att de bör ta det på sin garanti eftersom de utlovat komplett.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5868
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Det är väl god sed att byta alla packningar och packboxar när motorer skruvas isär?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Hade andra sidan gått sönder så hade de väl sagt att de bara åtgärdade den första. 

Säger dom "allt" så ska det ju vara allt.
Säger dom "allt" så ska det ju vara allt.
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Skojare. Om man utlovar att samtliga är bytta kan man inte sedan säga att man bara bytt hälften. 

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Självklart ska du få det du betalat för dvs en komplett renovering med 1 års garanti. De erkänner till och med att man inte renoverat hela motorn.
Misstänker att företagets ovilja hänger ihop med deras dåliga lönsamhet. Litet bolag helt utan muskler.
https://www.allabolag.se/foretag/ev-rep ... J6GYI5YD2A
Misstänker att företagets ovilja hänger ihop med deras dåliga lönsamhet. Litet bolag helt utan muskler.
https://www.allabolag.se/foretag/ev-rep ... J6GYI5YD2A
MY RWD Vit 2023
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Instämmer, ett par garantiärenden av den här storleken kan vara skillnaden på vinst eller förlust på ett år. Så de vill nog absolut inte ta något på garanti…Freez skrev: ↑09 jul 2025 11:15Självklart ska du få det du betalat för dvs en komplett renovering med 1 års garanti. De erkänner till och med att man inte renoverat hela motorn.
Misstänker att företagets ovilja hänger ihop med deras dåliga lönsamhet. Litet bolag helt utan muskler.
https://www.allabolag.se/foretag/ev-rep ... J6GYI5YD2A
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2506
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Vad kostar det hos Tesla att byta hela motorn (om du fått offert)?Olsson skrev: ↑08 jul 2025 11:25Jag lämnade in min Tesla Model S för en komplett renovering av motorn hos EV Repair i december förra året till en kostnad av 48.000 kronor, då motorn hade ett missljud. Nu har motorn havererat, och enligt Tesla Service Center så beror det på att kylvätska har läckt in och skadat encodern - motorns varvtalssensor.
EV Repair vill inte ta det på garanti, och menar på att den delen av motorn inte ingick i deras kompletta renovering av motorn, istället vill de byta motorn mot en begagnad motor till det facila priset av 55.000 kronor.
Ordagrant citerat från EV Repairs offert innan reparationen;
"Till skillnad från Tesla, som byter ut enheten, utför vi en komplett renovering av er befintliga motor, vilket ger er ett resultat som en ny motor. Priset för detta är 48,000 kr inklusive moms, och ni får även ett års garanti."
Ordagrant citerat från EV Repairs arbetsrapport efter reparationen;
"Motorn demonterades, öppnades upp och samtliga packningar samt lager byttes ut, eftersom missljudet uppstod under körning. Efter renoveringen tätades och monterades motorn tillbaka."
Ordagrant citat från EV Repair avseende den nuvarande skadan;
"Anledningen till att just den packningen inte byttes ut är att motorn är uppdelad i två sektioner. Den ena delen – som i ert fall har renoverats – omfattar hjullager samt oljerelaterade packningar. Den andra delen är rotorsidan, där även kylvätskan passerar. Ni hade oljeläckage i er motor och då ansåg vi att det endast behövdes öppnas upp på den sidan. Det är mindre vanligt att öppna rotorsidan sidan."
Vad anser ni? Är jag bara en gnällig kund? Är det rimligt av EV Repair att endast renovera motorn delvis, och inte ta den nuvarande skadan på garanti?
Personligen så känner jag mig grundlurad av att EV Repair benämnde sin service som "komplett renovering", ett byte av "samtliga packningar", och att detta ger "ett resultat som en ny motor". Gör jag fel som kund när jag trodde att det betydde att hela motorn skulle renoveras, och att 100% av packningarna skulle bytas? Vad annars betyder en komplett renovering med byte av samtliga packningar?
Hoppas det löser sig på garanti samt med vänliga hälsningar
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Tack för er respons, ni som har svarat här. Glädjande att se att samtliga verkar vara fullständigt överens med mig.
Som total amatör på hur Teslas motorer är uppbyggda visste jag inte om EV Repairs förklaring var något man förväntades veta som Teslaägare, och att de med mer kunskap här i tråden skulle förklara för mig att jag överreagerade.
Japp, precis min uppfattning, och det gjorde mig riktigt irriterad hur de kan med att svart på vitt erkänna att de bara renoverade halva motorn, och ha det som en "förklaring" på varför det inte är deras fel.
Som total amatör på hur Teslas motorer är uppbyggda visste jag inte om EV Repairs förklaring var något man förväntades veta som Teslaägare, och att de med mer kunskap här i tråden skulle förklara för mig att jag överreagerade.
Japp, precis min uppfattning, och det gjorde mig riktigt irriterad hur de kan med att svart på vitt erkänna att de bara renoverade halva motorn, och ha det som en "förklaring" på varför det inte är deras fel.
Model S P85 -13
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
NiklasTesla skrev: ↑09 jul 2025 12:31
Vad kostar det hos Tesla att byta hela motorn (om du fått offert)?
Hoppas det löser sig på garanti samt med vänliga hälsningar
Tesla vill ha 75.000 kronor för motorbyte, vilket är "bara" 20.000 mer än EV Repair.
Om EV Repair fortsätter att vägra garanti, så känns Teslas pris betydligt mer lockande även om det är dyrare. Det känns inte riktigt som att jag kan lita på att den billigare motorn från EV Repair kommer att gå på garanti om den skulle utveckla problem - eller att den ens är i rimligt skick - med hänvisning till något specialfall som jag får reda på först i efterhand...
Model S P85 -13
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Kostar en ny motor 75' är 48' för en översyn av halva motorn ett ologiskt pris.
Låter som en firma på väg att gå omkull.
Låter som en firma på väg att gå omkull.
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Jag håller fullständigt med. När jag jämförde mot Teslas pris på 75.000 kr så var jag som sagt av uppfattningen att 'hela' motron skulle renoveras, och att den skulle bli "som ny" enligt EV Repair, så då verkade det som en högst rimlig deal.
I övrigt så finner jag det synnerligen oseriöst att erbjuda kund en halv renovering av motorn för 48.000 kr, när företaget i fråga säljer en begagnad motor för 55.000 kr. Här borde varje seriöst företag påpekat att det är mycket lämpligare för kunden att köpa den begagnade motorn istället.
Model S P85 -13
- -JTM3-
- Teslaägare
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 12 maj 2021 18:49
- Referralkod: ts.la/johan33394
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Ja jag håller med!
Nu har de ju bara "renoverat" slutväxeln. Motorn har de ju inte rört.
Bytt några lager och packboxar, säkert mindre avancerat än bakaxeln på en gammal volvo 240. Har det tagit betalt för motorrenovering får de väl göra resten de sket i förra gången nu istället.
Nu har de ju bara "renoverat" slutväxeln. Motorn har de ju inte rört.
Bytt några lager och packboxar, säkert mindre avancerat än bakaxeln på en gammal volvo 240. Har det tagit betalt för motorrenovering får de väl göra resten de sket i förra gången nu istället.
Tesla Model 3 LR 2024 Stealth grey
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 927
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Solklart case, stå på dig. Lycka Till !!Olsson skrev: ↑08 jul 2025 11:25Jag lämnade in min Tesla Model S för en komplett renovering av motorn hos EV Repair i december förra året till en kostnad av 48.000 kronor, då motorn hade ett missljud. Nu har motorn havererat, och enligt Tesla Service Center så beror det på att kylvätska har läckt in och skadat encodern - motorns varvtalssensor.
EV Repair vill inte ta det på garanti, och menar på att den delen av motorn inte ingick i deras kompletta renovering av motorn, istället vill de byta motorn mot en begagnad motor till det facila priset av 55.000 kronor.
Ordagrant citerat från EV Repairs offert innan reparationen;
"Till skillnad från Tesla, som byter ut enheten, utför vi en komplett renovering av er befintliga motor, vilket ger er ett resultat som en ny motor. Priset för detta är 48,000 kr inklusive moms, och ni får även ett års garanti."
Ordagrant citerat från EV Repairs arbetsrapport efter reparationen;
"Motorn demonterades, öppnades upp och samtliga packningar samt lager byttes ut, eftersom missljudet uppstod under körning. Efter renoveringen tätades och monterades motorn tillbaka."
Ordagrant citat från EV Repair avseende den nuvarande skadan;
"Anledningen till att just den packningen inte byttes ut är att motorn är uppdelad i två sektioner. Den ena delen – som i ert fall har renoverats – omfattar hjullager samt oljerelaterade packningar. Den andra delen är rotorsidan, där även kylvätskan passerar. Ni hade oljeläckage i er motor och då ansåg vi att det endast behövdes öppnas upp på den sidan. Det är mindre vanligt att öppna rotorsidan sidan."
Vad anser ni? Är jag bara en gnällig kund? Är det rimligt av EV Repair att endast renovera motorn delvis, och inte ta den nuvarande skadan på garanti?
Personligen så känner jag mig grundlurad av att EV Repair benämnde sin service som "komplett renovering", ett byte av "samtliga packningar", och att detta ger "ett resultat som en ny motor". Gör jag fel som kund när jag trodde att det betydde att hela motorn skulle renoveras, och att 100% av packningarna skulle bytas? Vad annars betyder en komplett renovering med byte av samtliga packningar?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp