Jag lämnade in min Tesla Model S för en komplett renovering av motorn hos EV Repair i december förra året till en kostnad av 48.000 kronor, då motorn hade ett missljud. Nu har motorn havererat, och enligt Tesla Service Center så beror det på att kylvätska har läckt in och skadat encodern - motorns varvtalssensor.
EV Repair vill inte ta det på garanti, och menar på att den delen av motorn inte ingick i deras kompletta renovering av motorn, istället vill de byta motorn mot en begagnad motor till det facila priset av 55.000 kronor.
Ordagrant citerat från EV Repairs offert innan reparationen;
"Till skillnad från Tesla, som byter ut enheten, utför vi en komplett renovering av er befintliga motor, vilket ger er ett resultat som en ny motor. Priset för detta är 48,000 kr inklusive moms, och ni får även ett års garanti."
Ordagrant citerat från EV Repairs arbetsrapport efter reparationen;
"Motorn demonterades, öppnades upp och samtliga packningar samt lager byttes ut, eftersom missljudet uppstod under körning. Efter renoveringen tätades och monterades motorn tillbaka."
Ordagrant citat från EV Repair avseende den nuvarande skadan;
"Anledningen till att just den packningen inte byttes ut är att motorn är uppdelad i två sektioner. Den ena delen – som i ert fall har renoverats – omfattar hjullager samt oljerelaterade packningar. Den andra delen är rotorsidan, där även kylvätskan passerar. Ni hade oljeläckage i er motor och då ansåg vi att det endast behövdes öppnas upp på den sidan. Det är mindre vanligt att öppna rotorsidan sidan."
Vad anser ni? Är jag bara en gnällig kund? Är det rimligt av EV Repair att endast renovera motorn delvis, och inte ta den nuvarande skadan på garanti?
Personligen så känner jag mig grundlurad av att EV Repair benämnde sin service som "komplett renovering", ett byte av "samtliga packningar", och att detta ger "ett resultat som en ny motor". Gör jag fel som kund när jag trodde att det betydde att hela motorn skulle renoveras, och att 100% av packningarna skulle bytas? Vad annars betyder en komplett renovering med byte av samtliga packningar?
EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Moderator: Redaktion
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Tycker du har 100% rätt. Driv det vidare, tror säkert Aftonbladet är intresserade med.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
"Samtliga" betyder samtliga. Det de gör i "förklaringen" är att erkänna att de ljuger till dig och de flesta av deras kunder.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Ja det låter som du har ett case.
Vet inte hur man bäst går vidare, ARN?
Vet inte hur man bäst går vidare, ARN?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Komplett renovering hade jag också tolkat som just det, inte bara delvis renovering. Det är en oärlig affärsmodell av dem och jag håller med om att de bör ta det på sin garanti eftersom de utlovat komplett.
- Gustafsson
- Teslaägare
Det är väl god sed att byta alla packningar och packboxar när motorer skruvas isär?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hade andra sidan gått sönder så hade de väl sagt att de bara åtgärdade den första. 

Säger dom "allt" så ska det ju vara allt.
Säger dom "allt" så ska det ju vara allt.
Skojare. Om man utlovar att samtliga är bytta kan man inte sedan säga att man bara bytt hälften.