EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Moderator: Redaktion
Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor
Tack för varnande exempel. Kommer inte anlita dessa någonsin.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
De kommer få backa på det här, säljer man en helrenovering med garanti är det klart att man inte kan fuska och bara renovera en del och neka garanti på den del man fuskat med.
Model Y LR AWD 2022
Jag har min inne för precis samma sak. Jag bad om denna renovering/uppgradering inkl. korrigerande av vad som är en konstruktionsmiss eftersom en ny motor från Tesla lär ju ha samma fel. Om/när packningen börjar läcka så leds läckan in i statorn. Med denna fix så släpps kylvattnet ut istället för stängs in i motorn. Dom samarbetar tydligen med EV Clinic som verkar ha riktigt bra koll.
https://evclinic.eu/2023/06/30/letter-t ... rive-unit/
Edit/tillägg: Jag betalar betydligt mer iofs för min uppgradering så du och jag har nog valt lite olika renovering utifrån vad dom erbjuder.
https://evclinic.eu/2023/06/30/letter-t ... rive-unit/
Edit/tillägg: Jag betalar betydligt mer iofs för min uppgradering så du och jag har nog valt lite olika renovering utifrån vad dom erbjuder.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Tack för info hoppas det löser sigOlsson skrev: ↑09 jul 2025 13:47NiklasTesla skrev: ↑09 jul 2025 12:31
Vad kostar det hos Tesla att byta hela motorn (om du fått offert)?
Hoppas det löser sig på garanti samt med vänliga hälsningar
Tesla vill ha 75.000 kronor för motorbyte, vilket är "bara" 20.000 mer än EV Repair.
Om EV Repair fortsätter att vägra garanti, så känns Teslas pris betydligt mer lockande även om det är dyrare. Det känns inte riktigt som att jag kan lita på att den billigare motorn från EV Repair kommer att gå på garanti om den skulle utveckla problem - eller att den ens är i rimligt skick - med hänvisning till något specialfall som jag får reda på först i efterhand...
- krabbanidag
- Teslaägare
Är lite sånt här man är orolig för med elbil.
Visst, renovera en motor 50 papp. Fixa en batterimodul 50 papp. Göra gud vet vad 50 papp. Men garantier på utfört jobb?
Hur är det egentligen med att lappa ihop ett batteri som är 9 år gammal på en Model S. Visst, man kan fixa en modul för 50 papp, men batteriet är fortfarande 3000+ kalendardagar gammalt. Vilka garantier får man? Vad händer när nästa modul ger upp? Tänker att sannolikheten för haveri efter haveri på ett redan gammalt batteri är högt.
Är det inte bättre att bara smälla på ett helt nytt batteri för 160 000, eller en ny motor för 70 000?
Frågan är då: vad får man för garantier vid nytt batteri/ny motor, och vem står för garantin? Tesla? Tredjepartsmeckaren? Är garantin ett eller åtta år till?
Många frågor få svar
Visst, renovera en motor 50 papp. Fixa en batterimodul 50 papp. Göra gud vet vad 50 papp. Men garantier på utfört jobb?
Hur är det egentligen med att lappa ihop ett batteri som är 9 år gammal på en Model S. Visst, man kan fixa en modul för 50 papp, men batteriet är fortfarande 3000+ kalendardagar gammalt. Vilka garantier får man? Vad händer när nästa modul ger upp? Tänker att sannolikheten för haveri efter haveri på ett redan gammalt batteri är högt.
Är det inte bättre att bara smälla på ett helt nytt batteri för 160 000, eller en ny motor för 70 000?
Frågan är då: vad får man för garantier vid nytt batteri/ny motor, och vem står för garantin? Tesla? Tredjepartsmeckaren? Är garantin ett eller åtta år till?
Många frågor få svar
När det gäller batteri, håller helt med dig. Där är tiden den betydande faktorn. När det gäller motor, inverter och annat så är det egentligen ingen skillnad mot bilar med ICE motorer och växellådor. Där kan det snarare vara en fördel att renovera/förädla och fixa det som var mindre bra från början.krabbanidag skrev: ↑12 jul 2025 20:39Är lite sånt här man är orolig för med elbil.
Många frågor få svar
Det är därför jag personligen valde en reparation som i princip kostar lika mycket som en ny motor från Tesla. Men batterier, det är en annan grej, och, där är alla elbilar i samma båt. Där har Model S/X möjligen även om grundkonstruktionen är old school en fördel då hela batteripaketet är så enkelt att bytas ut.
Sen måste man ju förstå. Köper man en bil som kostade miljonen ny som närmar sig 10 år, då måste man ha budget för reparationer. Alternativet är pengar som brinner upp i värdeminskning. Gjorde nyss samma val inför inskaffande av beg. Range Rover för några veckor sedan. Värdetapp c:a 100k+ per år eller gå ner några år i årsmodell och budgetera för eventuella reparationer? Jag valde det senare. En beg model S vinner ekonomistriden alla dagar i veckan.
Model S P85DL+