EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor

Inlägg av Airlift »

Tack för varnande exempel. Kommer inte anlita dessa någonsin.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

De kommer få backa på det här, säljer man en helrenovering med garanti är det klart att man inte kan fuska och bara renovera en del och neka garanti på den del man fuskat med.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Jag har min inne för precis samma sak. Jag bad om denna renovering/uppgradering inkl. korrigerande av vad som är en konstruktionsmiss eftersom en ny motor från Tesla lär ju ha samma fel. Om/när packningen börjar läcka så leds läckan in i statorn. Med denna fix så släpps kylvattnet ut istället för stängs in i motorn. Dom samarbetar tydligen med EV Clinic som verkar ha riktigt bra koll.

https://evclinic.eu/2023/06/30/letter-t ... rive-unit/

Edit/tillägg: Jag betalar betydligt mer iofs för min uppgradering så du och jag har nog valt lite olika renovering utifrån vad dom erbjuder.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Vad kostar en ny motor i ditt fall?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Olsson skrev: 09 jul 2025 13:47
NiklasTesla skrev: 09 jul 2025 12:31

Vad kostar det hos Tesla att byta hela motorn (om du fått offert)?

Hoppas det löser sig på garanti samt med vänliga hälsningar

Tesla vill ha 75.000 kronor för motorbyte, vilket är "bara" 20.000 mer än EV Repair.

Om EV Repair fortsätter att vägra garanti, så känns Teslas pris betydligt mer lockande även om det är dyrare. Det känns inte riktigt som att jag kan lita på att den billigare motorn från EV Repair kommer att gå på garanti om den skulle utveckla problem - eller att den ens är i rimligt skick - med hänvisning till något specialfall som jag får reda på först i efterhand...
Tack för info hoppas det löser sig 🙏
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

Är lite sånt här man är orolig för med elbil.

Visst, renovera en motor 50 papp. Fixa en batterimodul 50 papp. Göra gud vet vad 50 papp. Men garantier på utfört jobb?

Hur är det egentligen med att lappa ihop ett batteri som är 9 år gammal på en Model S. Visst, man kan fixa en modul för 50 papp, men batteriet är fortfarande 3000+ kalendardagar gammalt. Vilka garantier får man? Vad händer när nästa modul ger upp? Tänker att sannolikheten för haveri efter haveri på ett redan gammalt batteri är högt.

Är det inte bättre att bara smälla på ett helt nytt batteri för 160 000, eller en ny motor för 70 000?
Frågan är då: vad får man för garantier vid nytt batteri/ny motor, och vem står för garantin? Tesla? Tredjepartsmeckaren? Är garantin ett eller åtta år till?

Många frågor få svar
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

krabbanidag skrev: 12 jul 2025 20:39

Visst, renovera en motor 50 papp. Fixa en batterimodul 50 papp. Göra gud vet vad 50 papp. Men garantier på utfört jobb?

Hur är det egentligen med att lappa ihop ett batteri som är 9 år gammal på en Model S. Visst, man kan fixa en modul för 50 papp, men batteriet är fortfarande 3000+ kalendardagar gammalt. Vilka garantier får man? Vad händer när nästa modul ger upp? Tänker att sannolikheten för haveri efter haveri på ett redan gammalt batteri är högt.

Är det inte bättre att bara smälla på ett helt nytt batteri för 160 000, eller en ny motor för 70 000?
Frågan är då: vad får man för garantier vid nytt batteri/ny motor, och vem står för garantin? Tesla? Tredjepartsmeckaren? Är garantin ett eller åtta år till?

Många frågor få svar
När det gäller batteri, håller helt med dig. Där är tiden den betydande faktorn. När det gäller motor, inverter och annat så är det egentligen ingen skillnad mot bilar med ICE motorer och växellådor. Där kan det snarare vara en fördel att renovera/förädla och fixa det som var mindre bra från början.

Det är därför jag personligen valde en reparation som i princip kostar lika mycket som en ny motor från Tesla. Men batterier, det är en annan grej, och, där är alla elbilar i samma båt. Där har Model S/X möjligen även om grundkonstruktionen är old school en fördel då hela batteripaketet är så enkelt att bytas ut.

Sen måste man ju förstå. Köper man en bil som kostade miljonen ny som närmar sig 10 år, då måste man ha budget för reparationer. Alternativet är pengar som brinner upp i värdeminskning. Gjorde nyss samma val inför inskaffande av beg. Range Rover för några veckor sedan. Värdetapp c:a 100k+ per år eller gå ner några år i årsmodell och budgetera för eventuella reparationer? Jag valde det senare. En beg model S vinner ekonomistriden alla dagar i veckan.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare

Inlägg av Olsson »

Uppdatering:

Eftersom EV Repair - enligt deras egen utsago - inte har genomfört en komplett renovering av motorn så skickade jag dem ett email där jag krävde reklamation på tjänsten jag köpt av dem. Jag avkrävde en återbetalning av det fulla beloppet, med hänvisning till att tjänsten jag köpte inte har genomförts, samt ligger till direkt grund för det nuvarande haveriet av motorn.

Svaret jag fick av EV Repair var att de inte kan ta ansvar för det hela, eftersom de inte bereddes möjlighet att avhjälpa felet först. Se nedan för exakt citat.

Det hela är ju smått absurt. EV Repair menar att de inte kan hållas ansvariga för garantin, eftersom de inte genomförde någon renovering av den delen av motorn - OCH - hävdar samtidigt att någon reklamation inte är aktuell eftersom de inte fick genomföra en reparation av bilen. En reparation de vägrade genomföra...

Jag förstår givetvis att ett företag som har genomfört en reparation skall beredas möjlighet att åtgärda eventuella felaktigheter på en reparation. Men i det här fallet så har ju EV Repair inte genomfört tjänsten från första början, vilket är grund för en reklamation oavsett om fordonet hade gått sönder eller inte, oavsett om EV Repair hade beretts möjlighet att kontrollera felet först eller inte. Dessutom så HAR EV Repair beretts möjlighet att åtgärda felet, men menat på att det ligger utanför ramen för deras garanti - eftersom de inte renoverade hela motorn...

Vad anser ni? Har EV Repair rätt i att neka reklamation enligt vad de skriver nedan, eller borde det vara som jag anser - att det är ett uppenbart fall för reklamation eftersom EV Repair inte genomförde tjänsten "komplett renovering av er befintliga motor"?

Ordagrant från EV Repairs mail:

"Innan vi går vidare vill vi dock påpeka att enligt Konsumenttjänstlagen (§20 och §23) har vi som ursprunglig verkstad rätt att själva få avhjälpa ett eventuellt fel, innan annan verkstad anlitas.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... -1985-716/

Enligt § 23 i Konsumenttjänstlagen gäller att om en konsument låter någon annan åtgärda ett fel utan att först ge ursprungsverkstaden möjlighet att rätta till det, förloras rätten att kräva ersättning eller åberopa fel.

Vi har inte fått möjlighet att inspektera fordonet eller åtgärda eventuella brister innan bilen fördes till Tesla. Vi vet inte ens vad som är fel eller hur felet kom, vi har aldrig fått chansen att felsöka bilen. Därför kan vi tyvärr inte ta ansvar för vidare åtgärder, reparationer eller kostnader som andra verkstäder nu föreslår eller genomför. Det innebär också att vår garanti enligt offert inte längre gäller.

Vi beklagar att du upplever att arbetet inte motsvarade förväntningarna och är självklart fortsatt öppna för dialog om vi får möjlighet att själva undersöka fordonet. Hade bilen kommit till oss först så hade vi haft möjlighet att stå för reparationen inom ramarna för vår garanti."

Jag försöker att återge min erfarenhet av EV Repair så neutralt som möjligt, för att ge er en möjlighet att själva bilda er en uppfattning om EV Repair, och därefter välja om ni vill serva era bilar där eller inte. Personligen så känner jag mig inte trygg med vad de utlovar och kan inte rekommendera dem.
Senast redigerad av Olsson, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85 -13
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Hade bilen kommit till oss först så hade vi haft möjlighet att stå för reparationen inom ramarna för vår garanti.
Var du inte i kontakt med dem först och de nekade?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare

Inlägg av Olsson »

jonasl skrev: 25 jul 2025 16:14
Hade bilen kommit till oss först så hade vi haft möjlighet att stå för reparationen inom ramarna för vår garanti.
Var du inte i kontakt med dem först och de nekade?
Exakt. Vilket gör det hela en smula absurt.

EV Repair avvisar garanti eftersom de själva hävdar att de inte har bytt den fallerande packningen.
Samtidigt så avvisar de reklamation på att packningen inte har bytts, med hänvisning till att de inte fick reparera bilen på garanti.
Samma garanti som de avvisar...
Model S P85 -13
deddly

Re: EV Repair - ingen garanti på havererad motor - Även avvisad reklamation

Inlägg av deddly »

Dags att ta det här till Allmänna reklamationsnämnden

https://www.arn.se/
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare

Inlägg av Olsson »

deddly skrev: 25 jul 2025 16:41
Dags att ta det här till Allmänna reklamationsnämnden

https://www.arn.se/

Ja, det är vad jag avser att göra. EV Repair ger inte direkt något intryck av att vara det minsta resonliga, så det känns inte som någon idé att ha en fortsatt konversation med dem.

"Meddela gärna hur du vill gå vidare." - var deras avslutande ord efter att de avvisade även reklamationen. Jo, jag kan tänka mig att EV Repair gärna ser att jag går vidare med deras förslag att köpa en begagnad motor för 55.000 kr av dem.
Model S P85 -13
Electron

Inlägg av Electron »

krabbanidag skrev: 12 jul 2025 20:39

Många frågor få svar
Jag hänvisar till tråden: viewtopic.php?t=37817

Där går tongångarna att bilen är förbrukad runt 17000 mil.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag tror att EV repair är fullt medvetna om att dom klantat sej och borde lösa problemet åt dej, men känner att dom inte har råd, alltså försöker dom slingra sig för att du ska ge upp.

Du kan ju iofs gå via ARN, men vad gör du när du får rätt där och EV repair fortfarande struntar i det ? ..deras prick på listan hjälper inte dej.

Då får du ju fråga dej om du har lust att dra detta via domstol.. det är ju inte så roligt, och inte billigt om du ska dra in advokater/jurister i det.
backe

Inlägg av backe »

repulsiv skrev: 26 jul 2025 17:32
Jag tror att EV repair är fullt medvetna om att dom klantat sej och borde lösa problemet åt dej, men känner att dom inte har råd, alltså försöker dom slingra sig för att du ska ge upp.

Du kan ju iofs gå via ARN, men vad gör du när du får rätt där och EV repair fortfarande struntar i det ? ..deras prick på listan hjälper inte dej.

Då får du ju fråga dej om du har lust att dra detta via domstol.. det är ju inte så roligt, och inte billigt om du ska dra in advokater/jurister i det.
Aftonbladet och teknikens värld kan få veta det om han får rätt av ARN, då får dom inga kunder och kan inte lura fler framöver. Tråkigt för TS men bra för alla andra som slipper bli blåsta.
Med lite tur så kanske dom hjälper honom också om det sätts lite press.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Går ju att ta det direkt med Aftonbladet. De hugger säkert och gör en artikel om ärendet.

Det får nog större påverkan i och med dåligt ryckte för EV repair.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Den här tråden är inte heller så rolig för dem. Söker man på Tesla och EV Repair så kommer den högt i listan. Och alla vi som hänger här är/var potentiella kunder.

Antingen finns det något vi inte känner till i fallet eller så är det ett företag man inte ska ha att göra med.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare

Inlägg av Olsson »

repulsiv skrev: 26 jul 2025 17:32

Ja, det är även min bedömning - att EV Repair är fullt medvetna om att ansvaret ligger hos dem. Huruvida EV Repair systematiskt lurar kund, eller om detta är ett enskilt fall där de har klantat sig är svårt att säga. Med det är sannolikt som du gissar - att de just nu inte har råd, och försöker slingra sig så mycket de kan.

Förvisso så kan företag strunta i ARNs avdömning, så ja - i sådana fall så hjälper det mig inte. Däremot så kan det hjälpa andra, framförallt andra på det här forumet där jag har fått mycket hjälp genom åren. Skulle det i sin tur innebära att EV Repair tappar kunder så är det inget jag kommer att fälla en tår över - tvärtom.

Att dra EV Repair till domstol har jag inte råd med, och även om jag hade haft råd så hade jag med största sannolikhet inte vågat.
Model S P85 -13
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare

Inlägg av Olsson »

backe skrev: 26 jul 2025 18:32
Aftonbladet och teknikens värld kan få veta det om han får rätt av ARN, då får dom inga kunder och kan inte lura fler framöver. Tråkigt för TS men bra för alla andra som slipper bli blåsta.
Nect skrev: 26 jul 2025 22:14
Går ju att ta det direkt med Aftonbladet. De hugger säkert och gör en artikel om ärendet.

Jag överväger om jag skall höra av mig till Aftonbladet. Jag har inte direkt någon utåtågående personlighet, och uppskattar inte att stå i rampljuset. Kanske att jag borde göra ett tappert försök att kliva ur min bekvämlighetszon i det här fallet.
Model S P85 -13
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare

Inlägg av Olsson »

jonasl skrev: 27 jul 2025 10:30

Antingen finns det något vi inte känner till i fallet eller så är det ett företag man inte ska ha att göra med.

Om så är fallet, så ligger det hos EV Repairs sida. Jag har varit mycket noggrann med att återge konversationen mellan mig och EV Repair helt ordagrant. Jag har förvisso utelämnat irrelevanta delar, såsom hälsningsfraser, förfrågan om tid och plats, etc. etc.

Vad jag INTE har gjort är att klippa och klistra i de delar där EV Repair erbjöd "en komplett renovering av er befintliga motor", samt deras efterföljande email där de kom med sina bortförklaringar.
Model S P85 -13
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Olsson skrev: 27 jul 2025 11:18

Jag överväger om jag skall höra av mig till Aftonbladet. Jag har inte direkt någon utåtågående personlighet, och uppskattar inte att stå i rampljuset. Kanske att jag borde göra ett tappert försök att kliva ur min bekvämlighetszon i det här fallet.
Ja hör av dig till nån tidning/biltidning.

Hade det varit en elbil från Renault eller Audi så hade ingen nappat. Men eftersom det är strul med just en Tesla så kommer de vilja skriva om det.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
backe

Inlägg av backe »

slugger75 skrev: 27 jul 2025 11:35

Hade det varit en elbil från Renault eller Audi så hade ingen nappat. Men eftersom det är strul med just en Tesla så kommer de vilja skriva om det.
Lite onödig offermentalitet, jag har läst åtminstone ett femtiotal artiklar genom åren där man har granskat verkstäder och olika bilmärken som inte haft med Tesla att göra.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

backe skrev: 27 jul 2025 12:36

Lite onödig offermentalitet, jag har läst åtminstone ett femtiotal artiklar genom åren där man har granskat verkstäder och olika bilmärken som inte haft med Tesla att göra.
Jaha. Kanske bara är jag som har känslan av att Tesla ger mer click-bait än Renault? Jag har uppfattningen att man oftare ser rubriker av typen ”Tesla brann!”, än motsvarande ”Renault brann!”.

Nu kanske iofs Tesla är vanligare än Renault. Ja ja, off topic igen, sorry.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

slugger75 skrev: 27 jul 2025 12:57
backe skrev: 27 jul 2025 12:36

Jaha. Kanske bara är jag som har känslan av att Tesla ger mer click-bait än Renault? Jag har uppfattningen att man oftare ser rubriker av typen ”Tesla brann!”, än motsvarande ”Renault brann!”.

Nu kanske iofs Tesla är vanligare än Renault. Ja ja, off topic igen, sorry.
Vad menar du med att tesla är vanligare än renault?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

Det jag menar, som har bäring på den här trådens ämne, är helt enkelt att det är troligare att en journalist skriver en artikel om en trasig Tesla, än en trasig bil av något annat märke. Jag tycker ofta man ser artiklar där ordet Tesla lyfts fram väldigt mycket och tydligt. Så om en journalist i det här fallet får ett erbjudande om att skriva en artikel om en trasig elbil, som dessutom råkar vara en Tesla, så är det mer troligt att det blir en artikel (än om bilen skulle vara av något annat märke).

Denna åsikt/känsla baserar jag inte på fakta, studier eller liknande.
Skriv svar