Ett år senare...ni som kört äldre XC40 och facelift 2024 EX40 - hur mycket skillnad är komforten? Tänker mest på vägljud som är avsevärt högt på slitna göteborgsvägar norr om stan (testade en 2023 i helgen)
Värt att lägga till o köpa en 2024?
Jag tycker årsmodell 2024 är klart trevligare i fjädring och bakhjulsdrift är mycket bättre än framhjulsdrift, men vägljud tror jag inte är någon större skillnad. Jag har kört både -23 och min -24 men inte tänkt på att det skulle vara någon skillnad tyvärr.
Tack, har du 19 eller 20" på den?
Hur är bullret jämfört med Polestar (som du tidigare kört)
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Ett år senare...ni som kört äldre XC40 och facelift 2024 EX40 - hur mycket skillnad är komforten? Tänker mest på vägljud som är avsevärt högt på slitna göteborgsvägar norr om stan (testade en 2023 i helgen)
Värt att lägga till o köpa en 2024?
Jag tycker årsmodell 2024 är klart trevligare i fjädring och bakhjulsdrift är mycket bättre än framhjulsdrift, men vägljud tror jag inte är någon större skillnad. Jag har kört både -23 och min -24 men inte tänkt på att det skulle vara någon skillnad tyvärr.
Tack, har du 19 eller 20" på den?
Hur är bullret jämfört med Polestar (som du tidigare kört)
Jag har 19”, hade även det på min tidigare Polestar 2. XC40 är tystare än Polestar, mindre vägljud framför allt.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Längre räckvidd och snabbare laddning på 2024. Bakhjulsdrift 2024 vs framhjulsdrift 2023. Den fyrhjulsdrivna versionen har uppdaterade motorer 2024 (bla asyncronmotor fram) för lägre förbrukning. Uppdaterad fjädring 2024. Jag har en bakhjulsdriven extended range 2024. Ägt bilen sedan januari 2024 och kört 2600 mil. Nöjd med bilen.
Den fyrhjulsdrivna versionen har uppdaterade motorer 2024 (bla asyncronmotor fram) för lägre förbrukning.
Har inte den bakhjulsdrivna modellen uppdaterade motorer 2024?
Ja även ny motor på RWD. Menade mest att de har en funktionellt ny typ av motor fram jmf med tidigare på awd. Samma motor bak på awd som rwd och om jag förstått rätt är det samma som i ex90. Den motorn är också mer effektiv än de Volvo använt tidigare. Utvecklad av Volvo och byggs i Skövde.
Den fyrhjulsdrivna versionen har uppdaterade motorer 2024 (bla asyncronmotor fram) för lägre förbrukning.
Har inte den bakhjulsdrivna modellen uppdaterade motorer 2024?
Ja även ny motor på RWD. Menade mest att de har en funktionellt ny typ av motor fram jmf med tidigare på awd. Samma motor bak på awd som rwd och om jag förstått rätt är det samma som i ex90. Den motorn är också mer effektiv än de Volvo använt tidigare. Utvecklad av Volvo och byggs i Skövde.
Ja i gamla modellerna var det bokstavligen hissmotorer från Siemens.
Den fyrhjulsdrivna versionen har uppdaterade motorer 2024 (bla asyncronmotor fram) för lägre förbrukning.
Har inte den bakhjulsdrivna modellen uppdaterade motorer 2024?
Ja även ny motor på RWD. Menade mest att de har en funktionellt ny typ av motor fram jmf med tidigare på awd. Samma motor bak på awd som rwd och om jag förstått rätt är det samma som i ex90. Den motorn är också mer effektiv än de Volvo använt tidigare. Utvecklad av Volvo och byggs i Skövde.
Ja i gamla modellerna var det bokstavligen hissmotorer från Siemens.
Det där tror jag är en skröna, hissmotorer på 175 kW/450 ampere? Har du någon riktig källa för det påståendet?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Hämtat ut en 2024 C40 Twin Ultimate, plus all extrautrustning utom drag och ullklädsel, då hustrun inte ville ha det.
Beställt laddbox DEFA 22kW + jordfelsbrytare + Perific (fd Enegic) lastbalanserare. Den kan kopplas till Nordpol för timpris som sedan meddelar DEFA då det är billigt att ladda.
Då ska det räcka att ställa in DEFA en gång och sedan använda Enegic-Appen för att monitorera timpriset.
Bilen kan man sedan ställa in som vanligt att ladda efter schema, i Volvo’s App.
Vet att Volvon bara stödjer 11kW men framtidsäkrar, kostar bara 4meter tjockare kablar mellan elcentral o laddbox för 22kW-stöd.
Och det blir en till elbil i hushållet senare!
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Hämtat ut en 2024 C40 Twin Ultimate, plus all extrautrustning utom drag och ullklädsel, då hustrun inte ville ha det.
Beställt laddbox DEFA 22kW + jordfelsbrytare + Perific (fd Enegic) lastbalanserare. Den kan kopplas till Nordpol för timpris som sedan meddelar DEFA då det är billigt att ladda.
Då ska det räcka att ställa in DEFA en gång och sedan använda Enegic-Appen för att monitorera timpriset.
Bilen kan man sedan ställa in som vanligt att ladda efter schema, i Volvo’s App.
Vet att Volvon bara stödjer 11kW men framtidsäkrar, kostar bara 4meter tjockare kablar mellan elcentral o laddbox för 22kW-stöd.
Och det blir en till elbil i hushållet senare!
Grattis hoppas du blir nöjd.. jag är väldigt nöjd med min även om jag till viss del ångrar jag inte tog twin engine, man tja de är bra drag även i singel motor.
En irriterande bugg som kan vara bra att känna till. Får du inte ljud i media när du kör iväg med bilen så används blinkers en gång så kommer de ljud igen.
Hämtat ut en 2024 C40 Twin Ultimate, plus all extrautrustning utom drag och ullklädsel, då hustrun inte ville ha det.
Beställt laddbox DEFA 22kW + jordfelsbrytare + Perific (fd Enegic) lastbalanserare. Den kan kopplas till Nordpol för timpris som sedan meddelar DEFA då det är billigt att ladda.
Då ska det räcka att ställa in DEFA en gång och sedan använda Enegic-Appen för att monitorera timpriset.
Bilen kan man sedan ställa in som vanligt att ladda efter schema, i Volvo’s App.
Vet att Volvon bara stödjer 11kW men framtidsäkrar, kostar bara 4meter tjockare kablar mellan elcentral o laddbox för 22kW-stöd.
Och det blir en till elbil i hushållet senare!
Jag valde bort 22 för att kablarna inte fick plats i slangarna. Ville ha infällt. När effektavgifterna kommer blir ju 22kW ointressant. Laddar inte ens med 11. Har snabbladdare på promenadavstånd om det skulle bli bråttom.
Men det finns ju ingen nackdel att ha 22 om installationen blir som man vill.
Hämtat ut en 2024 C40 Twin Ultimate, plus all extrautrustning utom drag och ullklädsel, då hustrun inte ville ha det.
Beställt laddbox DEFA 22kW + jordfelsbrytare + Perific (fd Enegic) lastbalanserare. Den kan kopplas till Nordpol för timpris som sedan meddelar DEFA då det är billigt att ladda.
Då ska det räcka att ställa in DEFA en gång och sedan använda Enegic-Appen för att monitorera timpriset.
Bilen kan man sedan ställa in som vanligt att ladda efter schema, i Volvo’s App.
Vet att Volvon bara stödjer 11kW men framtidsäkrar, kostar bara 4meter tjockare kablar mellan elcentral o laddbox för 22kW-stöd.
Och det blir en till elbil i hushållet senare!
Jag valde bort 22 för att kablarna inte fick plats i slangarna. Ville ha infällt. När effektavgifterna kommer blir ju 22kW ointressant. Laddar inte ens med 11. Har snabbladdare på promenadavstånd om det skulle bli bråttom.
Men det finns ju ingen nackdel att ha 22 om installationen blir som man vill.
Har 3*25A elcentral i carporten så tjockare kablar stör inte designmässigt. Grova kablar riskerar heller inte bli varma.
22kW är bra att ha när något vettig politiken bygger nya kärnkraftverk så vi får låga stabila priser. Och så pass stabil tillgång 24/7 på effekt i hela Sverige att effekt-straffavgifterna tas bort.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Hämtat ut en 2024 C40 Twin Ultimate, plus all extrautrustning utom drag och ullklädsel, då hustrun inte ville ha det.
Beställt laddbox DEFA 22kW + jordfelsbrytare + Perific (fd Enegic) lastbalanserare. Den kan kopplas till Nordpol för timpris som sedan meddelar DEFA då det är billigt att ladda.
Då ska det räcka att ställa in DEFA en gång och sedan använda Enegic-Appen för att monitorera timpriset.
Bilen kan man sedan ställa in som vanligt att ladda efter schema, i Volvo’s App.
Vet att Volvon bara stödjer 11kW men framtidsäkrar, kostar bara 4meter tjockare kablar mellan elcentral o laddbox för 22kW-stöd.
Och det blir en till elbil i hushållet senare!
Jag valde bort 22 för att kablarna inte fick plats i slangarna. Ville ha infällt. När effektavgifterna kommer blir ju 22kW ointressant. Laddar inte ens med 11. Har snabbladdare på promenadavstånd om det skulle bli bråttom.
Men det finns ju ingen nackdel att ha 22 om installationen blir som man vill.
Har 3*25A elcentral i carporten så tjockare kablar stör inte designmässigt. Grova kablar riskerar heller inte bli varma.
22kW är bra att ha när något vettig politiken bygger nya kärnkraftverk så vi får låga stabila priser. Och så pass stabil tillgång 24/7 på effekt i hela Sverige att effekt-straffavgifterna tas bort.
Jag menade kablarna från centralen till laddboxen men har du den i carporten är det väl utanpåliggande ändå så det spelar ju ingen roll.
Det är ju inte brist på effekt i nätet som ligger bakom effektavgifter utan att belastningen följer spotpriset utan konsekvenser.
Jag väntar nog med att byta kabeln…
Att kostnaden för att leverera elen inte följer spotpriset. När elen är gratis och många vill maximera sin förbrukning blir det hög belastning på nätet. Med den gamla debiteringsmodellen, med fast avgift för säkringsstorlek och per kWh, fanns det inget sätt att ta mer betalt för momentant hög belastning som är svår att hantera.
Framförallt i dom lokala näten. Kommer inte lösas av utbyggnad av kärnkraft. Effektavgiften är här för att stanna. Det gäller att satsa på tekniska lösningar som kan sprida ut belastningen jämnare.
Anekdotiskt exempel på det beteende som elbolagen vill prisa bort. Jag laddar i princip bara på jobbet och fyller bara upp hemma ibland. Jag har inte effekttariff ännu...
Update, ser i appen att hustrun kört en hel del, 50% batteri och 27mil kvar. Skit va bra! Valde iof en som visade på 54 mil under demon men man vet ju inte hur dessa är körda. Fick den 100% laddad.
En annan identiskt specad 2024 hade knappa max 40mil under demon.
Kollade laddstatus vid provkörningen, 89% batteri vid 48mil kvar = räckvidd 54mil. Batterimätningsprotokollet visade 100%
Den mäter samma miltal vid 50% som vid 100% och som vid demon = estimat 54mil. Imponerande. Snart kommer det svåra, mätning vid 20 och 10%...
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Update, ser i appen att hustrun kört en hel del, 50% batteri och 27mil kvar. Skit va bra! Valde iof en som visade på 54 mil under demon men man vet ju inte hur dessa är körda. Fick den 100% laddad.
En annan identiskt specad 2024 hade knappa max 40mil under demon.
Kollade laddstatus vid provkörningen, 89% batteri vid 48mil kvar = räckvidd 54mil. Batterimätningsprotokollet visade 100%
Den mäter samma miltal vid 50% som vid 100% och som vid demon = estimat 54mil. Imponerande. Snart kommer det svåra, mätning vid 20 och 10%...
Allt handlar om vilken hastighet och under vila förutsättningar ni kör. Att det skulle skilja sig mellan identiska exemplar stämmer inte.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Update, ser i appen att hustrun kört en hel del, 50% batteri och 27mil kvar. Skit va bra! Valde iof en som visade på 54 mil under demon men man vet ju inte hur dessa är körda. Fick den 100% laddad.
En annan identiskt specad 2024 hade knappa max 40mil under demon.
Kollade laddstatus vid provkörningen, 89% batteri vid 48mil kvar = räckvidd 54mil. Batterimätningsprotokollet visade 100%
Den mäter samma miltal vid 50% som vid 100% och som vid demon = estimat 54mil. Imponerande. Snart kommer det svåra, mätning vid 20 och 10%...
Beräknad räckvidd beror på hur förbrukningen sett ut vid de senaste körningarna. Man får ofta ett bättre estimerat på räckvidd när man navigerar med Google maps i bilen, då den beräknar utifrån rutten som ska köras. Hög förbrukning vid korta körningar, som sedan sjunker när man kör längre. Jag har en XC40 RWD -24. Mycket nöjd med bilen. Kört som längst 35.5 mil med bilen på en laddning/körning, med ca 11 mil kvar (ej inräknat ev buffer under 0%). Inte den mest snåla bil men funkar och väldigt praktisk i vardagen. Trevlig interiör, bra UI, kartor och röststyrning.
Hemmaladdning på nödladdaren funkar inte. Ladduttagets lampa visa fast grönt sken (Laddning klar) medan förardisplay visar "laddning initierad".
Sedan händer inget...
Allt annat funkar som det ska i manualen.
Bootat om infotainment, låst / låst upp bilen. Försökt med allt.
Tips?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Hemmaladdning på nödladdaren funkar inte. Ladduttagets lampa visa fast grönt sken (Laddning klar) medan förardisplay visar "laddning initierad".
Sedan händer inget...
Allt annat funkar som det ska i manualen.
Bootat om infotainment, låst / låst upp bilen. Försökt med allt.
Tips?
Men "vanlig" av laddning funkar från box menar du?
Låter knepigt.. är där någon begränsning typ 8 amp eller liknade på laddklumpen?
Hemmaladdning på nödladdaren funkar inte. Ladduttagets lampa visa fast grönt sken (Laddning klar) medan förardisplay visar "laddning initierad".
Sedan händer inget...
Allt annat funkar som det ska i manualen.
Bootat om infotainment, låst / låst upp bilen. Försökt med allt.
Tips?
Jag antar att nödladdaren är 220 variant. Vanligaste felet att det inte fungerar är uttag som inte är jordade.
Tack för all input, ja jag kollade allt innan jag postade. tex laddström och schemaläggning...
Nytt hus med 3*25A och överdimensionerade elnät/uttag av kvalitet, förberett för laddbox och sol&batteri.
Då allt såg normalt ut (ringde jag Volvo för att kolla så jag tolkat manualen rätt avseende färgers betydelse i ladduttag o display), vilket jag hade.
Masserade kontaktdonen (IN/UT) på snabbladdaren = laddning startade. Har väl aldrig använts...
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol