"Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av frippe »

backe skrev: 10 jul 2025 11:15
frippe skrev: 10 jul 2025 10:53
backe skrev: 09 jul 2025 21:49
frippe skrev: 09 jul 2025 21:38
backe skrev: 09 jul 2025 20:52

Gäller väl alla elbilar? Eller finns det nån som laddar utan laddare?
Pratet om tiden det tar att ladda från 10-80% eller liknande mätningar liknar lite hur man pratade om Autobahn förr i tiden. Alla pratade om hur snabbt det måste gå för det var fri fart, men ingen pratade om alla vägarbeten och alla de sträckor som inte hade fri fart.

Att kunna ladda i en viss hastighet vid absolut bästa gynnsamma tillfället, säger kanske inte så mycket om hur det faktiskt ser ut i verklig användning? Stationer med problem med laddare, flaskhalsar i elmatningen, tiden det tar från bilen stannat tills laddningen väl startar med allt fippel med appar m.m. o.s.v.

Sedan är det klart en bra tid, så klart.
Så du menar att testet ska räknas utifrån Teslas optimala förutsättningar, och de andra bilarna ska köras efter de villkoren?

Min Tesla MY som jag hade i ett par år kunde flera ggr bli begränsad vid 60-70 kW (trots förvärmning) vid Teslas stolpar, är det hastigheten som Tesla ska ha vid jämförelse då? Jag vet att jag har läst om fler här som råkar ut för det ibland.

Själv tycker jag att man ska välja bra förutsättningar där begränsningen är bilen.

Och jag är ganska säker på att det finns åtminstone 100 bilar som rejält distanserar Tesla vid laddstolpen vid vanliga laddare som finns över hela världen.
Sen så var aldrig laddhastighet något problem för mig med Teslan. Och vad gäller handshake så fungerar det bra och snabbt med min bil som är en MEB på laddare som stödjer det.
Nja, skrev jag det?
Alla elbilar påverkas av samma faktorer som påverkar längden på laddstoppet, där den faktiska laddtiden är en sak, men finns många flera. Att inte ta in alla dessa i beräkningen på ett laddstopp blir enligt mig tokigt.
Hur ska testet göras då för att få med flaskhalsar i elmatning och trasiga laddare o.s.v.?

Själv så tycker jag inte att det har så mycket med prestandan på bilens laddning att göra, då är det laddinfrastrukturen man testar. Det är såklart intressant och en viktig komponent. Och enligt min erfarenhet så tycker jag att laddningen hos flertalet leverantörer fungerar riktigt bra idag, många har dessutom plug & charge.

Hur ska man testa acceleration på t.ex. MS Plaid? Ishalka, rullgrus, skarpa kurvor.
Det finns säkert de som tycker sådana mätningar ger något. Men för mig gör det inte det. Om en bil kan ladda x i effekt som ger viss energimängd på y minuter, men den möjligheten i verkligheten uppträder en gång av tio eller troligen aldrig. Hur mycket ger det mig som bilägare då?

För mig är alltid tester i verklig användning betydligt intressantare. För bilens laddprestanda ska paras ihop med laddare på rätt plats och med rätt effekt och med ledig plats, ledig effekt i nätet m.m.

Lite samma sak med 0-100 tider, de har aldrig gett något för mig. Ser hellre tester som mäter accelerationen när jag behöver den, 80-120 eller liknande.
Model Y LR.
Model S70D
backe

Inlägg av backe »

frippe skrev: 11 jul 2025 10:20
backe skrev: 10 jul 2025 11:15
frippe skrev: 10 jul 2025 10:53
backe skrev: 09 jul 2025 21:49
frippe skrev: 09 jul 2025 21:38

Pratet om tiden det tar att ladda från 10-80% eller liknande mätningar liknar lite hur man pratade om Autobahn förr i tiden. Alla pratade om hur snabbt det måste gå för det var fri fart, men ingen pratade om alla vägarbeten och alla de sträckor som inte hade fri fart.

Att kunna ladda i en viss hastighet vid absolut bästa gynnsamma tillfället, säger kanske inte så mycket om hur det faktiskt ser ut i verklig användning? Stationer med problem med laddare, flaskhalsar i elmatningen, tiden det tar från bilen stannat tills laddningen väl startar med allt fippel med appar m.m. o.s.v.

Sedan är det klart en bra tid, så klart.
Så du menar att testet ska räknas utifrån Teslas optimala förutsättningar, och de andra bilarna ska köras efter de villkoren?

Min Tesla MY som jag hade i ett par år kunde flera ggr bli begränsad vid 60-70 kW (trots förvärmning) vid Teslas stolpar, är det hastigheten som Tesla ska ha vid jämförelse då? Jag vet att jag har läst om fler här som råkar ut för det ibland.

Själv tycker jag att man ska välja bra förutsättningar där begränsningen är bilen.

Och jag är ganska säker på att det finns åtminstone 100 bilar som rejält distanserar Tesla vid laddstolpen vid vanliga laddare som finns över hela världen.
Sen så var aldrig laddhastighet något problem för mig med Teslan. Och vad gäller handshake så fungerar det bra och snabbt med min bil som är en MEB på laddare som stödjer det.
Nja, skrev jag det?
Alla elbilar påverkas av samma faktorer som påverkar längden på laddstoppet, där den faktiska laddtiden är en sak, men finns många flera. Att inte ta in alla dessa i beräkningen på ett laddstopp blir enligt mig tokigt.
Hur ska testet göras då för att få med flaskhalsar i elmatning och trasiga laddare o.s.v.?

Själv så tycker jag inte att det har så mycket med prestandan på bilens laddning att göra, då är det laddinfrastrukturen man testar. Det är såklart intressant och en viktig komponent. Och enligt min erfarenhet så tycker jag att laddningen hos flertalet leverantörer fungerar riktigt bra idag, många har dessutom plug & charge.

Hur ska man testa acceleration på t.ex. MS Plaid? Ishalka, rullgrus, skarpa kurvor.
Det finns säkert de som tycker sådana mätningar ger något. Men för mig gör det inte det. Om en bil kan ladda x i effekt som ger viss energimängd på y minuter, men den möjligheten i verkligheten uppträder en gång av tio eller troligen aldrig. Hur mycket ger det mig som bilägare då?

För mig är alltid tester i verklig användning betydligt intressantare. För bilens laddprestanda ska paras ihop med laddare på rätt plats och med rätt effekt och med ledig plats, ledig effekt i nätet m.m.

Lite samma sak med 0-100 tider, de har aldrig gett något för mig. Ser hellre tester som mäter accelerationen när jag behöver den, 80-120 eller liknande.

Jo, men fortfarande så ska man väl mäta 80-120 i någon form av jämförbara bra förhållanden då antar jag? Eller ska man mäta när det springer ut en älg mitt i testet eller på rullgrus i en kurva?

Bara för att du är ointresserad av 0-100 eller faktiska laddkurvor så diskvalificerar det inte alla andras intresse av det, då är det nästan smidigare att du läser tester som intresserar dig än att man diskvalificerar de tester som verkar allmänt accepterade av både biltillverkare och bilpublikationer.

Jag skulle förstå om du motsätter dig tider uppmätta i laboratorium, men när det är uppmätt på publika laddare så känns det intressant för mig och säkert en hel del andra också.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Porschen i SECC som är en av alla tusentals bilmodeller som kör ifrån Tesla redan vid laddstolpen laddade i 66 minuter.
Jojje som kom tvåa ~30s längre resa med S LR laddade i 61 minuter.
Jag laddade 62 minuter.

66 minuter > än 61 och 62…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
backe

Inlägg av backe »

AAKEE skrev: 11 jul 2025 11:46
Porschen i SECC som är en av alla tusentals bilmodeller som kör ifrån Tesla redan vid laddstolpen laddade i 66 minuter.
Jag laddade 62 minuter.

Jag laddade min bil två minuter idag, laddar den snabbast då?

61 > 2

Du håller fortfarande på och jämför äpplen och päron.
Det är imponerande den där körningen som ni gjorde och effektiviteten på MS, men den säger inte mycket om den är snabb vid laddstolpen utan att det är en effektiv bil som laddar "Good enough".

Om en nio vinner tävlingen utan att ladda en endaste gång(batteribyte), betyder det att den laddar snabbast vid en laddstolpe?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Sportbilsentusiasten skrev: 10 jul 2025 23:13
Fredrik j skrev: 10 jul 2025 15:25
Fick jag välja mellan snabbare laddning eller större batteri väljer jag större batteri.
Ja det är väl självklart, då man därmed slipper många laddstopp
Nja, hade en 70D 2015. Uppgraderat till 100D och sen till Palladium. Stannar ändå på ung samma laddplatser som tidigare, men sparar ganska mycket tid på ultrasnabb laddning (Palladium). Långpendlade till jobb i många år och på en sträcka av ca 95 mil sparade jag över en timme på snabba laddningar. Så mitt val skulle bli att prioritera användbar räckvidd upp till 4-5 tim landsvägskörning, men därefter snabb laddning. Laddar normalt mina bilar till drygt 50%. Vid långkörning ca 70% oftast eller tillräckligt för att komma till nästa planerade stopp. Vore kul att höra om laddstrategierna som var bäst från SECC deltagarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

backe skrev:
Jag laddade 62 minuter.

61 > 2

Det är imponerande den där körningen som ni gjorde och effektiviteten på MS, men den säger inte mycket om den är snabb vid laddstolpen utan att det är en effektiv bil som laddar "Good enough".

Om en nio vinner tävlingen utan att ladda en endaste gång(batteribyte), betyder det att den laddar snabbast vid en laddstolpe?
Tja för mig framstår det ju som att du argumenterar emot dig själv?

Varför är laddhastighet viktigt? För att korta spilltid på långresor, annars spelar det ju ingen som helst roll.
Alltså är spilltid på långresor det man försöker minimera. Dels genom laddhastighet (där sätter batterierna fysiska begränsningar) och dels genom andra lösningar, tex Nios batteribytessystem eller Teslas sätt att minimera spilltid genom att arbeta med infrastrukturen integrerat med bilarna. Många laddare. Inga kort, appar eller krångliga handskakningsprocedurer. Mjukvara som skickar iväg dig i rätt tid med tillräckligt mycket laddning för att nå nästa laddare och totalt sett minimera restiden.

Så länge vi har den typ av batterier vi har idag kommer de att vara huvudsakliga begränsningen och då är det infrastrukturen och mjukvaran man kan jobba med och där har Tesla hittills haft ett försprång tillsammans med låg förbrukning förstås.

Nio är intressant som jag ser det om man kör långa dygnspass i närheten av deras bytesstationer, tex flygtaxi runt storstäder.

Men till och med på den tunga lastbilssidan ser vi hur batteritekniken redan idag räcker till för att köra fulla körpass, där är det kanske antalet laddstationer för lastbilar som ännu begränsar men det är å andra sidan ändå relativt snabbt åtgärdat. Fyra megawattsladdare är som sexton Teslaladdare och så stora stationer finns ju nästan överallt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
backe

Re: Re:

Inlägg av backe »

BrooklynS skrev: 11 jul 2025 13:37
backe skrev:
Jag laddade 62 minuter.

61 > 2

Tja för mig framstår det ju som att du argumenterar emot dig själv?

Varför är laddhastighet viktigt? För att korta spilltid på långresor, annars spelar det ju ingen som helst roll.
Alltså är spilltid på långresor det man försöker minimera. Dels genom laddhastighet (där sätter batterierna fysiska begränsningar) och dels genom andra lösningar, tex Nios batteribytessystem eller Teslas sätt att minimera spilltid genom att arbeta med infrastrukturen integrerat med bilarna. Många laddare. Inga kort, appar eller krångliga handskakningsprocedurer. Mjukvara som skickar iväg dig i rätt tid med tillräckligt mycket laddning för att nå nästa laddare och totalt sett minimera restiden.

Så länge vi har den typ av batterier vi har idag kommer de att vara huvudsakliga begränsningen och då är det infrastrukturen och mjukvaran man kan jobba med och där har Tesla hittills haft ett försprång tillsammans med låg förbrukning förstås.

Nio är intressant som jag ser det om man kör långa dygnspass i närheten av deras bytesstationer, tex flygtaxi runt storstäder.

Men till och med på den tunga lastbilssidan ser vi hur batteritekniken redan idag räcker till för att köra fulla körpass, där är det kanske antalet laddstationer för lastbilar som ännu begränsar men det är å andra sidan ändå relativt snabbt åtgärdat. Fyra megawattsladdare är som sexton Teslaladdare och så stora stationer finns ju nästan överallt.

Jag ska släppa det här nu, uppenbarligen så är "frånkörd vid laddstolpen" samma som kortast laddtid i SECC. Jag har alltså missförstått tråden och lämnar den tills nästa års SECC och ser vem som är snabbast vid laddstolpen (eller batteribytesstationen) då.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Laddeffekt är ju inte relevant alls som enskild siffra egentligen.

Däremot hur många km/h man laddar och under hur stor del av laddsessionen. Och det är resultatet av både effekt på laddning, förbrukning och hur väl batteriet tar laddning vid högre SoC, hur batteriets temperatur sköts och säkert ännu mera.

Att ladda fort 10-80% under rätt förutsättning behöver inte betyda att det är en bra bil.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

backe skrev: 11 jul 2025 12:27
Jag laddade 62 minuter.

61 > 2

Tvärtom, det är inte äpplen och päron.

Vill man jämföra laddhastighet i kW kan man såklart göra det men det blir ju bara en ”kukmätartävling”. Det har inget värde i sig.
Det var med en lastbil i tövlingen som jag tror laddar ifrån Porschen rejält, men vad hjälper det när lastbilen drar 7-10kWh per mil?

Tråden heter ”Tesla frånkörd vid laddstolpen” vilket såklart folk tolkar som att Tesla laddar så sakta att Tesla inte hänger med de andra bilarna.

Porschen drog mycket mer ström vilket gör att den måste ladda mycket fortare för att få lika kort laddtid. Eftersom Porschen laddade längre tid än Tesla på SECC så var Tesla definitivt inte frånkörd vid laddstolpen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

AAKEE skrev: 11 jul 2025 22:27
Jag laddade 62 minuter.

61 > 2

Vill man jämföra laddhastighet i kW kan man såklart göra det men det blir ju bara en ”kukmätartävling”. Det har inget värde i sig.
Det var med en lastbil i tövlingen som jag tror laddar ifrån Porschen rejält, men vad hjälper det när lastbilen drar 7-10kWh per mil?

Tråden heter ”Tesla frånkörd vid laddstolpen” vilket såklart folk tolkar som att Tesla laddar så sakta att Tesla inte hänger med de andra bilarna.

Porschen drog mycket mer ström vilket gör att den måste ladda mycket fortare för att få lika kort laddtid. Eftersom Porschen laddade längre tid än Tesla på SECC så var Tesla definitivt inte frånkörd vid laddstolpen.
Allt annat lika vore det ju dåligt om porschen har högre förbrukning.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

AAKEE skrev: 11 jul 2025 22:27
Jag laddade 62 minuter.

61 > 2

Jag tycker tvärt om att årets SECC visade väldigt tydligt att Tesla är frånkörda vid laddstolpen. Trots mycket högre förbrukning vann en Taycan för att den körde ifrån Teslorna vid laddstolpen. Slutsats 1 (om det inte redan framgått från tillgängliga laddkurvor): Taycan laddar oerhört mycket bättre än Model S; Slutsats 2: Model S är mycket snålare.
Jag förstår inte varför man ska blanda ihop hur snabbt bilar laddar med hur effektiva de är. En bil som är BÅDE snål och laddar snabbt kommer naturligtvis fram snabbare än en bil som laddar långsamt men har låg förbrukning, och vice versa. Om Tesla hade hängt med i laddutvecklingen hade de varit oslagbara.
Sen får man inte glömma att föraren gör ganska stor skillnad i SECC också. Jag kom till exempel in lite före en Model YP och bara ett par minuter efter en Kia EV9 i min Peugeot e-5008, som har gårdagens teknik i en helt ny plattform.
Det hade varit väldigt intressant att se hur resultatet blivit om Jojje, den gamla SECC mästaren, suttit i Taycan:en eller Audin och förarna av dessa i Jojje’s Model S. Jag tror Model S varit längre efter då.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Man kan ju se detta endera från ett rent tekniskt perspektiv eller från ett användarmässigt perspektiv. Rent tekniskt så laddade Porschen klart bättre än Tesla under SECC, men ur ett användarmässigt perspektiv var det snarare jämnt skägg.
Som användare av bilen (förutsatt att man inte håller på med lite udda saker som t ex att ladda upp bilen och sedan utnyttja den för någon V2L-applikation) är det kombinationen av laddförmåga och förbrukning som är relevant.

Personligen tycker jag det är bättre att få hög laddförmåga, mätt i antal km/min, genom låg förbrukning. Fördelen av låg förbrukning försvinner inte för att stolpen ger låg effekt, t ex då effekten delas. När jag körde från Haparanda in i Finland fick jag vid ett tillfälle inte mer än 59 kW, p g a slö laddstolpe som dessutom delade effekt. Med den låga förbrukningen hos bilen gav det ändå tillräckligt många km under vettig tid. Likaså laddade jag på en 50 kW stolpe i Helsingfors. Fördelen med den var att den låg geografiskt bättre till.
Jag gör just nu min 11:e utlandsresa med Model 3 LR sedan pandemirestriktionerna hävdes. Jag laddar som gott som alltid på den laddning som finns där jag vill stanna av andra skäl än just att ladda. Det kan vara en restaurang, en sevärdhet eller något annat. Då blir det rätt ofta laddare med måttlig effekt, men tillräckligt tack vare låg förbrukning.
Det ska naturligtvis medges att den främsta anledningen till den låga förbrukningen hos Model 3 Highland är formatet. Den vänder sig inte till samma målgrupp som t ex KIA EV9. En bil av det senare slaget är mer beroende av hög laddeffekt. Upp till Ö-vik drog min bil bara 140 Wh/km. Det skulle inte gå att få till med en EV9, oavsett hur fiffiga ingenjörerna är, eftersom bilen är så stor som den är. Då har man inte något annat val än att få till hög laddeffekt.

En fördel med låg förbrukning är att inte bara laddförmågan, mätt i km/min, gynnas, utan även räckvidden. Måste jag välja mellan låg förbrukning och hög laddeffekt i kW föredrar jag låg förbrukning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Niklas Z skrev: 12 jul 2025 07:47
Man kan ju se detta endera från ett rent tekniskt perspektiv eller från ett användarmässigt perspektiv. Rent tekniskt så laddade Porschen klart bättre än Tesla under SECC, men ur ett användarmässigt perspektiv var det snarare jämnt skägg.
Som användare av bilen (förutsatt att man inte håller på med lite udda saker som t ex att ladda upp bilen och sedan utnyttja den för någon V2L-applikation) är det kombinationen av laddförmåga och förbrukning som är relevant.

Personligen tycker jag det är bättre att få hög laddförmåga, mätt i antal km/min, genom låg förbrukning. Fördelen av låg förbrukning försvinner inte för att stolpen ger låg effekt, t ex då effekten delas. När jag körde från Haparanda in i Finland fick jag vid ett tillfälle inte mer än 59 kW, p g a slö laddstolpe som dessutom delade effekt. Med den låga förbrukningen hos bilen gav det ändå tillräckligt många km under vettig tid. Likaså laddade jag på en 50 kW stolpe i Helsingfors. Fördelen med den var att den låg geografiskt bättre till.
Jag gör just nu min 11:e utlandsresa med Model 3 LR sedan pandemirestriktionerna hävdes. Jag laddar som gott som alltid på den laddning som finns där jag vill stanna av andra skäl än just att ladda. Det kan vara en restaurang, en sevärdhet eller något annat. Då blir det rätt ofta laddare med måttlig effekt, men tillräckligt tack vare låg förbrukning.
Det ska naturligtvis medges att den främsta anledningen till den låga förbrukningen hos Model 3 Highland är formatet. Den vänder sig inte till samma målgrupp som t ex KIA EV9. En bil av det senare slaget är mer beroende av hög laddeffekt. Upp till Ö-vik drog min bil bara 140 Wh/km. Det skulle inte gå att få till med en EV9, oavsett hur fiffiga ingenjörerna är, eftersom bilen är så stor som den är. Då har man inte något annat val än att få till hög laddeffekt.

En fördel med låg förbrukning är att inte bara laddförmågan, mätt i km/min, gynnas, utan även räckvidden. Måste jag välja mellan låg förbrukning och hög laddeffekt i kW föredrar jag låg förbrukning.
Björn Nyland fick ner förbrukning under 100 Wh/km vid hans tester. Det är imponerande! Sen är det mestadels 80 km/h i Norge också kan tilläggas. :)

Sjukt imponerad av förbrukningen i vilket fall som helst!
Senast redigerad av enoch85, redigerad totalt 1 gånger.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Ja SECC visar tydligt hur otroligt långt fram Tesla är och har varit när det gäller förbrukning, och att förbrukning är viktigare än absolut bästa laddhastighet på denna typ av långresor.

Rapporterna från deltagarna visar också ett laddbeteende som enbart ett fåtal entusiaster orkar följa.
Ramla in med 0% SoC och ladda till 45-50% för att sen dra vidare är ju om vi skall vara ärliga ganska uselt. 🫣

Men rapporterna visar också ganska tydligt att själva laddningen, som denna tråden handlar om, börjar falla efter ganska ordentligt hos Tesla.

En MS Plaid laddar 40kWh på 13-14min.
En Zeeker 7X sörplar i sig 70kwh på samma tid, Taycan är inte så långt efter det med ca 65kwh.

Så kontentan är att laddningen haltar hos Tesla 2025 men övriga har för jävla svårt att göra lika snåla bilar.
🤷‍♂️
manneson

Inlägg av manneson »

R_Edvinsson skrev: 12 jul 2025 10:06
Ja SECC visar tydligt hur otroligt långt fram Tesla är och har varit när det gäller förbrukning, och att förbrukning är viktigare än absolut bästa laddhastighet på denna typ av långresor.

Rapporterna från deltagarna visar också ett laddbeteende som enbart ett fåtal entusiaster orkar följa.
Ramla in med 0% SoC och ladda till 45-50% för att sen dra vidare är ju om vi skall vara ärliga ganska uselt. 🫣

Men rapporterna visar också ganska tydligt att själva laddningen, som denna tråden handlar om, börjar falla efter ganska ordentligt hos Tesla.

En Zeeker 7X sörplar i sig 70kwh på samma tid, Taycan är inte så långt efter det med ca 65kwh.

Så kontentan är att laddningen haltar hos Tesla 2025 men övriga har för jävla svårt att göra lika snåla bilar.
🤷‍♂️
Kontentan är att du kör snabbast, och inte minst billigast, med Tesla oavsett om du är entusiast eller amatör.

Övriga kan skryta med höga laddhastigheter, lite som Androidtelefoner med massa RAM och CPU cores etc. Men i praktiken är Tesla/Apple ändå snabbast. 🤷‍♂️😄

Med det sagt tycker jag det är dags för Tesla att komma med något nytt, och det tror jag är på väg så snart lågkonjunkturen är över. Just nu vill man bara slimma ner så mkt som möjligt.
Ingemar S

Inlägg av Ingemar S »

Man kan ju undra vad ingenjörerna på Tesla pysslat med det senaste halv decenniet. När det gäller batteri och laddning har inget hänt sedan MY lanserades.
Sparkade Musk alla i tron om att den perfekta bilen var konstruerad?

För att vilja vara ett spjutspetsföretag är det för dåligt. De måste komma upp med något nytt senast 2026, annars degraderas Tesla till en medioker föredetting som tror sig kunna leva på gamla meriter.

SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Ingemar S skrev: 12 jul 2025 14:41
Man kan ju undra vad ingenjörerna på Tesla pysslat med det senaste halv decenniet. När det gäller batteri och laddning har inget hänt sedan MY lanserades.
Sparkade Musk alla i tron om att den perfekta bilen var konstruerad?

För att vilja vara ett spjutspetsföretag är det för dåligt. De måste komma upp med något nytt senast 2026, annars degraderas Tesla till en medioker föredetting som tror sig kunna leva på gamla meriter. […
Tycker det verkar som Elon's Grand Master Plan™ har varit Robottaxibilar och Humanoida robotar. Och metoden för att nå dit: Steve Jobs gamla hederliga Reality Distortion Field. Men det verkar ju gå 'lite sådär'… ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Reality_distortion_field

Tycker det är uppenbart i interiördesignen av Model 3 att Elon hade tänkt sig att den skulle vara självkörande. Men det är den ju inte så här lite drygt 9 år efter att den presenterades…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
StureP

Inlägg av StureP »

Gustafsson skrev: 11 jul 2025 13:35
Fick jag välja mellan snabbare laddning eller större batteri väljer jag större batteri.
Nja, hade en 70D 2015. Uppgraderat till 100D och sen till Palladium. Stannar ändå på ung samma laddplatser som tidigare, men sparar ganska mycket tid på ultrasnabb laddning (Palladium). Långpendlade till jobb i många år och på en sträcka av ca 95 mil sparade jag över en timme på snabba laddningar. Så mitt val skulle bli att prioritera användbar räckvidd upp till 4-5 tim landsvägskörning, men därefter snabb laddning. Laddar normalt mina bilar till drygt 50%. Vid långkörning ca 70% oftast eller tillräckligt för att komma till nästa planerade stopp. Vore kul att höra om laddstrategierna som var bäst från SECC deltagarna.

Ultrasnabb? Den toppar en kort tid på 250 kW. Det är typ hälften av vad moderna nya bilar kan klara av. Vad är de då? Ultrasuperduper snabba?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Vill minnas att en Hyundai IoniQ av tidig variant placerade sig väldigt bra i de första upplagorna av tävlingen.

Lite perspektiv bara på att stort batteri och 800V inte är allena saliggörande för kapacitet för långfärder.

Tesla Y LR -22 EAP
SwedishAdvocate

…] Det ska naturligtvis medges att den främsta anledningen till den låga förbrukningen hos Model 3 Highland är formatet. Den vänder sig inte till samma målgrupp som t ex KIA EV9. En bil av det senare slaget är mer beroende av hög laddeffekt. Upp till Ö-vik drog min bil bara 140 Wh/km. Det skulle inte gå att få till med en EV9, oavsett hur fiffiga ingenjörerna är, eftersom bilen är så stor som den är. Då har man inte något annat val än att få till hög laddeffekt. […
En sjusitsig bil med rejält bagageutrymme(?) måste inte se ut som en EV9. Istället skulle den kunna ha den här formfaktorn (se bilden nedan på en Li Auto Mega minivan). Och då skulle kunna vara betydligt mycket mer energieffektiv eftersom den här kinesiska bilen har ett Cd på 0,215. En KIA EV9 har istället ett Cd på 0,28. Och en betydligt större frontarea…

Och med lite enkla designgrepp skulle ett sånt fordon kunna bli bra mycket mer estetiskt tilltalande än den här kinesiska bilen. Tyvärr verkar ju dock estetik IMO inte direkt vara KIA/Hyundai's starkaste sida sen en tid tillbaka…

Bild
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev: 11 jul 2025 23:11

Jag förstår inte varför man ska blanda ihop hur snabbt bilar laddar med hur effektiva de är. En bil som är BÅDE snål och laddar snabbt kommer naturligtvis fram snabbare än en bil som laddar långsamt men har låg förbrukning, och vice versa.
Taycanen är med andra ord frånkörd av Scanialastbilen vid laddstolpen?

iAkita skrev: 11 jul 2025 23:11
Om Tesla hade hängt med i laddutvecklingen hade de varit oslagbara.
Att vi tycker olika beror kanske vilken värdering vi lägger i begreppet frånladdad.

Det är ju ingen tvekan om att Tesla inte hängt med i täten i utvecklingen av laddning (vilket beror på som vi tidigare kommit fram till att man använder de billigaste cellerna som inte är upp till jobbet).

Men jag menar ändå att förbrukningen en bil har måste sättas i relation till laddhastigheten.

Gemene man är antagligen mer intresserad av total laddtid på en långresa än antalet kW bilen laddar med (då menar jag inte vi toknördar som såklart börjar rulla med ögonen när mätaren går över 300kW 😂)

Porschen laddade 68 minuter enligt protokollet och körde körningen på ~17:55 - 1:08.

Jojje körde på ~17:55 - 61.

Porschen vann SECC på körningen genom att den körde ungefär 7 minuter snabbare än Jojje/S LR.

Körde snabbast: Porschen.
Laddade minst tid: S LR.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate

R_Edvinsson skrev: 12 jul 2025 10:06

Ramla in med 0% SoC och ladda till 45-50% för att sen dra vidare är ju om vi skall vara ärliga ganska uselt.

Så kontentan är att laddningen haltar hos Tesla 2025 men övriga har för jävla svårt att göra lika snåla bilar. [Min u.]
🤷‍♂️
Håller inte riktigt med om den kontentan…

Vet inte vilka det var som ställde upp med Porschen i SECC, men Cross Turismo-versionen av Taycan som var med och tävlade är inte den mest energieffektiva versionen… Det är ju istället Taycan Sedan som har ett Cd på 0,22. Och det är inte så långt efter Model S. Porschen hade vidare inte modellutbudets energieffektivaste fälgar. Och vad hade Porschen för däck?… Satt det Michelin e.Primacy på Porschen?… Hade dom tävlat med den här bilen med 19-tumsfälgarna istället så hade de fått en bättre tid.…

Bild

Och det ovanstående gäller även för Team Audi i årets SECC. De hade fått en bättre tid med de här 19-tumsfälgarna (samt Michelin e.Primacy om nu inte det var de däcken de hade…). Den här Audins Cd är 0,21.

Bild
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

StureP skrev: 12 jul 2025 15:29

Ultrasnabb? Den toppar en kort tid på 250 kW. Det är typ hälften av vad moderna nya bilar kan klara av. Vad är de då? Ultrasuperduper snabba?
Palladium laddar rätt länge på 250 kW, inte som tex M3. Vet inte exakt, men fortfarande med 15 mil (nästan 25% SOC) är min begränsad av stolpen till 254kW. Så tror den hänger med relativt bra, speciellt om man ser till km räckvidd/tid. Medeleffekten blir rätt hög med mitt laddmönster.
Men visst laddar den betydligt långsammare vid högre SOC, men fortfarande nästan 150 kW vid 50%. Nyland har (förstås) kollat laddkurvan i en video om man vill se.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
StureP

Inlägg av StureP »

Gustafsson skrev: 12 jul 2025 18:06
StureP skrev: 12 jul 2025 15:29

Palladium laddar rätt länge på 250 kW, inte som tex M3. Vet inte exakt, men fortfarande med 15 mil (nästan 25% SOC) är min begränsad av stolpen till 254kW. Så tror den hänger med relativt bra, speciellt om man ser till km räckvidd/tid. Medeleffekten blir rätt hög med mitt laddmönster.
Men visst laddar den betydligt långsammare vid högre SOC, men fortfarande nästan 150 kW vid 50%. Nyland har (förstås) kollat laddkurvan i en video om man vill se.
Jag skulle säga att den laddar helt ok. Inte snabbt och absolut inte ultrasnabbt. Nya G9/G6 som laddar 10-80 på 12 min. Det är ultrasnabbt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Palladium laddar rätt länge på 250 kW, inte som tex M3. Vet inte exakt, men fortfarande med 15 mil (nästan 25% SOC) är min begränsad av stolpen till 254kW.
Det är troligen en sanning med modifikation, tyvärr.

Har du testat Laddkurva nå nyligt?

Min S laddade 250kW från 5-10% till nära 40% när jag köpte den, vek nedåt vid ca 36-37% och passerade 50% med 150kW minst. Rätt bra, speciellt när man kunde koppla ur vid 45% och åka vidare.

50%= >150kW
60%= ~120kW

Idag viker den nedåt vid runt 20-23% och ligger bara på runt 120kW, kanske knappt vid 50%.

Jojjes 2025 låne-S LR under SECC laddar snabbare men inte alls som min bil gjorde 2023.
Jag vet inte vilken mjukvara som ligger i den men den verkade också neddragen, dock mindre än min är.

Här är den krassa verkligheten, mjukvaran jag hade 2023 och senaste .20:
IMG_6685.jpeg

Så tror den hänger med relativt bra, speciellt om man ser till km räckvidd/tid. Medeleffekten blir rätt hög med mitt laddmönster.
Tesla lever på galet låg förbrukning, vilket gör att man kan klara sig med att ladda i det registret där batteriet faktiskt laddar hyffsat.

Här är en logg på en av mina laddningar under SECC, inte så kul läsning när man är van 250kW in mer eller mindre hela det registret man behöver.
C13AE50F-F209-4201-88E2-33AE707BAD2E.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar