Det finns säkert de som tycker sådana mätningar ger något. Men för mig gör det inte det. Om en bil kan ladda x i effekt som ger viss energimängd på y minuter, men den möjligheten i verkligheten uppträder en gång av tio eller troligen aldrig. Hur mycket ger det mig som bilägare då?backe skrev: ↑10 jul 2025 11:15Hur ska testet göras då för att få med flaskhalsar i elmatning och trasiga laddare o.s.v.?frippe skrev: ↑10 jul 2025 10:53Nja, skrev jag det?backe skrev: ↑09 jul 2025 21:49Så du menar att testet ska räknas utifrån Teslas optimala förutsättningar, och de andra bilarna ska köras efter de villkoren?frippe skrev: ↑09 jul 2025 21:38Pratet om tiden det tar att ladda från 10-80% eller liknande mätningar liknar lite hur man pratade om Autobahn förr i tiden. Alla pratade om hur snabbt det måste gå för det var fri fart, men ingen pratade om alla vägarbeten och alla de sträckor som inte hade fri fart.
Att kunna ladda i en viss hastighet vid absolut bästa gynnsamma tillfället, säger kanske inte så mycket om hur det faktiskt ser ut i verklig användning? Stationer med problem med laddare, flaskhalsar i elmatningen, tiden det tar från bilen stannat tills laddningen väl startar med allt fippel med appar m.m. o.s.v.
Sedan är det klart en bra tid, så klart.
Min Tesla MY som jag hade i ett par år kunde flera ggr bli begränsad vid 60-70 kW (trots förvärmning) vid Teslas stolpar, är det hastigheten som Tesla ska ha vid jämförelse då? Jag vet att jag har läst om fler här som råkar ut för det ibland.
Själv tycker jag att man ska välja bra förutsättningar där begränsningen är bilen.
Och jag är ganska säker på att det finns åtminstone 100 bilar som rejält distanserar Tesla vid laddstolpen vid vanliga laddare som finns över hela världen.
Sen så var aldrig laddhastighet något problem för mig med Teslan. Och vad gäller handshake så fungerar det bra och snabbt med min bil som är en MEB på laddare som stödjer det.
Alla elbilar påverkas av samma faktorer som påverkar längden på laddstoppet, där den faktiska laddtiden är en sak, men finns många flera. Att inte ta in alla dessa i beräkningen på ett laddstopp blir enligt mig tokigt.
Själv så tycker jag inte att det har så mycket med prestandan på bilens laddning att göra, då är det laddinfrastrukturen man testar. Det är såklart intressant och en viktig komponent. Och enligt min erfarenhet så tycker jag att laddningen hos flertalet leverantörer fungerar riktigt bra idag, många har dessutom plug & charge.
Hur ska man testa acceleration på t.ex. MS Plaid? Ishalka, rullgrus, skarpa kurvor.
För mig är alltid tester i verklig användning betydligt intressantare. För bilens laddprestanda ska paras ihop med laddare på rätt plats och med rätt effekt och med ledig plats, ledig effekt i nätet m.m.
Lite samma sak med 0-100 tider, de har aldrig gett något för mig. Ser hellre tester som mäter accelerationen när jag behöver den, 80-120 eller liknande.