SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

krigis72
elbilist

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av krigis72 »

Här är min rapport, körde en Polestar 2 LRSM 2023.

Ystad - Linköping 14:01 - 18:17 99->4%
Lunkar på tillsammans med ormen av SECC-bilar när jag får ett samtal, en liten bit innan Jönköping, det är frun som undrar varför jag är så långt efter (kartan visar att jag är någonstans kring Markaryd). Under tiden vi pratar hoppar appen/kartan igång och börjar sakta hoppa fram till där jag är, för att helt sluta uppdatera kring Gränna.
Bilen gjorde det den skulle, startade med 99% och hade siktet inställt på Mantorp som första stopp. Vid Mjölby hade jag en fundering på att svänga av mot Örebro men eftersom procenten visade att jag inte skulle komma fram till Askersund så valde jag att fortsätta på E4:an.
Väl framme vid Mantorp så insåg jag att jag klarar mig till Linköping och kommer fram med 4% till OKQ8 Tornby Linköping (höll på att missa avfarten vilket en viss Volvo EX90 bevittnade).
Blev lite för mycket laddning då jag försökte få igång trackingen utan att lyckas, gled iväg med 65%.

Linköping - Stockholm 18:40 - 20:25 65->14%
Tuffar på utan något spännande inträffar, men ack vad man bedrog sig, var bara lugnet före stormen.
Hamnar slutligen på Cirkle-K Kungens Kurva Skärholmen med 14% kvar! På tok för mycket!
Nåväl, bara bita i det sura äpplet, eller iPhone skrället kanske jag skulle säga, i mina försök att få igång trackingen så lyckades jag med konststycket att låsa sim-kortet. Hjälp! Vad gör jag nu? Inga laddappar och utan möjlighet att meddela omvärlden var jag är. Smått panikslagen åker jag vidare med 60%, mer än jag behövde.

Stockholm - Gävle 20:41 - 22:24 60->14%
Händelselöst och lugnt genom Stockholm och vidare norrut, förutom vad f-n gör jag nu, att avbryta är ju ingen lösning, så bara fortsätta. Kommer på att jag har ju en till telefon med mig som jag skulle kolla kartan med, men den har inget sim-kort, får fixa det vid nästa stopp.
Rullar in på Cirkle-K Gävle Bro med 14% och möts av två och senare tre medtävlande som
meddelar att jag måste starta om appen, tjoar att jag har problem med telefonen, kopplar in bilen och rusar in på macken och köper ett kontantkort. Efter mycket om och men så har jag åtminstone en telefon som funkar! Får fortfarande inte trackingen att fungera, men nu kan jag meddela frun att jag lever i alla fall.
Kopplar ur med 76%, BETYDLIGT mer än det var tänkt från början.

Gävle - Höga Kusten bron 22:48 - 01:40 76->6%
Från början var det tänkt att jag skulle ladda i Sundsvallstrakten men med batteriet fyllt med goa elektroner så susar jag vidare till Evinyladdarna vid Höga Kusten bron.
Hinner knappt parkera med 6% kvar och koppla in så rullar en annan medtävlare in, vi tar lite foton och han kan meddela de övriga deltagarna var jag är.
För mig blir det bara ett snabbt stopp för att ta mig vidare, smiter iväg med 28%.

Höga Kusten bron - Örnsköldsvik 01:48 - 02:45 28->9%
Träden längs vägkanten svischar förbi i Norrlandsnatten med sitt speciella ljus, sövande men samtidigt är adrenalinet igång, det är ju tävling! Så ingen speciell trötthet trots den sena timmen.
Väl framme i Ö-vik med 9% så väljer jag den andra Cirkle-K stationen som ligger strax norr om centrum eftersom den är nattöppen, får mig en kopp kaffe och ett toabesök (de flesta verkar välja den som är vid rondellen vid södra utfarten från stan, sparar kanske en halv minut om man väljer den), ser några av de andra deltagarna passera medan jag laddar. Belåten åker jag därifrån med 63%.

Örnsköldsvik - Skellefteå 03:04-05:51 63->4%
Innan Umeå blir vi en liten klunga med Audin och Tesla MX, försöker ta rondellerna i Umeå i rask takt, men är nog inte riktigt lika våghalsig som vissa deltagare. Mellan Ö-vik och Skellefteå sjunker temperaturen ner till 5-6 grader, detsamma gör räckviddsgissaren i bilen -6% varnar den för som lägst vid ankomst, redan vid starten från Ö-vik låg den på -5% men den brukar vara pessimist. Passerar Bygdeå och Lövånger som är de sista stoppen innan Skellefteå, fortfarande -4%, ingen kommer ihåg en fegis. Som tur är så stiger temperaturen till ca 12 grader och då hoppar den upp till 0% i alla fall.
Sladdar in på Cirkle-K Kågevägen Skellefteå med 4% kvar. Två röda Tesla MS står redan där och laddar, tyvärr så delar 400kW stolparna effekten parvis så jag sabbade lite för den ena, sorry!
Hejar lite snabbt på de andra och snart är de klara och sticker iväg. Surrar lite med en Polestar 2 SRSM förare som följde loppet och var sugen på att själv vara med. ABRP tyckte det skulle räcka med 63%, men jag fyllde på till 67%, blev lite väl spännande tidigare.

Skellefteå - Haparanda 06:14 - 08:46 67->4%
Återigen klagar bilen på att jag inte kommer fram med den laddningen jag har, -4% säger den, men det struntar jag i. Ser den andra Polestar 2:an i loppet långt borta i horisonten strax efter starten från Skellefteå. Kommer ifatt den strax innan Jävre på 2+1 vägarna, men snart försvinner den utom synhåll efter att jag fastnat bakom en lastbil. Snart gör Tesla MX mig sällskap och vi kamperar ihop ända in i mål. Vid Kalix tycker bilen att jag ska komma fram med -2%, vilket visar sig inte stämma då den står på 4% vid mållinjen.
Vid målet överraskas jag av en välkomstkommitté, frun och några släktingar har tagit sig till Haparanda! Får både pussar och kramar!

Målet var att komma in på 19 timmar, förra gången (2023) körde jag och sonen på 19:30, men lite strul på vägen den gången gjorde att 19 timmar kändes som ett rimligt mål.
Sluttiden blev 18:44:49!
Överraskande att kunna putsa tiden med 45 minuter, trots knasiga laddstopp denna gång.
Nu måste jag ju ställa upp en gång till för att se om det går att göra ännu bättre.

Fixade telefonen under eftermiddagen i Haparanda och efter middagen så hade den laddat upp allt buffrat data förutom att sträckan Gränna - Gävle saknas. Lite trist att det inte funkade som det skulle under tävlingen, men tekniken gör inte alltid som man vill.

Tack till alla som var med!
Och ett extra stort tack till er ideella som hållit i arrangemanget på ett helt fantastiskt sätt!
Protokoll1.jpg
Protokoll2.jpg
Polestar 2 LRSM 2023
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

ReNewAble skrev: 12 jul 2025 08:16
col skrev: 11 jul 2025 14:25
Jag ber om ursäkt för sent svar - jag skrev ett svar i Haparanda men måste ha gjort något fel för det syns inte.

Du har rätt i att starttiderna inte var (är) synliga, det är något vi tar med oss att förbättra till nästa år.

Jag inser också att vi (dvs jag) skulle skrivit tydligare beskrivning av hur kartan med deltagarlistan fungerade under loppet till alla er som inte deltog. Detta kommer också att förbättras till nästa år.

Under loppet visades nämligen på sekunden rätt tid för varje deltagare i listan över deltagare på kartan. Där visades i tur och ordning körd sträcka, använd tid samt genomsnittshastighet.

Det var en liten fördröjning efter starten på detta innan rätt starttid var inmatad på respektive deltagare. Motsvarande fördröjning vid målgång var ännu större - också något vi siktar på att förbättra till nästa år.

Från arrangörshållet är vi oerhört tacksamma för det intresse som finns kring tävlingen och noterar alla åsikter och idéer om förbättringar - de kommer alla att finnas med inför nästa års tävling.

Till sist: allt arbete med tävlingen sköts ideellt. Årets tävling tog (mycket) mer tid och arbete än tidigare eftersom att vi dels bytte system för rapportering av position och hastighet men också för att vi faktiskt hade dubbelt så många deltagare i år - vilket vi är extremt glada för.

Vi siktar på en ännu större och bättre tävling nästa år som kan följas av ännu fler på ett ännu bättre sätt. Och - även om det är en tävling med en stor dos allvar så är dosen glädje och vänskap ännu större, och det tror jag inte att någon inblandad vill tappa.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för klargörande. Har full respekt för att en massa människor lägger sin fritid på detta och jag är imponerad över hur mycket tävlingen har utvecklats med tiden samt kul att intresset har ökat. Då det blir tajtare och tajtare mellan bilar (och förare) så tror jag det är viktigt för att hålla intresset uppe att man har helt klart med förutsättningarna och att de som följer tävlingen på avstånd lätt kan se vem som är i ledningen.

Jag hoppas att ni får lika stort intresse nästa år. Finns fortfarande många bilmodeller som man hade velat se som deltagare. T ex Mercedes har det varit få av genom åren. [Min u.]

Bra jobbat alla!
EQE var med i startfältet 2023 och kom då ~1 timme efter Model 3.
https://secc.se/secc-2023

En EQS har inte varit med hittills. Out of Spec-gänget hade dock med en i sitt startfält, och den körde i princip lika snabbt som en S Pläd med 19-tumsfälgarna coast to coast i Amerikat*.

www.youtube.com/watch?v=7-CHiEdfODg&t=12659s

Den resan tog ca. 49 timmar. Således borde väl en EQS köra ett SECC ungefär lika snabbt som en Model S givet att en EQS i SECC har de lämpligaste fälgarna samt Michelin e.Primacy…

Annars kanske någon av alla årets tävlande som denna gången körde en icke konkurrensmässig bil känner för att kontakta Merca och fråga ifall de skulle vilja ställa upp med en EQS nästa år. …Ungefär som jag gissar att Jojje gjorde med Tesla i år.

*Har inte kollat ifall EQSen som körde coast to coast i USA hade bästa fälgarna. Vet inte heller vilka däck den hade…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 12 jul 2025 20:53
ReNewAble skrev: 12 jul 2025 08:16
col skrev: 11 jul 2025 14:25
Jag ber om ursäkt för sent svar - jag skrev ett svar i Haparanda men måste ha gjort något fel för det syns inte.

Du har rätt i att starttiderna inte var (är) synliga, det är något vi tar med oss att förbättra till nästa år.

Jag inser också att vi (dvs jag) skulle skrivit tydligare beskrivning av hur kartan med deltagarlistan fungerade under loppet till alla er som inte deltog. Detta kommer också att förbättras till nästa år.

Under loppet visades nämligen på sekunden rätt tid för varje deltagare i listan över deltagare på kartan. Där visades i tur och ordning körd sträcka, använd tid samt genomsnittshastighet.

Det var en liten fördröjning efter starten på detta innan rätt starttid var inmatad på respektive deltagare. Motsvarande fördröjning vid målgång var ännu större - också något vi siktar på att förbättra till nästa år.

Från arrangörshållet är vi oerhört tacksamma för det intresse som finns kring tävlingen och noterar alla åsikter och idéer om förbättringar - de kommer alla att finnas med inför nästa års tävling.

Till sist: allt arbete med tävlingen sköts ideellt. Årets tävling tog (mycket) mer tid och arbete än tidigare eftersom att vi dels bytte system för rapportering av position och hastighet men också för att vi faktiskt hade dubbelt så många deltagare i år - vilket vi är extremt glada för.

Vi siktar på en ännu större och bättre tävling nästa år som kan följas av ännu fler på ett ännu bättre sätt. Och - även om det är en tävling med en stor dos allvar så är dosen glädje och vänskap ännu större, och det tror jag inte att någon inblandad vill tappa.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för klargörande. Har full respekt för att en massa människor lägger sin fritid på detta och jag är imponerad över hur mycket tävlingen har utvecklats med tiden samt kul att intresset har ökat. Då det blir tajtare och tajtare mellan bilar (och förare) så tror jag det är viktigt för att hålla intresset uppe att man har helt klart med förutsättningarna och att de som följer tävlingen på avstånd lätt kan se vem som är i ledningen.

Jag hoppas att ni får lika stort intresse nästa år. Finns fortfarande många bilmodeller som man hade velat se som deltagare. T ex Mercedes har det varit få av genom åren. [Min u.]

Bra jobbat alla!
EQE var med i startfältet 2023 och kom då ~1 timme efter Model 3.
https://secc.se/secc-2023

En EQS har inte varit med hittills. Out of Spec-gänget hade dock med en i sitt startfält, och den körde i princip lika snabbt som en S Pläd med 19-tumsfälgarna coast to coast i Amerikat*.

www.youtube.com/watch?v=7-CHiEdfODg&t=12659s

Den resan tog ca. 49 timmar. Således borde väl en EQS köra ett SECC ungefär lika snabbt som en Model S givet att en EQS i SECC har de lämpligaste fälgarna samt Michelin e.Primacy…

Annars kanske någon av alla årets tävlande som denna gången körde en icke konkurrensmässig bil känner för att kontakta Merca och fråga ifall de skulle vilja ställa upp med en EQS nästa år. …Ungefär som jag gissar att Jojje gjorde med Tesla i år.

*Har inte kollat ifall EQSen som körde coast to coast i USA hade bästa fälgarna. Vet inte heller vilka däck den hade…
Tycker det verkar som Porsche, Audi, Tesla, Lucid och Nio mer eller mindre ställde upp med typ Factory teams i årets SECC. Vore intressant om Merca och BMW också gjorde det. Merca verkar ju dessutom kunna vara med och slåss om topplaceringarna med sin EQS. Vet inte om BMW gjort några ändringar på i4, eller hur bra i7 skulle placera sig…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
linkopia013
Teslaägare

Inlägg av linkopia013 »

Audi och Xpeng var factory.

Nio, Tesla och Lucid lånade ut bilar till olika förare.
* Juni 2021 - M3 LR Vit/Vit 18" Aero - Såld 2022-08-09
* September 2022 - M3 P Vit/Vit 20" Überturbine
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Bil: Polestar 2 -24 LRDM, 82kWh

Ystad – Brändåsen Cirkle K 14:32 - 19:35 100% - 0%
Kul med så många vid starten! Åke tränar på luftbroms med huvudet.
2025-07-08 14.27.18-1.jpg
Hela resan gick smärtfritt, lite regn och lite motvind men inget som gör att förbrukningen drar iväg.
Jag har siktet inställt på Brändåsen, ca 470 km. Förra året hade jag 6 eller 7% vid Askersund och tänker att jag borde klara mig lite till i år.

Kring Mjölby ger jag upp den tanken och ställer om navigatorn till Askersund igen, där den visar att jag ska ha 1% kvar vid ankomst. Men ju närmre jag kommer Askersund desto energirikare börjar procenten bli. Jag körde kring 15km på procent 10 och 9... och när jag kommer till Askersund har jag kört ca 30km på 10-5%. Så med känsla av att bilen klarar det skippar jag Askersund-laddarna med 5% kvar och kör vidare mot Brändåsen, ca 26 km till.

Med 6km kvar slår det om till 0%. Accelerationen är extremt seg, jag ligger en liten stund i kring 85km/h på 100-sträckan men sista biten är lite nedför så kan accelerera upp till 100km/h igen utan att känna någon stress.

Laddningen börjar tyvärr lite långsamt, verkar som att det inte är så bra att köra så pass lågt, tar ca 3 minuter innan jag är uppe i ca 200kW. Laddar till 41%, vilket visar sig vara lite för mycket.
2025-07 Brandasen.png

Brändåsen – Evelunds, Sala 19:49 – 21:19, 41% - 8%
Problemfri resa, skönt att vägarbetet på E18 är klart så man slipper 70-sträckan.
Laddar på Evelunds rastplats som bara har kortbetalning. Inte lika smidigt som Cirkle K där jag har Autocharge, men det krånglar i allafall inte så får igång det ganska fort. Laddar till 53% vilken bilen säger blir 1% i Hudiksvall.

Sala – Cirkle K Hudiksvall 21:36 00:02, 53% - 3%
Min totala laddtid är nu på 29 minuter. Med det tar jag mig alltså från Ystad – Huddiksvall. Min berälkning är att om jag kört via E4an och de extra milen samt hastigheten där hade jag tappat mer tid på en extra laddning än de ca 5 minuter mindre i körtid den vägen verkar ha. Med lite snabbare laddning är troligen den vägen snabbast. Men man behöver hinna få in kring 50km räckvidd plus inte behöva ett extra stopp som tar extra tid på de 5 minuter man vinner, och då helst på mindre än 5 minuter så man faktiskt tjänar på den längre vägen.
Åker förbi ett gäng bilar som står och laddar i Gävle. De flesta från startgrupp B.
Framme vid laddaren med 3% batteri, så ”fått tillbaka” 2% extra från vad bilen beräknade.
Laddar till 56% vilket tar ca 18 minuter. Bra laddning där det tack vare Autocharge kommer igång snabbt och nu hade jag inte "för lite" som på första stoppet. Snittet blir bra mycket högre när den går igång snabbt.
2025-07 Huddik.png

Cirkle K Hudiksvall – Cirkle K Örnsköldsvik 00:21 – 02:54, 56% - 5%
Jag kommer ut på vägen inte ens en minut efter att Niklas i sin Model 3 passerat och har känning på honom. Med lite 2+1-väg och lite flyt med att inte fastna bakom någon långsam kommer jag ikapp honom kring Sundsvall.

En stund efter Högakustenbron blir vi dock stående vid ett rödljus i väntan på lots! Tiden känns som att den springer iväg men ska man tro klockan är vi förbi vägbygget på ca 8 minuter. Både jag och Niklas svänger av i Örnsköldsvik för att ladda. 5% kvar för mig. Vi har också hunnits ikapp av Taycan som kör vidare norrut när vi stannar. PÅ Cirkle K har även Per med sin Pegueot precis stannat och ska ladda. Jag hinner få igång laddningen före honom då han strular och ställt sig på fel sida stolpen. Ibland är det inte bra att byta bil så ofta tydligen. Här laddar jag till 56% med sikte på Skellefteå!

Cirkle K Örnsköldsvk – Cirkle K Skellefteå, 03:11 - 05:51, 56% - 4%
Jag och Per drar samtidigt så jag kan ta rygg på honom. Han startade i startgrupp B, så här jag jag tagit in 30 minuter på honom. Efter bara nån minut kör vi över ett väldigt gupp vid ett vägarbete. Samma gupp som tyvärr drabbar Niklas hårt några minuter senare då han får punktering där.

Vi hamnar i ännu en kö vid vägbygge med rött ljus och lots. Men vi är förbi hela bygget på 4 minuter, så ingen stor försening, annat än att med den här samt den tidigare så har mina förhoppningar om att slå 18-timmars gränsen grusats. Jag låg så pass bra i tid från förra året att jag skulle kunnat klara det innan de två vägarbetena. Men mitt personliga rekord på 18:22 är ännu inom räckhåll.
Vi råkar ut för ännu ett vägarbete med rödljus men har flyt med att det slår om till grönt strax innan vi kommer. En lite speciell händelse vid slutet av det vägarbetet då en lastil framför oss missar att hålla höger och fortsätter på fel sida vägen!

Tydligen begränsning på antal bilder per tråd här, annars skulle jag lägga in lastbilen plus lite fler här under. :)

Inför Umeå får jag reda på i chatten att Jojje kört genom stan för att slippa ett vägarbete den vanliga vägen, så jag släpper Pers rygg och kör genom stan. Men då Jojje såklart tjänar flera minuter på sin väg genom stan förlorar jag 1-2 minuter då Per har flyt och inte behöver stanna alls vid vägarbetet. Frustrerande!

Jag hamnar här bakom Volvon och kan ändå ta rygg på någon fram till Bygdeå är han svänger av för att ladda.
Framme i Skellefteå med 4% och där står även Fredrik med sin ID7a och laddar.
Laddar här till 59% för att nå hela vägen i mål!

Cirkle K Skellefteå - Haparanda Stadshotell, 6:11 - 8:43, 59% - 3%
Sista sträckan nu! Ganska odramatisk för min del, jag ligger bra till för att slå min tid. Men det är intressant att följa de första bilarna som ligger ca 15 minuter före mig. Det är hård kamp om de första platserna. Jag rullar in med 3% kvar på en tid på 18:11h, 11 minuter bättre än förra året, och bara 16 minuter efter vinnaren. Vi är 7 bilar inom 30 minuter efter 1600km. Och totalt 15 bilar inom första timmen. Jag är nöjd med resan, inte många minuter extra jag själv kunnat kapa den här gången.

Sen blev det några timmars sömn innan en väldigt trevlig kväll med alla andra idioter.
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 2 gång.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Bilder som inte fick plats ovan.

Lastbilen som hamnade fel efter vägbygget:
2025-07 lastbil.png
Laddkurvan i Ö-vik:
2025-07 Övik.png

Högakustenbron med Niklas framför mig:
2025-07 Högakusten.png
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Keftn
Teslaägare

Inlägg av Keftn »

Ni som kör racet, hur beräknar ni stoppen och hur länge det är värt att ladda? Tänker att overheaden att svänga av, navigera till, starta laddning, avsluta ut på vägen igen, är minst 5-10min även om laddaren ligger väl placerad, men varje laddning är också en risk, hur snabb är laddningen kommer det finnas plats osv.

Personligen är min blåsa och kropp väl synkade med 55% och hur långt man kommer på det, så har aldrig optimerat mer än så.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Keftn skrev: 14 jul 2025 21:00
Ni som kör racet, hur beräknar ni stoppen och hur länge det är värt att ladda? Tänker att overheaden att svänga av, navigera till, starta laddning, avsluta ut på vägen igen, är minst 5-10min även om laddaren ligger väl placerad, men varje laddning är också en risk, hur snabb är laddningen kommer det finnas plats osv.

Personligen är min blåsa och kropp väl synkade med 55% och hur långt man kommer på det, så har aldrig optimerat mer än så.
Man vill ju ha kort overhead på laddning så 10 minuter är inte aktuellt.

Mitt första laddstopp var ungefär 15-20s overhead på körning in till laddaren och samma ut.
Man väljer såklart en laddare som har 110km/h tills bara ett tiotal meter från laddaren om det är möjligt. Overheaden är värre än laddning för den kostar tid och lite ström också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar