Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5947
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

airdrive skrev: 15 jun 2025 16:48
AAKEE skrev: 15 jun 2025 13:15
Holve skrev: 15 jun 2025 02:58
Hur mycket spelar milen roll på degraderingen? Är det någon skillnad mellan bilar som är lika gamla och laddas till samma nivå men där den ena har gått 6000 mil och den andra 2000 mil?
Degraderingen består mestadels av att batteriet blir av med användbart litium till SEI (Solid Electrolyte Interphase). Både pga Calendar aging och från cykler.

Takten som Calendar aging sker med påverkas av mängden SEI. SEI bildar ett skikt mellan anod och katod och minskar takten på Calendar aging. Det är detta som gör att vi har hög Calendar aging när batteriet är nytt och successivt minskande med tiden.

Ett batteri som bara lagras har ”hög” calendar aging.
Ett batteri som cyklas kommer bilda SEI från cyklerna som minskar takten på calendar aging proportionellt mot mängden SEI som bildats.

Detta gör att för ett rimligt antal cykler per år så kommer cyclic aging att ersätta calendar aging istället för att öka totala degraderingen.

Kör man ”fler mil” (mer cyclic aging) än calendar aging normalt hade vart så kommer såklart totala degraderingen öka.

Cyclic aging är normalt ganska låg per år sett.

Kör man 2000 mil per år är det 55km i snitt per år. Det motsvarar grovt cykler på ~ 10% per dag. Man kör såklart inte lika mycket alla dagar, men för att exemplifiera.

Här äkta model3-celler cyklade med 10% cykler.
Cyklerna är gjorda i ett och har högre degradering per cykel än i en elbil eftersom calendar aging inte hinner skydda cellen lika mycket.

Första mätpunkten är efter 200 FCE-cykler, dvs 2000 faktiska cykler. På det tappade cellerna ~2% för cykler runt 70-80%. Det motsvarar ungefär 0.4% per år för 2000 mil.
I realiteten kommer det vara mindre än så pga att tiden (ökad SEI) ger en minskning på cyclic aging också.
IMG_5171.jpeg


Ibland kör ju folk lite större cykler men det är ofta inte en stor del, och över flera år med calendar aging kommer varje cykel betyda mindre degradering totalt.

Så, summerat är cyclic aging låg och ersätter calendar aging så att totalen blir ungefär lika.

Vi har alltså ett samband mellan tid och degradering som kan beskrivas lite såhär:

Bilar med samma ålder har sannolikt ofta ungefär samma degradering.
(Då ska vi inte tänka de som skriver på Facebook att de har 3% efter 15000 mil: de minns fel ursprungsvärden och gör felaktiga beräkningar osv. Allt för att *få* en låg degradering, utan konstaterade fakta från pålitliga data)
IMG_6163.jpeg


Här finns ett exempel på två lika gamla model 3 som motsäger det jag påstår, men jag är fullständigt övertygad om att bilen med bara 2900 miles (450 mil) har degraderats betydligt mer men BMS har inte upptäckt det. Aviloo läser bara sv BMS, och testar inte batteriet:
https://youtu.be/1zM9mMBi9gw?si=DauEPIvxoY67a4Il


Den ex-taxin med 217000miles, 35000 mil har 69.7 kWh av 78.8 kWh nytt, dvs 11.5% degradering.
Jämför med riktiga BMS-data för annan valfri model 3 2022 som laddats till 80% dagligen.
( som troligen har tappat 8-9% i vårt/engelskt klimat).
Ja tolkar jag ditt inlägg rätt så skulle teslafi och övriga likväl bara kunna sätta upp ett diagram med kalendertid och återstående kapacitet
Övriga använder olika sätt att ”kopiera” BMS estimering av batterikapacitet.
Teslafi gjorde det tidigare bara genom att visa beräknad räckvidd vid 100%, men de har tillfört en kapacitetsberäkning sista året.

Teslafis nya beräkning av batterikapaciteten suger fullständigt. Det är 100% schwammel, och de har ingen aning vad de håller på med.
Min bil hade ~92-93kWh kapacitet när jag sparade denna skärmdump.
Finns det någon som tror att model S har 132kWh batteri, speciellt med ett par års degradering?
IMG_3908.jpeg
(Varför det stämmer sjukt illa är väldigt lätt att räkna ut. Så jag vet vilka siffror de dribblar med och varför det blir fel.



När det gäller kalendertid och degradering har jag grymt bra träffsäkerhet med min beräkningsformel. Det finns ett gäng inputs men eftersom de flesta laddar till ~80% så är det mest klimatet/vilken genomsnittstemp bilen lever i.

Här är ett exempel från någon dag bakåt: lite grovt uppskattat/inknappat borde batteriet ha ~ 83% SOH.
IMG_6198.jpeg
Teslas test säger 84%, men vi vet att det testet underdriver degraderingen med ett par procent för denna bilmodell. Så verkligheten ligger nog runt 82%.
IMG_6201.jpeg
Jag har gjort de här beräkningarna under några år och det har generellt stämt väldigt bra, och det är gjort på väldigt många bilar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1966
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av BrooklynS »

Bild
Bild

Vet inte varför du fått så märkliga siffror, men för mig ser det fortfarande ganska relevant ut i Teslafi.

Det intressanta är egentligen trenden, inte huruvida siffrorna exakt avspeglar verkligheten. Laddade just till 100% inför resa.

Jag menar att batteriet är bättre än vad det fanns anledning att tro när jag köpte bilen i mars 2022. Märker ingen praktisk skillnad i räckvidd ännu vilket jag gjorde med min gamla M3P 2019 när den gått 10.000 mil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5947
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

BrooklynS skrev: 04 jul 2025 07:56
Vet inte varför du fått så märkliga siffror, men för mig ser det fortfarande ganska relevant ut i Teslafi.
LG-batteriet är ju betydligt bättre än Panasonics senaste alster (2170L-cellen och nya S/X) på att inte degraderas. Så aningen mindre än de första Panasonic, vilket i norra Swe med *inte såå varmt* oftast borde bli rätt okey.

Du har ~ 9% degradering nu
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9381
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av mikebike »

Jag har 494 km vid 100% nu. 5200 mil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Osssen
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 maj 2019 12:20

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Osssen »

Hej,

Funderar på en beg tesla 3 och kikar runt lite bland annat lite på Blocket.
Såg denna tesla 3 och ett flash test på och det visar 72/100 på en tesla 3 2020 som gått 3500 mil bara.
Låter rätt dåligt eller hur ska man tolka det?
Screenshot 2025-07-14 133932.png
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av enoch85 »

Osssen skrev: 14 jul 2025 13:43
Hej,

Funderar på en beg tesla 3 och kikar runt lite bland annat lite på Blocket.
Såg denna tesla 3 och ett flash test på och det visar 72/100 på en tesla 3 2020 som gått 3500 mil bara.
Låter rätt dåligt eller hur ska man tolka det?
Mycket dåligt.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 582
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av repulsiv »

Min lika gamla bil hade (för ett år sedan) 89/100 i betyg på samma test, och siffrorna var 62/70 respektive 27/30.

(Ja, samma batteri som nu havrerat)
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 392
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Holve »

Osssen skrev: 14 jul 2025 13:43
Hej,

Funderar på en beg tesla 3 och kikar runt lite bland annat lite på Blocket.
Såg denna tesla 3 och ett flash test på och det visar 72/100 på en tesla 3 2020 som gått 3500 mil bara.
Låter rätt dåligt eller hur ska man tolka det?
Det där testet säger väl inte så mycket?
Analys av celltemp och volt?
Varför skriver de inte ut kvarvarande antal kWh?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 582
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av repulsiv »

Det gör dom på nästa sida av testet vill jag minnas, eller om det var procent bara.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av mussla »

Var det problem med batterierna som sitter i 2020?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5947
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 15 jul 2025 05:45
Var det problem med batterierna som sitter i 2020?
Nope.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av mussla »

AAKEE skrev: 15 jul 2025 08:36
mussla skrev: 15 jul 2025 05:45
Var det problem med batterierna som sitter i 2020?
Nope.
Vet vi vad det beror på? Ren otur?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5947
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Osssen skrev: 14 jul 2025 13:43
Hej,

Funderar på en beg tesla 3 och kikar runt lite bland annat lite på Blocket.
Såg denna tesla 3 och ett flash test på och det visar 72/100 på en tesla 3 2020 som gått 3500 mil bara.
Låter rätt dåligt eller hur ska man tolka det?
Det enda som är av riktigt värde är batterikapaciteten (SOH) och cellbalansen/Imbalance.

De övriga värdena är utan betydelse.
Celltemperaturen beror på hur kallt det är, om bilen kört nyss och om man tex precis laddat på snabbladdare.

Celltemp mellan -20 och +60 är normalt.
Spridningen i temperatur säger inte mycket eftersom en tesla har 46-80 celler per brick, dvs det är 46-80 celler per tempsensor. Man kan inte avgöra om tex en cell har dålig kylning pga det.

Imbalansen mellan celler beror på en kombination av SOC och hur stor differens det är mellan minsta och största bricken, samt hur man har laddat på sista tiden.
Ett och samma batteri kanske har 2-8mV vid 80% men 40mV vid låg SOC.

Det beror alltså ganska mycket på laddningsnivån vilken imbalans cellerna har.

All imbalans under 40-50mV är normal, och vanligt är 10-12mV eller lägre vid 50-80% SOC.

Testet visar enbart hur batteriet fungerar idag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5947
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 15 jul 2025 09:19
AAKEE skrev: 15 jul 2025 08:36
mussla skrev: 15 jul 2025 05:45
Var det problem med batterierna som sitter i 2020?
Nope.
Vet vi vad det beror på? Ren otur?
Batteribyten är nog aningen mer vanligt än folk tror.

Men ja, några batterier på hundra byts och det är ju ett lotteri vem som drabbas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson
Inlägg: 1199
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av manneson »

Smått oroande att batterierna i 3orna nu börjar faila allt mer.
Visst, logiskt med tanke på att de nu börjar bli gamla.
Men ponera att det drabbar 5 av hundra.
Drabbas så många avgasbilar av totalhaveri som kostar sexsiffrigt att fixa? Tror inte det.

Det är forfarande alldeles för dyrt att byta batteri utanför garanti.
Nånting behöver göras om inte allmänheten ska bli ännu mer uppskrämda och tveksamma mot elbilar.

Själv tror jag kanske det behövs nån slags standardisering för batterimoduler.
Så de blir lätta att byta, även för Kalle bilmek på hörnan.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1966
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av BrooklynS »

Sexsiffriga repkostnader på avgasbilar?

Absolut, och betydligt oftare än fem på hundra.

Avgasrening
Automatlådor
Styrboxar
Kamkedjeras
Motorhaverier

Läs på valfritt Audi/BMW/MB/Porsche/Volvo etc forum så ser ni. Bara i bekantskapskretsen kan jag på rak arm nämna ett antal som haft mycket dyra erfarenheter av främst tyska bilar men också Volvos automatlådor som rasar utan förvarning precis utanför garantitid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5947
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 15 jul 2025 10:42
Smått oroande att batterierna i 3orna nu börjar faila allt mer.
Visst, logiskt med tanke på att de nu börjar bli gamla.
Men ponera att det drabbar 5 av hundra.
Drabbas så många avgasbilar av totalhaveri som kostar sexsiffrigt att fixa? Tror inte det.

Det är forfarande alldeles för dyrt att byta batteri utanför garanti.
Nånting behöver göras om inte allmänheten ska bli ännu mer uppskrämda och tveksamma mot elbilar.

Själv tror jag kanske det behövs nån slags standardisering för batterimoduler.
Så de blir lätta att byta, även för Kalle bilmek på hörnan.
Batterimoduler går inte bara byta sådär.
Tesla trodde det men de klarade inte att matcha ihop en annan modul så att den fungerade med batteriet. Man kan absolut inte stoppa i en ny batterimodul, då blir det obalans i batteriet.

Standard fungerar inte heller, eftersom utvecklingen går väldigt fort.

Tesla limmar ju numera ihop hela skiten med skumplast ungefär och det är 4 moduler i en 3/Y.

Batterierna blir bättre efterhand och rent generellt är det antingen någon cell som inte blev perfekt i tillverkningen som dör i förtid på model 3, lossade kablar och trasiga balanseringsmoduler verkar tillhöra historien och äldre S/X.

Klarar batteriet garantitiden så kan man troligen vara öign så länge man håller degraderingen på rätt sida om 20%. Batteriet kan fungera mycket längre men forskningen visar att 20% är en brytpunkt för dör degraderingen blir mindre förutsägbar.
Det är anledningen till att jag kör 55% daglig så att calendar aging blir märkbart mindre.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson
Inlägg: 1199
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av manneson »

BrooklynS skrev: 15 jul 2025 12:06
Sexsiffriga repkostnader på avgasbilar?

Absolut, och betydligt oftare än fem på hundra.

Avgasrening
Automatlådor
Styrboxar
Kamkedjeras
Motorhaverier

Läs på valfritt Audi/BMW/MB/Porsche/Volvo etc forum så ser ni. Bara i bekantskapskretsen kan jag på rak arm nämna ett antal som haft mycket dyra erfarenheter av främst tyska bilar men också Volvos automatlådor som rasar utan förvarning precis utanför garantitid.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skulle vilja påstå att det handlar om femsiffriga belopp där för det mesta.
manneson
Inlägg: 1199
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av manneson »

AAKEE skrev: 15 jul 2025 12:13
manneson skrev: 15 jul 2025 10:42
Smått oroande att batterierna i 3orna nu börjar faila allt mer.
Visst, logiskt med tanke på att de nu börjar bli gamla.
Men ponera att det drabbar 5 av hundra.
Drabbas så många avgasbilar av totalhaveri som kostar sexsiffrigt att fixa? Tror inte det.

Det är forfarande alldeles för dyrt att byta batteri utanför garanti.
Nånting behöver göras om inte allmänheten ska bli ännu mer uppskrämda och tveksamma mot elbilar.

Själv tror jag kanske det behövs nån slags standardisering för batterimoduler.
Så de blir lätta att byta, även för Kalle bilmek på hörnan.
Batterimoduler går inte bara byta sådär.
Tesla trodde det men de klarade inte att matcha ihop en annan modul så att den fungerade med batteriet. Man kan absolut inte stoppa i en ny batterimodul, då blir det obalans i batteriet.

Standard fungerar inte heller, eftersom utvecklingen går väldigt fort.

Tesla limmar ju numera ihop hela skiten med skumplast ungefär och det är 4 moduler i en 3/Y.

Batterierna blir bättre efterhand och rent generellt är det antingen någon cell som inte blev perfekt i tillverkningen som dör i förtid på model 3, lossade kablar och trasiga balanseringsmoduler verkar tillhöra historien och äldre S/X.

Klarar batteriet garantitiden så kan man troligen vara öign så länge man håller degraderingen på rätt sida om 20%. Batteriet kan fungera mycket längre men forskningen visar att 20% är en brytpunkt för dör degraderingen blir mindre förutsägbar.
Det är anledningen till att jag kör 55% daglig så att calendar aging blir märkbart mindre.
Det är ju det som är problemet. Eftersom modulerna är så komplicerade/specialiserade så går de inte byta hursomhelst idag.
Jag tror det måste ändras.

Visst går utvecklingen snabbt, men tycker ändå den mognat en hel del senaste åren.
Det behöver bli som USB och liknade IMO. Du ska kunna plugga i en modul från batteritillverkare Y i en bil från biltillverkare X.
Osssen
Inlägg: 11
Blev medlem: 23 maj 2019 12:20

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Osssen »

Tack för svar, vet någon om Tesla kollar batteri hälsan om man köper en beggad via dem? "certified pre owned"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5947
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av AAKEE »

Osssen skrev: 15 jul 2025 13:46
Tack för svar, vet någon om Tesla kollar batteri hälsan om man köper en beggad via dem? "certified pre owned"
De lär räkna med att bilen talar om om det är något fel. Gäller garantin spelar det ju ingen roll vem som äger bilen…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av mussla »

AAKEE skrev: 15 jul 2025 10:20
mussla skrev: 15 jul 2025 09:19
AAKEE skrev: 15 jul 2025 08:36
mussla skrev: 15 jul 2025 05:45
Var det problem med batterierna som sitter i 2020?
Nope.
Vet vi vad det beror på? Ren otur?
Batteribyten är nog aningen mer vanligt än folk tror.

Men ja, några batterier på hundra byts och det är ju ett lotteri vem som drabbas.
De känns ju inte helt tryggt om det handlar om ett par procent som kan gå sönder närsomhelst. Det bådar för ett andrahandsvärde nära noll när garantin är slut.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 582
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av repulsiv »

manneson skrev: 15 jul 2025 12:41
Skulle vilja påstå att det handlar om femsiffriga belopp där för det mesta.
Håller med.

En kollega totalhavererade nyligen sin motor i sin bil, alltså vevstakar gick genom blocket och ett spår av olja och motordelar på vägen, turbo totalrasad, startmotor rasad (av en vevstake hehe) osch allmänt kaos, det kostade 69000:- att få en lågmilad (4000mil tror jag) motor från en skrotad bil monterad och klar i bilen på verkstad.

Och sådana ras är väldigt ovanliga, jag känner få som råkat ut för sånt, och om det händer är det väl ofta på väldigt gamla bilar med lågt värde.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2336
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av jpetters »

manneson skrev:
AAKEE skrev: 15 jul 2025 12:13
manneson skrev: 15 jul 2025 10:42
Smått oroande att batterierna i 3orna nu börjar faila allt mer.
Visst, logiskt med tanke på att de nu börjar bli gamla.
Men ponera att det drabbar 5 av hundra.
Drabbas så många avgasbilar av totalhaveri som kostar sexsiffrigt att fixa? Tror inte det.

Det är forfarande alldeles för dyrt att byta batteri utanför garanti.
Nånting behöver göras om inte allmänheten ska bli ännu mer uppskrämda och tveksamma mot elbilar.

Själv tror jag kanske det behövs nån slags standardisering för batterimoduler.
Så de blir lätta att byta, även för Kalle bilmek på hörnan.
Batterimoduler går inte bara byta sådär.
Tesla trodde det men de klarade inte att matcha ihop en annan modul så att den fungerade med batteriet. Man kan absolut inte stoppa i en ny batterimodul, då blir det obalans i batteriet.

Standard fungerar inte heller, eftersom utvecklingen går väldigt fort.

Tesla limmar ju numera ihop hela skiten med skumplast ungefär och det är 4 moduler i en 3/Y.

Batterierna blir bättre efterhand och rent generellt är det antingen någon cell som inte blev perfekt i tillverkningen som dör i förtid på model 3, lossade kablar och trasiga balanseringsmoduler verkar tillhöra historien och äldre S/X.

Klarar batteriet garantitiden så kan man troligen vara öign så länge man håller degraderingen på rätt sida om 20%. Batteriet kan fungera mycket längre men forskningen visar att 20% är en brytpunkt för dör degraderingen blir mindre förutsägbar.
Det är anledningen till att jag kör 55% daglig så att calendar aging blir märkbart mindre.
Det är ju det som är problemet. Eftersom modulerna är så komplicerade/specialiserade så går de inte byta hursomhelst idag.
Jag tror det måste ändras.

Visst går utvecklingen snabbt, men tycker ändå den mognat en hel del senaste åren.
Det behöver bli som USB och liknade IMO. Du ska kunna plugga i en modul från batteritillverkare Y i en bil från biltillverkare X.
Kan man göra det på ICE bilar? Alltså slänga in en växellåda från Volvo i en Audi eller en Renault motor i en Porsche.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22

Inlägg av Vindens »

IMG_5370.jpeg
68,2 kWh för en 2020 LR med nästan 13100 mil,

Hur många % degradering motsvarar det? Bu eller bä?
M3 LR -20
Skriv svar