
Bland de 30 tävlande i årets upplaga av Swedish Electric Car Championship SECC fanns det för första gången i år även en eldriven lastbil.
SECC är en tävling från Ystad till Haparande där de tävlande ska köra de cirka 160 milen på kortast möjliga tid, utan att bryta mot några trafikregler. Vinnarna, som körde en Porsche Taycan kom i mål på 17:55 timmar.
För Scania 40R A4X2NB lastbilen tog det 23:38 timmar att åka sträckan. Fast den hade ju ett handikapp: lastbilar får inte åka snabbare än 90 km/h på motorväg. Däremot satte den ett distansrekord: lastbilen åkte på en laddning från Ystad hela vägen till Uppsala, 70 mil på en laddning! De anlände Uppsala med 8% laddning kvar.
Scania 40R har 624 kWh batterier (varav 468 kan användas netto) och tre permanentmagnet-motorer på sammanlagt 400 kW som via en 6-växlad automatlåda driver hjulen. Företaget anger 35 mil som räckvidd för lastbilen – nu kunde den åka dubbelt så långt i och med att den drog inget släp. Då drar den bara drygt 6 kWh per mil.
Tack vare ordinarie CCS laddkontakt kunde lastbilen ladda på vanliga snabbladdare, på samma sätt som de andra tävlande personbilarna. I Uppsala fanns snabbladdare som kunde leverera 350 kW så de kunde ladda batterierna nästan fulla på en timme. Scania 40R kan ladda med upp till 375 kW.
Senare, i Docksta gick det däremot långsammare då laddaren inte kunde leverera tillräcklig effekt.

Och tur att de inte hade någon släp med sig för då skulle de haft svårare att hitta lämplig laddplats. “För en längre och tyngre lastbil krävs det både gott om utrymme vid laddstationen och hög laddeffekt för att minimera stilleståndstiden och maximera effektiviteten”, berättar initiativtagaren Richard Österlindh som normalt arbetar på Scania Democenter i Södertälje.
“Vi utsätter ständigt våra fordon för tuffa tester – det är en självklar del av vår utveckling. Att köra genom hela Sverige på det här sättet är ett lite annorlunda test, men också en rolig utmaning där vår eldrivlina och den publika laddningen verkligen sätts på prov”, sa en av förarna Lars-Erik Stenlund, produktspecialist på Scania Sverige.
Till nästa år hoppas de på bättre utbyggd laddinfrastruktur, anpassade för lastbilar och helst med speciella MCS laddare som ska klara uppemot 1 MW i laddeffekt.
Läs även: så skulle Teslas Semi lastbil klara Ystad-Haparanda (med last)
Source: https://teslaclubsweden.se/scanias-ella ... ansrekord/