Rapporterad förbrukning != verkligheten

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Falcon_b
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 sep 2024 19:58
Referralkod: ts.la/michael157553

Rapporterad förbrukning != verkligheten

Inlägg av Falcon_b »

Jag upplever att bilens rapporterade förbrukning inte stämmer överrens med verkligheten. Kan mycket väl vara jag som gör en tanke-vurpa så vill bara kolla med er övriga.

Under en roadtrip på ~150 mil så rapporterade bilen någonstans mellan 140-160Wh/km (säg ungefär 150 i snitt) i förbrukning. Laddade på Superchargers för mellan 3,80 och 4,20 kr/kW (säg 4 i snitt). Det borde i min värld resultera i en milkostnad på ca 1,50×4 = 6 kr/mil. Men om jag summerar kostnaden för laddning (via appen) och med den summan räknar ut kostnaden per mil så blir det ca 8,5 kr/mil. Visst blir det säkert lite förluster vid laddning etc, men det känns ändå som alltför stor skillnad mot vad bilen säger. Tänker jag fel, räknar jag fel eller vad? 😵‍💫
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2227
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Rapporterad förbrukning != verkligheten

Inlägg av tor-ake »

Bilens förbrukning i trippmätarna är bara giltig när du kör. Om du står parkerad lång tid och använder kyla, värme eller sentry så går det energi till det också. Om du laddar utan att ha förvärmt batteriet så ser du inte värmningsenergin heller, och nedkylning av batteriet tar också energi som du inte ser om du inte kör bilen medan det sker.

Medan du kör är den mycket exakt, annars skulle räckviddsberäkningen inte fungera så bra som den gör.

Det finns en meny "parkering" i energiappen, där kan du se hur mycket som gått åt vid icke-körning men jag tror endast sedan senaste laddning eller resa, inte per datum.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Falcon_b
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 sep 2024 19:58
Referralkod: ts.la/michael157553

Re: Rapporterad förbrukning != verkligheten

Inlägg av Falcon_b »

tor-ake skrev: 16 jul 2025 13:13
Bilens förbrukning i trippmätarna är bara giltig när du kör. Om du står parkerad lång tid och använder kyla, värme eller sentry så går det energi till det också. Om du laddar utan att ha förvärmt batteriet så ser du inte värmningsenergin heller, och nedkylning av batteriet tar också energi som du inte ser om du inte kör bilen medan det sker.

Medan du kör är den mycket exakt, annars skulle räckviddsberäkningen inte fungera så bra som den gör.

Det finns en meny "parkering" i energiappen, där kan du se hur mycket som gått åt vid icke-körning men jag tror endast sedan senaste laddning eller resa, inte per datum.
Då är det alltså lite mer än jag trott som inte är inräknat i siffrorna från bilen. Mer även vad jag hade listat ut själv. Men jag tycker ändå att det är rätt stor skillnad, trots att jag haft igång Sentry osv. 8,50 vs 6 kr/mil är ju en ökning med runt 40%.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5949
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Rapporterad förbrukning != verkligheten

Inlägg av AAKEE »

Falcon_b skrev: 16 jul 2025 12:10
Jag upplever att bilens rapporterade förbrukning inte stämmer överrens med verkligheten. Kan mycket väl vara jag som gör en tanke-vurpa så vill bara kolla med er övriga.
Bilens energimätare är sannolikt grymt exakt.

Du har laddförluster på runt 10-12% vid vanlig långsamladdning och 15% eller mer vid laddning på superchsrger.

Sen visar bilen bara förbrukning med ”växeln” i D (och R) så förbrukning i P går utanför mätningen.


Man kan väldigt enkelt se på WLTP-testet att den angivna förbrukningen ligger ungefär 12-14% över det batteriet räcker till med WLTP-räckvidden. Det beror på laddförlusten, och där laddas bilen med AC-lddning och sedan körs bilen i ett från fullt till tomt batteri så inga andra förluster uppstår.

Det är exakt lika med EPA-testet i USA. Normalt 12% mindre energi levererat än när man laddar fullt efteråt.

Teslas värde på skärmen ”+ kWh” är överdrivet med bufferns andel så 1/0.955 =1,0471 dvs 4.7%
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2227
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Rapporterad förbrukning != verkligheten

Inlägg av tor-ake »

Falcon_b skrev: 16 jul 2025 13:28
tor-ake skrev: 16 jul 2025 13:13
Bilens förbrukning i trippmätarna är bara giltig när du kör. Om du står parkerad lång tid och använder kyla, värme eller sentry så går det energi till det också. Om du laddar utan att ha förvärmt batteriet så ser du inte värmningsenergin heller, och nedkylning av batteriet tar också energi som du inte ser om du inte kör bilen medan det sker.

Medan du kör är den mycket exakt, annars skulle räckviddsberäkningen inte fungera så bra som den gör.

Det finns en meny "parkering" i energiappen, där kan du se hur mycket som gått åt vid icke-körning men jag tror endast sedan senaste laddning eller resa, inte per datum.
Då är det alltså lite mer än jag trott som inte är inräknat i siffrorna från bilen. Mer även vad jag hade listat ut själv. Men jag tycker ändå att det är rätt stor skillnad, trots att jag haft igång Sentry osv. 8,50 vs 6 kr/mil är ju en ökning med runt 40%.
Det är inräknat. Men inte i trippmätaren. Man kan argumentera för om det skall vara med eller inte men i slutändan har de valt att redovisa parkerad förbrukning separat. Förmodligen för att den är betydlig när man tar Sentry och förkonditionering i beaktande, och för att räckviddsbedömning är viktigare än kostnadsbedömning.
När jag kör är jag intresserad av att veta hur många km jag kommer om jag kör som jag gjort hittills, och inte jätteintressant av hur mycket bilen kommer ta om jag står parkerad i några timmar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Falcon_b
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 sep 2024 19:58
Referralkod: ts.la/michael157553

Re: Rapporterad förbrukning != verkligheten

Inlägg av Falcon_b »

...
När jag kör är jag intresserad av att veta hur många km jag kommer om jag kör som jag gjort hittills, och inte jätteintressant av hur mycket bilen kommer ta om jag står parkerad i några timmar.
Ja det håller jag med om!
Falcon_b
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 sep 2024 19:58
Referralkod: ts.la/michael157553

Re: Rapporterad förbrukning != verkligheten

Inlägg av Falcon_b »

AAKEE skrev: 16 jul 2025 13:29
Falcon_b skrev: 16 jul 2025 12:10
Jag upplever att bilens rapporterade förbrukning inte stämmer överrens med verkligheten. Kan mycket väl vara jag som gör en tanke-vurpa så vill bara kolla med er övriga.
Bilens energimätare är sannolikt grymt exakt.

Du har laddförluster på runt 10-12% vid vanlig långsamladdning och 15% eller mer vid laddning på superchsrger.

Sen visar bilen bara förbrukning med ”växeln” i D (och R) så förbrukning i P går utanför mätningen.


Man kan väldigt enkelt se på WLTP-testet att den angivna förbrukningen ligger ungefär 12-14% över det batteriet räcker till med WLTP-räckvidden. Det beror på laddförlusten, och där laddas bilen med AC-lddning och sedan körs bilen i ett från fullt till tomt batteri så inga andra förluster uppstår.

Det är exakt lika med EPA-testet i USA. Normalt 12% mindre energi levererat än när man laddar fullt efteråt.

Teslas värde på skärmen ”+ kWh” är överdrivet med bufferns andel så 1/0.955 =1,0471 dvs 4.7%
Tack, bra info!
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4168
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Rapporterad förbrukning != verkligheten

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 16 jul 2025 13:29
Falcon_b skrev: 16 jul 2025 12:10
Jag upplever att bilens rapporterade förbrukning inte stämmer överrens med verkligheten. Kan mycket väl vara jag som gör en tanke-vurpa så vill bara kolla med er övriga.
Sen visar bilen bara förbrukning med ”växeln” i D (och R) så förbrukning i P går utanför mätningen.
Sedan någon uppdatering tillbaka så räknas nu förbrukningen även i P.
Lätt att upptäcka då Wh stiger när man står i P efter en åktur.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2227
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Rapporterad förbrukning != verkligheten

Inlägg av tor-ake »

Tellus skrev: 17 jul 2025 00:56
AAKEE skrev: 16 jul 2025 13:29

Sen visar bilen bara förbrukning med ”växeln” i D (och R) så förbrukning i P går utanför mätningen.
Sedan någon uppdatering tillbaka så räknas nu förbrukningen även i P.
Lätt att upptäcka då Wh stiger när man står i P efter en åktur.
När slutar den räkna med nuvarande programvara, är det när man kliver ur och stänger dörren?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4433
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Rapporterad förbrukning != verkligheten

Inlägg av jonasl »

Att slå ut förbrukning vid stillastående bil på förbrukningen per km blir ju rätt skevt eftersom bilen inte rullar något då, dvs det finns egentligen ingen körsträcka att fördela förbrukningen på. Men pedagogiskt blir det förstås en utmaning eftersom tillgänglig energi trots allt minskar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4168
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Rapporterad förbrukning != verkligheten

Inlägg av Tellus »

tor-ake skrev: 17 jul 2025 10:11
Tellus skrev: 17 jul 2025 00:56
AAKEE skrev: 16 jul 2025 13:29

Sen visar bilen bara förbrukning med ”växeln” i D (och R) så förbrukning i P går utanför mätningen.
Sedan någon uppdatering tillbaka så räknas nu förbrukningen även i P.
Lätt att upptäcka då Wh stiger när man står i P efter en åktur.
När slutar den räkna med nuvarande programvara, är det när man kliver ur och stänger dörren?
Har provat öppna dörr, ta av bälte, lyfta på rumpan. Den räknar ändå. Oklart om den börjar räkna innan körturen börjar också.
Så man måste nog gå ur och stänga dörren.
Gissar att det är för folk klagat på hur "lite" kWh som använts på en full laddning. Nu kommer den visa mer.

Ovan gäller MYP med programvara 2025.20.6
Inte hunnit testa på dom andra bilarna.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5949
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Rapporterad förbrukning != verkligheten

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 17 jul 2025 13:49
tor-ake skrev: 17 jul 2025 10:11
Tellus skrev: 17 jul 2025 00:56
AAKEE skrev: 16 jul 2025 13:29

Sen visar bilen bara förbrukning med ”växeln” i D (och R) så förbrukning i P går utanför mätningen.
Sedan någon uppdatering tillbaka så räknas nu förbrukningen även i P.
Lätt att upptäcka då Wh stiger när man står i P efter en åktur.
När slutar den räkna med nuvarande programvara, är det när man kliver ur och stänger dörren?
Har provat öppna dörr, ta av bälte, lyfta på rumpan. Den räknar ändå. Oklart om den börjar räkna innan körturen börjar också.
Så man måste nog gå ur och stänga dörren.
Gissar att det är för folk klagat på hur "lite" kWh som använts på en full laddning. Nu kommer den visa mer.

Ovan gäller MYP med programvara 2025.20.6
Inte hunnit testa på dom andra bilarna.
Min S räknar tills man öppnar dörren, där stannar det av.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4168
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Rapporterad förbrukning != verkligheten

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev: 17 jul 2025 14:07
Tellus skrev: 17 jul 2025 13:49
tor-ake skrev: 17 jul 2025 10:11
Tellus skrev: 17 jul 2025 00:56
AAKEE skrev: 16 jul 2025 13:29

Sen visar bilen bara förbrukning med ”växeln” i D (och R) så förbrukning i P går utanför mätningen.
Sedan någon uppdatering tillbaka så räknas nu förbrukningen även i P.
Lätt att upptäcka då Wh stiger när man står i P efter en åktur.
När slutar den räkna med nuvarande programvara, är det när man kliver ur och stänger dörren?
Har provat öppna dörr, ta av bälte, lyfta på rumpan. Den räknar ändå. Oklart om den börjar räkna innan körturen börjar också.
Så man måste nog gå ur och stänga dörren.
Gissar att det är för folk klagat på hur "lite" kWh som använts på en full laddning. Nu kommer den visa mer.

Ovan gäller MYP med programvara 2025.20.6
Inte hunnit testa på dom andra bilarna.
Min S räknar tills man öppnar dörren, där stannar det av.
Testat nu igen. Ta av bälte, öppna dörr, lyfta rumpan en sväng, täcka för kameran, inget hjälper den räknar ändå. Ända sättet är att gå ur bilen. Då börjar en ny körtur i färddatorn, då kan man dock sitta med A/C på utan att det räknas innan D läggs i.
Ej testat på model S än
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Skriv svar