Under en roadtrip på ~150 mil så rapporterade bilen någonstans mellan 140-160Wh/km (säg ungefär 150 i snitt) i förbrukning. Laddade på Superchargers för mellan 3,80 och 4,20 kr/kW (säg 4 i snitt). Det borde i min värld resultera i en milkostnad på ca 1,50×4 = 6 kr/mil. Men om jag summerar kostnaden för laddning (via appen) och med den summan räknar ut kostnaden per mil så blir det ca 8,5 kr/mil. Visst blir det säkert lite förluster vid laddning etc, men det känns ändå som alltför stor skillnad mot vad bilen säger. Tänker jag fel, räknar jag fel eller vad?
Rapporterad förbrukning != verkligheten
Moderator: Redaktion
-
- Referralkod: ts.la/michael157553
Rapporterad förbrukning != verkligheten
Jag upplever att bilens rapporterade förbrukning inte stämmer överrens med verkligheten. Kan mycket väl vara jag som gör en tanke-vurpa så vill bara kolla med er övriga.
Under en roadtrip på ~150 mil så rapporterade bilen någonstans mellan 140-160Wh/km (säg ungefär 150 i snitt) i förbrukning. Laddade på Superchargers för mellan 3,80 och 4,20 kr/kW (säg 4 i snitt). Det borde i min värld resultera i en milkostnad på ca 1,50×4 = 6 kr/mil. Men om jag summerar kostnaden för laddning (via appen) och med den summan räknar ut kostnaden per mil så blir det ca 8,5 kr/mil. Visst blir det säkert lite förluster vid laddning etc, men det känns ändå som alltför stor skillnad mot vad bilen säger. Tänker jag fel, räknar jag fel eller vad?
Re: Rapporterad förbrukning != verkligheten
Bilens förbrukning i trippmätarna är bara giltig när du kör. Om du står parkerad lång tid och använder kyla, värme eller sentry så går det energi till det också. Om du laddar utan att ha förvärmt batteriet så ser du inte värmningsenergin heller, och nedkylning av batteriet tar också energi som du inte ser om du inte kör bilen medan det sker.
Medan du kör är den mycket exakt, annars skulle räckviddsberäkningen inte fungera så bra som den gör.
Det finns en meny "parkering" i energiappen, där kan du se hur mycket som gått åt vid icke-körning men jag tror endast sedan senaste laddning eller resa, inte per datum.
Medan du kör är den mycket exakt, annars skulle räckviddsberäkningen inte fungera så bra som den gör.
Det finns en meny "parkering" i energiappen, där kan du se hur mycket som gått åt vid icke-körning men jag tror endast sedan senaste laddning eller resa, inte per datum.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
Då är det alltså lite mer än jag trott som inte är inräknat i siffrorna från bilen. Mer även vad jag hade listat ut själv. Men jag tycker ändå att det är rätt stor skillnad, trots att jag haft igång Sentry osv. 8,50 vs 6 kr/mil är ju en ökning med runt 40%.tor-ake skrev: ↑16 jul 2025 13:13Bilens förbrukning i trippmätarna är bara giltig när du kör. Om du står parkerad lång tid och använder kyla, värme eller sentry så går det energi till det också. Om du laddar utan att ha förvärmt batteriet så ser du inte värmningsenergin heller, och nedkylning av batteriet tar också energi som du inte ser om du inte kör bilen medan det sker.
Bilens energimätare är sannolikt grymt exakt.
Du har laddförluster på runt 10-12% vid vanlig långsamladdning och 15% eller mer vid laddning på superchsrger.
Sen visar bilen bara förbrukning med ”växeln” i D (och R) så förbrukning i P går utanför mätningen.
Man kan väldigt enkelt se på WLTP-testet att den angivna förbrukningen ligger ungefär 12-14% över det batteriet räcker till med WLTP-räckvidden. Det beror på laddförlusten, och där laddas bilen med AC-lddning och sedan körs bilen i ett från fullt till tomt batteri så inga andra förluster uppstår.
Det är exakt lika med EPA-testet i USA. Normalt 12% mindre energi levererat än när man laddar fullt efteråt.
Teslas värde på skärmen ”+ kWh” är överdrivet med bufferns andel så 1/0.955 =1,0471 dvs 4.7%
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det är inräknat. Men inte i trippmätaren. Man kan argumentera för om det skall vara med eller inte men i slutändan har de valt att redovisa parkerad förbrukning separat. Förmodligen för att den är betydlig när man tar Sentry och förkonditionering i beaktande, och för att räckviddsbedömning är viktigare än kostnadsbedömning.Falcon_b skrev: ↑16 jul 2025 13:28Då är det alltså lite mer än jag trott som inte är inräknat i siffrorna från bilen. Mer även vad jag hade listat ut själv. Men jag tycker ändå att det är rätt stor skillnad, trots att jag haft igång Sentry osv. 8,50 vs 6 kr/mil är ju en ökning med runt 40%.tor-ake skrev: ↑16 jul 2025 13:13Bilens förbrukning i trippmätarna är bara giltig när du kör. Om du står parkerad lång tid och använder kyla, värme eller sentry så går det energi till det också. Om du laddar utan att ha förvärmt batteriet så ser du inte värmningsenergin heller, och nedkylning av batteriet tar också energi som du inte ser om du inte kör bilen medan det sker.
När jag kör är jag intresserad av att veta hur många km jag kommer om jag kör som jag gjort hittills, och inte jätteintressant av hur mycket bilen kommer ta om jag står parkerad i några timmar.
-
Ja det håller jag med om!...
När jag kör är jag intresserad av att veta hur många km jag kommer om jag kör som jag gjort hittills, och inte jätteintressant av hur mycket bilen kommer ta om jag står parkerad i några timmar.
-
Tack, bra info!AAKEE skrev: ↑16 jul 2025 13:29Bilens energimätare är sannolikt grymt exakt.
Du har laddförluster på runt 10-12% vid vanlig långsamladdning och 15% eller mer vid laddning på superchsrger.
Sen visar bilen bara förbrukning med ”växeln” i D (och R) så förbrukning i P går utanför mätningen.
Man kan väldigt enkelt se på WLTP-testet att den angivna förbrukningen ligger ungefär 12-14% över det batteriet räcker till med WLTP-räckvidden. Det beror på laddförlusten, och där laddas bilen med AC-lddning och sedan körs bilen i ett från fullt till tomt batteri så inga andra förluster uppstår.
Det är exakt lika med EPA-testet i USA. Normalt 12% mindre energi levererat än när man laddar fullt efteråt.
Teslas värde på skärmen ”+ kWh” är överdrivet med bufferns andel så 1/0.955 =1,0471 dvs 4.7%
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Sedan någon uppdatering tillbaka så räknas nu förbrukningen även i P.
Lätt att upptäcka då Wh stiger när man står i P efter en åktur.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
När slutar den räkna med nuvarande programvara, är det när man kliver ur och stänger dörren?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Att slå ut förbrukning vid stillastående bil på förbrukningen per km blir ju rätt skevt eftersom bilen inte rullar något då, dvs det finns egentligen ingen körsträcka att fördela förbrukningen på. Men pedagogiskt blir det förstås en utmaning eftersom tillgänglig energi trots allt minskar.
Model Y LR AWD 2022
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Har provat öppna dörr, ta av bälte, lyfta på rumpan. Den räknar ändå. Oklart om den börjar räkna innan körturen börjar också.
Så man måste nog gå ur och stänga dörren.
Gissar att det är för folk klagat på hur "lite" kWh som använts på en full laddning. Nu kommer den visa mer.
Ovan gäller MYP med programvara 2025.20.6
Inte hunnit testa på dom andra bilarna.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Min S räknar tills man öppnar dörren, där stannar det av.Tellus skrev: ↑17 jul 2025 13:49Har provat öppna dörr, ta av bälte, lyfta på rumpan. Den räknar ändå. Oklart om den börjar räkna innan körturen börjar också.
Så man måste nog gå ur och stänga dörren.
Gissar att det är för folk klagat på hur "lite" kWh som använts på en full laddning. Nu kommer den visa mer.
Ovan gäller MYP med programvara 2025.20.6
Inte hunnit testa på dom andra bilarna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5