Zeekr 7X

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

backe

Re: Zeekr 7X

Inlägg av backe »

Senaste från Björn.

Newgusa

Inlägg av Newgusa »

backe skrev: 16 jul 2025 12:47
Senaste från Björn.

Helt enkelt en jäkligt grym bil vilket jag kan intyga efter en månad med den.
AwesomePossum

Inlägg av AwesomePossum »

Newgusa skrev: 16 jul 2025 13:24
Funkar det med bra med appen? Finns det en körjournal?
Newgusa

Inlägg av Newgusa »

AwesomePossum skrev: 16 jul 2025 14:27
Den fungerar kanon, provat de flesta funktioner. Körjournal hittar jag inte så osäker på om det finns.
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare

Inlägg av jonasperh »

Newgusa skrev: 16 jul 2025 14:55
AwesomePossum skrev: 16 jul 2025 14:27
Den fungerar kanon, provat de flesta funktioner. Körjournal hittar jag inte så osäker på om det finns.
Appen funkar bra. Finns reselogg i appen om man aktiverar det, under: 'fordron & säkerhet' -> 'loggning av resor'.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare

Inlägg av Strebern »

Har haft bilen ett tag, och än så länge inga fel.

Många efterfrågar skillnader mellan tesla och zeekr, och många stämmer in i kör och säger att zeekr vinner "på det mesta".
Det är absolut inte fallet.

En liten jämförelse:
-Gasrespons. Zeekrn har ingenting på tesla. Kör man komfort händer absolut ingenting, kör man normal så funkar bilen rimligt bra, men man kan inte stämpla och få lite tryck i maskin. Kör man sport så är bilen så fruktansvärt dåligt programmerad, det rycker och hackar, om man trycker eller lyfter 1 mm på pedalen så ska den skicka på en massa eller släppa av en massa. Väldigt omjukt och mycket mindre premium än tesla
-Inkoppling motorer: Zeekr verkar inte vara permanent 4-hjulsdriven, det är lite hack och ryck vid in och urkopplingar. Otroligt irriterande, anledningen till att köra elbil är ju att man vill ha den sammetslena transsmissionen.
-Drivlina: Zeekr har transmissionsglapp liknande en ICE. Otroligt förvånande. Otroligt irriterande, anledningen till att köra elbil är ju att man vill ha den sammetslena transsmissionen.
-Aircondition. Verkar inte finnas ett autoläge på fläktstyrkan. Man måste manuellt ange fläktstyrka. Det verkar inte finnas som på andra bilar "soft, medium, full", dvs att man sätter tempen och sen justerar bilen fläktstyrkan efter hur varmt det är, ex vis 50 grader i kupen, då vill man ju att bilen ska ställa på rätt bra, men inte zeekrn, den kör på läge 1 om man satt in det.... Teslan fattade poängen.
-Lastutrymmen. Skuffen i Zeekrn är väldigt mycket mindre än MY, den är något bredare, typ 5 cm, men ca 10-15 cm kortare, och skuffluckan är väldigt lutande på insidan vilket gör att man behöver skjuta in matkassarna kanske 30 cm innanför bakluckan. Frunken är mycket, mycket mindre.
-Autodörrarna. Väldigt fränt och coolt, men det är ett evigt förklarande för alla som ska in och ut ur bilen hur man ska stå och trycka, även inifrån, och det var ett väldigt gnäll på teslas handtag.... de är superenkla i jämförelse
-Förbrukning. Zeekrn är tung, och det ger en patetisk förbrukning, ca 2 kw mot teslas 1,4 kw på sommaren som jag hade.
-Batterivikt. Zeekrn har väl kanske 250 kg mer batterier, det märks
-Bilvikt. 2,5 ton. Det är en direktörsvagn, det går INTE att drifta runt en rondell, köra race, gå på sladd ur en kurva med zeekr som med tesla, zeekr vill mest bara kränga, häva och gå och sova i diket.
-Upphängning. Zeekrs har den mjukaste upphängningen (bussningar) jag sett i en bil, har säkert haft runt 20 bilar. Bilen är totalt livsfarlig sett till effekt i motor. Varför, varför bygger man en bil på 2,5 ton med 630 hästar med en chassisättning som en volvo
740....
-Luftfjädring. Patetisk. Har haft en bil förut med luftfjädring, en touareg med 2-kammare, vilken är sämre än ex vis porsche som har 3-kammare. Touaregen flöt som på moln över ojämnheter, märkte ingenting (hade 20" på sommar och 22" på vintern, inga problem), och när man slog på sport blev inte bilen sportig, MEN den höll emot iaf. På Zeekrn känns alla ojämnheter även med mjukaste läget, på hårdaste läget vill bilen bara rulla runt och spela död i kurvorna. Har även haft passat GTR med ställbart chassi, även den var mycket bättre dämpning och bättre ihållning vid mer aktiv körning.

Kan fortsätta i en timme, men jag stannar här. Kanske kommer en fortsättning =)

Sett till ovanstående, det är fortfarande väldigt mycket för pengarna sett till motoreffekt och utrustning, så jag är fortfarande nöjd med att ha köpt en 7X i stället för en Juniper. Men, det känns som att Zeekr totalt tappat en möjlighet. Varför inte gjort bilen mer europeisk. Svaret på det är väl att asien är marknaden de satsar på, och där ska det kanske vara direktörsbilar, mer är förarens bil.

Summa summarum: Du åker i en Zeekr, du kör en Tesla
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Strebern skrev: 16 jul 2025 17:14
-Aircondition. Verkar inte finnas ett autoläge på fläktstyrkan. Man måste manuellt ange fläktstyrka. Det verkar inte finnas som på andra bilar "soft, medium, full", dvs att man sätter tempen och sen justerar bilen fläktstyrkan efter hur varmt det är, ex vis 50 grader i kupen, då vill man ju att bilen ska ställa på rätt bra, men inte zeekrn, den kör på läge 1 om man satt in det.... Teslan fattade poängen.
Det är inte som i till exempel BMW då? I min BMW i3S när den var på auto så ställde man fortfarande in fläktstyrka, men i auto-läget så är fläktstyrkan man väljer det som den max får använda i auto. Så om man satt i varm bil så märkte man hur den sänkte automatiskt sen när det blev närmre måltemperatur. Inte lika tydligt för den som inte vet om det.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare

Inlägg av Strebern »

DanneLKPG skrev: 16 jul 2025 17:24
Strebern skrev: 16 jul 2025 17:14
Det är inte som i till exempel BMW då? I min BMW i3S när den var på auto så ställde man fortfarande in fläktstyrka, men i auto-läget så är fläktstyrkan man väljer det som den max får använda i auto. Så om man satt i varm bil så märkte man hur den sänkte automatiskt sen när det blev närmre måltemperatur. Inte lika tydligt för den som inte vet om det.
Kan inte hitta funktionen, hittar ingen auto på fläktstyrkan, den är konstant.
Generellt är mjukvaran i bilen totalt kass, de ligger 1 generation efter tesla på den fronten, så stor är skillnaden.
Edit: Kan tillägga att Zeekr har mycket fler funktioner och saker man kan "pilla på", men trots allt detta så haltar basfunktionerna beklagansvärt, ex vis hur man torkar bakrutan (och framrutan spöktorkar lika tesla, dock går den stänga av), autopilot kan inte hantera skarpa kurvor, går inte ställa in samma mjuka och fina enpedalskörning som teslan.
Det blir en evig lista att lista här =)
En spontan kommentar från mig är att bilen är byggd för folk som kommer från ICE. Dvs den har inte det som en gammal teslaägare lärt sig är grejen med elbil, utan istället är den byggd för folk som är rädda för elbilar, som så många andra halvmesyrer på marknaden som hybrider
Edit 2: Dock ska man INTE köpa en Zeekr om man faktiskt kommer från ICE, det är ett enormt teknikintensivt skifte, även jag som är van vid tesla, svär varje dag, då man aktivt måste klicka på skärmen kanske 10-20 gånger under en halvtimmes färd.... Det går inte bara att köra bilen, finns inget "mellanläge" som passar all trafik som i teslan.
Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Baeckman

Inlägg av Baeckman »

flamman skrev: 11 jul 2025 23:32
backe skrev: 11 jul 2025 18:49
flamman skrev: 11 jul 2025 18:07
Bananabox-testet säger inte allt om pack-volym. Det går t.ex. inte ner några bananboxes men mycket packning ändå i sidofacken i bakluckan.
Går inte ner någon låda i frunken på 7X heller men rymmer troligen inte mindre där än sidofacken i Teslan.
Bara för att någon är "bättre" än Tesla så ska alla metoder ifrågasättas.
Nejdå inte alls. Det var mest som en kommentar och perspektiv, hävdade inte att något var bättre utan var en fakta-punkt och lite som kommentar på att det skulle tas fram knivar och ges ”dolkstötar i ryggen” och hittas på citat om vad folk sagt om att ”ingen annan kommer i närheten”.
Nej, det var inget exakt citat. Dock är det känslan och vad folk förmedlar hela tiden. Kolla valfri tråd på facebook där folk frågar vad de ska köpa för elbil. Tesla Model Y kommer då alltid upp och ofta med kommentar om hur mycket den lastar jämfört med andra bilar.

"Dolkstöt i ryggen på myten" tycker jag inte var helt fel uttryck om det är den du stör dig på. Det är trots allt en myt att utrymmet i Tesla Model Y är klart större än andra bilar, eller till och med störst i klassen. Denna myt vägrar ju att dö. Jag frågade till och med gemini för att se hur den AIn tolkar meningen.
myten.png
Jag skrev ett inlägg på feber.se för ett antal veckor sedan angående just Teslans lastutrymmen. Roger på feber.se har ju sin automatos sida där man kan kolla fakta på bilar. De betygsätts också efter bilarnas fakta. Just Teslan har då sitt SAE-värde kontra alla andras VDA. Ta bara Zeekr 7X som har 539 och Teslan har 821. Det är lätt att då tro Teslan är mycket större. Detta blir alltså galet skevt. Därför satte jag mig och tog fram informationen i den tråden. Det var till och med under en Zeekr 7X artikel. Det började med att någon skrev skrev att han var orolig över utrymmet i Zeekr 7X som är 300 liter mindre än Teslan. Här kan man se tråden http://disq.us/p/32m4uuo
Här hittar du några typiska kommentarer. T.ex
Det som talar mot är lastutrymmet där tesla verkar svälja 300 liter mer ca, både i bagage, under bagage och i frunken.
Avseende bagaget så verkar det råda koncensus om att den faktiskt är mycket mindre rymlig. ZEEKR verkar vara mer i linje med XC-60 och den är inte rymlig. Model Y sväljer extremt mycket.
850l är med utrymmet under golvet som är enormt, samt sidofacken bak. Sen ytterligare 120l i frunken. Eftersom det är sluttande tak så gör den sig säkert sämre i bananlådetest än enyaq så ska du frakta fyrkantiga lådor kan du säkert inte nyttja hela utrymmet. Men för oss med 3 barn, barnvagn och liten hundbur, jackor, sängkläder, ryggsäckar, extraskor och annat så pusslar vi alltid till max och ingen bil har kommit i närheten.
Problemet med myten är ju att Tesla enbart anger sina volymer i SAE-liter (821l enligt deras hemsida i Usa). Detta jämförs sedan mot övriga tillverkares VDA-liter. Det blir helt skevt. För att jämföra mer realistiskt så kan man antingen mäta med något, typ bananlådor, man kan kolla specar enligt tillverkarna själva (kanske inte helt tillförlitligt) eller allra helst kolla oberoende mätningar.

Bananlådorna har redan varit upp i tråden.

Officiella specar: Kollar man på ID.4 som också säljs i USA så anger de både SAE och VDA. Gissa vilken av bilarna som har störst bagage enligt SAE-standarden? Jo ID.4 har en liten edge över model Y, 858 vs 821 liter.

Oberoende mätningar: Jag hittade att ADAC i tyskland mäter deras testbilar enligt VDA metoden, dvs med 20x10x5 cm stora klossar. Skumklossar i deras fall. De mäter liter upp till hatthyllan eller ryggstödets övre kant, ända upp till tak, under golv, med fällt baksäte upp till fönstrens nedre kant samt fällda säten hela utrymmet upp till tak. Samt om det finns frunk naturligtvis.

Så här blev resultaten. Mätta volymer i liter i den ordningen de räknades upp ovan.

Skoda Enyaq 85X: 515 / 690 / 15 / 890 / 1505 / -
ID.4 GTX 4motion: 455 / 625 / 20 / 845 / 1415 / -
Model Y LR AWD: 420 / 540 / 105 / 850 / 1380 / 80

Så tar man dessa siffror och kollar utrymme i bagaget upp till tak samt under golvet så får man följande resultat

Skoda: 690+15 = 705
ID.4: 625+20 = 645
Model Y: 540+105 = 645

Störst i bagaget är alltså Enyaq. Tar man med frunken så kommer model Y ikapp och går om Skodan med 20 liter. Dessa mätningar faller ju väl ut med Teslabjörn tester. Och om nu Björn har fått in fler lådor i 7X än i Teslan eller Skodan för den delen borde man kunna dra slutsatsen att Teslan inte är större...
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Baeckman skrev: 16 jul 2025 19:41
flamman skrev: 11 jul 2025 23:32
backe skrev: 11 jul 2025 18:49
flamman skrev: 11 jul 2025 18:07
Bananabox-testet säger inte allt om pack-volym. Det går t.ex. inte ner några bananboxes men mycket packning ändå i sidofacken i bakluckan.
Går inte ner någon låda i frunken på 7X heller men rymmer troligen inte mindre där än sidofacken i Teslan.
Bara för att någon är "bättre" än Tesla så ska alla metoder ifrågasättas.
Nejdå inte alls. Det var mest som en kommentar och perspektiv, hävdade inte att något var bättre utan var en fakta-punkt och lite som kommentar på att det skulle tas fram knivar och ges ”dolkstötar i ryggen” och hittas på citat om vad folk sagt om att ”ingen annan kommer i närheten”.
Nej, det var inget exakt citat. Dock är det känslan och vad folk förmedlar hela tiden. Kolla valfri tråd på facebook där folk frågar vad de ska köpa för elbil. Tesla Model Y kommer då alltid upp och ofta med kommentar om hur mycket den lastar jämfört med andra bilar.

"Dolkstöt i ryggen på myten" tycker jag inte var helt fel uttryck om det är den du stör dig på. Det är trots allt en myt att utrymmet i Tesla Model Y är klart större än andra bilar, eller till och med störst i klassen. Denna myt vägrar ju att dö. Jag frågade till och med gemini för att se hur den AIn tolkar meningen.
myten.png

Jag skrev ett inlägg på feber.se för ett antal veckor sedan angående just Teslans lastutrymmen. Roger på feber.se har ju sin automatos sida där man kan kolla fakta på bilar. De betygsätts också efter bilarnas fakta. Just Teslan har då sitt SAE-värde kontra alla andras VDA. Ta bara Zeekr 7X som har 539 och Teslan har 821. Det är lätt att då tro Teslan är mycket större. Detta blir alltså galet skevt. Därför satte jag mig och tog fram informationen i den tråden. Det var till och med under en Zeekr 7X artikel. Det började med att någon skrev skrev att han var orolig över utrymmet i Zeekr 7X som är 300 liter mindre än Teslan. Här kan man se tråden http://disq.us/p/32m4uuo
Här hittar du några typiska kommentarer. T.ex
Det som talar mot är lastutrymmet där tesla verkar svälja 300 liter mer ca, både i bagage, under bagage och i frunken.
Avseende bagaget så verkar det råda koncensus om att den faktiskt är mycket mindre rymlig. ZEEKR verkar vara mer i linje med XC-60 och den är inte rymlig. Model Y sväljer extremt mycket.
850l är med utrymmet under golvet som är enormt, samt sidofacken bak. Sen ytterligare 120l i frunken. Eftersom det är sluttande tak så gör den sig säkert sämre i bananlådetest än enyaq så ska du frakta fyrkantiga lådor kan du säkert inte nyttja hela utrymmet. Men för oss med 3 barn, barnvagn och liten hundbur, jackor, sängkläder, ryggsäckar, extraskor och annat så pusslar vi alltid till max och ingen bil har kommit i närheten.
Problemet med myten är ju att Tesla enbart anger sina volymer i SAE-liter (821l enligt deras hemsida i Usa). Detta jämförs sedan mot övriga tillverkares VDA-liter. Det blir helt skevt. För att jämföra mer realistiskt så kan man antingen mäta med något, typ bananlådor, man kan kolla specar enligt tillverkarna själva (kanske inte helt tillförlitligt) eller allra helst kolla oberoende mätningar.

Bananlådorna har redan varit upp i tråden.

Officiella specar: Kollar man på ID.4 som också säljs i USA så anger de både SAE och VDA. Gissa vilken av bilarna som har störst bagage enligt SAE-standarden? Jo ID.4 har en liten edge över model Y, 858 vs 821 liter.

Oberoende mätningar: Jag hittade att ADAC i tyskland mäter deras testbilar enligt VDA metoden, dvs med 20x10x5 cm stora klossar. Skumklossar i deras fall. De mäter liter upp till hatthyllan eller ryggstödets övre kant, ända upp till tak, under golv, med fällt baksäte upp till fönstrens nedre kant samt fällda säten hela utrymmet upp till tak. Samt om det finns frunk naturligtvis.

Så här blev resultaten. Mätta volymer i liter i den ordningen de räknades upp ovan.

Skoda Enyaq 85X: 515 / 690 / 15 / 890 / 1505 / -
ID.4 GTX 4motion: 455 / 625 / 20 / 845 / 1415 / -
Model Y LR AWD: 420 / 540 / 105 / 850 / 1380 / 80

Så tar man dessa siffror och kollar utrymme i bagaget upp till tak samt under golvet så får man följande resultat

Skoda: 690+15 = 705
ID.4: 625+20 = 645
Model Y: 540+105 = 645

Störst i bagaget är alltså Enyaq. Tar man med frunken så kommer model Y ikapp och går om Skodan med 20 liter. Dessa mätningar faller ju väl ut med Teslabjörn tester. Och om nu Björn har fått in fler lådor i 7X än i Teslan eller Skodan för den delen borde man kunna dra slutsatsen att Teslan inte är större...
Bra med fakta och koll. Min kommentar stämmer fortsatt, finns plats för saker som bananabox inte visar.
Och som du konstaterar är Tesla Model Y störst av de du listar, om än med mindre marginal än vad vissa kanske typiskt hävdar eller tror (”ingen kommer i närheten” är ju en överdrift men vem läser biltester på feber.se…?).
Ska bli intressant vad Zeekr får i VDA-testet, min gissning är i linje med de modeller du listar men nog inte mer än MY. 7X får in 9 bananabox i bagage, dvs samma som MY och på MY tillkommer sidofack och frunk. Men fakta är bättre än gissning så om någon håller koll på VDA-tester framåt så uppdatera gärna här!
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Skriv svar