Tidpunkten borde inte spela någon roll.
Mjukvara? Jag har 2024.20.3
Varför skulle tidpunkten inte spela nån roll? Om du var där före mig och den gick sönder efter det men före vi kom dit så spelar det väl roll?
2025.20.6
Det var ju 3 trasiga när vi kom. Vi laddade i Söderhamn igår igen, denna gång var 4 trasiga. Inget meddelande på skärmen när vi anlände nu heller.
Det skulle ju kunna komma upp ett fönster med laddarna inritade där de trasiga är rödmarkerade.
Trycker du på pilen för mer info på en SuC vid navigering mot går du upp info om vilka som är trasiga/ur bruk, men det ställer förstås krav på att du har en uppdaterad mjukvara från tidigast då detta i fördes.
Du kör väl med en gammal, från innan länsman hade gått landsfiskalsutbildningen?
Om du läser mitt inlägg så ser du vilken version jag har.
Jag efterlyser automatisk information när man anländer till SuC, det är dessutom inte helt lätt att veta vilka stolpar som avses när det står "1B, 1D, 4A, 4B fungerar inte".
Eftersom jag var där i söndags och misslyckades 3 gånger så ställde jag mig denna gång i andra änden av SuC.
En kartskiss, eller ännu hellre röda lampor på laddarna, vore en rejäl förbättring.
När man anländer till SuC står bara hur många som är lediga, vilket f.ö. oftast är fel eftersom det alltid är bilar som blockerar två laddplatser.
Den mjukvaran är ju förhistorisk.
Jag körde SECC för en vecka sedan och använde bilens info för att inte ta en trasig stolpe.
Analogin i att stolpe 1B och 3A är sönder gör det ganska lätt att inte välja stolparna märkta just 1B och 3A
Varför skulle tidpunkten inte spela nån roll? Om du var där före mig och den gick sönder efter det men före vi kom dit så spelar det väl roll?
2025.20.6
Det var ju 3 trasiga när vi kom. Vi laddade i Söderhamn igår igen, denna gång var 4 trasiga. Inget meddelande på skärmen när vi anlände nu heller.
Det skulle ju kunna komma upp ett fönster med laddarna inritade där de trasiga är rödmarkerade.
Trycker du på pilen för mer info på en SuC vid navigering mot går du upp info om vilka som är trasiga/ur bruk, men det ställer förstås krav på att du har en uppdaterad mjukvara från tidigast då detta i fördes.
Du kör väl med en gammal, från innan länsman hade gått landsfiskalsutbildningen?
Om du läser mitt inlägg så ser du vilken version jag har.
Jag efterlyser automatisk information när man anländer till SuC, det är dessutom inte helt lätt att veta vilka stolpar som avses när det står "1B, 1D, 4A, 4B fungerar inte".
Eftersom jag var där i söndags och misslyckades 3 gånger så ställde jag mig denna gång i andra änden av SuC.
En kartskiss, eller ännu hellre röda lampor på laddarna, vore en rejäl förbättring.
När man anländer till SuC står bara hur många som är lediga, vilket f.ö. oftast är fel eftersom det alltid är bilar som blockerar två laddplatser.
Den mjukvaran är ju förhistorisk.
Jag körde SECC för en vecka sedan och använde bilens info för att inte ta en trasig stolpe.
Analogin i att stolpe 1B och 3A är sönder gör det ganska lätt att inte välja stolparna märkta just 1B och 3A
Nej, det är den näst senaste. Jag fick 2025.20.6 för två veckor sedan.
Grejen är att man inte ser märkningen förrän man är väldigt nära stolpen, och informationen dyker inte heller upp när man närmar sig SuC.
Man kan ju kolla när man börjar navigera, men det har man ju glömt 3 timmar senare, samt att fler kan ha gått sönder.
Det var lätt kaotiskt i söndags. "Alla" försökte ladda vid de trasiga laddarna, och flera svor när 3 laddare var blockerade av icke-Teslor. Jag laddade på en 150 kW Allego, men en vit MY försökte och misslyckades, starta laddning vid nästa laddare.
Fick jag välja mellan snabbare laddning eller större batteri väljer jag större batteri.
Ja det är väl självklart, då man därmed slipper många laddstopp
Nja, hade en 70D 2015. Uppgraderat till 100D och sen till Palladium. Stannar ändå på ung samma laddplatser som tidigare, men sparar ganska mycket tid på ultrasnabb laddning (Palladium). Långpendlade till jobb i många år och på en sträcka av ca 95 mil sparade jag över en timme på snabba laddningar. Så mitt val skulle bli att prioritera användbar räckvidd upp till 4-5 tim landsvägskörning, men därefter snabb laddning. Laddar normalt mina bilar till drygt 50%. Vid långkörning ca 70% oftast eller tillräckligt för att komma till nästa planerade stopp. Vore kul att höra om laddstrategierna som var bäst från SECC deltagarna.
”4-5 tim landsvägskörning, men därefter snabb laddning”
Vore grymt bra, medhåll !!
Underbart att kunna starta med 80% köra 4-5h ned till 10%, ladda till 80%…osv.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Fick jag välja mellan snabbare laddning eller större batteri väljer jag större batteri.
Ja det är väl självklart, då man därmed slipper många laddstopp
Nja, hade en 70D 2015. Uppgraderat till 100D och sen till Palladium. Stannar ändå på ung samma laddplatser som tidigare, men sparar ganska mycket tid på ultrasnabb laddning (Palladium). Långpendlade till jobb i många år och på en sträcka av ca 95 mil sparade jag över en timme på snabba laddningar. Så mitt val skulle bli att prioritera användbar räckvidd upp till 4-5 tim landsvägskörning, men därefter snabb laddning. Laddar normalt mina bilar till drygt 50%. Vid långkörning ca 70% oftast eller tillräckligt för att komma till nästa planerade stopp. Vore kul att höra om laddstrategierna som var bäst från SECC deltagarna.
”4-5 tim landsvägskörning, men därefter snabb laddning”
Vore grymt bra, medhåll !!
Underbart att kunna starta med 80% köra 4-5h ned till 10%, ladda till 80%…osv.
Men, kör man landsväg så går väl det hur bra som helst redan idag?
Var själv i Norge precis. Mestadels 50-80 km/h. Inga problem alls att köra ca 4-5 timmar och sen ladda. Tesla Model 3 LR 2022.
Fick jag välja mellan snabbare laddning eller större batteri väljer jag större batteri.
Ja det är väl självklart, då man därmed slipper många laddstopp
Nja, hade en 70D 2015. Uppgraderat till 100D och sen till Palladium. Stannar ändå på ung samma laddplatser som tidigare, men sparar ganska mycket tid på ultrasnabb laddning (Palladium). Långpendlade till jobb i många år och på en sträcka av ca 95 mil sparade jag över en timme på snabba laddningar. Så mitt val skulle bli att prioritera användbar räckvidd upp till 4-5 tim landsvägskörning, men därefter snabb laddning. Laddar normalt mina bilar till drygt 50%. Vid långkörning ca 70% oftast eller tillräckligt för att komma till nästa planerade stopp. Vore kul att höra om laddstrategierna som var bäst från SECC deltagarna.
”4-5 tim landsvägskörning, men därefter snabb laddning”
Vore grymt bra, medhåll !!
Underbart att kunna starta med 80% köra 4-5h ned till 10%, ladda till 80%…osv.
Men, kör man landsväg så går väl det hur bra som helst redan idag?
Var själv i Norge precis. Mestadels 50-80 km/h. Inga problem alls att köra ca 4-5 timmar och sen ladda. Tesla Model 3 LR 2022.
Tror vi menar olika med landsväg.
Kör jag&familjen 4-5h i ett streck så är det motorväg 100-120 i snitt beroende på trafiksituation. Vi byter förare genom snabbstopp på 1min inkl lägga drill eller 5min om någon tjej ska uppsöka WC
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Ja det är väl självklart, då man därmed slipper många laddstopp
Nja, hade en 70D 2015. Uppgraderat till 100D och sen till Palladium. Stannar ändå på ung samma laddplatser som tidigare, men sparar ganska mycket tid på ultrasnabb laddning (Palladium). Långpendlade till jobb i många år och på en sträcka av ca 95 mil sparade jag över en timme på snabba laddningar. Så mitt val skulle bli att prioritera användbar räckvidd upp till 4-5 tim landsvägskörning, men därefter snabb laddning. Laddar normalt mina bilar till drygt 50%. Vid långkörning ca 70% oftast eller tillräckligt för att komma till nästa planerade stopp. Vore kul att höra om laddstrategierna som var bäst från SECC deltagarna.
”4-5 tim landsvägskörning, men därefter snabb laddning”
Vore grymt bra, medhåll !!
Underbart att kunna starta med 80% köra 4-5h ned till 10%, ladda till 80%…osv.
Men, kör man landsväg så går väl det hur bra som helst redan idag?
Var själv i Norge precis. Mestadels 50-80 km/h. Inga problem alls att köra ca 4-5 timmar och sen ladda. Tesla Model 3 LR 2022.
Tror vi menar olika med landsväg.
Kör jag&familjen 4-5h i ett streck så är det motorväg 100-120 i snitt beroende på trafiksituation. Vi byter förare genom snabbstopp på 1min inkl lägga drill eller 5min om någon tjej ska uppsöka WC
Ja jo, landsväg != motorväg.
Som Åke tydligt visat så är det ju inga problem heller med det du avser.