Tellus skrev: ↑21 jul 2025 16:27
Om man räknar som bilens dator beräknar degradering under batteritest och ungefär hur appar beräknar och andra bilar, så har jag ca 5% degradering och bilen är tillverkad hösten 2022, dvs snart 3år.
555-560 visade den som max, tror 555 var max på min men aakee har skrivit 560.
Nu vid 80% laddning 423km vilket blir ca 5% degradering om man räknar från där km börjar droppa.
Vet att degraderingen är större om man räknar på AAkEEs sätt.
Men känns fel att simma motströms.
Likadant med modellår. En Tesla årsmodell 2023 kan vara tillverkad 8 månader senare än en Volvo/VW av årsmodell 2024
560km är max med 21” (exakt 348 miles, som EPA).
560km (m 21”) eller 637km (19”) visas ned till degraderingströskeln 96.2 kWh.
Visas mindre har man lägre kapacitet.
WLTP-testet testar räckvidd (kapacitet) med nytt batteri, man anger energin i inklusive laddförluster.
600km x 187 = 112.2kWh. Tyvärr får vi inte data från WLTP på levererad energi men i EPA-testet brukar förlusterna ligga på 12-12.5%.
WLTP-testet torde ha fått ut minst 98-99kWh.
(I EPA-testet levererade detta bstteri 99.3 resp 99.4 kWh).
Det är alltså den energin man hade att köra på när bilen var ny. Min bil toppade 99.0 kWh enligt BMS:
Började bilen med ~ 99kWh batterikapacitet så tycker i vart fall jag att blir det ju märkligt att räkna degraderingen från något annat värde än det.
I USA där Panasonic 2170L fortfarande används har Tesla justerat ned degraderingströskeln till 77.9 kWh, från tidigare 79-79.2 kWh i 3/Y.
Följden blir att batteriet ser ut att degraderas mindre trots att det tappar väldigt mycket i förhållande till andra batterier.
Tesla döljer alltså ~ 5% degradering på detta sätt.
När batteritestet visar 5% har man egentligen tappat 10%.