Hur hantera överfulla SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av holden »

Om vi tar exemplet med Markaryd där det finns 20 laddare varav 5-6 stycken var ur funktion så kan man ju fundera på hur ett kösystem skulle se ut. Det blir snabbt ganska avancerat, ska man bygga någon form av avställningsyta för de som väntar med regskyltsigenkänning som sedan allokerar varje bil till en fungerande laddstolpe? Troligen bättre lägga krutet på fler laddstolpar. Bästa problemlösningen är ju att se till att problemet aldrig uppstår, herr M själv har väl den filosofin.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 25 feb 2020 16:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/mathias507926

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Twarkie »

holden skrev: 23 jul 2025 12:05
Om vi tar exemplet med Markaryd där det finns 20 laddare varav 5-6 stycken var ur funktion så kan man ju fundera på hur ett kösystem skulle se ut. Det blir snabbt ganska avancerat, ska man bygga någon form av avställningsyta för de som väntar med regskyltsigenkänning som sedan allokerar varje bil till en fungerande laddstolpe? Troligen bättre lägga krutet på fler laddstolpar.
Alla är ju autentiserade i appen/bilen så det är väl bara att hänvisa till en särskild laddstolpe när det är ens tur. Eller ja, i teorin. Jag håller med om att det nog är svårt att få till i praktiken.
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR Juniper (beställd)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av holden »

Twarkie skrev: 23 jul 2025 12:11
holden skrev: 23 jul 2025 12:05
Om vi tar exemplet med Markaryd där det finns 20 laddare varav 5-6 stycken var ur funktion så kan man ju fundera på hur ett kösystem skulle se ut. Det blir snabbt ganska avancerat, ska man bygga någon form av avställningsyta för de som väntar med regskyltsigenkänning som sedan allokerar varje bil till en fungerande laddstolpe? Troligen bättre lägga krutet på fler laddstolpar.
Alla är ju autentiserade i appen/bilen så det är väl bara att hänvisa till en särskild laddstolpe när det är ens tur. Eller ja, i teorin. Jag håller med om att det nog är svårt att få till i praktiken.
Är icke-Teslor verkligen autentiserade? Väcker vissa integritetsfrågor om så är fallet.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev: 23 jul 2025 12:23
Twarkie skrev: 23 jul 2025 12:11
holden skrev: 23 jul 2025 12:05
Om vi tar exemplet med Markaryd där det finns 20 laddare varav 5-6 stycken var ur funktion så kan man ju fundera på hur ett kösystem skulle se ut. Det blir snabbt ganska avancerat, ska man bygga någon form av avställningsyta för de som väntar med regskyltsigenkänning som sedan allokerar varje bil till en fungerande laddstolpe? Troligen bättre lägga krutet på fler laddstolpar.
Alla är ju autentiserade i appen/bilen så det är väl bara att hänvisa till en särskild laddstolpe när det är ens tur. Eller ja, i teorin. Jag håller med om att det nog är svårt att få till i praktiken.
Är icke-Teslor verkligen autentiserade? Väcker vissa integritetsfrågor om så är fallet.
Vad menar du? Har man ingen tesla trycker man på ”ladda här” samtidigt som appen då vet din position.
Det skulle väl gå att lösa? Att laddningen bara startar för just det teslakontot? Så länge telefonen är kvar vid laddaren och med time-out naturligtvis.
Tyvärr skulle väl nått rövhål bara blockera en laddare och vänta på att alla går timeout.
Men det skulle ju kunna förhindras av att laddaren tar time-out.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev: 23 jul 2025 12:42
holden skrev: 23 jul 2025 12:23
Twarkie skrev: 23 jul 2025 12:11
holden skrev: 23 jul 2025 12:05
Om vi tar exemplet med Markaryd där det finns 20 laddare varav 5-6 stycken var ur funktion så kan man ju fundera på hur ett kösystem skulle se ut. Det blir snabbt ganska avancerat, ska man bygga någon form av avställningsyta för de som väntar med regskyltsigenkänning som sedan allokerar varje bil till en fungerande laddstolpe? Troligen bättre lägga krutet på fler laddstolpar.
Alla är ju autentiserade i appen/bilen så det är väl bara att hänvisa till en särskild laddstolpe när det är ens tur. Eller ja, i teorin. Jag håller med om att det nog är svårt att få till i praktiken.
Är icke-Teslor verkligen autentiserade? Väcker vissa integritetsfrågor om så är fallet.
Vad menar du? Har man ingen tesla trycker man på ”ladda här” samtidigt som appen då vet din position.
Det skulle väl gå att lösa? Att laddningen bara startar för just det teslakontot? Så länge telefonen är kvar vid laddaren och med time-out naturligtvis.
Tyvärr skulle väl nått rövhål bara blockera en laddare och vänta på att alla går timeout.
Men det skulle ju kunna förhindras av att laddaren tar time-out.
Eftersom jag aldrig haft annan elbil än Tesla vet jag inte hur det funkar. Det är ju fortfarande märkligt om Tesla kan hålla koll på vem som är var och när av icke-Teslorna på samma sätt som det skulle vara konstigt om bensinmackar hade den infon.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1708
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Klintan »

Borde funka bra för icketesla också. En möjlighet i appen för att avstå från en plats i kön "denna plats passar inte min bil" vore bra. Då får man en ny tilldelad tills man är nöjd. Även felanmälan av plats skulle behövas. När tillräckligt många felanmält tas den helt ur kösystemet till åtgärd gjorts.
Laddade Citroën eC4 på SUC San Javier igår, fungerade bra. Laddport vänster bak gjorde det helt odramatiskt. 50% beläggning. 11kW stolpar i området är gratis, som Sverige 2016.
Elbilist sedan 2014
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev: 23 jul 2025 12:46
Fredrik j skrev: 23 jul 2025 12:42
holden skrev: 23 jul 2025 12:23
Twarkie skrev: 23 jul 2025 12:11
holden skrev: 23 jul 2025 12:05
Om vi tar exemplet med Markaryd där det finns 20 laddare varav 5-6 stycken var ur funktion så kan man ju fundera på hur ett kösystem skulle se ut. Det blir snabbt ganska avancerat, ska man bygga någon form av avställningsyta för de som väntar med regskyltsigenkänning som sedan allokerar varje bil till en fungerande laddstolpe? Troligen bättre lägga krutet på fler laddstolpar.
Alla är ju autentiserade i appen/bilen så det är väl bara att hänvisa till en särskild laddstolpe när det är ens tur. Eller ja, i teorin. Jag håller med om att det nog är svårt att få till i praktiken.
Är icke-Teslor verkligen autentiserade? Väcker vissa integritetsfrågor om så är fallet.
Vad menar du? Har man ingen tesla trycker man på ”ladda här” samtidigt som appen då vet din position.
Det skulle väl gå att lösa? Att laddningen bara startar för just det teslakontot? Så länge telefonen är kvar vid laddaren och med time-out naturligtvis.
Tyvärr skulle väl nått rövhål bara blockera en laddare och vänta på att alla går timeout.
Men det skulle ju kunna förhindras av att laddaren tar time-out.
Eftersom jag aldrig haft annan elbil än Tesla vet jag inte hur det funkar. Det är ju fortfarande märkligt om Tesla kan hålla koll på vem som är var och när av icke-Teslorna på samma sätt som det skulle vara konstigt om bensinmackar hade den infon.
Appen vet var jag är. Öppnar jag den när jag är på en station så öppnas den stationen automatiskt. Man bekräftar att man vill ladda och väljer laddare. Där skulle det vara möjligt att dirigera till en specifik laddare. Integriteten har man ju redan signerat bort.
Det står ju också i appen om det är kö på en station men vet inte om väntetiden baseras på laddning kvar på bilen som först är färdig.
Appen vill också vet vilken bil man har och vilken räckvidd man uppskattar man har.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av holden »

Klintan skrev: 23 jul 2025 13:07
Borde funka bra för icketesla också. En möjlighet i appen för att avstå från en plats i kön "denna plats passar inte min bil" vore bra. Då får man en ny tilldelad tills man är nöjd. Även felanmälan av plats skulle behövas. När tillräckligt många felanmält tas den helt ur kösystemet till åtgärd gjorts.
Laddade Citroën eC4 på SUC San Javier igår, fungerade bra. Laddport vänster bak gjorde det helt odramatiskt. 50% beläggning. 11kW stolpar i området är gratis, som Sverige 2016.
Jag håller fortfarande på att det är en bättre investering att skala upp antalet stationer och stolpar, lägger man fokus på fel saker blir processen bara ännu rörigare. Med Tesla åker man fram till en ledig stolpe och sätter i kabeln, allt utöver det vill åtminstone jag slippa hantera.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1708
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Klintan »

I de fall där det inte går att bygga ut stationerna mer eller att det är extremt säsongsvarierat behövs en mjukvarulösning.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 377
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av tnjo »

Behövs ingen mjukvara, räcker att tesla har en värd vid sina suc isf och hanterar köandet dom få gånger per år det är kaos
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av holden »

Klintan skrev: 23 jul 2025 13:36
I de fall där det inte går att bygga ut stationerna mer eller att det är extremt säsongsvarierat behövs en mjukvarulösning.
Som i sin tur kommer sätta myror i huvudet på en bred variation av mer eller mindre vana appanvändare och leda till frustration och supportärenden. Det är enkelheten som varit Teslas USP, sömlös integration är värt mycket på långresan.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1708
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Klintan »

tnjo skrev: 23 jul 2025 13:40
Behövs ingen mjukvara, räcker att tesla har en värd vid sina suc isf och hanterar köandet dom få gånger per år det är kaos
Det hänger ju på att Tesla har beredskap för tillfälliga toppar världen över. Inte säkert att det alltid är förutsägbart. En köfunktion i mjukvaran som hoppar igång när beläggningen är hög och annars är inaktiv är mer underhållsfri.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av fth »

Köfunktion i appen har diskuterats, efterfrågats, och någon gång även utlovats så länge jag har kört Tesla (>8 år), och säkert längre än så, så det kan nog dröja ett tag till innan vi ser det, om någonsin. ;)

Jag kanske har haft tur i alla år, men jag har iaf på mina >25k mil över hela Europa bara behövt vänta på SuC ett par ggr, och då endast i Sverige (Lödde, Gävle, Bredden, dvs ”the usual suspects”).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av holden »

fth skrev: 23 jul 2025 16:12
Köfunktion i appen har diskuterats, efterfrågats, och någon gång även utlovats så länge jag har kört Tesla (>8 år), och säkert längre än så, så det kan nog dröja ett tag till innan vi ser det, om någonsin. ;)

Jag kanske har haft tur i alla år, men jag har iaf på mina >25k mil över hela Europa bara behövt vänta på SuC ett par ggr, och då endast i Sverige (Lödde, Gävle, Bredden, dvs ”the usual suspects”).

/fth
Jag tror inte det handlar om tur, nu har jag bara kört 2000 mil eller så i Europa men dom där köerna har lyst med sin frånvaro. Ofta är mer än 50% av laddstolparna lediga.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev: 23 jul 2025 16:48
fth skrev: 23 jul 2025 16:12
Köfunktion i appen har diskuterats, efterfrågats, och någon gång även utlovats så länge jag har kört Tesla (>8 år), och säkert längre än så, så det kan nog dröja ett tag till innan vi ser det, om någonsin. ;)

Jag kanske har haft tur i alla år, men jag har iaf på mina >25k mil över hela Europa bara behövt vänta på SuC ett par ggr, och då endast i Sverige (Lödde, Gävle, Bredden, dvs ”the usual suspects”).

/fth
Jag tror inte det handlar om tur, nu har jag bara kört 2000 mil eller så i Europa men dom där köerna har lyst med sin frånvaro. Ofta är mer än 50% av laddstolparna lediga.
Jag har samma erfarenhet. Det är normalbilden.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5545
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av chaffis75 »

Jag håller med ett kösystem vore väldigt bra.. och ja de är ju lätt att spåra både Tesla ägare och de som laddar andra bilar med appen.

Här finns ju också flera bra förlag på hur man ska kunna fel markera eller kanske bara avvisa en viss laddare så får man istället nästa plats i kön.
Där blir ju så även möjlighet för Tesla att optimera för var laddporten sitter, för er som inte vet så fyller man vad för bil man har på sitt konto i appen.

Fler laddare är såklart bra men tex i Löddeköpinge lär de inte hända på ett bra tag med tanke på att man gick från 16->12 laddare nu för någon månad sedan. Dvs ibland är de helt enkelt inte möjligt att bygga ut.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2511
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av NiklasTesla »

holden skrev: 22 jul 2025 16:59
Kört 600 problemfria mil genom åtta länder i sommar, enda kön ca 10 min var i Markaryd pga flertalet defekta stolpar. Laddar enbart på SuC.
Samma här typ. Enda kön i Polen (ca 5min) där de endast fanns en SUC längst vägen som hade 4st laddplatser. Genom Frankrike, Tyskland, Danmark, Sverige, Norge mfl länder är det superenkelt! Anpassa ditt laddmönster och resplanera vid långresor så du väljer SUC-laddplatser där det finns massa laddare så har du aldrig problem.

Med vänliga hälsningar
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3673
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Niklas Z »

Jag kör ofta i Tyskland. Sedan pandemirestriktionerna började lättas har det blivit minst två gånger per år. Den erfarenhet jag har är att det fungerar väldigt smidigt med laddning i Tyskland. Jag stannar där och då jag vill av annat skäl än laddning, men passar ofta på att ladda. Det är så enkelt eftersom det finns så oerhört gott om laddare, inte minst inne i städerna. Jag använder roaming-tjänster som Mobility+, Maingau, Elli och Electroverse. De fungerar i princip alltid. De kostar kanske lite mer, men elen är ändå en så liten post i reskostnaderna att jag hellre tar den kostnaden i utbyte mot bekvämligheten att ladda lite varstans.
Har aldrig behövt köa i Tyskland eller något annat land jag rest till. Två gånger har jag stött på kö vid SuC i Sverige, dels vid Fullerö, dels i Jönköping. I det första fallet åkte jag bara vidare till en annan laddstation en knapp mil söderut, i det andra tog jag och laddade vid den närliggande Recharge-stationen. Jag har faktiskt svårt att förstå varför man väljer att köa vid en SuC när det finns alternativ alldeles i närheten.
Nyligen var jag på en resa i Baltikum och Polen. En gång laddade jag på SuC och det var vid Kaunas. Den stationen kan jag avråda från, eftersom den ligger i ett område med minimalt med vettiga faciliteter runt omkring. Egentligen behövde jag inte ladda vid det tillfället (hade 30 % i batteriet), utan gå på toa. Jag tänkte att det ska väl finnas en toa vid en SuC så jag satt kurs mot den. Det visade sig svårt att hitta en toalett, men det visade sig att en LidL-butik en bit bort hade en kundtoa, så jag gick in och handlade en kasse öl och gick på toa.
I övrigt laddade jag hos andra operatörer. Visserligen kändes det lite osäkert, men varje gång kunde jag få igång laddning.
Före resan till Baltikum och Polen var jag till Tyskland och Nederländerna. Då laddade jag på SuC en gång, i Jönköping på vägen hem. All anna laddning gjorde jag på andra operatörers laddare, helt problemfritt. Inga köer alls.
Jag åker aldrig till fjällen på sportlov eller andra "klassiska" problemdagar och har som sagt aldrig aldrig lidit av någon kö. De få gånger det varit fullt har problemet lösts genom en snabb koll i Chargefinder.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av holden »

Niklas Z skrev: 24 jul 2025 12:37
Jag kör ofta i Tyskland. Sedan pandemirestriktionerna började lättas har det blivit minst två gånger per år. Den erfarenhet jag har är att det fungerar väldigt smidigt med laddning i Tyskland. Jag stannar där och då jag vill av annat skäl än laddning, men passar ofta på att ladda. Det är så enkelt eftersom det finns så oerhört gott om laddare, inte minst inne i städerna. Jag använder roaming-tjänster som Mobility+, Maingau, Elli och Electroverse. De fungerar i princip alltid. De kostar kanske lite mer, men elen är ändå en så liten post i reskostnaderna att jag hellre tar den kostnaden i utbyte mot bekvämligheten att ladda lite varstans.
Har aldrig behövt köa i Tyskland eller något annat land jag rest till. Två gånger har jag stött på kö vid SuC i Sverige, dels vid Fullerö, dels i Jönköping. I det första fallet åkte jag bara vidare till en annan laddstation en knapp mil söderut, i det andra tog jag och laddade vid den närliggande Recharge-stationen. Jag har faktiskt svårt att förstå varför man väljer att köa vid en SuC när det finns alternativ alldeles i närheten.
Nyligen var jag på en resa i Baltikum och Polen. En gång laddade jag på SuC och det var vid Kaunas. Den stationen kan jag avråda från, eftersom den ligger i ett område med minimalt med vettiga faciliteter runt omkring. Egentligen behövde jag inte ladda vid det tillfället (hade 30 % i batteriet), utan gå på toa. Jag tänkte att det ska väl finnas en toa vid en SuC så jag satt kurs mot den. Det visade sig svårt att hitta en toalett, men det visade sig att en LidL-butik en bit bort hade en kundtoa, så jag gick in och handlade en kasse öl och gick på toa.
I övrigt laddade jag hos andra operatörer. Visserligen kändes det lite osäkert, men varje gång kunde jag få igång laddning.
Före resan till Baltikum och Polen var jag till Tyskland och Nederländerna. Då laddade jag på SuC en gång, i Jönköping på vägen hem. All anna laddning gjorde jag på andra operatörers laddare, helt problemfritt. Inga köer alls.
Jag åker aldrig till fjällen på sportlov eller andra "klassiska" problemdagar och har som sagt aldrig aldrig lidit av någon kö. De få gånger det varit fullt har problemet lösts genom en snabb koll i Chargefinder.
Det jag tänker är att de med icke-Teslor som är vana att trassla med diverse olika lösningar skulle kunna åka 50m till närmsta icke-Tesla stolpe om det är kö, personligen har jag aldrig laddat annat än SuC eftersom det är en del av paketet så att säga. Root cause är väl att det ska snålas in några öre per kW.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev: 24 jul 2025 14:21
Niklas Z skrev: 24 jul 2025 12:37
Jag kör ofta i Tyskland. Sedan pandemirestriktionerna började lättas har det blivit minst två gånger per år. Den erfarenhet jag har är att det fungerar väldigt smidigt med laddning i Tyskland. Jag stannar där och då jag vill av annat skäl än laddning, men passar ofta på att ladda. Det är så enkelt eftersom det finns så oerhört gott om laddare, inte minst inne i städerna. Jag använder roaming-tjänster som Mobility+, Maingau, Elli och Electroverse. De fungerar i princip alltid. De kostar kanske lite mer, men elen är ändå en så liten post i reskostnaderna att jag hellre tar den kostnaden i utbyte mot bekvämligheten att ladda lite varstans.
Har aldrig behövt köa i Tyskland eller något annat land jag rest till. Två gånger har jag stött på kö vid SuC i Sverige, dels vid Fullerö, dels i Jönköping. I det första fallet åkte jag bara vidare till en annan laddstation en knapp mil söderut, i det andra tog jag och laddade vid den närliggande Recharge-stationen. Jag har faktiskt svårt att förstå varför man väljer att köa vid en SuC när det finns alternativ alldeles i närheten.
Nyligen var jag på en resa i Baltikum och Polen. En gång laddade jag på SuC och det var vid Kaunas. Den stationen kan jag avråda från, eftersom den ligger i ett område med minimalt med vettiga faciliteter runt omkring. Egentligen behövde jag inte ladda vid det tillfället (hade 30 % i batteriet), utan gå på toa. Jag tänkte att det ska väl finnas en toa vid en SuC så jag satt kurs mot den. Det visade sig svårt att hitta en toalett, men det visade sig att en LidL-butik en bit bort hade en kundtoa, så jag gick in och handlade en kasse öl och gick på toa.
I övrigt laddade jag hos andra operatörer. Visserligen kändes det lite osäkert, men varje gång kunde jag få igång laddning.
Före resan till Baltikum och Polen var jag till Tyskland och Nederländerna. Då laddade jag på SuC en gång, i Jönköping på vägen hem. All anna laddning gjorde jag på andra operatörers laddare, helt problemfritt. Inga köer alls.
Jag åker aldrig till fjällen på sportlov eller andra "klassiska" problemdagar och har som sagt aldrig aldrig lidit av någon kö. De få gånger det varit fullt har problemet lösts genom en snabb koll i Chargefinder.
Det jag tänker är att de med icke-Teslor som är vana att trassla med diverse olika lösningar skulle kunna åka 50m till närmsta icke-Tesla stolpe om det är kö, personligen har jag aldrig laddat annat än SuC eftersom det är en del av paketet så att säga. Root cause är väl att det ska snålas in några öre per kW.
Det är inget trassel att ladda hos tesla med icke-tesla. Man öppnar appen, trycker vill ladda, väljer laddare och startar. När man är färdig trycker man på knappen vid ladduttaget, hänger upp kabeln.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev: 24 jul 2025 16:43
holden skrev: 24 jul 2025 14:21
Niklas Z skrev: 24 jul 2025 12:37
Jag kör ofta i Tyskland. Sedan pandemirestriktionerna började lättas har det blivit minst två gånger per år. Den erfarenhet jag har är att det fungerar väldigt smidigt med laddning i Tyskland. Jag stannar där och då jag vill av annat skäl än laddning, men passar ofta på att ladda. Det är så enkelt eftersom det finns så oerhört gott om laddare, inte minst inne i städerna. Jag använder roaming-tjänster som Mobility+, Maingau, Elli och Electroverse. De fungerar i princip alltid. De kostar kanske lite mer, men elen är ändå en så liten post i reskostnaderna att jag hellre tar den kostnaden i utbyte mot bekvämligheten att ladda lite varstans.
Har aldrig behövt köa i Tyskland eller något annat land jag rest till. Två gånger har jag stött på kö vid SuC i Sverige, dels vid Fullerö, dels i Jönköping. I det första fallet åkte jag bara vidare till en annan laddstation en knapp mil söderut, i det andra tog jag och laddade vid den närliggande Recharge-stationen. Jag har faktiskt svårt att förstå varför man väljer att köa vid en SuC när det finns alternativ alldeles i närheten.
Nyligen var jag på en resa i Baltikum och Polen. En gång laddade jag på SuC och det var vid Kaunas. Den stationen kan jag avråda från, eftersom den ligger i ett område med minimalt med vettiga faciliteter runt omkring. Egentligen behövde jag inte ladda vid det tillfället (hade 30 % i batteriet), utan gå på toa. Jag tänkte att det ska väl finnas en toa vid en SuC så jag satt kurs mot den. Det visade sig svårt att hitta en toalett, men det visade sig att en LidL-butik en bit bort hade en kundtoa, så jag gick in och handlade en kasse öl och gick på toa.
I övrigt laddade jag hos andra operatörer. Visserligen kändes det lite osäkert, men varje gång kunde jag få igång laddning.
Före resan till Baltikum och Polen var jag till Tyskland och Nederländerna. Då laddade jag på SuC en gång, i Jönköping på vägen hem. All anna laddning gjorde jag på andra operatörers laddare, helt problemfritt. Inga köer alls.
Jag åker aldrig till fjällen på sportlov eller andra "klassiska" problemdagar och har som sagt aldrig aldrig lidit av någon kö. De få gånger det varit fullt har problemet lösts genom en snabb koll i Chargefinder.
Det jag tänker är att de med icke-Teslor som är vana att trassla med diverse olika lösningar skulle kunna åka 50m till närmsta icke-Tesla stolpe om det är kö, personligen har jag aldrig laddat annat än SuC eftersom det är en del av paketet så att säga. Root cause är väl att det ska snålas in några öre per kW.
Det är inget trassel att ladda hos tesla med icke-tesla. Man öppnar appen, trycker vill ladda, väljer laddare och startar. När man är färdig trycker man på knappen vid ladduttaget, hänger upp kabeln.
Det jag menade är att icke-teslafolket kanske redan har andra appar osv och enklare kan styra om till närmsta annan laddare om det skulle vara kö vid en SuC.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev: 24 jul 2025 17:39
Fredrik j skrev: 24 jul 2025 16:43
holden skrev: 24 jul 2025 14:21
Niklas Z skrev: 24 jul 2025 12:37
Jag kör ofta i Tyskland. Sedan pandemirestriktionerna började lättas har det blivit minst två gånger per år. Den erfarenhet jag har är att det fungerar väldigt smidigt med laddning i Tyskland. Jag stannar där och då jag vill av annat skäl än laddning, men passar ofta på att ladda. Det är så enkelt eftersom det finns så oerhört gott om laddare, inte minst inne i städerna. Jag använder roaming-tjänster som Mobility+, Maingau, Elli och Electroverse. De fungerar i princip alltid. De kostar kanske lite mer, men elen är ändå en så liten post i reskostnaderna att jag hellre tar den kostnaden i utbyte mot bekvämligheten att ladda lite varstans.
Har aldrig behövt köa i Tyskland eller något annat land jag rest till. Två gånger har jag stött på kö vid SuC i Sverige, dels vid Fullerö, dels i Jönköping. I det första fallet åkte jag bara vidare till en annan laddstation en knapp mil söderut, i det andra tog jag och laddade vid den närliggande Recharge-stationen. Jag har faktiskt svårt att förstå varför man väljer att köa vid en SuC när det finns alternativ alldeles i närheten.
Nyligen var jag på en resa i Baltikum och Polen. En gång laddade jag på SuC och det var vid Kaunas. Den stationen kan jag avråda från, eftersom den ligger i ett område med minimalt med vettiga faciliteter runt omkring. Egentligen behövde jag inte ladda vid det tillfället (hade 30 % i batteriet), utan gå på toa. Jag tänkte att det ska väl finnas en toa vid en SuC så jag satt kurs mot den. Det visade sig svårt att hitta en toalett, men det visade sig att en LidL-butik en bit bort hade en kundtoa, så jag gick in och handlade en kasse öl och gick på toa.
I övrigt laddade jag hos andra operatörer. Visserligen kändes det lite osäkert, men varje gång kunde jag få igång laddning.
Före resan till Baltikum och Polen var jag till Tyskland och Nederländerna. Då laddade jag på SuC en gång, i Jönköping på vägen hem. All anna laddning gjorde jag på andra operatörers laddare, helt problemfritt. Inga köer alls.
Jag åker aldrig till fjällen på sportlov eller andra "klassiska" problemdagar och har som sagt aldrig aldrig lidit av någon kö. De få gånger det varit fullt har problemet lösts genom en snabb koll i Chargefinder.
Det jag tänker är att de med icke-Teslor som är vana att trassla med diverse olika lösningar skulle kunna åka 50m till närmsta icke-Tesla stolpe om det är kö, personligen har jag aldrig laddat annat än SuC eftersom det är en del av paketet så att säga. Root cause är väl att det ska snålas in några öre per kW.
Det är inget trassel att ladda hos tesla med icke-tesla. Man öppnar appen, trycker vill ladda, väljer laddare och startar. När man är färdig trycker man på knappen vid ladduttaget, hänger upp kabeln.
Det jag menade är att icke-teslafolket kanske redan har andra appar osv och enklare kan styra om till närmsta annan laddare om det skulle vara kö vid en SuC.
Du menar att dom vet hur man gör? Det är inget stort steg för en teslaägare att skaffa ett alternativ. Förstår verkligen inte det här maniska behovet att slippa starta laddningen i en app till varje pris. Det påminner lite om kontantupproret och motståndet mot kort.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av holden »

Det hänger som vanligt på vilket körmönster man har. Vi använder ju enbart snabbladdare under en långresa i Europa vartannat år. Behöver man snabbladdare ofta är det ju avsevärd skillnad. Att skaffa en massa appar och abonnemang lockar ju inte mig i alla fall, jag har redan köpt in i Teslas ekosystem precis som i Apples och det hade vart trist att behöva ha en Samsunglur i bilen som backup även om jämförelsen haltar en aning.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 798
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av HerrNilsson »

Sueco skrev: 21 jul 2025 11:01
Nyss hemkommen från en långtur till södra tyskland och hade några stressiga besök på SuC längs autobahn. I sverige har jag råkat ut för kö någon gång och där finns oftast ett inofficielt kösystem så det har funkat rätt ok. I tyskland var det annorlunda. Kaos! Alla försökte hugga så fort det blev en plats ledig. Därtill såklart olika bilmärken som ibland blockerar två laddare.

Som svensk vän av ordning och rättvisa blev det inte en speciellt kul upplevelse. Vad har ni för taktiker?

Som jag förstår det så behöver alla som laddar på SuC antingen en Tesla eller Tesla-appen. Varför fixar inte Tesla ett digitalt kösystem vid fulla stationer, det borde väl vara möjligt om alla involverade bilmärken är kända på förhand?
Digitalt kö-system vid SuC är på g.

Tesla Begins Virtual Supercharger Queue Testing, Public Test Next
https://www.notateslaapp.com/news/2870/ ... -test-next
Mvh
Nilsson


Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4448
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av jonasl »

Tycker det låter som att de har tänkt rätt. För mig som förare blir enda skillnaden att jag tilldelas en specifik plats att ladda på - om det är kö - när jag navigerat till en SuC.

För icke teslaförare placeras de i kö när de halar fram appen på plats. Visst, lite bök, men väldigt skönt att slippa potentiella kaoset om det inte bildas spontan kö.

Sen undrar jag lite hur de tänker kring laddning med släp t.ex, det finns säkert andra specialfall att ta hänsyn till.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar